AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #21 Skrevet 1. desember 2019 1 minutt siden, Pia Sofia said: Jeg er så dritt lei av at all nakenhet seksualiseres! Men problemet er jo ofte at menn spesielt ikke klarer å holde seksualiteten sin for seg selv, og GJØR det seksuelt, f eks på fristeder som spa. Dette har med sosial opplæring og sosiale reaksjoner å gjøre. I Japan praktiserte man felles nakenhet i badesammenheng fra det 9 århundre frem til 1912. Mange europeiske land har også praktisert det i forbindelse med sauna og lignende. Naturister har praktisert det i over hundre år med minimale problemer. Årsaken til at det har fungert skyldes delvis at gutter (og jenter) har lært fra de er små å være naken sammen med det motsatte kjønn og at seksuell praktisering ikke var akseptert i denne sammenhengen. Den andre årsaken til at det fungerte var at menn (og kvinner) som brøt reglene ble sosialt fordømt og stigmatisert. Men så begynte man å reise mer rundt og menn kunne ta ut sine primitive lyster et annet sted uten at det påvirket deres rykte i hjembygda. Løsningen er selvfølgelig delvis å lære opp gutter fra de er små (slik homofile gutter lærer seg å oppføre seg i guttegarderoben) og at man har kontroll og reaksjoner mot de som bryter reglene. Slik som f.eks. på The Well og i naturistforeninger så vet man hvem som er der og hvis noen ikke oppfører seg akseptabelt så blir de registrert og utestengt der og andre tilsvarende steder. Anonymkode: 0ba7d...80a 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #22 Skrevet 1. desember 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: Respekt for både seg selv og andre. Tenk så motbydelig om alle gikk nakne i gatene. plutselig kommer oldemor med rullatoren og kateteret i veska, og skinnfoldene dissende. Bøyer seg framover med de svette puppene over eplene i frukt og grønt, på den lokale kiwien. Nei til nakenhet. Ja til et påkledd samfunn. Anonymkode: ce3c0...23a Hva med en mellomting? At man er påkledd i gater og i butikken men at det er halt greit at man kan kaste alle klærne hvis man får spontant lyst på et bad når man går i skogen eller langs stranda? Og at det er helt greit at man tørker den nakne kroppen i sola etterpå? Er det ikke tåpelig at man ikke skal kunne ta et spontant bad fordi noen kanskje får bekreftet hvilken halvdel av befolkningen man tilhører? Noe de trolig hadde gjettet riktig allikevel hvis man hadde hatt på badetøy. Anonymkode: 0ba7d...80a
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #24 Skrevet 2. desember 2019 On 12/1/2019 at 9:56 PM, Skiftenøkkel said: blir litt kaldt uten klær.. 🤔 I Norge er nok ikke heltidsnakenhet noe god løsning. Men hvis man kunne være litt mer liberal til toppløshet og nakenhet på stranda og i kjønnsblanede fellesgarderober/badstuer så hadde man oppnådd noe. Anonymkode: 0ba7d...80a
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #25 Skrevet 2. desember 2019 På 1.12.2019 den 15.56, AnonymBruker skrev: Respekt for både seg selv og andre. Tenk så motbydelig om alle gikk nakne i gatene. plutselig kommer oldemor med rullatoren og kateteret i veska, og skinnfoldene dissende. Bøyer seg framover med de svette puppene over eplene i frukt og grønt, på den lokale kiwien. Nei til nakenhet. Ja til et påkledd samfunn. Anonymkode: ce3c0...23a Hvorfor er det så motbydelig da? I sommer så jeg to eldre damer på sykkeltur som kledde av seg og badet splitters nakne. Kanskje ikke nettopp sexy men veldig befriende å oppleve. Anonymkode: 6b50e...c9a 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #26 Skrevet 2. desember 2019 Nakenhet er privat. Jeg viser meg aldri naken til en sjel - det er min kropp og ikke noe noen har noe med. 😊 Anonymkode: 6ac95...20a 1
Horten Market Skrevet 3. desember 2019 #27 Skrevet 3. desember 2019 På 30.11.2019 den 18.44, Hr. Aktiv skrev: Det finnes stammer rundt om i verden der folk går helt nakne og har sex åpenlyst. Barna er heller ikke skjermet slik at de får med seg det som skjer. Likevel blir de ikke traumatisert eller ødelagt på annet vis slik de blir her i vår oversteriliserte verden. Det er mulig at vår sexkultur er mere støtende og draes lenger til ytterpunktet enn til disse stammene, men uansett er det lov å spørre seg om hvor det største problemet ligget mtp. traumatisering? Slik er det også blant apene og andre dyr. Disse kulturene du viser til, står veldig nært dyreriket. Alle siviliserte samfunn praktiserer bluferdighet. Det synes å være en helt nødvendig forutsetning for å danne en høytstående kultur, at vi undertrykker våre dyriske trekk. Moral, lover og regler, er etablert med denne hensikt. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #28 Skrevet 3. desember 2019 3 minutter siden, Horten Market said: Slik er det også blant apene og andre dyr. Disse kulturene du viser til, står veldig nært dyreriket. Alle siviliserte samfunn praktiserer bluferdighet. Det synes å være en helt nødvendig forutsetning for å danne en høytstående kultur, at vi undertrykker våre dyriske trekk. Moral, lover og regler, er etablert med denne hensikt. Siviliserte samfunn praktiserer at man kler seg etter klimaet. Men det ef ikke slik at alle praktiserer bluferdighe. I Øst-Tyskland besøkte 80% av befolkningen regelmessig nakenstrender. Det er mange andre "siviliserte" kulturer som praktiserer felles nakenhet i visse situasjoner. Ja, man må undertrykke sine dyriske trekk i en høytstående kultur. Om en er naken eller har på seg bikini på stranda har ikke noe med dyriskhet å gjøre. Anonymkode: 531e8...320 1
Horten Market Skrevet 3. desember 2019 #29 Skrevet 3. desember 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange andre "siviliserte" kulturer som praktiserer felles nakenhet i visse situasjoner. Anonymkode: 531e8...320 Nakenhet kan tillates i visse sammenhenger som bading og soling på fellesområder, men merk at nakenhet alltid er regulert i siviliserte samfunn. At man har regler for hvor man kan være avkledd, viser jo nettopp det. De dyriske trekkene er tøylet og regulert. 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #30 Skrevet 3. desember 2019 7 hours ago, Horten Market said: Nakenhet kan tillates i visse sammenhenger som bading og soling på fellesområder, men merk at nakenhet alltid er regulert i siviliserte samfunn. At man har regler for hvor man kan være avkledd, viser jo nettopp det. De dyriske trekkene er tøylet og regulert. Du kan da ikke blande sammen nakenhet og "dyriskhet" på den måten. Man har også regler for hvor man kan bruke bikini, hvor man skal bruke slips o.s.v. Det har med klesregler å gjøre. Også i "primitive" samfunn har man klesregler f.eks. når man kan festpynt, hvordan markerer at man er gift/ugift o.s.v. At man vil ha sex med en man ikke ønsker å få avkom sammen med har med dyriskhet å gjøre. At man ønsker å kle av seg når det er varmt er kun sunn fornuft. Anonymkode: 531e8...320
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #31 Skrevet 3. desember 2019 På 1.12.2019 den 7.46, Jdz skrev: Jeg er tildels enig i det du beskriver. Vi har i alt for stor grad latt oss påvirke av amerikansk ny-puritanisme. Nakenhet har de siste 30-40 år gått fra å være noe naturlig til noe som er ekkelt og støtende. Det er jo ikke bare de det motsatte kjønn vi dekker oss til for lenger, jeg ser stadig representanter for den yngre garde som virker svært ukomfortable med å være naken i garderoben på treningssenteret. Personlig synes jeg utviklingen går i feil retning. Enig. På treningssenteret er det stort sett meg som dusjer etter trening. De andre tar bare en "kattevask" over vasken. Dette gjelder spesielt våre nye landsmenn som, etter hva jeg kan se av bulen i boxeren, er bedre utstyrt enn meg så det kan ikke være det som er "problemet" 🙄. Gleder meg til GC til neste år der vi ofte besøker Maspalomas med lange naturiststrender. De hyggeligste folkene finner vi der og jeg har vært på både tekstil- og nudiststrender der nede Anonymkode: 235b7...ec7
Horten Market Skrevet 3. desember 2019 #32 Skrevet 3. desember 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan da ikke blande sammen nakenhet og "dyriskhet" på den måten. Man har også regler for hvor man kan bruke bikini, hvor man skal bruke slips o.s.v. Det har med klesregler å gjøre. Anonymkode: 531e8...320 Nei, det har med sivilisert adferd å gjøre. Lover og regler er grunnlaget for at en sivilisasjon kan bygges. Det skjer ved at våre dyriske trekk modereres av lover og regler for adferd. 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #33 Skrevet 3. desember 2019 Jeg tenker at kjønnsblandet nakenhet burde vært normalen i alle sammenhenger hvor klær bare har til hensikt å skjule hud. Det betyr at jeg gjerne skulle sett at det ikke fantes kjønnsdelte garderober og dusjer. Badetøy og bikiner er bare tull, så det kunne vi gjerne kutte ut helt og holdent. All bading, soling, dusjing, spa og annen kroppslig velvære og hygiene burde utføres naken, og uten å skille på kjønn. Videre hadde det jo vært flott om man kunne velge å gå naken i andre sammenhenger. F.eks. deilig å slippe klær på supervarme dager når man går seg en tur i parken, klipper plenen, maler huset, eller hva det måtte være. Dessverre er nok ikke dette mulig uten å skape stor oppstandelse, fordi det er altfor mange der ute som lar seg sjokkere av å se sånt, men det hadde vært fint om det hadde vært en større aksept for nakenhet i samfunnet, slik at vår frihet til å være naken når det kjennes som det mest behagelige, ikke skulle bli begrenset. Anonymkode: 9db00...244
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #34 Skrevet 3. desember 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at kjønnsblandet nakenhet burde vært normalen i alle sammenhenger hvor klær bare har til hensikt å skjule hud. Det betyr at jeg gjerne skulle sett at det ikke fantes kjønnsdelte garderober og dusjer. Badetøy og bikiner er bare tull, så det kunne vi gjerne kutte ut helt og holdent. All bading, soling, dusjing, spa og annen kroppslig velvære og hygiene burde utføres naken, og uten å skille på kjønn. Videre hadde det jo vært flott om man kunne velge å gå naken i andre sammenhenger. F.eks. deilig å slippe klær på supervarme dager når man går seg en tur i parken, klipper plenen, maler huset, eller hva det måtte være. Dessverre er nok ikke dette mulig uten å skape stor oppstandelse, fordi det er altfor mange der ute som lar seg sjokkere av å se sånt, men det hadde vært fint om det hadde vært en større aksept for nakenhet i samfunnet, slik at vår frihet til å være naken når det kjennes som det mest behagelige, ikke skulle bli begrenset. Anonymkode: 9db00...244 Det er jo ikke bare det at folk blir sjokkerte, men det er jo de som ikke hadde klart å skille nakenhet og seksualitet samme hvor naturlig nakenhet hadde vært, og jeg tror det kunne ha blitt slitsomt etterhvert. Det er jo også en grunn til at klær kom - klærne kom vel lenge før religionene. Anonymkode: 8893c...b1b 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #35 Skrevet 3. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke bare det at folk blir sjokkerte, men det er jo de som ikke hadde klart å skille nakenhet og seksualitet samme hvor naturlig nakenhet hadde vært, og jeg tror det kunne ha blitt slitsomt etterhvert. Det er jo også en grunn til at klær kom - klærne kom vel lenge før religionene. Anonymkode: 8893c...b1b Jeg tenker at MeToo viser at uønsket sexuell oppmerksomhet kan være et problem lenge før noen kler av seg, og det er ikke sikkert det blir noe større problem om nakenhet var mer vanlig, kanskje heller det motsatte. Ja, det er en grunn til at klær kom, men jeg tror det hadde mer med behovet for å holde seg varm å gjøre, eller et ønske om å pynte seg, enn et behov for å skjule kroppen sin. Som noen er inne på, så er det fortsatt folkeslag og stammer som stort sett lever nakne, men de trenger ikke klær for å holde varmen, og de bruker kanskje tatoveringer og piercing for å pynte seg i stedet for klær. Anonymkode: 9db00...244
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #36 Skrevet 3. desember 2019 Du behøver ikke engen være helt naken før det er rart.. Eksempel på stranda, pakke seg godt inn i håndkle for å skifte mellom Badebukse/Bikini og undertøy. Og når undertøyet er på, må for all del ikke håndkle fjernes før vi har på mer enn bare undertøy, shorts og/eller overdel må på plass. Hva er forskjellen på undertøy og bikini/badebukse..? Men vi er sånn, selv om vi er vant til å se folk i bikini/badetøy på stranda, er det noe helt annet i en annen setting: si du er i en klesbutikk og noen plutselig skifter og prøver klær midt mellom reolene og ikke i prøverommet.... Du ser stort sett ikke annet enn det du kan se på stranda, men de færreste ville synes det er ok i en klesbutikk. Det er slik vi er lært opp gjennom generasjoner.. om alle hadde gått med en plasterlapp over nesen, og det var helt vanlig, ville du høyst sannsynlig løpt å gjemt deg om plasterlappen plutselig falt av. Fordi du ikke er lært opp til å vise den frem uten. Anonymkode: dfde0...fea
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #37 Skrevet 3. desember 2019 15 hours ago, Horten Market said: Nei, det har med sivilisert adferd å gjøre. Lover og regler er grunnlaget for at en sivilisasjon kan bygges. Det skjer ved at våre dyriske trekk modereres av lover og regler for adferd. Vil du si det er dyrisk å ikke ville bruk slips? Vil du si det er dyrisk å ønske å sole seg toppløs på stranda? Anonymkode: 531e8...320
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #38 Skrevet 4. desember 2019 12 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo ikke bare det at folk blir sjokkerte, men det er jo de som ikke hadde klart å skille nakenhet og seksualitet samme hvor naturlig nakenhet hadde vært, og jeg tror det kunne ha blitt slitsomt etterhvert. Det er jo også en grunn til at klær kom - klærne kom vel lenge før religionene. Anonymkode: 8893c...b1b Det virker som du tror mennesker begynte å bruke klær på grunn av bluferdighet. Det er man rimelig sikker på ikke er riktig. Naturreligioner kom nok før man begynte med klær. Først begynte menneske å fargelegge huden for å pynte seg og markere seg. Så begynte de med klesbiter av samme grunn. Etter hvert begynte de med klær for å værne seg mot klimaet. Først dekket de seg trolig til oventil og var nakne nedentil. Bluferdighet er vanskelig å vurdere fordi sosialt påført kulturell skam er sø mye sterkere. Kulturen kan gi deg sterk skamfølelse for å være naken eller for at du ikke kler av deg. Anonymkode: 531e8...320
Horten Market Skrevet 4. desember 2019 #39 Skrevet 4. desember 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil du si det er dyrisk å ikke ville bruk slips? Vil du si det er dyrisk å ønske å sole seg toppløs på stranda? Anonymkode: 531e8...320 Jeg sier at sivilisasjonen hviler på lover og regler. Ingen regler, ingen sivilisasjon. Folk tenker du er uoppdragen om du bryter sosial etikette. Eller usivilisert. Og det gjelder også bruk av slips, ja. Da oppfattes du ubevisst som en som står nærmere dyreriket enn oss andre. Å være uoppdragen eller usivilisert, betyr nettopp det. Vi har definert sosiale eller personlige rom der vi kan utøve dyriske instinkter i ordnede former. Ekteskapet er et eksempel på det. 2
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #40 Skrevet 4. desember 2019 På 30.11.2019 den 18.35, AnonymBruker skrev: Altså; hva er logikken bak å skjule våre nakne kropper for det motsatte kjønn? For kvinner sin del så er det jo for å hindre overgrep da. Ubehaget ved å være eneste kvinne i dusjen i svømmehallen blant fem menn, nei det hadde ikke vært noe ålreit. Det er ille nok å gå forbi guttegjenger (spesielt av utenlandsk opprinnelse) på gata når man som kvinne går alene, om ikke man skal frivillig kle seg naken med de også. Jeg er vokst opp med at nakenhet er naturlig. Badet var aldri låst, kunne se foreldrene mine i dusjen, til og fra dusjen osv. Likevel kommer man til det punktet hvor det blir stopp likevel. Husker ikke hvor gammel jeg var, men jeg husker fortsatt at det var ubehagelig å gå inn på badet mens pappa tørket seg etter en dusj. Lever med samme regler her hjemme og gutten min har kommet til samme stadie, helt av seg selv. Anonymkode: 83420...eed 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå