AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #1 Skrevet 30. november 2019 Kinkig situasjon... De er tenåringer og i voksefasen, og spiser mye. I forrige uke kom denne vennen å sa at stemoren (som er veldig ung, og ingen egne barn) hadde sagt at hn ikke fikk spise av hennes mat. Problemet er at det ikke var noe mat ellers i hus som kunne tas av.. Det er også mange flere lignende episoder. Her er svikten hos far som ikke tar grep så klart da. Og selv når hn prøver å prate med sin far så tar far stemor i forsvar. Moren til tenåringen når heller ikke gjennom, og hun har ikke kapasitet til å ha hn mer i hus enn samværet tilsier. Vi har sagt at hn kan være her så mye hn vil, og føle seg som hjemme. Det gjør virkelig vondt å se hn bli så lei seg over stemorens regime og måte å tenke på.. Tenker en del på trådene her inne om stemødre som ikke bidrar til felleskapet. Og ser på barna som sitter igjen å føler seg så til de grader avvist.. Noen tips til hvordan vi kan gripe dette an? Samboeren min har veldig lyst til å ta en prat med faren å sjekke litt ut hva som skjer hjemme hos dem. Anonymkode: c11ba...fea 8
Jævla fyllekalas ! Skrevet 30. november 2019 #2 Skrevet 30. november 2019 Send en bekymringsmelding til barnevernet og forklar hele situasjonen til de, de vil ta det svært alvorlig og vet hva de skal gjøre i slike saker. 35
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 Populært innlegg #3 Skrevet 30. november 2019 Stemoren har da ikke noe ansvar for å fø sønnen til samboeren, om de ikke har felles husholdning. Her er det faren som må kjøpe mat. Anonymkode: d05dd...a3b 50
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #4 Skrevet 30. november 2019 Om de faktisk bor i kollektiv og ikke i felles husholdning (vanskelig å se for seg, men jeg har vært hos par med hver sin hylle i kjøleskapet så det er lite som sjokkerer meg på denne fronten) er det jo riktig at man ikke tar andres mat. Jeg reagerer vel helst på at far ikke sørger for mat til barna. Anonymkode: 15367...69a 18
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #5 Skrevet 30. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Stemoren har da ikke noe ansvar for å fø sønnen til samboeren, om de ikke har felles husholdning. Her er det faren som må kjøpe mat. Anonymkode: d05dd...a3b Les gjennom HI en gang til ts Anonymkode: c11ba...fea 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #6 Skrevet 30. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Om de faktisk bor i kollektiv og ikke i felles husholdning (vanskelig å se for seg, men jeg har vært hos par med hver sin hylle i kjøleskapet så det er lite som sjokkerer meg på denne fronten) er det jo riktig at man ikke tar andres mat. Jeg reagerer vel helst på at far ikke sørger for mat til barna. Anonymkode: 15367...69a Ja, så det er far min samboer vil ta en prat med. For det er jo far sitt ansvar. En del av utfordringen er at stemor i tillegg tar på seg oppdragerhatten. Så stebarn blir veldig forvirret over hele situasjonen hjemme hos dem. Ts Anonymkode: c11ba...fea 6
Rotemor Skrevet 30. november 2019 #7 Skrevet 30. november 2019 Vil tenåringen ha deres hjelp? Start der... 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #8 Skrevet 30. november 2019 Det er ikke stemoren sin jobb å fôre en tenåringsgutt som ikke er sin Anonymkode: 65e49...0ba 14
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #9 Skrevet 30. november 2019 Her er det jo far som svikter, ikke den "onde" stemoren du legger skylden på. Anonymkode: 87a5c...8f5 17
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #10 Skrevet 30. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Her er det jo far som svikter, ikke den "onde" stemoren du legger skylden på. Anonymkode: 87a5c...8f5 Jeg vet det er så typisk disney og kvinneguiden Anonymkode: 65e49...0ba 2
KillerKitty Skrevet 30. november 2019 #11 Skrevet 30. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke stemoren sin jobb å fôre en tenåringsgutt som ikke er sin Anonymkode: 65e49...0ba Jeg synes faktisk det er hennes ansvar og. Ærlig talt, er jo bare å kjøpe inn nok mat. Hun visste jo om ungen på forhånd, vil jeg tro. Aldri forstått meg på de som bor i sammen, men likevel lever etter "mitt og ditt" 39
Populært innlegg Pupperulla Skrevet 30. november 2019 Populært innlegg #12 Skrevet 30. november 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke stemoren sin jobb å fôre en tenåringsgutt som ikke er sin Anonymkode: 65e49...0ba Nei, men for faen, man lar jo ikke ungen sulte! 59
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #13 Skrevet 30. november 2019 3 minutter siden, KillerKitty skrev: Jeg synes faktisk det er hennes ansvar og. Ærlig talt, er jo bare å kjøpe inn nok mat. Hun visste jo om ungen på forhånd, vil jeg tro. Aldri forstått meg på de som bor i sammen, men likevel lever etter "mitt og ditt" Det jeg syns er så synd er at barnet ikke får dekket primærbehov pga stemor og far ikke har noen tydelige regler/skiller what ever. Noe som gjør at uskyldige blir satt i en slags limbo.. Faren virker utrolig feig, og derfor vi vurderer en prat med han for å sjekke ut hva det er som skjer der borte . Ts Anonymkode: c11ba...fea 12
KillerKitty Skrevet 30. november 2019 #14 Skrevet 30. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det jeg syns er så synd er at barnet ikke får dekket primærbehov pga stemor og far ikke har noen tydelige regler/skiller what ever. Noe som gjør at uskyldige blir satt i en slags limbo.. Faren virker utrolig feig, og derfor vi vurderer en prat med han for å sjekke ut hva det er som skjer der borte . Ts Anonymkode: c11ba...fea Det ville jeg absolutt ha gjort, og det er det veldig fint at dere vil gjøre. Betyr nok veldig mye for gutten at hvertfall noen hører etter når han ber om hjelp og råd. 16
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #15 Skrevet 30. november 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemoren har da ikke noe ansvar for å fø sønnen til samboeren, om de ikke har felles husholdning. Her er det faren som må kjøpe mat. Anonymkode: d05dd...a3b 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke stemoren sin jobb å fôre en tenåringsgutt som ikke er sin Anonymkode: 65e49...0ba Selv om det er faren som primært må tas tak i her, så sier disse to innleggene noe om tiden vi er i. Hvordan familier funker i noen sammenhenger i 2019. Pokker ikke noe rart i at det så ofte blir skilsmisser. Anonymkode: c7926...d93 25
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #16 Skrevet 30. november 2019 2 minutter siden, KillerKitty skrev: Det ville jeg absolutt ha gjort, og det er det veldig fint at dere vil gjøre. Betyr nok veldig mye for gutten at hvertfall noen hører etter når han ber om hjelp og råd. Vet at rettferdighetssansen til barn/tenåringer er så som så, men nå har det vært så mange episoder som gjør at en føler en må blande seg. Så er det jo også et ormebol dette med å legge seg opp i hvordan andre voksne mennesker velger å ha det i sitt hjem. Nå har jeg egne barn og stebarn. Her er det klart skille på oppdragerrolle og omsorgspersoner. Noe som har falt seg ganske naturlig her hos oss. Økonomisk blir ingen gjort forskjell på, og alle blir sett. Men når det gjelder grensesetting ifht foreldrerollen, så tar vi et steg tilbake av den som er steforeldre. Dette paret har vært sammen i noen år, og skjønt at det alltid har vært et kaos i hvordan ting blir lagt opp.. Ts Anonymkode: c11ba...fea 7
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #17 Skrevet 30. november 2019 Jeg tenker at det kanskje er flere sider enn den du har blitt fortalt. Det kan være så enkelt som at hun har sagt at han ikke skal spise noen konkrete ting, fordi de er ment til noe spesielt. Eller at hun har gitt beskjed om at han ikke kan "tømme" kjøleskapet for godsaker som er ment for hele familien. Eller drikke all juicen med en gang den kommer i hus. Vi har også hatt en sånn samtale med vår felles sønn på 15. Uten at det betyr at han ikke får lov å spise seg mett. Anonymkode: d8229...2b0 33
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #18 Skrevet 30. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selv om det er faren som primært må tas tak i her, så sier disse to innleggene noe om tiden vi er i. Hvordan familier funker i noen sammenhenger i 2019. Pokker ikke noe rart i at det så ofte blir skilsmisser. Anonymkode: c7926...d93 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det kanskje er flere sider enn den du har blitt fortalt. Det kan være så enkelt som at hun har sagt at han ikke skal spise noen konkrete ting, fordi de er ment til noe spesielt. Eller at hun har gitt beskjed om at han ikke kan "tømme" kjøleskapet for godsaker som er ment for hele familien. Eller drikke all juicen med en gang den kommer i hus. Vi har også hatt en sånn samtale med vår felles sønn på 15. Uten at det betyr at han ikke får lov å spise seg mett. Anonymkode: d8229...2b0 Dette har jeg spurt ut ganske konkret om. For stebarnet her syns også det er greit å ta for seg, og hn glemmer at en må sjekke ut i tilfelle det er noe som skal brukes til noe spesielt. Men her er det snakk om enkle ting som brød og pålegg.. Og er det et brød, og folk i hus er sultne. Da syns jeg ærlig talt at man lar sultne barn få spise, og heller kjøper et nytt brød og kalkulerer litt annerledes. Vi har samme greia her med stebarnet. At juice og Farris bruker man ikke som tørstedrikk. For det har gått på høykant å blitt tømt. Og det er såklart ikke okei. Ei heller sære dyre vaner som koster flesk. Tenåringer er ofte megmegmeg. Ingen tvil om det hehe, har lyst til å putte de i en skuff å stripse igjen noen ganger hehe. Ts Anonymkode: c11ba...fea 10
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #19 Skrevet 30. november 2019 Unnskyld meg, men her vil jeg virkelig si det er moren som svikter. «Har ikke kapasitet», ha ha. Anonymkode: cbd86...9f0 7
Gjest Blondie65 Skrevet 30. november 2019 #20 Skrevet 30. november 2019 Jeg er litt delt her. For det første liker jeg ikke "den onde stemoren" premisset her. For det andre. kan det være nyanser dere ikke ser. Og hvis denne faren er så avstumpet at han ikke ser avkommets problem her, hva tror dere skjer dersom noen utenforstående blander seg? Da får vel avkommet ikke lov å besøke dere mer. Hva har dere da oppnådd? Hvis vi nå legger til grunn at denne stemoren faktisk hegner om maten sin og nekter sitt stebarn å spise seg mett, så er dette en utfordring som løses best ved at avkommet forteller sin far at han dessverre ikke ønsker å være der mer fordi han ikke får spise. Kanskje dette vekker farsinstinktet? Når avkommet forteller dere at stemor hegner om maten "sin" og nekter stebarnet å spise seg mett, stiller dere da kontrollspørsmål: "Hva sa hun da dette skjede?" Jeg forstår godt at en stemor ikke ønsker å dekke over fars manglende forsørging av eget avkom, men jeg hadde jo synes en sånn far var så usexy at jeg ikke hadde innledet et forhold til han i utgangspunktet. Jeg orker ikke "kollektiv" kjøleskap og holdning heller. Jeg lever etter "yte etter evne" prinsippet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå