Gå til innhold

Tips til hvordan takle stress på jobb? Huske bedre, kommunisere tydeligere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker gjerne tips til hvordan takle stress på jobb på best mulig måte. Og det å bli tryggere på seg selv, huske bedre og kommunisere tydeligere & klarere. 

Begynte i ny jobb nylig. Føler at jeg trenger å bli bedre på å takle stress, usikkerhet og bli bedre på å kommunisere klart og tydelig. Merker jeg lett blir stresset som gjør at jeg glemmer lettere, eller gjør feil. Har og opplevd å gjøre samme feil på nytt, selv om jeg fikk det forklart sist jeg gjorde det samme (noe jeg ikke klarer huske!).

I forhold til kommunikasjon føler jeg at jeg ofte ikke klarer å kommunisere tydelig nok så jeg blir forstått. Gjelder ofte når jeg stiller spørsmål, men også ellers. Enkelte ganger tenker jeg det er fordi jeg ikke klarer formulere setninger godt nok,  eller fordi jeg bruker feil ord, så det høres ut som jeg sier noe annet enn det jeg selv egentlig tenker å si, men usikker på om det er formuleringen eller måten jeg sier det på (stemmeleie eller annet).  

Har og begynt å blande ord og snakke fullstendig feil. Hvis jeg skal si: "jeg tenker å lage kjøttkaker til middag" så kan jeg si "jeg skal ikke lage kjøttkaker til middag". Eller hvis jeg skal si "jeg tok bilen til jobb i dag" kan jeg si "jeg tok båt til jobb i går"... Tenker dette sikkert kommer av stress, men er jo veldig plagsomt.

Noen som har tips til hvordan forbedre dette? Håper det er forståelig, hvis ikke skal jeg prøve å forklare bedre.

Anonymkode: d813c...06a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er normalt å begynne å blande ord pga stress..? Er du likedan hjemme? At du tuller med ord og setninger? Går du på sterke medisiner?

Når det gjelder kommunikasjon og konsentrasjon på jobb tenker jeg at du bør gjøre ting enklest mulig. Ikke gap over for mye. Lær det viktigste først. Og si det du vil si på en enklest mulig måte. 

Du vil takle stress på jobb bedre jo mer erfaring du får. Husk at det er vanlig å rote litt og å gjøre feil i starten. Roen kommer først når du føler du har kontroll. Derfor bør du sørge for å starte med de viktigste tingene først. Lær det grunnleggende før du kaster deg over mer avanserte saker. Sprø om hjelp når du trenger det, og noter viktige ting. Ta deg pauser om ting går i ball.

Men om du tuller like mye med ord på privaten bør du sjekke det opp. 

Anonymkode: 87075...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er normalt å begynne å blande ord pga stress..? Er du likedan hjemme? At du tuller med ord og setninger? Går du på sterke medisiner?

Når det gjelder kommunikasjon og konsentrasjon på jobb tenker jeg at du bør gjøre ting enklest mulig. Ikke gap over for mye. Lær det viktigste først. Og si det du vil si på en enklest mulig måte. 

Du vil takle stress på jobb bedre jo mer erfaring du får. Husk at det er vanlig å rote litt og å gjøre feil i starten. Roen kommer først når du føler du har kontroll. Derfor bør du sørge for å starte med de viktigste tingene først. Lær det grunnleggende før du kaster deg over mer avanserte saker. Sprø om hjelp når du trenger det, og noter viktige ting. Ta deg pauser om ting går i ball.

Men om du tuller like mye med ord på privaten bør du sjekke det opp. 

Anonymkode: 87075...8bd

Kanskje ikke? Har bare tenkt det er mest logiske grunnen. Bor alene og møter sjeldent noen utenom jobb, men har i alle fall merket at det blir verre de gangene jeg er stresset, spesielt om jeg er sliten i tillegg. Går ikke på noen medisiner. 

Godt tips, men tror en del av problemet er at jeg ikke klarer formulere meg enklest mulig så blir mest bare rot. 

Hvordan tenker du en burde sjekke det opp? Er det noe lege kan gjøre? Regner det såfall må bli MR eller lignende, og det får man vel ikke bare sånn helt uten videre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tuller med ord av stress. Det beste er å snakke litt senere enn du vil, legge stemmen litt lavere i toneleie, og artikulere alle stavelsene i ordene tydelig. Heller bruk et ekstra sekund på å tenke deg om før du svarer, enn å bare svare stressa med en gang. 

Anonymkode: b06b9...6e6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tuller med ord av stress. Det beste er å snakke litt senere enn du vil, legge stemmen litt lavere i toneleie, og artikulere alle stavelsene i ordene tydelig. Heller bruk et ekstra sekund på å tenke deg om før du svarer, enn å bare svare stressa med en gang. 

Takk for tips. Tok det lang tid for deg å bli vandt til å svare på den måten? Og hvordan kommer du på at du burde gjøre dette når du er stresset? Jeg er ofte sånn at jeg innser det først i ettertid egentlig, er sjeldent jeg tenker over det når jeg er i situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Tok det lang tid for deg å bli vandt til å svare på den måten? Og hvordan kommer du på at du burde gjøre dette når du er stresset? Jeg er ofte sånn at jeg innser det først i ettertid egentlig, er sjeldent jeg tenker over det når jeg er i situasjonen.

Tok jo litt tid å bli vant til det, men drev en del med undervisning en periode. Da blir man veldig fort bevisst på hvordan man snakker og bruker stemmen. 

Nå går det mest automatisk, men tar alltid et avslappende pust eller to, og tenker meg litt om, før jeg tar ordet eller tar en viktig telefon. Etterhvert er det blitt mye enklere å bli bevisst når jeg snakker fort, tungen begynner å krølle seg, eller ordene høres utydelige ut. Så det er rett og slett trening og vane %) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tuller med ord hvis jeg har fått for lite søvn.

Vi snakker også dårligere når vi er stresset, så det er fort gjort å blande ord da. Spesielt substantiver, jeg gjør ihvertfall det (ref. eksempelet ditt med bil/båt).

Andre tips enn de du allerede har fått, kan være å prøve mindfulness. Det å være tålmodig mot deg selv, og ta det rolig. Gjør det noe hvis du ikke klarer å ta det rolig? Nei. Da begynner du bare på nytt. Det kan også være nyttig å visualisere situasjoner på jobb og se for deg at du mestrer dem. 

Anonymkode: 2f143...76b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å blande ord, si rare setninger, og gjøre merkelige ting når man er stressa. Ikke minst så er det vanlig å feilslutte og ta dårlige avgjørelser. Derfor er det ikke bra å være stressa over lang tid, da mennesketpsyken og kroppen kun håndterer stress i en begrenset periode før det etter hvert får uheldige konsekvenser. Fysiologiske og psykologiske. 

Men man blir alltid ekstra stressa i en ny jobb, der man ikke klarer å tenke så mye på "autopilot", og må nøye vurdere hver situasjon mye mer enn hva man gjør i en jobb man har hatt en stund. Sånn sett kan man jo si at man blir mer vant til stress, men det er jo egentlig ikke det som skjer, det som skjer er bare at man blir bedre rustet og utstyrt til å håndtere stressende situasjoner. Man klarer seg bedre i et miljø som krever mer av deg, fordi du har vært borti liknende situasjoner før og vet hva det riktige "svaret" er. Du må rett og slett prøve å roe deg ned i de verst stressende situasjonene, puste med magen og prøve å gjøre de riktige beslutningene. Ikke minst fatningen. Og tenk over i etterkant hva du kunne gjort bedre.

Husk at det er lov å spørre om hjelp om man føler at man har tatt seg vann over hodet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg surrer også med ord når jeg er stresset. Sa «grøtt og røndt» en gang, i stedet for «grønt og rødt». Blanda «den» og «det» en gang. Sier to like ting i samme setning. «Gruppe 1 skal på rom 2, og gruppe 2 skal på rom 2». 

Det jeg har måttet lære meg er å slappe mer av. Ta meg bedre tid. Rekker jeg ikke absolutt alt, så rekker jeg det ikke. Prøve å ikke skylde på meg selv. Slutte å prøve å imponere så mye. 

Men noen av oss er vel stresset av natur. Det er ikke lett å bli kvitt. 

Anonymkode: 53927...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...