Gå til innhold

øke s-ferritin

Fremhevede innlegg

Skrevet

hei. har nettopp tatt blodprøver og ser at nivået mitt på s-Ferritin ble målt til 16, hvor referanseområdet er 15-200. Så regner med at det er lurt å prøve å øke dette? Spørsmålet er bare hvordan? Jeg tar jerntilskudd, og har gjort det siden august. Ellers vil jeg tro kostholdet mitt er ok, spiser ikke særlig med kjøtt, men en del grønne bladgrønnsaker, samt mye kornvarer. Avslutter kaffe-/tedrikking flere timer før jeg tar jerntabletten. Spiser generelt mye og variert.

Opplever tror tretthet og slapphet, samt at bena/kroppen kan føles ut som bly.. Får også en del bittesmå rødlilla flekker over kroppen. virker jo som dette kan skyldes av lavt jernnivå? så derfor jeg ønsker å gjøre noe med det.

(kanskje dette er noe man tar med lege, men har allerede vært der to ganger i høst for å måle dette, så vil ikke mase mer, tenker de hadde sagt noe da jeg var der)

Anonymkode: 983bf...3ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket tilskudd tar du? Det eneste som fungerer på meg er Duroferon, en om morgenen og en om kvelden. Drikkes med appelsinjuice. 

Anonymkode: bad44...6c7

Skrevet

Har du forresten kraftige menstruasjoner? Det hjalp meg veldig når jeg ikke blødde så mye, etter at jeg gikk fra kobberspiral til hormonspiral. 

Jeg fikk kraftig jernmangelanemi etter min første graviditet. Var helt jævlig, prøvde injeksjoner med jern, men de fungerte ikke. Duroferon fungerte. 

Anonymkode: bad44...6c7

Skrevet

Ikke drikk te/kaffe/melk samtidig som du tar jerntablettene, det hemmer opptaket. Men C-vitamin øker opptaket så lurt å ta det sammen med tabletten

Anonymkode: a8420...b54

Skrevet

Ferritin henger sammen med flere ting. Så om du har normalområder innen resten er det ikke noe å henge seg opp i

Anonymkode: c1279...215

Skrevet

Når du har mye å gå på på kjøtt: hvorfor ikke bare øke det opp litt for en periode? Få i deg litt innmatspålegg som leverpostei og litt rødt kjøtt som har mye mer jern enn hvitt. 

Anonymkode: fb526...030

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du har mye å gå på på kjøtt: hvorfor ikke bare øke det opp litt for en periode? Få i deg litt innmatspålegg som leverpostei og litt rødt kjøtt som har mye mer jern enn hvitt. 

Anonymkode: fb526...030

Fordi jeg ikke synes det er godt/føler meg ekkel av å spise det...

Skrevet

Altså:

Du har ingen funksjonelle problemer, ingen symptomer og alle verdier innenfor normalområdet, men bekymrer deg allikevel?

Skal man problematisere, så ligger du altså helt i bunnen av referanseområdet for ferritin til tross for at du tar jerntilskudd. Det indikerer at det er dietten din det er noe galt med - ikke at du er syk. Den eventuelle indikasjonen er at du står i fare for å utvikle jernmangel på grunn av en mangelfull diett. Og dette vil du korrigere medikamentelt i stedet for med kosthold?

Dette er både vanskelig å forstå, og vanskelig å sympatisere med.

Anonymkode: 52917...bbb

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså:

Du har ingen funksjonelle problemer, ingen symptomer og alle verdier innenfor normalområdet, men bekymrer deg allikevel?

Skal man problematisere, så ligger du altså helt i bunnen av referanseområdet for ferritin til tross for at du tar jerntilskudd. Det indikerer at det er dietten din det er noe galt med - ikke at du er syk. Den eventuelle indikasjonen er at du står i fare for å utvikle jernmangel på grunn av en mangelfull diett. Og dette vil du korrigere medikamentelt i stedet for med kosthold?

Dette er både vanskelig å forstå, og vanskelig å sympatisere med.

Jeg er helt enig i at nivået til trådstarter ikke er noe å stresse med, men det er flere mulige bakenforliggende årsaker til jernmangel, så det er helt kunnskapsløst av deg nærmest å konkludere med at det er kostholdet som er problemet dersom man er lav på jern tross tilskudd.

Anonymkode: 72914...991

• Liker 2
Skrevet

Dette er virkelig ikke noe å bekymre seg for, såfremt andre blodprøver er gode. Tror ikke dine plager skyldes lave nivåer ferritin da. 

Anonymkode: 1a7d1...d3c

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er helt enig i at nivået til trådstarter ikke er noe å stresse med, men det er flere mulige bakenforliggende årsaker til jernmangel, så det er helt kunnskapsløst av deg nærmest å konkludere med at det er kostholdet som er problemet dersom man er lav på jern tross tilskudd.

Anonymkode: 72914...991

Hva er det du ikke forstår med "indikerer?"

Jeg skriver ikke at det er, men at det er en sannsynlig årsak. Jeg kjenner ikke ts anamnese eller journal, og kan derfor ikke mene noe utover det som er skrevet her.

Og ts er ikke "lav på jern." Og hun beskriver ingen symptomer, hverken funksjonelle eller generelle.Da må vi forholde oss til det ts skriver, og la hennes fastlege gjøre resten. Jeg har ikke konkludert med noe som helst, men pekt på den mest sannsynlige årsaken til en "tilstand" som ikke en gang er sykelig. Man kan ikke dra med en haug med differensialdiagnoser på så tynt grunnlag - og det første ts må gjøre om hun vil korrigere for noe som ikke trenger å korrigeres, er å sørge for en diett som inneholder det hun kan utvikle mangel på. Det vil hun ikke. Hun vil ha et kosttilskudd i stedet for den åpenbare løsningen på et problem som enda ikke har manifestert seg. Det ts viser til, er helt normalt, og det er ikke ledsaget av symptomer. Derfor er det meningsløst å snakke om "bakenforliggende årsaker til jernmangel." Det kan vi forholde oss til hvis det utvikles en mangeltilstand.

Man kan ikke si noe mer spesifikt uten å ha journalinnsikt. Å kalle folk kunnskapsløse på dette grunnlaget er bare tull. Og pasienten er frisk.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hun beskriver ingen symptomer, hverken funksjonelle eller generelle.

Det gjør jeg vel?

På 30.11.2019 den 12.28, AnonymBruker skrev:

Opplever tror tretthet og slapphet, samt at bena/kroppen kan føles ut som bly.. Får også en del bittesmå rødlilla flekker over kroppen

Burde kanskje utdypet med trøtthet mener jeg at jeg finner det vanskelig å stå opp, nærmest umulig å adlyde alarmen. Egentlig nærmere umulig enn tilnærmet. Så sover dessverre mer enn nok om natta. Men tross det er jeg sliten når jeg kommer hjem, og kan gjerne sovne da. Samt slapphet, tung kropp. Har også opplevd kortpusthet. (jeg er egentlig i god form, men siste tiden slitt med å opprettholde tidligere aktivitetsnivå)

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

og det første ts må gjøre om hun vil korrigere for noe som ikke trenger å korrigeres, er å sørge for en diett som inneholder det hun kan utvikle mangel på. Det vil hun ikke. Hun vil ha et kosttilskudd i stedet for den åpenbare løsningen på et problem som enda ikke har manifestert seg.

Joo, jeg vil det! Men har du noen andre råd enn rødt kjøtt? Alt annet enn det er jeg åpen for! 

Anser det ikke som et problem, men; synes det er rart at nivåene er lave - ca. tilnærmet ingen økning etter å ha vært på tilskudd i flere måneder.

Skrevet

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke drikk te/kaffe/melk samtidig som du tar jerntablettene, det hemmer opptaket. Men C-vitamin øker opptaket så lurt å ta det sammen med tabletten

Anonymkode: a8420...b54

Det gjør jeg ikke. Prøver å unngå det sammen med andre måltider også. Har enten litt frukt eller appelsinjuice sammen med jerntabletten.

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du forresten kraftige menstruasjoner?

Føler jeg har det, eller har mye smerter, og MYE koagulert blod. Men har ikke slik at jeg blør gjennom, så tror ikke den er kraftig. Har også bare i 3-4 dager.

Skal sjekke ut Duroferon. Takk!

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det gjør jeg vel?

Burde kanskje utdypet med trøtthet mener jeg at jeg finner det vanskelig å stå opp, nærmest umulig å adlyde alarmen. Egentlig nærmere umulig enn tilnærmet. Så sover dessverre mer enn nok om natta. Men tross det er jeg sliten når jeg kommer hjem, og kan gjerne sovne da. Samt slapphet, tung kropp. Har også opplevd kortpusthet. (jeg er egentlig i god form, men siste tiden slitt med å opprettholde tidligere aktivitetsnivå)

Joo, jeg vil det! Men har du noen andre råd enn rødt kjøtt? Alt annet enn det er jeg åpen for! 

Anser det ikke som et problem, men; synes det er rart at nivåene er lave - ca. tilnærmet ingen økning etter å ha vært på tilskudd i flere måneder.

Nei, du gjør egentlig ikke det.

Tretthet har så mange årsaker, og så stor normalvariasjon, at det ikke kan tas med i bildet på en generell kommentar i et forum, når det du beskriver ikke er i retning av utmattelse. Det må du ta med legen din. Det samme med flekkene du skriver om. Det er ikke knyttet til jernmangel, og det er umulig å vite om dette er noe patologisk eller om det er normale variasjoner i huden din, som du sliter med å forstå eller godta. Det kan jeg ikke forholde meg til ut fra hva du skriver. Kortpustethet nevner du ikke før nå. Hvis det ikke er et generelt problem, ikke er ledsaget av piping eller hvesing, og ikke oppstår når du sitter eller ligger i ro, er det neppe interessant.

Vi må ta utgangspunkt i at andre generelle blodverdier er normale, siden du ikke skriver noe om det. Jeg synes du bør ta en prat med legen din om disse bekymringene. Vi får ikke noe komplett bilde her i forumet, og du risikerer en masse feilinformasjon.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Føler jeg har det, eller har mye smerter, og MYE koagulert blod. Men har ikke slik at jeg blør gjennom, så tror ikke den er kraftig. Har også bare i 3-4 dager.

Der har du en sannsynlig årsak.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der har du en sannsynlig årsak.

Men jeg blør jo ikke gjennom? Og bruker bare 2-3 bind om dagen.

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du gjør egentlig ikke det.

Tretthet har så mange årsaker, og så stor normalvariasjon, at det ikke kan tas med i bildet på en generell kommentar i et forum, når det du beskriver ikke er i retning av utmattelse. Det må du ta med legen din. Det samme med flekkene du skriver om. Det er ikke knyttet til jernmangel, og det er umulig å vite om dette er noe patologisk eller om det er normale variasjoner i huden din, som du sliter med å forstå eller godta. Det kan jeg ikke forholde meg til ut fra hva du skriver. Kortpustethet nevner du ikke før nå. Hvis det ikke er et generelt problem, ikke er ledsaget av piping eller hvesing, og ikke oppstår når du sitter eller ligger i ro, er det neppe interessant.

Vi må ta utgangspunkt i at andre generelle blodverdier er normale, siden du ikke skriver noe om det. Jeg synes du bør ta en prat med legen din om disse bekymringene. Vi får ikke noe komplett bilde her i forumet, og du risikerer en masse feilinformasjon.

Takk for omfattende svar! 
Tatt det med legen, men h*n mener jeg er deprimert og dermed "sliten", noe jeg ikke er enig i at jeg er. Derfor jeg søkte en annen mening, eller eventuelt hvordan jeg selv kan få opp jernnivåene. Mest sannsynlig ikke normale variasjoner i huden da jeg kun har det på lårene, og det har ikke vært der lenge. Sitter og ligger i ro, ikke astma/allergi.

Tok ikke med noen andre generelle blodverdier fordi var bare jern og noe med hvite blodceller som var testet, så hva det andre ligger på vet jge ikke.

Skrevet

Har du fått sjekket  B12? Da jeg var hos lege for å få tatt div prøver pga jeg er energifattig, sjekket hun både ferritin, d-vitamin, hormoner (er midt i 40-årene og fikk avkreftet overgangsalder) og B12. Jeg hadde normale verdier. Hadde imidlertid ikke kunnskap om B12 og hva som er symptomer på lavt nivå. Da jeg lete på nett om det, gikk det på slapp, trøtt, kortpustet osv. De som ikke spiser kjøtt må gjerne ta B12-sprøyter for å holde nivået oppe. Stoffskiftesykdommer og noen typer medisin mot magesyreproblematikk kan hindre opptak av B12. Kanskje legen bør sjekke dette også hos deg? 

Anonymkode: 163a5...25b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...