Gå til innhold

Jeg er skremt av tafattheten på folk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kan ikke jeg skrive for ALLE. Noen har det ikke bra. Jeg har ikke alltid. Men jeg vet hva som er årsaker til min såkalte paykiske sykdom. Det jeg blir irrterrt av her inne er at jeg ser hvor mange som godtar at de er syke. «Legen har sagt, så da er det slik». 
herregud tafatte mennesker. 
Noen får fysiske sykdommer, disse er ymse. Men så er der de/vi får som psykisk sykdom, og vi må visst også akseptere det, i følge kg folka. Er det virkelig så tafatte folk?!?!

Anonymkode: fe7c9...793

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det handler om å godta det man ikke kan gjøre noe med. Ingen har valgt selv å få en psykisk sykdom. Man kan velge å søke hjelp for den, men hvis man konstant jobber imot seg selv og ikke aksepterer at en er syk, så kan man faktisk bli syk og utbrent av det. 

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, Gorilla skrev:

Det handler om å godta det man ikke kan gjøre noe med. Ingen har valgt selv å få en psykisk sykdom. Man kan velge å søke hjelp for den, men hvis man konstant jobber imot seg selv og ikke aksepterer at en er syk, så kan man faktisk bli syk og utbrent av det. 

Men jeg er redd folk har latt seg lure til å tenke seg sykere enn de er. Hvordan vet man om man har blitt kvitt ting eller ikke? Det er så trygt å tro man er syk! For da kan man være litt offer av og til. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er uenig i at man er tafatt fordi man velger å godta at man har en diagnose man har fått, for eksempel bipolar lidelse. Det er ikke tafatthet i mine øyne. Tafatthet er for eksempel om det er ting du kan gjøre for å holde deg så frisk som mulig og så gidder du ikke og legger deg ned og legger alt i helsepersonellet sine hender. 

Anonymkode: 0c0ca...e2a

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er uenig i at man er tafatt fordi man velger å godta at man har en diagnose man har fått, for eksempel bipolar lidelse. Det er ikke tafatthet i mine øyne. Tafatthet er for eksempel om det er ting du kan gjøre for å holde deg så frisk som mulig og så gidder du ikke og legger deg ned og legger alt i helsepersonellet sine hender. 

Det der forsto jeg ikke.

Anonymkode: 744aa...cff

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg er redd folk har latt seg lure til å tenke seg sykere enn de er. Hvordan vet man om man har blitt kvitt ting eller ikke? Det er så trygt å tro man er syk! For da kan man være litt offer av og til. 

Jeg er ganske sikker på at de aller fleste med f.eks schizofreni hadde gjort særdeles mye for å være frisk, så å hevde at folk som har psykiske lidelser bare har det fordi det er kjekt å være offer er mildt sagt ganske spesielt. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det der forsto jeg ikke.

Anonymkode: 744aa...cff

Å legge seg ned er ikke ment i bokstavelig forstand. Det er som å gi seg ende over.

Skrevet

Jeg godtar ikke. Hater det! Hater meg selv pga jeg fikk det. For at jeg er så forbanna svak psykisk. Hater meg selv for at det går utover folk jeg er glad i. Tenk så godt alt hadde vært om jeg hadde vært 100% frisk, men det skjer ikke så lenge jeg er i livet.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er faen ikke trygt å tro man er syk! 

Skrevet
25 minutter siden, Kvelertak skrev:

Det er faen ikke trygt å tro man er syk! 

Poenget mitt er at jeg er redd vi lar psykiatrien osv få for mye makt. De kan fortelle oss at vi er syke og dermed er vi det. Forteller de oss at vi er friske så blir vi bedre. 
vi har ikke makt over oss selv. Andre bestemmer på en måte hvor friske vi er. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Poenget mitt er at jeg er redd vi lar psykiatrien osv få for mye makt. De kan fortelle oss at vi er syke og dermed er vi det. Forteller de oss at vi er friske så blir vi bedre. 
vi har ikke makt over oss selv. Andre bestemmer på en måte hvor friske vi er. 

For noe tull. Skulle vært frisk eller i det minste bedre for lenge siden jeg da. 

Skrevet

Jeg forstår godt poenget ditt, men det er nok ikke så svart/hvitt som du legger det frem her, og det tror jeg du også vet. 

Jeg har vært motsatt, og kjenner noen andre som også har vært det. Jeg har jobbet, fått barn, studert mens jeg jobbet etc når jeg har vært for syk. Livskvaliteten min har vært elendig,  men utad ser det veldig bra ut. Nå må jeg nesten bare godta at sånn er situasjonen. Jeg er sykemeldt, orker ikke så mye, sliter med søvn etc. Men jeg gir ikke opp. Jeg går i behandling, men jeg er veldig "svak" nå både mentalt og fysisk. 

Noen ganger når mennesker har kjempet lenge nok, så må man få slippe litt. Godta at man er syk, men selvfølgelig håpe og jobbe for et bedre liv, en dag omgangen. Kjemper man for hardt, kan det bli verre. 

Ingen normale personer ønsker å være syk, selv om det faktisk kan være godt for det er det man er best kjent med. Vi er forskjellige også, noen gir lettere opp enn andre. For noen blir det en lettelse å få en diagnose etter mange år med kamp. 

Anonymkode: 407df...376

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...