Gå til innhold

Rotfylle eller trekke jeksel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jeksel øverst i munnen som skulle vært rotfylt (fire kanaler). Ikke visdomstann, men den som ligger rett ved siden av. Har vært til tannlege med den to ganger og fikk da midlertidig bedøvelse som har vart i ett år. Hva anbefaler dere at jeg gjør med den?
Jeg vil jo helst beholde tanna, men har så dårlig økonomi nå. Vet ikke om det blir seende rart ut om jeg trekker den. Tror ikke det vil synes, men kanskje kjennes rart ut når jeg spiser? Finnes det andre alternativ? 

Anonymkode: 1c53f...531

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS: Må gjøre noe med tanna asap siden jeg skal flytte til utlandet ett år. 

Skrevet

Er det ikke billigere for deg å få fikset tanna i utlandet? Jeg fikk fikset min mens jeg var i forsvaret.. sparte meg for 5 - 6 tusen..

Anonymkode: 871aa...fa5

• Liker 2
Skrevet

Trekk sjiten. Rotfylling er noe skikkelig makkverk.

Anonymkode: 177e8...ef7

• Liker 4
Skrevet

Du trekker ikke tenner før du absolutt må.

Anonymkode: 0f6d4...a8d

• Liker 6
Skrevet

Fikk du midlertidig bedøvelse som varte i ett år?

Anonymkode: a84ed...791

• Liker 2
Skrevet

Ei tann så langt bak, klarer du deg fint uten. Ingen som ser det heller. 

Anonymkode: 3e7a9...396

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for det er jo mye bedre å gå rundt med innestengte bakterier i munnen... En rotfylling blir aldri helt steril.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, for det er jo mye bedre å gå rundt med innestengte bakterier i munnen... En rotfylling blir aldri helt steril.

Hæ?

• Liker 2
Skrevet

Har du ikke fått kostnadsoversikt fra tannlegen? Ikke alltid det er lurt og trekke da de andre tennene kan forskyve seg. Men har selv en tann der du har som er problem med. Var hos spesialist som anbefaler meg og trekke den hvis det blir problem. Dette pga rotfyllinga som er der ligger farlig nær bihulene og kan være risikabelt og gjøre noe mer med den. I verste fall 10 000 kr for noe som kanskje ikke fungerer, dvs nerver som blir ødelagt. Så jeg håper den holder seg lengst mulig. Men hvis den trekkes så er den ikke så synlig

Anonymkode: ff3be...a46

Skrevet

.

Skrevet

En 12-årsjeksel i overkjeven er ikke synlig med mindre man gaper svært høyt, så ingen vil merke om den mangler. Når den bakerste tannen mangler, vil ikke tennene lengre fremme forflytte seg pga dette. Så sant du har alle andre tenner, vil du likevel ha god tyggeflate, og du venner deg trolig raskt til at tannen er borte.

Man vet ikke om en rotfylling har vært vellykket før etter flere år, og det kan oppstå komplikasjoner etter ferdig rotfylling, selv om behandlingen er gjort etter alle kunstens regler. Du kan da ende opp med å måtte betale for ny rotfylling, eller trekke tannen. Rotfylte tenner er noe mer porøse enn vitale tenner, og kan derfor knekke noe lettere.

Anonymkode: 94eb3...87e

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS: Det tenker i utganspunktet jeg også. Så begynner jeg bare å lure på hvor normalt det er å trekke tenner, og om det blir merkbart. For prisforskjellen har mye å si for meg nå, men ikke på lang sikt..

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du midlertidig bedøvelse som varte i ett år?

Anonymkode: a84ed...791

Ja, helt fantastisk var den! Var vel en type bedøvelses-fylling? Fikk den på akuttime begge gangene. Første gangen hadde den vart i ett år (selv om tannlegen sa at dette skulle være midlertidig, og den bare skulle vare noen mnd). Når den gikk ut etter ett år fikk jeg ny fordi jeg ikke klarte å bestemme meg for hva jeg skulle gjøre med tanna. Hehe. Billig var det og. Men ingen langsiktig løsning. 

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En 12-årsjeksel i overkjeven er ikke synlig med mindre man gaper svært høyt, så ingen vil merke om den mangler. Når den bakerste tannen mangler, vil ikke tennene lengre fremme forflytte seg pga dette. Så sant du har alle andre tenner, vil du likevel ha god tyggeflate, og du venner deg trolig raskt til at tannen er borte.

Man vet ikke om en rotfylling har vært vellykket før etter flere år, og det kan oppstå komplikasjoner etter ferdig rotfylling, selv om behandlingen er gjort etter alle kunstens regler. Du kan da ende opp med å måtte betale for ny rotfylling, eller trekke tannen. Rotfylte tenner er noe mer porøse enn vitale tenner, og kan derfor knekke noe lettere.

Anonymkode: 94eb3...87e

Takk for godt svar. Jeg må nok ta en prat med tannlegen og høre hva hun anbefaler. 

Skrevet

Jeg trakk en jeksel med hull i. Ikke noe å spare på, sa tannlegen. Og jeg tenker også at tannlegen din må få vurdere dette. 

• Liker 2
Skrevet

Ja da har du nok fått lagt ned bakteriedrepende. Det tar bort de akutte smertene, samt en midlertidig fylling på toppen.

Dette er jo bare midlertidig. Men mange pasienter kommer ofte ikke tilbake for og rotfylle, nettopp fordi de blir smertefrie. Men smertene vil jo komme tilbake fordi problemet er der jo.

Tolvårsjeksel er det flere som trekker fremfor og rotfylle (hvis økonomien taler mot). Samtidig vil nok en tannlege anbefale at du prøver redde den, hvis det er mulig. Om det blir et savn for deg er jo vanskelig og svare på. Er det ev. første du trekker?

Prisen på rotfylling er jo en del tusen, å som en sa over, ikke garantert suksess.

Anonymkode: e697d...a24

• Liker 2
Skrevet

Jeg har trekt den bakerste jekselen nede og  har ikke hatt noen problemer med det. Det var uvant til å begynne med, men nå merker jeg det ikke. Det synes ikke og du greier deg fint uten den tannen. Så du må bare finne ut om du ønsker å bruke penger på å rotfylle eller trekke. 

Anonymkode: 993d7...887

• Liker 1
Skrevet
På ‎30‎.‎11‎.‎2019 den 10.25, AnonymBruker skrev:

Jeg har en jeksel øverst i munnen som skulle vært rotfylt (fire kanaler). Ikke visdomstann, men den som ligger rett ved siden av. Har vært til tannlege med den to ganger og fikk da midlertidig bedøvelse som har vart i ett år. Hva anbefaler dere at jeg gjør med den?
Jeg vil jo helst beholde tanna, men har så dårlig økonomi nå. Vet ikke om det blir seende rart ut om jeg trekker den. Tror ikke det vil synes, men kanskje kjennes rart ut når jeg spiser? Finnes det andre alternativ? 

Hva med å heller spørre en tannlege som faktisk kan se grundig over tennene dine, og som forhåpentligvis har peiling på slike ting?

Burde vært en veldig mye bedre ide enn å spørre noen ukjente mennesker på ett tilfeldig debatt-forum på Internett, tror jeg...

Anonymkode: 70d1e...d99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...