AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #1 Skrevet 30. november 2019 Hei! Sitter og bekymrer meg litt for julefeiringen i år. Vi skal overnatte hos svigers i tre dager, og de har det siste året fått Sølvkre i hus. De tar veldig rolig på dette selv, men jeg har absolutt ikke lyst til å få med meg disse hjem, så jeg tenkte at det lureste er å hive all bagasje i fryseren når vi kommer hjem. Vi har heldigvis stor fryser. Noen som vet om dette dreper kreene og eventuelt hvor mange dager vi må fryse ned for å være på den sikre siden? Anonymkode: c0952...e30
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #2 Skrevet 30. november 2019 Sølvkre og skjeggkre er ikke det samme. Sølvkre er ikke noe å bry seg om og kommer gjerne i forbindelse med fukt. De sprer seg ikke fra hus til hus på den måten. Så det trenger du ikke bekymre deg om i det hele tatt. Anonymkode: cd376...443 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #3 Skrevet 30. november 2019 Jo, selvsagt kan Sølvkre spre seg fra hus til hus via bagasje! Hvordan tror du folk får de inn i huset i utgangspunktet? De kommer jo inn via gjenstander som er tatt med utenfra. Sølvkre liker fukt, og huset vårt har ikke et fuktproblem. Det kan selvsagt allikevel være fuktig i alle vasker og dusjer, så de kan bosette seg på både kjøkken, vaskerom, bad og alle rom med vanntilførsel. De trenger ikke at hele rommet er fuktig, bare at ett spesifikt område (f.eks en dusj) er det. Ts Anonymkode: c0952...e30 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #4 Skrevet 30. november 2019 Hadde ikke bekymret meg om det faktisk er sølvkre. Har selv hatt sølvkre,og så de aldri noe annet sted enn badet. Anonymkode: ea48f...d0e 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #5 Skrevet 30. november 2019 Men ja, kre dør etter en natt i fryseren. Nå om vinteren kan dere sikkert bare la bagasjen stå ute en natt, hvis det er kuldegrader da. Anonymkode: 23ff3...977
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #6 Skrevet 30. november 2019 Kjøp feller med åte, og legg disse i bagasjen. Da slipper du problem med husdyr hos deg selv. Anonymkode: edc7f...9d4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #7 Skrevet 30. november 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo, selvsagt kan Sølvkre spre seg fra hus til hus via bagasje! Hvordan tror du folk får de inn i huset i utgangspunktet? De kommer jo inn via gjenstander som er tatt med utenfra. Sølvkre liker fukt, og huset vårt har ikke et fuktproblem. Det kan selvsagt allikevel være fuktig i alle vasker og dusjer, så de kan bosette seg på både kjøkken, vaskerom, bad og alle rom med vanntilførsel. De trenger ikke at hele rommet er fuktig, bare at ett spesifikt område (f.eks en dusj) er det. Ts Anonymkode: c0952...e30 Man får de i hus ved fuktproblemer. Ikke ved at man drar de inn fra andre hus. Du blander med skjeggkre.... Anonymkode: cd376...443 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #8 Skrevet 30. november 2019 De er drit ekle. så mye av dem da jeg flyttet inn. Etter mye vask, har de nesten ikke vist seg. Viktig å holde rent, og du vil slippe formering. Om jeg en sjelden gang ser et, drepes det umiddelbart, og fjernes. Bor i blokk. Anonymkode: a35ac...b72
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #9 Skrevet 30. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde ikke bekymret meg om det faktisk er sølvkre. Har selv hatt sølvkre,og så de aldri noe annet sted enn badet. Anonymkode: ea48f...d0e Det er der jeg har funnet mine uønskede gjester også. Anonymkode: a35ac...b72
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #10 Skrevet 30. november 2019 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får de i hus ved fuktproblemer. Ikke ved at man drar de inn fra andre hus. Du blander med skjeggkre.... Anonymkode: cd376...443 Nei, jeg blander ikke. Hverken Sølvkre eller Skjeggkre finnes vilt i norsk natur, så de kommer alltid fra et annet hjem eller en annen type bygning. Man kan ha fuktproblemer uten å få Sølvkre, det er ikke noe automatikk i at man får Sølvkre i hus ved fuktproblemer. De må fortsatt bli bragt inn i huset via andre gjenstander. Som sagt har vi ikke fuktproblemer, og huset vårt er under 10 år gammelt. Allikevel er selvsagt dusj, vask etc stadig vekk fuktig, og jeg frykter derfor at Sølvkreene kan bosette seg der. Ts Anonymkode: c0952...e30
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #11 Skrevet 30. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men ja, kre dør etter en natt i fryseren. Nå om vinteren kan dere sikkert bare la bagasjen stå ute en natt, hvis det er kuldegrader da. Anonymkode: 23ff3...977 Er du sikker på at det holder med bare én natt, og får man tatt liv av eventuelle egg samtidig? Vet at man skal fryse ned i minst et par dager når det gjelder Veggdyr. Ts Anonymkode: c0952...e30
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #12 Skrevet 30. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjøp feller med åte, og legg disse i bagasjen. Da slipper du problem med husdyr hos deg selv. Anonymkode: edc7f...9d4 Utrolig dårlig tips. Man ber jo etter å få med seg noen kryp hjem ved å bruke denne metoden. Anonymkode: ab1b9...52c
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #13 Skrevet 1. desember 2019 Jeg også tror du blander sølvkre og skjeggkre. Sølvkre trives der det er høy fuktighet og fuktskade bak vegger o.l, ikke på et vanlig bad som er tett og med normal fuktighet fra vask og dusj. Det er ikke slik at en får automatisk sølvkre ved fuktighet, men det kan tiltrekke dem. Jeg hadde sølvkre på badet mitt. Badet var gammelt. Pusset opp og har ikke sett et sølvkre siden. Da vi rev vekk platene på veggen oppdaget vi fuktskade bak veggen i dusjen hvor blandebatteri er. Derfor likte sølvkre seg der. Men du får sjelden sølvkre med deg i bagasjen fra et soverom. Men skjeggkre derimot... Det er uansett skjeggkre du bør være redd for å få i hus. De er vanskelig å bli kvitt. Anonymkode: 7ac18...6a7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #14 Skrevet 1. desember 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: De er drit ekle. så mye av dem da jeg flyttet inn. Etter mye vask, har de nesten ikke vist seg. Viktig å holde rent, og du vil slippe formering. Om jeg en sjelden gang ser et, drepes det umiddelbart, og fjernes. Bor i blokk. Anonymkode: a35ac...b72 Du gjør jo det motsatte enn man burde. Vask gir mer fuktighet som gir mer gunstige kår for kreene. Jeg har dessverre skjeggkre og støvsuger nøye og kaster posen rett ut etter bruk. Man skal helst unngå å vaske for mye, bare støvsuge. Anonymkode: fd3ac...8ce 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå