AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #1 Skrevet 30. november 2019 Hvordan fungerer det egentlig når man søker på en stilling i kommunen? Jeg er fast ansatt i kommunen med 5 års ansiennitet. Hvis det kommer en søker utenfor kommunen med samme kompetanse som meg men lengre ansiennitet, kan den personen få jobben da? Eller veier fortrinnsretten tyngst? Anonymkode: 9e6dd...8ce
Ullvott Skrevet 30. november 2019 #2 Skrevet 30. november 2019 Fortrinnsrett gjelder hvis du jobber ufrivillig deltid, har en midlertidig stilling eller hvis du er blitt oppsagt pga virksomhetens forhold. Det siste er mer vanlig i det private enn i det offentlige. Ved nedbemanninger og omorganiseringer i det offentlige kan det også vedtas en fortrinnsrett for interne, men da foregår det via interne utlysninger. Ansiennitet er bare en av flere faktorer når man vurderer hvem som er best kvalifisert. Hvis ansiennitetsprinsippet hadde vært fulgt slavisk ville det sjelden vært nødvendig å innkalle til intervju, og nyutdannede ville aldri fått relevante jobber. Til hovedspørsmålet ditt blir derfor svaret at hvis du ikke kan kreve fortrinn etter det jeg nevnte øverst, er den som får jobben den personen som framstår som best egnet, og som de liker best etter intervju.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå