AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #1 Skrevet 30. november 2019 kjæresten min er bosatt i utlandet, hun har ikke norsk statsborgerskap. og hun har en gave til meg verdt litt over 7600kr (utenlansk pris. Norsk pris 10-11 tusen) fordi det var noe jeg ønsket meg til Jul. Jeg leste på toll.no at gaver over 1000kr må betales toll på, hvor mye blir det? Som 21åring som aldri kjøper fra nettet, så har jeg ingen erfaringer med toll osv. Hvis tollen blir for dyr, så velger jeg å beholde gaven i utlandet og bruke den når jeg er der. Jeg skal ned ditt i Mars for ferie, er det noen muligheter jeg kan ta med meg gaven uten p må betalte toll? Anonymkode: e99df...f9e 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #2 Skrevet 30. november 2019 Hva er det snakk om? Er det en klokke eller noe er det bare å skrive ned verdi, men det enkleste er vel å bare ta den med hjem når du er der i Mars? Anonymkode: 9146a...9ac 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #3 Skrevet 30. november 2019 Hvorfor skal dere til Mars? Anonymkode: d5b30...c04 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #4 Skrevet 30. november 2019 Hvis det er en telefon eller lignende er det enkelt å rett og slett ta den ut av eska og "ta den i bruk", så vil det ikke bli sjekket opp i når eller hvor den ble kjøpt. Hvis det er en klokke er det bare å ha den på seg osv. Å ha den i original forpakning vil imidlertid være et rødt flagg. Anonymkode: d1389...465 3
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #5 Skrevet 30. november 2019 Klær er nesten det eneste med toll, ca 10%.. Du må betale 25% moms. Anonymkode: bd855...74b
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #6 Skrevet 30. november 2019 Du kan sjekke hva tollen blir ved å sende det ved å google "toll på gaver" e.l. Der ligger det en kalkulator hvor du taster inn hva det er og pris, og så får du en nøyaktig sum (moms, ev. toll, gebyr). Jeg mener grensen for hva du kan ta med hjem til Norge fra utlandet er 7 000 kr i verdi, men hvis du kan ta det i bruk mens du er utlandet, tror jeg det er ok. IKKE ta med emballasjen, kvitteringen e.l. da. Anonymkode: c4ba5...23c
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #7 Skrevet 30. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan sjekke hva tollen blir ved å sende det ved å google "toll på gaver" e.l. Der ligger det en kalkulator hvor du taster inn hva det er og pris, og så får du en nøyaktig sum (moms, ev. toll, gebyr). Jeg mener grensen for hva du kan ta med hjem til Norge fra utlandet er 7 000 kr i verdi, men hvis du kan ta det i bruk mens du er utlandet, tror jeg det er ok. IKKE ta med emballasjen, kvitteringen e.l. da. Anonymkode: c4ba5...23c Nei, det blir ikke ok selv om det er tatt i bruk i utlandet. Men hvis det ikke er en typisk luksusgjenstand det er snakk om, så skal det godt gjøres at det blir kommentert om du skulle bli stoppet i tollen. Vær likevel oppmerksom på at gjenstanden kan bli konfiskert, om du blir tatt i smugling. Det er du som har bevisbyrden på at det er en vare du tok med deg fra Norge da du reiste ut (!). Anonymkode: 37ba5...d2c 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #8 Skrevet 30. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det blir ikke ok selv om det er tatt i bruk i utlandet. Men hvis det ikke er en typisk luksusgjenstand det er snakk om, så skal det godt gjøres at det blir kommentert om du skulle bli stoppet i tollen. Vær likevel oppmerksom på at gjenstanden kan bli konfiskert, om du blir tatt i smugling. Det er du som har bevisbyrden på at det er en vare du tok med deg fra Norge da du reiste ut (!). Anonymkode: 37ba5...d2c Jeg vet at dette stemmer hvis man kjøper rådyre designervesker til 50 000 kr, og da skal man selvfølgelig gå på rødt. Men hvis en vare er verdt 600 kr over grensen, så betyr det at med en litt annen valutakurs ville den vært under grensen. Anonymkode: c4ba5...23c 1
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #9 Skrevet 30. november 2019 Jeg har aldri sett disse røde og grønne lysene. Hvor ser man de? Syn forresten disse toll reglene er veldig firkanta. Anonymkode: 35164...ada 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #10 Skrevet 1. desember 2019 På 30.11.2019 den 19.57, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri sett disse røde og grønne lysene. Hvor ser man de? Syn forresten disse toll reglene er veldig firkanta. Anonymkode: 35164...ada Etter at du har hentet bagasjen din på f.eks. Gardermoen er det én utgang som er malt grønn og én som er malt rød. Det står tydelige skilt om hva som er hva. Det er ingen lys. Anonymkode: c4ba5...23c 1
liljene Skrevet 1. desember 2019 #11 Skrevet 1. desember 2019 På 30.11.2019 den 19.57, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri sett disse røde og grønne lysene. Hvor ser man de? Syn forresten disse toll reglene er veldig firkanta. Anonymkode: 35164...ada Rolig søndag? 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #12 Skrevet 1. desember 2019 Ta gaven med deg hjem neste gang du reiser. Anonymkode: 62b5e...e54
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2019 #13 Skrevet 2. desember 2019 På 30.11.2019 den 19.57, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri sett disse røde og grønne lysene. Hvor ser man de? Syn forresten disse toll reglene er veldig firkanta. Anonymkode: 35164...ada Her ser du rødt og grønt. Det er ikke lys, men et skilt. Anonymkode: bd855...74b
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #14 Skrevet 21. februar 2024 On 11/30/2019 at 6:01 PM, AnonymBruker said: Nei, det blir ikke ok selv om det er tatt i bruk i utlandet. Men hvis det ikke er en typisk luksusgjenstand det er snakk om, så skal det godt gjøres at det blir kommentert om du skulle bli stoppet i tollen. Vær likevel oppmerksom på at gjenstanden kan bli konfiskert, om du blir tatt i smugling. Det er du som har bevisbyrden på at det er en vare du tok med deg fra Norge da du reiste ut (!). Anonymkode: 37ba5...d2c Dette er jo mentalt tilbakestående sykt, for et jævla møkka U-land dette er Anonymkode: 6dceb...1d1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2024 #15 Skrevet 21. februar 2024 On 11/30/2019 at 5:29 AM, AnonymBruker said: kjæresten min er bosatt i utlandet, hun har ikke norsk statsborgerskap. og hun har en gave til meg verdt litt over 7600kr (utenlansk pris. Norsk pris 10-11 tusen) fordi det var noe jeg ønsket meg til Jul. Jeg leste på toll.no at gaver over 1000kr må betales toll på, hvor mye blir det? Som 21åring som aldri kjøper fra nettet, så har jeg ingen erfaringer med toll osv. Hvis tollen blir for dyr, så velger jeg å beholde gaven i utlandet og bruke den når jeg er der. Jeg skal ned ditt i Mars for ferie, er det noen muligheter jeg kan ta med meg gaven uten p må betalte toll? Anonymkode: e99df...f9e Hvordan gikk det? Hva fant du ut? Anonymkode: 6dceb...1d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå