Gå til innhold

Er det en sammenheng mellom IQ og gode karakterer på universitetsnivå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt uavhengig av studie, er det en korrelasjon mellom gode karakterer (B og A) på universitetsnivå, la oss si UiO? Jeg har 100 i IQ, vil jeg oppnå en bachelor uten problemer, eller bør jeg vurdere andre valg?

Anonymkode: 2f01c...c7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med "helt uavhengig av studie"? Graden av korrelasjonen er svært avhengig av studieretning.

Anonymkode: 580ac...82e

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med "helt uavhengig av studie"? Graden av korrelasjonen er svært avhengig av studieretning.

Det jeg mener er krever alle studier høy IQ? Eller kan jeg få gode karakterer med normal IQ på enkelte studier, og hvilke studier bør jeg da sikte meg inn på?

Skrevet

Neppe noen stor sammenheng med mindre det er et studie som krever svært god logisk forståelse, men i de få retningene som krever det vil det selvsagt spille en rolle. Jeg har godt over snittet IQ, men har holdt meg unna universitetet fordi selve oppgaveformen i en bachelor/masteroppgave rett og slett ikke passer meg. Det er også noe å ta hensyn til. Jeg vet om mange som ikke er spesielt skarpe som har både bachelor- og mastergrader.

Anonymkode: f40a2...702

• Liker 5
Skrevet

Nja, trur de fleste med normal IQ klarer gode karakterer på de fleste linjer. Kommer langt med god arbeidsvilje og gode lære teknikker. 

Anonymkode: 4c1d6...013

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg mener er krever alle studier høy IQ? Eller kan jeg få gode karakterer med normal IQ på enkelte studier, og hvilke studier bør jeg da sikte meg inn på?

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neppe noen stor sammenheng med mindre det er et studie som krever svært god logisk forståelse, men i de få retningene som krever det vil det selvsagt spille en rolle. Jeg har godt over snittet IQ, men har holdt meg unna universitetet fordi selve oppgaveformen i en bachelor/masteroppgave rett og slett ikke passer meg. Det er også noe å ta hensyn til. Jeg vet om mange som ikke er spesielt skarpe som har både bachelor- og mastergrader.

Anonymkode: f40a2...702

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nja, trur de fleste med normal IQ klarer gode karakterer på de fleste linjer. Kommer langt med god arbeidsvilje og gode lære teknikker. 

Anonymkode: 4c1d6...013

Takk :) Så da er det bare å søke til høsten igjen. 

Skrevet

Det sier seg selv at intelligente mennesker har lettere for å lære og slik også enklere kan oppnå en høy karakter, men når det er sagt så tenker jeg at mennesker kommer lengre med engasjement.

Albert Einstein er langt ifra den smarteste som har levd, men han engasjerte seg for det han drev med og var interessert i det, og det er jo nettopp derfor han oppnådde det han gjorde også. Som du forstår er altså ikke intelligens i seg selv nok, man kommer liten vei med det alene dersom man rett og slett ikke engasjerer seg i et fagfelt.

Så jeg tenker at dersom du har valgt noe du brenner for og er interessert i, da er det viktigere for hvordan studiene dine kommer til å gå, heller enn hva du scorer på en intelligenstest. Dersom din score er 100 så er det helt på det jevne, du kan anse seg selv som normalt intelligent og i så fall så kan du oppnå en bachelor, din egen innsats er det som åpner for den muligheten eller setter begrensningene.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har helt normal IQ. Hvorfor tenker du ikke ut i fra hvilken JOBB du vil ha når du velger studie i stedet? 

Anonymkode: 19c5e...dec

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Made4u skrev:

Det sier seg selv at intelligente mennesker har lettere for å lære og slik også enklere kan oppnå en høy karakter, men når det er sagt så tenker jeg at mennesker kommer lengre med engasjement.

Albert Einstein er langt ifra den smarteste som har levd, men han engasjerte seg for det han drev med og var interessert i det, og det er jo nettopp derfor han oppnådde det han gjorde også. Som du forstår er altså ikke intelligens i seg selv nok, man kommer liten vei med det alene dersom man rett og slett ikke engasjerer seg i et fagfelt.

Så jeg tenker at dersom du har valgt noe du brenner for og er interessert i, da er det viktigere for hvordan studiene dine kommer til å gå, heller enn hva du scorer på en intelligenstest. Dersom din score er 100 så er det helt på det jevne, du kan anse seg selv som normalt intelligent og i så fall så kan du oppnå en bachelor, din egen innsats er det som åpner for den muligheten eller setter begrensningene.

"Oppnå en bachelor" skriver du, hvorfor ikke en master? Og hvor vanskelig blir det egentlig å oppnå en bachelor for meg? Kreves det hardt arbeid?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt normal IQ. Hvorfor tenker du ikke ut i fra hvilken JOBB du vil ha når du velger studie i stedet? 

Anonymkode: 19c5e...dec

Jeg tenker ut i fra hvilken jobb jeg vil ha

Skrevet

"Helt uavhengig av studie"?

Korrelasjonen er selvfølgelig større i matte og fysikk enn i f.eks. "Afrikastudier".

Svaret er "ja", selv om høy IQ ikke nødvendigvis betyr at man får gode karakterer i alt. Det meste krever jobbing og innsats også.

Anonymkode: d00a9...f1c

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"Helt uavhengig av studie"?

Korrelasjonen er selvfølgelig større i matte og fysikk enn i f.eks. "Afrikastudier".

Svaret er "ja", selv om høy IQ ikke nødvendigvis betyr at man får gode karakterer i alt. Det meste krever jobbing og innsats også.

Anonymkode: d00a9...f1c

Sett at jeg fikk gode karakterer på bachelor, er det da greit å søke master`? Om jeg klarer å gjennomføre bachelor med hovedsakelig B som karakter, og master har et snitt på C for inntak, vil jeg da ha en sjanse? Eller kreves det A i alle fag for at jeg skal kunne fullføre en master? 

Skrevet
22 minutter siden, Made4u said:

Albert Einstein er langt ifra den smarteste som har levd, men han engasjerte seg for det han drev med og var interessert i det, og det er jo nettopp derfor han oppnådde det han gjorde også.

Det er bare en myte. Estimatene for IQen hans ganske usikre, men alle som har prøvd å anslå den er enige om at den var langt over gjennomsnittet. Noen oppgir at den kan ha vært rundt 160.

• Liker 6
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Oppnå en bachelor" skriver du, hvorfor ikke en master? Og hvor vanskelig blir det egentlig å oppnå en bachelor for meg? Kreves det hardt arbeid?

At jeg skreiv at du kan "oppnå en bachelor" betyr ikke at du ikke kan studere videre og ta en master, for det tenker jeg at du kan.

Jeg siterte i grunn bare deg som selv skreiv "oppnå en bachelor" i ditt åpningsinnlegg, altså tenkte jeg at det kanskje var en målsetning, du må ikke lese det jeg skreiv som om det er din begrensning da i så fall har du mistolket det jeg skreiv.

---

Hvordan du vil lykkes kommer an på mange forhold, hva du skal studere, din interesse for studiet, hvor mye tid du kan benytte på lesing etc., dine studieteknikker etc. Det blir umulig å svare på...

Men jeg tenker at du nok med hell kan investere i din tid på å prioritere studiene, da er jeg sikker på at dette vil gå bra. Mange andre enn deg har vært nervøs i forkant av studier, usikker på seg selv - akkurat det er absolutt ikke negativt men kan sees som et sunnhetstegn.

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uavhengig av studie, er det en korrelasjon mellom gode karakterer (B og A) på universitetsnivå, la oss si UiO? Jeg har 100 i IQ, vil jeg oppnå en bachelor uten problemer, eller bør jeg vurdere andre valg?

En normal IQ holder nok lenge hvis du arbeider hardt og studerer noe du er interessert i. 

Noen studier er mer krevende enn andre - matte på Universitetsnivå f.eks. vil nok for de fleste være mer vrient (håpløst) enn studier i historie, sosiologi osv. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare en myte. Estimatene for IQen hans ganske usikre, men alle som har prøvd å anslå den er enige om at den var langt over gjennomsnittet. Noen oppgir at den kan ha vært rundt 160.

Myte, at han ikke hadde vært kjent om det ikke var fordi han interesserte seg for det han drev med? Er det som var poenget da, at det ikke var IQ'en hans men engasjementet som fikk han til å utrette mye som gav han et kjent navn,

Skrevet

Jeg kan bruke meg selv som eksempel, har ganske høy IQ (>140), men har bare middels gode karakterer fra studiene mine. Har studert realfag, og er også utdannet sykepleier. Gjennom hele oppveksten har jeg surfet meg gjennom skolen, og aldri hatt behov for å jobbe noe særlig med fag for å få gode resultater. Da jeg begynte å studere fikk jeg meg en ordentlig smell. Plutselig var skole krevende, og jeg måtte aktivt bruke tid på å lære meg pensum og henge med i fagene. Dette var jeg ikke vant til, og klarte derfor ikke å få særlig gode karakterer. Jeg er ganske sikker på at struktur og egeninnsats er mye mer verdt enn høy IQ når du skal studere. Fikk noe du liker, og legg inn en god innsats for å gjøre det bra 👌.

Anonymkode: 7b158...e21

• Liker 7
Skrevet

Iq er normalfordelt, så å ha en IQ på 100 betyr bare at du er helt gjennomsnittlig, dvs at halvparten av Norges befolkning har like høy eller lavere IQ enn deg.

Tenker dette går helt fint jeg. Hadde kanskje ikke satset på en doktorgrad i fysikk, med mindre du lever og ånder for det fagområdet.

Anonymkode: 2990b...de9

• Liker 2
Skrevet

Jeg ligger godt over gjennomsnittet, og føler at jeg fikk bacheloren servert på et sølvfat. Masteren derimot opplever jeg som et rent helvete...

Anonymkode: a7443...3db

Skrevet

Nytten av høy IQ er overvurdert. Mange vet ikke helt hvordan IQ- testing har oppstått.

Da man skulle teste hvor intelligent en person er, måtte man måle en ferdighet som det er minst sannsynlig at man har lært seg. Siden mennesker er veldig flinke til å lære seg ting, valgte man den evnen man bruker minst i hverdagen. Altså romlig forståelse, osv... Hvilket vil at mennesker med høy IQ har utviklet en evne som er bortkastet i evolusjonssammenheng.

Hvis dem med høy  IQ var mest tilpasset og rystet for å overleve, ville de fleste av oss hatt en IQ over 150. 

Når folk med høy IQ presterer bra akademisk tror jeg det er fordi;

1) De tror de er smart, som gjør at de føler seg sikker på at om de legger ned en innsats vil de gjøre det bra.

2) De tror de er smart, som gjør at de blir engasjerte og nysgjerrige på å lære seg ting som bekrefter at de er smarte. De får også på denne måten stor glede i å lære seg ting

Disse punktene over har altså lite sammenheng med høy IQ, noe som gjør at alle som tenker litt sånn vil gjøre det bra.

Når man gjør noe man liker, er nysgjerrig og spesialisere seg i noe som går overens med verdiene dine, kommer man mye lenger enn med kun en høy IQ.

Hilsen en som snart har mastergrad innenfor realfag og sikkert helt gjennomsnittlig IQ (ikke at jeg har noe interesse i å teste den)

Anonymkode: 3e5ab...c1a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...