Gå til innhold

Hei, er frustrert og sint på arbeidsgiver som ringer meg til alle døgnets timer og spør om jeg kan jobbe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har en jobb i service yrket, en jobb jeg elsker men sjefen ringer meg støtt og stadig til alle døgnets timer og spør om jeg kan ta jobber utover min kontrakt. Jeg synes det er fint å jobbe litt overtid osv men når jeg knapt kommer hjem fra jobb for deretter å få en telefon tra sjefen om jeg kan komme på jobb igjen er det litt for mye. 

Slik som idag, jeg jobbet vanlig normal arbeidsdag og nå for 30 min siden ringte sjefen om jeg kunne komme på jobb og jobbe i natt, altså, jeg får da ikke søvn og takket nei til jobben. Sjefen vet også meget godt at jeg jobbet i dag så han surret ikke i timer eller noe, så jeg reagerer ganske kraftig på dette. 

Er det egentlig lovlig å jobbe både dag og natt med kun noen få timer fri på ettermiddagen? 

Jeg har sakt ifra til sjefen at jeg synes det blir litt mye mas til tider og lurte på hvorfor hen ikke ansetter en eller flere personer til, men hen sier bare at hen foretrekker færre arbeidstakere som heller jobber mer. Jeg har ikke kranglet om det ligsom, det er sjefen sitt valg men kan ikke forstå at det lønner seg for bedriften da overtid koster mer enn vanlig arbeidstid. 

Er det noen som har det likedan og kan gi meg litt svar på hvordan firmaer/sjefer tenker angående dette, og er det lovlig å jobbe så ofte, altså jobbe både dag og natt på samme døgn? 

Anonymkode: da0c6...dd0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les arbeidsmiljø loven vedr hviletid

• Liker 2
Skrevet

Det er et begrenset antall timer per uke man kan jobbe, og man har krav på hviletid mellom vakter. Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende fri løpet av 24 timer, blant annet. Og i løpet av sju dager skal man ha sammenhengende fri på minst 35 timer.

Mange arbeidsgivere utnytter dessverre sine ansatte mye, og velger å sende inn faste ansatte i overtid i hytt og pine, heller enn å ansette flere arbeidstakere. Det er synd fordi man som arbeidstaker åpenbart ikke har lyst til å takke nei til en masse ekstra vakter, og gi inntrykk av at man er vanskelig og vrang som "alltid" sier nei. Men du er fullt innenfor din rett til å si nei når du ikke kan, og det uten dårlig samvittighet. Det må du huske.

Anonymkode: 43f4b...18f

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobber rett som det er formiddag + natt, helt innafor hos oss. Noe som heter forkortet hviletid, så vi kan ha ned mot 8t pause mellom 2 vakter, gitt at vi "får igjen" timene = 11+3t ved neste fri.

Anonymkode: ed019...f41

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber rett som det er formiddag + natt, helt innafor hos oss. Noe som heter forkortet hviletid, så vi kan ha ned mot 8t pause mellom 2 vakter, gitt at vi "får igjen" timene = 11+3t ved neste fri.

Anonymkode: ed019...f41

Hva jobber du som?

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er et begrenset antall timer per uke man kan jobbe, og man har krav på hviletid mellom vakter. Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende fri løpet av 24 timer, blant annet. Og i løpet av sju dager skal man ha sammenhengende fri på minst 35 timer.

Mange arbeidsgivere utnytter dessverre sine ansatte mye, og velger å sende inn faste ansatte i overtid i hytt og pine, heller enn å ansette flere arbeidstakere. Det er synd fordi man som arbeidstaker åpenbart ikke har lyst til å takke nei til en masse ekstra vakter, og gi inntrykk av at man er vanskelig og vrang som "alltid" sier nei. Men du er fullt innenfor din rett til å si nei når du ikke kan, og det uten dårlig samvittighet. Det må du huske.

Anonymkode: 43f4b...18f

Dette er hovedregelene ja, men finnes arbeidsgrupper som har unntak. 

Anonymkode: 25566...d97

• Liker 1
Skrevet

Haha min leder maste om jeg kunne jobbe tross (alvorlig) sykemelding🤣

Anonymkode: e61d6...952

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...