Gå til innhold

Hvor mye skal man blande seg? Nabogutt som vil være prinsesse, ikke prins.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to tette døtre på 5 og 6 og et halvt, og en av bestevennene deres er en jevnaldrende gutt som bor rett ved og tilbringer en del tid hos oss. Han har de samme interessene som jentene mine, ikke så opptatt av dukker gjerne, men han elsker å kle seg ut i kjoler og leke prinsesse, og han danser rundt på samme måte som jentene mine, og har et veldig feminint uttrykk. Jeg vet at man ikke skal sette merkelapper på små barn, og han sier ikke at han "er jente", men han forteller at han liker best å leke med jenter og at gutter er så "dumme". 

Problemet er at jeg tror ikke han får lov til å være den han er hjemme. Jeg vet ikke så mye om dynamikken hjemme, for når moren kommer innom så er hun ikke så veldig kommunikativ. Men han sier at han må klippe håret selv om han vil ha langt hår, og ikke får de lekene han ønsker seg.  

Jeg har så lyst å ta en prat med foreldrene, bare sånn for å fortelle at han koser seg så mye i lek med jentene mine, og så har jeg jo lyst til å lufte det han forteller meg. Men det er gjerne ikke på sin plass. Kanskje det er å blande seg for mye? 

Anonymkode: 5f1f8...b34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bland deg🙂

Anonymkode: 3d406...c28

• Liker 19
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to tette døtre på 5 og 6 og et halvt, og en av bestevennene deres er en jevnaldrende gutt som bor rett ved og tilbringer en del tid hos oss. Han har de samme interessene som jentene mine, ikke så opptatt av dukker gjerne, men han elsker å kle seg ut i kjoler og leke prinsesse, og han danser rundt på samme måte som jentene mine, og har et veldig feminint uttrykk. Jeg vet at man ikke skal sette merkelapper på små barn, og han sier ikke at han "er jente", men han forteller at han liker best å leke med jenter og at gutter er så "dumme". 

Problemet er at jeg tror ikke han får lov til å være den han er hjemme. Jeg vet ikke så mye om dynamikken hjemme, for når moren kommer innom så er hun ikke så veldig kommunikativ. Men han sier at han må klippe håret selv om han vil ha langt hår, og ikke får de lekene han ønsker seg.  

Jeg har så lyst å ta en prat med foreldrene, bare sånn for å fortelle at han koser seg så mye i lek med jentene mine, og så har jeg jo lyst til å lufte det han forteller meg. Men det er gjerne ikke på sin plass. Kanskje det er å blande seg for mye? 

Det er jo bare å nevne at de har lekt prinsesser og at han synes det var gøy, når forelderen henter gutten

Anonymkode: 3408a...79c

• Liker 9
Skrevet

Vanskelig spørsmål.. Vet ikke om foreldrene kommer til å ta det til seg, men ville iallefall støttet gutten i uttrykksmåtene og ønskene han har for seg selv og sin kropp! Den støtten du gir kan være gull verdt! Framsnakk gutten til foreldrene, trekk frem positive egenskaper du ser i leken og del innblikk i det morsomme de har gjort sammen.

Anonymkode: 2e99c...bea

• Liker 11
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

La nå gutten leke prinsesse 🙉

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk i parallell - klasse med en som var litt feminin til tider, og hadde så og si bare jentevenner. Men han var langt fra homofil, og har aldri blitt det senere heller. Ikke har han valgt å kle seg i dameklær, eller skifte kjønn heller.

Tror feilen er at vi setter folk i båser, i stedet for å la folk få leve livene sine i fred. Syns hobbypsykologer kan finne seg bedre ting å gjøre.

Anonymkode: fb33e...8ef

Jeg sier jo at jeg ikke gir gutten noen merkelapper, men det er et problem når foreldrene fortsetter å gi han biler i julegave når han ikke har noen som helst interesse for det. Det er foreldrene som "setter gutten i båser" som du sier, mens hos oss får han bare være den han er. 

• Liker 10
Skrevet
6 minutter siden, Luna Llena skrev:

La nå gutten leke prinsesse 🙉

Er ikke det som er spørsmålet her da. TS lar jo gutten leke med det han vil, men tror ikke foreldrene gjør det. Spørsmålet er da om hun skal si noe til foreldrene.

Anonymkode: 2e99c...bea

• Liker 9
Skrevet

Altså, mine (ekstremt prinsessete) døtre får jo heller ikke alt de ønsker seg av leker, eller bestemme frisyre selv, uansett hvor mye de vil det. Hvorfor skal barn plutselig få bestemme mye mer selv bare fordi de ikke er helt "kjønnstypiske" i lekemønster?

Han sier jo tilogmed at han får lov til å ha langt hår hvis han ønsker det. 

Jeg skjønner ikke helt hva du skal ta opp med foreldrene hans? 

Det er forøvrig veldig mange gutter - nesten alle i barnehagen her - som liker å kle seg ut som prinsesser eller leke med dukker innimellom.

• Liker 14
Skrevet

Barn elsker å kle seg ut og ha det gøy i den alderen der. Uansett om det er gutt eller jenteting. Han er nær dine jenter og vil sikkert gjøre det samme som de. 

La de holde på, hadde ikke blandet meg 

Anonymkode: 13ca8...761

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, Nuith skrev:

Altså, mine (ekstremt prinsessete) døtre får jo heller ikke alt de ønsker seg av leker, eller bestemme frisyre selv, uansett hvor mye de vil det. Hvorfor skal barn plutselig få bestemme mye mer selv bare fordi de ikke er helt "kjønnstypiske" i lekemønster?

Jeg skjønner ikke helt hva du skal ta opp med foreldrene hans? 

Det er forøvrig veldig mange gutter - nesten alle i barnehagen her - som liker å kle seg ut som prinsesser eller leke med dukker innimellom.

Jeg er helt enig med deg. 
Ts er bare nok en bedreviter som skal blande seg inn i hvordan andre oppdrar barna sine. For hun gjør det av «empati» for gutten.

Anonymkode: aed43...4d8

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, Nuith said:

Nei, ts skriver dette:

-Men han sier at han må klippe håret selv om han vil ha langt hår, 

Anonymkode: 2d5a8...b07

• Liker 12
Skrevet

Noen mennesker tror at man kan bli homofil ved å leke med "feil" leker og klær..

For å være ærlig så vet jeg ikke om innblanding vil gjøre noen annen forskjell enn at han ikke får komme på besøk til dere lenger.

Anonymkode: 8293e...191

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, ts skriver dette:

-Men han sier at han må klippe håret selv om han vil ha langt hår, 

Veldig mange barn får ikke bestemme selv hvordan håret skal være til de når en viss alder. Det gjør ikke foreldrene til grusomme mennesker av den grunn.

• Liker 12
Skrevet

Veldig mange barn får ikke bestemme selv hvordan håret skal være til de når en viss alder. Det gjør ikke foreldrene til grusomme mennesker av den grunn.

Hvorfor får ikke mamge barn bestemme det? Man bestemmer gjerne til de sier ifra selv, etter det er det gjerne å innrette seg. Jeg har da aldri fortalt mine unger at de må klippe seg selv hvis de vil ha en frisyre jeg ikke liker...

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor får ikke mamge barn bestemme det? Man bestemmer gjerne til de sier ifra selv, etter det er det gjerne å innrette seg. Jeg har da aldri fortalt mine unger at de må klippe seg selv hvis de vil ha en frisyre jeg ikke liker...

Folk har forskjellige syn på når barn skal få lov til det ene og det andre og det må du bare respektere.

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gjorde bare oppmerksom på hva gutten faktisk har sagt.

• Liker 1
Gjest MrsSmith
Skrevet

Folk har forskjellige syn på når barn skal få lov til det ene og det andre og det må du bare respektere.

Jeg har da ikke skrevet annet enn dette innlegget. 

Men å nekte en 5-6 åring å ha langt hår og i tillegg true med at han da må klippe det selv er fortsatt veldig spesielt..

Skrevet

Nøyaktig hva skulle du sagt...? La gutten leke med jenteleker? Kjøp dukker til han? La han få langt hår?

Jeg kan aldri se for meg at det lander i god jord.

Vil også legge til at mine nieser leker bare med biler, Lego og byggeleker mens de er hos mine gutter. Vi har dukker også. Hjemme leker de med typiske jentegreier. Sikkert gøy med andre leker 

Anonymkode: 3f47e...e9f

• Liker 8
Skrevet (endret)

Interessant at vi så lett danner oss tanker når en gutt vil kle seg ut som prinsesse, mens færre reagerer på at ei jente feks leker pirat. Litt sånn off topic, men bare en tanke

Og til TS - tror d beste du kan gjøre er å ønske ham velkommen hos deg og være en god tillitsperson for ham. Ha for all del øyne og ører åpne men ikke "lag storm i et vannglass" hvis du bare har vage mistanker om at han ikke får "være seg selv hjemme". Tror foreldrene hans vil føle at du kritiserer dem og det er jo dumt om det skulle hindre ham i å være like mye på besøk senere fordi de føler seg uglesett

Endret av Lill3My
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...