Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. går 2. året på sivilingeniør, og vurderer å slutte etter jul eller til sommeren. Bryr meg nada om noe annet enn mattefagene. Vet jo at det ikke bare skal være fryd og gammen, men føler man burde være litt interessert. Synes heller ikke det høres veldig spennende ut når folk sier hva de jobber som.. Problemet er at jeg ikke aner hva annet jeg kunne tenke meg. Kanskje medisin; jeg synes alt relatert til det er veldig spennende, men det betyr 6+ år til... Og føler mye usikkerhet rundt det om jeg kan klare arbeidspresset.

Aner ikke hva jeg skal gjøre! Angrer litt på at jeg startet utdanning rett etter vgs.

Anonymkode: 67c3a...d0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

overskriften ble litt feil, burde kanskje skrevet utdanning ikke yrke

Skrevet

Kunne du tenke deg å bli bioingeniør istedet? Tror det er mye kulere. 

Anonymkode: 0367e...db4

Skrevet

Andre studier du tror passer bedre for deg? 

Skrevet
På 29.11.2019 den 21.53, AnonymBruker skrev:

Muligens, men ser for meg at det kanskje blir litt ensformig. Tror jeg ønsker mer å jobbe i direkte kontrakt med andre mennesker.. Men bioingeniør virker absolutt kult! Kanskje jeg får lese meg litt opp på det. Dog synes jeg rutine-/labarbeid ikke er det aller mest spennende... Har en lab/forskerjobb nå, og må innrømme at jeg synes det er litt kjedelig, bruke flere timer på å lage en komponent, også må man gjøre det maaange ganger, også er det ikke sikkert det fungerer en gang...

På 30.11.2019 den 21.49, AnonymBruker skrev:

Andre studier du tror passer bedre for deg? 

Egentlig bare medisin.. Eller biomedisin. Er veldig interessert i biologi, og hvordan kroppen fungerer. Men nå tenker jeg studie+yrke. Hvis jeg kun skulle tenkt studie synes jeg også matematikk er artig.. Eller samfunnsøkonomi, men er redd for å ikke få jobb.

Skrevet

Jeg vet at det er viktig for meg å jobbe i en jobb jeg kan trives i. Er ikke så opptatt av å tjene alt for mye, er sparsommelig og vet at jeg ikke skal ha familie. Planen min nå er å fullføre de fagene jeg har neste semester, kanskje bare 50% studiebelastning, jobbe en del, har deltid i en lab og på diverse skoler, samt at jeg i mars-april skal jobbe på en turisthytte i fjellet, lese og stå på ski. Tror jeg søker medisin i Danmark. Kanskje noen andre studier jeg er interessert i... Også ser jeg. Vurderer også å bare ikke studere, ta et års "pause".

Skrevet

Fysioterapi? Da lærer du mye om kroppen + jobbe med mennesker 

Anonymkode: 32365...5e3

Skrevet

Eller ta en master i biologi

Skrevet

Molekylærbiologi? Jeg vet også om en som fullførte, men jobber som mattelærer. Jeg også gikk et halvt studium, tenkte jeg kan heller fullføre det senere om jeg ønsker det. 

Anonymkode: a0a42...c16

Skrevet

Har du tenkt på å bli lærer? Jeg underviser i bl.a. biologi på vgs. Det er veldig kjekt!

Anonymkode: de8f6...6f4

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt på å bli lærer? Jeg underviser i bl.a. biologi på vgs. Det er veldig kjekt!

En del. Derfor jeg har tatt jobb på noen skoler i høst, for å prøve det ut. Men synes det er så vanskelig å få kontroll over klassen! Samt å forholde meg til de urolige elevene... Men kanskje. 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Molekylærbiologi? Jeg vet også om en som fullførte, men jobber som mattelærer. Jeg også gikk et halvt studium, tenkte jeg kan heller fullføre det senere om jeg ønsker det. 

Anonymkode: a0a42...c16

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller ta en master i biologi

Husker det var drømmen min da jeg var yngre, men er så redd for å ikke få jobb! Men, kanskje jeg bare skal gå for drømmen.. Selv om nå er jeg mer interessert i medisin enn biologi tror jeg. Etter å ha smakt på forskerlivet tror jeg at det måtte ha vært for noe jeg virkelig brenner for, og å komme gjennom nåløyet for det er jo litt usannsynlig, jeg er ikke flink nok osv... Virker så givende å være fastlege, min har i hvert fall gitt meg mye.

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fysioterapi? Da lærer du mye om kroppen + jobbe med mennesker 

Jaa, synes det virker passende! Vært hos mange forskjellige i år, får i hvert fall en aktiv jobb. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En del. Derfor jeg har tatt jobb på noen skoler i høst, for å prøve det ut. Men synes det er så vanskelig å få kontroll over klassen! Samt å forholde meg til de urolige elevene... Men kanskje. 

Husker det var drømmen min da jeg var yngre, men er så redd for å ikke få jobb! Men, kanskje jeg bare skal gå for drømmen.. Selv om nå er jeg mer interessert i medisin enn biologi tror jeg. Etter å ha smakt på forskerlivet tror jeg at det måtte ha vært for noe jeg virkelig brenner for, og å komme gjennom nåløyet for det er jo litt usannsynlig, jeg er ikke flink nok osv... Virker så givende å være fastlege, min har i hvert fall gitt meg mye.

Jaa, synes det virker passende! Vært hos mange forskjellige i år, får i hvert fall en aktiv jobb. 

Ja, men da har du jo mange alternativer her 😉

Skrevet
On 11/29/2019 at 9:53 PM, AnonymBruker said:

Bioingeniør = rutine. Masse repetitivt arbeid for lite penger.

Anonymkode: f9381...7d1

Skrevet
På 29.11.2019 den 13.37, AnonymBruker skrev:

hei. går 2. året på sivilingeniør, og vurderer å slutte etter jul eller til sommeren. Bryr meg nada om noe annet enn mattefagene. Vet jo at det ikke bare skal være fryd og gammen, men føler man burde være litt interessert. Synes heller ikke det høres veldig spennende ut når folk sier hva de jobber som.. Problemet er at jeg ikke aner hva annet jeg kunne tenke meg. Kanskje medisin; jeg synes alt relatert til det er veldig spennende, men det betyr 6+ år til... Og føler mye usikkerhet rundt det om jeg kan klare arbeidspresset.

Aner ikke hva jeg skal gjøre! Angrer litt på at jeg startet utdanning rett etter vgs.

Det er helt vanlig å gå på en liten smell et stykke uti. Ta nå først juleferie og gjør ferdig semesteret frem til sommeren.

Det går over. Tro meg. De fleste av oss har vært der.

Anonymkode: 7419f...11a

• Liker 2
Skrevet
På 29.11.2019 den 13.37, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva de du har snakket med jobber som?

Anonymkode: 63a28...f4d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva slags utdannelse du har? Er ikke Ts, men.😊 er elevene motiverte?

Anonymkode: d611e...9a9

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva slags utdannelse du har? Er ikke Ts, men.😊 er elevene motiverte?

Anonymkode: d611e...9a9

Jeg gikk lektorutdanningen. Har master i kjemi, men 90stp i biologi også. 

Elevene i programfag er stort sett veldig motiverte. Altså, de er jo 17-19 år, så de er jo slik man er i den alderen.  Men de er knallkjekke. 

Jeg stortrives på jobb. Elsker å være i klasserommet. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo ikke så mye eldre enn elevene, og du har nok ikke enda noen stor faglig autoritet. Samtidig så har du kun vært vikar. 

Alle disse faktorene påvirker en undervisningssituasjon negativt.  

Så hvis du likte deg litt, så ha i mente at du opplevde nok lærerjobben på sitt verste. 

Når man har utdannelse i faget sitt, blitt noen ekstra år eldre enn elevene, og man ikke er vikar, da er jobben noe helt annet.  

Det er også forskjell på programfag og fellesfag. Jeg sliter aldri med uro i programfag feks. 

Skrevet

Hvilken retning innen sivilingeniør studerer du?

Anonymkode: cfd6a...89b

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken retning innen sivilingeniør studerer du?

Anonymkode: cfd6a...89b

Elkraft

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo ikke så mye eldre enn elevene, og du har nok ikke enda noen stor faglig autoritet. Samtidig så har du kun vært vikar. 

Alle disse faktorene påvirker en undervisningssituasjon negativt.  

Så hvis du likte deg litt, så ha i mente at du opplevde nok lærerjobben på sitt verste. 

Når man har utdannelse i faget sitt, blitt noen ekstra år eldre enn elevene, og man ikke er vikar, da er jobben noe helt annet.  

Det er også forskjell på programfag og fellesfag. Jeg sliter aldri med uro i programfag feks. 

Det er sant! Men fortsatt i tvil om lærer, men har det i bakhodet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...