Ada=) Skrevet 6. september 2002 #1 Skrevet 6. september 2002 Hei!! Jeg har lest denne boka, og sitter igjen med en del spm... kanskje dere kan komme med deres tanker rund disse tingene: 1) ER Barnum faren til Thomas? *altsaa: tok saeden hans skade av aa bli dratt rundt hele byen, og legene tok feil; altsaa han kunne faa barn likevel? *eller er Fred faren (det vises jo gjennom hele boka at han har dametekke, og det virker som han og vivian har et godt oye til hverandre) Men ville Fred gjore noe saannt, og hvorfor ville han i saa fall vise Barnum sonnen? og var han ikke i utlandet mens Vivian ble gravid? *eller er han kameraten (har nemlig faatt hjerneteppe og husker ikke hva han heter...) faren? (han sier jo at 'vi er sammen med Vivian' og begge prover jo aa legge armen rundt henne paa kinoen og det blir ofte poengtert hvordan hun sitter i midten osv) 2)Vet vi hvem som voldtok Vera? = Var det Arnold Nilsen? *for hvis ikke, ville det vel ikke blitt gjort et saa stort nummer ut av at Arnold FORST mistet en finger (i nordnorge) for saa a miste mer (for aa skjule den ene fingeren som manglet????) og vi VET jo ikke at han mistet haanden under krigen, det KAN jo bare vaere noe han sier, og han sier jo ikke saa mye om det heller. -og han virket temmelig rett paa sak med Vera da han sjekket henne opp -og hvorfor begynnte han og graate naar han kom opp paa torkeloftet da Fred hadde lagt seg i kisten? Var det fordi han husket det grusomme han hadde gjort, eller var det fordi det grusomme som var blitt gjort mot Vera kom saa tydelig frem? 3) Hvorfor drepte Fred Arnold?? -han hadde vel ingen 'god' grunn til aa gjore dette (hvis det ikke var for det at han skjonnte at Arnold hadde voldtatt moren og derfor var hans far) -Fred har jo ogsaa kvaler for han begaar drapet, han sitter i senga og sier til Barnum at han er ond pga noe han kommer til aa gjore -Og han planlegger det i lang tid, saa han gjor det jo ikke akkurat overilt heller 4)hva driver egentlig Arnold med -hvor faar han penger fra, og hva ER det han jobber med?? (kanskje ikke saa relevant for historien, AKKURAT hva han gjor, men hva viser det at han stikker av hele tiden da? Streifer han paa samme maate som Fred?) Blir VELDIG GLAD for tanker rundt disse spm. Har nemlig tenkt paa dette en stund naa, og kommer liksom ikke frem til noe svar... (det er vel ikke noe entydig svar, men dere skjonner vel hva jeg mener?)
Gjest care Skrevet 6. september 2002 #2 Skrevet 6. september 2002 Hei Du denne boka og disse problemstillingene har vi diskutert før. Hvis du ikke får noen respons så kan du bruke søkefunksjonen for å finne gammelt nytt om halvbroren. Bra bok ja.
Miss Marple Skrevet 9. september 2004 #3 Skrevet 9. september 2004 Hei! Dette er egentlig en gammel tråd, men nå har det seg slik at jeg leser denne boken for andre gang for å prøve å finne flere svar, og søkte derfor på "halvbroren" og blant flere komme denne tråden opp. Disse spørsmålene er akkurat de samme som jeg fortsatt sitter igjen med, kan noen hjelpe meg?
Gjest StoreSky Skrevet 9. september 2004 #4 Skrevet 9. september 2004 Hei!! 1) ER Barnum faren til Thomas? *altsaa: tok saeden hans skade av aa bli dratt rundt hele byen, og legene tok feil; altsaa han kunne faa barn likevel? S: TROR i en bi-setning man fikk forklart at Barnum ER faren..slik oppfattet jeg det.. 2)Vet vi hvem som voldtok Vera? = Var det Arnold Nilsen? s: nei, for han var "vekk" i den aktuelle perioden "jeg fortelleren tilArnold" sier det -og hvorfor begynnte han og graate naar han kom opp paa torkeloftet da Fred hadde lagt seg i kisten? Var det fordi han husket det grusomme han hadde gjort, eller var det fordi det grusomme som var blitt gjort mot Vera kom saa tydelig frem? S: det grusomme som hadde skjedd med Vera, hadde det ikke skjedd ville ikke Fred være født, og Vera ville vært en unge livsglad pike, uten den "bagasjen" 3) Hvorfor drepte Fred Arnold?? S: fordi "faren din er en dritt" - arnold altså. Fred var den eneste som visste at det var Arnold som tok pengene fra skrinet og solgte gjenstander fra huset. Og han var ikke mann engan til å forsvare Fred. -Fred har jo ogsaa kvaler for han begaar drapet, han sitter i senga og sier til Barnum at han er ond pga noe han kommer til aa gjore S: når Fred tar livet av Arnold synes han selv at det er "ondt", men han ser ingen utvei. Den eneste veien Fred har, er å bruke sin styrke. -Og han planlegger det i lang tid, saa han gjor det jo ikke akkurat overilt heller 4)hva driver egentlig Arnold med -hvor faar han penger fra, og hva ER det han jobber med?? (kanskje ikke saa relevant for historien, AKKURAT hva han gjor, men hva viser det at han stikker av hele tiden da? Streifer han paa samme maate som Fred?) : Se begrunnelse for hvorfor Fred tar livet av Arnold. )
Miss Marple Skrevet 9. september 2004 #5 Skrevet 9. september 2004 Takk for svar... Men hvem er da faren til Fred? Og hvordan mistet Arnold flere fingre? Og kortet fra verdens lengste mann er postet 10. mai 1945 Coch Hospital, hvor Arnold ikke lenger befant seg? Du sier at Arnold var vekk da Vera ble voldtatt? Hvor finner jeg det? I følge kortet må ha ha oppholdt seg i Oslo for ikke så altfor lenge siden?
Hu i Svingen Skrevet 10. september 2004 #6 Skrevet 10. september 2004 Hmm... Har lest denne og digget den, men kan ikke svare på noe av ovennevnte, da jeg ikke husker det lenger. God grunn til å lese på nytt - ja! :-)
Gjest Embla s Skrevet 10. september 2004 #7 Skrevet 10. september 2004 Hmm... Har lest denne og digget den' date=' men kan ikke svare på noe av ovennevnte, da jeg ikke husker det lenger. God grunn til å lese på nytt - ja! :-)[/quote'] :nikker: Nå fikk jeg lyst til å lese den igjen, ja
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #8 Skrevet 9. januar 2013 Jeg lurer på de samme spørsmålene som TS!! Men fant ikke svaret da jeg søkte i søkefeltet... Anonym poster: 24465bbb65b9602592e3c128b9880e3b 1
Gjest Drue Skrevet 10. januar 2013 #9 Skrevet 10. januar 2013 Arnold voldtok Vera, ja. Fred og Barnum er altså helbrødre. Og Fred er faren til Vivians barn. Det sto vel at barnet ligna på Barnum, og at det ikke var noen tvil om at det var hans. Min tolkning er at dette peker i retning faktumet at Fred og Barnum er helbrødre, og at de har flere felles gener. Sånt sett bygger løgn 2 (at Barnum er faren) på løgn 1 (at Fred og Barnum bare er halvbrødre). 2
hddgblr Skrevet 11. januar 2013 #10 Skrevet 11. januar 2013 Arnold voldtok Vera, ja. Fred og Barnum er altså helbrødre. Og Fred er faren til Vivians barn. Det sto vel at barnet ligna på Barnum, og at det ikke var noen tvil om at det var hans. Min tolkning er at dette peker i retning faktumet at Fred og Barnum er helbrødre, og at de har flere felles gener. Sånt sett bygger løgn 2 (at Barnum er faren) på løgn 1 (at Fred og Barnum bare er halvbrødre). Støtter opp under denne! En av mange fantastiske ting med boka.. At den heter "Halvbroren", men at de faktisk er helbrødre. Å, jeg elsket den boka!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå