Gå til innhold

Har det blitt vanskeligere å komme seg innom jobbintervju eller er det bare meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for tiden en 24 år gammel student. Med 5 års erfaring fra arbeidslivet. Det jeg studerer er mye behov for der ute, dermed prøver jeg nå å finne en deltidsjobb innenfor feltet for å starte karrièren litt tidlig. Jeg er på første året mitt. Utfordringen jeg møter er intervjuet.

På 2 deltidsjobber som jeg hadde søkt til  sommeren, var jeg med til andregangs intervju, men ble utelukket pga noen tester, de mente at jeg passet ikke helt til jobben. Og det tok jeg imot, jobben var kanskje ikke for meg. Men så har jeg nå i løpet en 3 måneds periode vært på ca 3-4 intervjuer, men kommer ikke frem og jeg spør etter grunnen og tilbake meldinger, så er alltid at andre kandidater stilte med mer relevante erfaring og noen få tilbakemeldinger i forhold til intervjuet. Disse er sånn små tilbakemeldinger som ikke telles noe særlig. Og får alltid beskjed at jeg har gjort et godt intervju, jeg føler også at jeg har det etter intervjuet, for jeg stiller meg alltid forberedt.    

Jeg føler at jeg kommer opp til jobbintervjuer fort, men så stopper det.   

Er det bare meg meg? Noen som har opplevd noe lignende?   

Anonymkode: 47f5f...91b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at det er veldig tøft i arbeidsmarkedet. Veldig mange søkere for alt jeg har søkt på (150-200), så når jeg har kommet til intervju har det også ofte vært noen med bedre bakgrunn enn meg. Det gjelder å møte på den ene personen som liker deg best, føler at du er deres nummer en, og dette kan ta veldig tid eller ikke. Er vel mer flaks ofte.

Du gjør jo tydeligvis mye riktig så langt, så det er vel bare å fortsette meg det du gjør til du treffer på den jobben eller personen som velger deg.

Anonymkode: 1b969...bfc

• Liker 3
Skrevet

Tipper mye av grunnen er at du ikke har relevant erfaring. Det er bra at du har fem års erfaring fra arbeidslivet, og slik du formulerer deg så kan det virke som om disse fem årene ikke var relevante i forhold til de jobbene du søker nå? 

Anonymkode: b0bf8...5fa

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er for tiden en 24 år gammel student. Med 5 års erfaring fra arbeidslivet. Det jeg studerer er mye behov for der ute, dermed prøver jeg nå å finne en deltidsjobb innenfor feltet for å starte karrièren litt tidlig. Jeg er på første året mitt. Utfordringen jeg møter er intervjuet.

På 2 deltidsjobber som jeg hadde søkt til  sommeren, var jeg med til andregangs intervju, men ble utelukket pga noen tester, de mente at jeg passet ikke helt til jobben. Og det tok jeg imot, jobben var kanskje ikke for meg. Men så har jeg nå i løpet en 3 måneds periode vært på ca 3-4 intervjuer, men kommer ikke frem og jeg spør etter grunnen og tilbake meldinger, så er alltid at andre kandidater stilte med mer relevante erfaring og noen få tilbakemeldinger i forhold til intervjuet. Disse er sånn små tilbakemeldinger som ikke telles noe særlig. Og får alltid beskjed at jeg har gjort et godt intervju, jeg føler også at jeg har det etter intervjuet, for jeg stiller meg alltid forberedt.    

Jeg føler at jeg kommer opp til jobbintervjuer fort, men så stopper det.   

Er det bare meg meg? Noen som har opplevd noe lignende?   

Ja, situasjonen blir bare verre for hvert eneste år. Det blir enda verre i løpet av 2020 og enda verre i løpet av 2021, osv. Du skjønner tegninga. Denne miksen av at vi har blitt hjernevasket til å bli "ambisiøse alle som en" i tillegg til digitalisering og roboter inne i bildet, så plusses dette med befolkningsøkningen i tillegg, så får man en giftig miks der selv meget kvalifiserte personer må slåss om jobber som ble kastet mot en for bare 15 år siden. Det har oppstått en slags "inflasjon" som er helt hinsides - både med tanke på utdanning, karakterer og ikke minst arbeidserfaring og forventninger rundt dette i tillegg til andre "skills".

Det som er interessant er å følge med på hvor mye lenger folk skal akseptere at dette er "normalt" og hvor lenge de skal la seg kjøre hardt bak av politikere og ellers finne seg i at arbeidsgiveren er en slags "Gud" som man bare må tilbe og rette seg etter hele tiden. 

Det finner grenser for hvor mange "innøvde" svar eller "smarte" svar man skal komme med på intervjuet, mens man før dette, fikler rundt på CV-en ditt og CV-en datt og følger diverse tips på hva som er en såkalt "godt skrevet" CV. 

Du er ung, så kanskje du synes at dagens "krav er spennende", men jeg er bare drøye 12 år eldre enn deg og jeg husker tiden da jobber ble kastet etter en når man kom ut av universitetet og med C i snitt. Ingen krav om "arbeidserfaring" og alt det der. Er man student, så er man student og nyutdannet og da skal man ha slike stillinger tilgjengelig for nyutdannede. Ofte fikk man jobb til og med uten intervju. Men ting er blitt mye verre, ja, i forhold til tidlig av 2000-tallet. 

Anonymkode: 35899...0a6

• Liker 9
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tipper mye av grunnen er at du ikke har relevant erfaring. Det er bra at du har fem års erfaring fra arbeidslivet, og slik du formulerer deg så kan det virke som om disse fem årene ikke var relevante i forhold til de jobbene du søker nå? 

Anonymkode: b0bf8...5fa

De fleste jobbene jeg søkte på var direkte kontakt med kunden(Service). For jeg studerer innenfor dette, jeg har en del erfaring, men ikke nok og det er jo ikke rart, for jeg er 24 år.    

Skrevet

TS:

Det jeg har merket også er at de oftest som intervjuet meg under disse jobbene var litt mindre forberedt. Jeg pleier før jeg går til intervjuet å gjøre min ressurs og kunne mye om bedriften osv. I de fleste tilfeller viser det seg at jeg er mer forberedt enn de, + stiller jeg spørsmål for å finne ut om det er riktig plass for meg å jobbe i! Spørsmål som Hvordan  bedriftskulturen arbeidsmiljøet, utviklingsmuligheter, opplæring er osv.  Ikke for å være overlegen, men jeg føler meg oftest på disse intervjuene mer sikker på feltet enn det de gjør.   

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste jobbene jeg søkte på var direkte kontakt med kunden(Service). For jeg studerer innenfor dette, jeg har en del erfaring, men ikke nok og det er jo ikke rart, for jeg er 24 år.    

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS:

Det jeg har merket også er at de oftest som intervjuet meg under disse jobbene var litt mindre forberedt. Jeg pleier før jeg går til intervjuet å gjøre min ressurs og kunne mye om bedriften osv. I de fleste tilfeller viser det seg at jeg er mer forberedt enn de, + stiller jeg spørsmål for å finne ut om det er riktig plass for meg å jobbe i! Spørsmål som Hvordan  bedriftskulturen arbeidsmiljøet, utviklingsmuligheter, opplæring er osv.  Ikke for å være overlegen, men jeg føler meg oftest på disse intervjuene mer sikker på feltet enn det de gjør.   

Det høres egentlig ut som at du er for forberedt og spør for mye om alle mulige ting, slik at de sannsynligvis oppfatter deg som masete. Vanligvis er det positivt å være forberedt, men prøv å slapp av litt. Du kommer uansett neppe til å bli hele livet i den første jobben du får. 

Og hvis du i tillegg virker belærende fordi du mener du som nyutdannet vet bedre enn de som intervjuer deg, da er det vel ganske klart hvorfor du ikke kommer videre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...