Gå til innhold

Hjemmeksamen - kan jeg skrive "eksempelvis" i besvarelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, tittel sier alt. Levering er om to timer, jeg har i drøftingsoppgaven skrevet "eksempelvis" i flere avsnitt, er dette akseptabelt på hjemmeeksamen eller ikke? Om ikke, hvordan skal jeg omformulere det ettersom jeg kommer med eksempler i oppgaven?

Anonymkode: b4792...abf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil jeg tro er veldig greit. Er jo naturlig å si det når man kommer med et eksempel. Hvorfor skulle ikke det være innafor?

Anonymkode: 874e1...ae1

Skrevet

Hvorfor tenker du at det ikke skulle være greit?

Skrevet

Dette blir jo et skudd i blinde ettersom jeg ikke aner hva du skriver om, men jeg pleier å skrive noe sånt som "dette ser vi for eksempel hos [referanse] i [relevant forskning/kontekst]". Så kan du variere formuleringen litt sånn at den ikke blir for gjentakende.

Anonymkode: d6ac8...749

Skrevet

Jeg foretrekker å ikke bruke det samme ordet ekstremt mange ganger. 

Alternativer til «eksempelvis»:

for eksempel

som litteraturen viser

som Hansen, 2009 sier

Anonymkode: 18b9f...825

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Ananas. skrev:

Hvorfor tenker du at det ikke skulle være greit?

Mener å huske at noen fortalte meg at jeg skulle unngå å skrive "eksempel" i fjor. Husker ikke sikkert. Er bare stresset fordi det er så mange regler å forholde seg til i akademia, og jeg er også rimelig sikker på at kildeføringen min heller ikke er 100%. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil jeg tro er veldig greit. Er jo naturlig å si det når man kommer med et eksempel. Hvorfor skulle ikke det være innafor?

Takk for svar. Janei, jeg er bare stressa:bond:

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foretrekker å ikke bruke det samme ordet ekstremt mange ganger. 

Alternativer til «eksempelvis»:

for eksempel

som litteraturen viser

som Hansen, 2009 sier

Anonymkode: 18b9f...825

Er det bedre dersom jeg endrer til "For eksempel" istedenfor "Eksempelvis" som jeg har? :) 

Skrevet

Det er jo ett godkjent ord, så sånn sett ikke noe problem bruke det. 
Men ensformig/gjentakende språk kan trekke ned i noen fag. Det er stor forskjell på språkkravene i en drøftingsoppgave for en ingeniør og en litteraturstudent, for å si det sånn. 

Anonymkode: 26c19...af9

Skrevet

Det er jo ett godkjent ord, så sånn sett ikke noe problem bruke det. 
Men ensformig/gjentakende språk kan trekke ned i noen fag. Det er stor forskjell på språkkravene i en drøftingsoppgave for en ingeniør og en litteraturstudent, for å si det sånn. 

Anonymkode: 26c19...af9

Ja. Jeg studerer sosialt arbeid. Ikke noe ingeniørfag, nei. 

Skrevet

Hei! Jeg har brukt «eksempelvis» gjennomgående i masterløpet- aldri hørt at det skulle være et problem (selv om jeg ofte bruker eksempelvis for å spare ord, og skriver det isteden for til dømes liksom, siden jeg leverer oppgavene på nynorsk). Men bør variere ordlyden så klart. Lykke til med innlevering!🤗 Husk å puste:)

Anonymkode: a864a...1f2

Skrevet

Enig med dem som sier at det ikke bør brukes for mange ganger, for det er bedre med variert språkbruk, men om litteraturen ellers brukes på riktig måte går det bra. Hva er det du er usikker på om blir riktig i kildeføring?

Skrevet
Akkurat nå, EEØm skrev:

Enig med dem som sier at det ikke bør brukes for mange ganger, for det er bedre med variert språkbruk, men om litteraturen ellers brukes på riktig måte går det bra. Hva er det du er usikker på om blir riktig i kildeføring?

Er usikker i løpende tekst. Noen plasser skriver jeg ved starten av en setning, mens andre ganger ved slutten. Ved direkte sitat pleier jeg som regel å skrive i starten. Eksempelvis "Hole (2019) hevder.... blabla.. Men jeg tror det skal gå greit.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har brukt «eksempelvis» gjennomgående i masterløpet- aldri hørt at det skulle være et problem (selv om jeg ofte bruker eksempelvis for å spare ord, og skriver det isteden for til dømes liksom, siden jeg leverer oppgavene på nynorsk). Men bør variere ordlyden så klart. Lykke til med innlevering!🤗 Husk å puste:)

Anonymkode: a864a...1f2

Så godt å høre. Da har jeg levert oppgaven. Ble skrevet "eksempelvis" tre ganger i oppgaven (på totalt 8 sider), og da på hvert avsnitt. Så da går det vell greit :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde vært mye mer engstelig for kildeoppføringen enn det å bruke eksempelvis i teksten. Kildene må være «bankers» ellers kan det velte hele oppgaven. Det finnes jo verktøy for kildeoppføring, men litt for sent p begynne med det nå! 😳

• Liker 1
Skrevet

Er usikker i løpende tekst. Noen plasser skriver jeg ved starten av en setning, mens andre ganger ved slutten. Ved direkte sitat pleier jeg som regel å skrive i starten. Eksempelvis "Hole (2019) hevder.... blabla.. Men jeg tror det skal gå greit.

Så godt å høre. Da har jeg levert oppgaven. Ble skrevet "eksempelvis" tre ganger i oppgaven (på totalt 8 sider), og da på hvert avsnitt. Så da går det vell greit :) 

Ja, om du har levert er det bare å ønske lykke til og gratulerer.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vært mye mer engstelig for kildeoppføringen enn det å bruke eksempelvis i teksten. Kildene må være «bankers» ellers kan det velte hele oppgaven. Det finnes jo verktøy for kildeoppføring, men litt for sent p begynne med det nå! 😳

Ja, altså jeg vet at kildeføringen er viktig. Jeg bruker Apa6th sin mal. Følger den "slavisk", satt 4 timer å fikset på litteraturen igår. Så det er ikke noe jeg trenger å "begynne" med nå, da jeg er ferdig. Likevel er jeg andreårsstudent, og er fortsatt usikker på om det er riktig til tross for denne malen jeg følger. 

Skrevet
1 minutt siden, EEØm skrev:

Ja, om du har levert er det bare å ønske lykke til og gratulerer.

Takk!:strix:

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, altså jeg vet at kildeføringen er viktig. Jeg bruker Apa6th sin mal. Følger den "slavisk", satt 4 timer å fikset på litteraturen igår. Så det er ikke noe jeg trenger å "begynne" med nå, da jeg er ferdig. Likevel er jeg andreårsstudent, og er fortsatt usikker på om det er riktig til tross for denne malen jeg følger. 

Hvis du allerede bruker en mal er det sikkert greit. Høres ut som du har jobbet en del med det. Lykke til!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du allerede bruker en mal er det sikkert greit. Høres ut som du har jobbet en del med det. Lykke til!

Takk for det :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...