AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #1 Skrevet 29. november 2019 Jo god morgen. Der er noe med vask og hvordan velge innstilling jeg ikke helt skjønner logikken i. Altså du har det, at å vaske skjortene mine, buksene og også sokker og truser, så trengs det ikke mye temperatur og mye sentrifurering. Så det har jeg normalt på ganske fin vask med 30 grader og ca 400 på sentrifugering. Og det blir alltid helt gullende rent med det, no problem. Men så sier dem ( og står vel i manualer også, husker ikke) at sengetøy bør vakses på 60 grader og full pakke liksom. Da lurer jeg på: Hvorfor i huleste må sengetøy det? Det er jo ikke mer skittent det enn de andre greiene jeg nevnte, så hvorfor trenger sengetøy som standard så mye mer pes på vaskingen en det andre? Det skjønner jeg ikke, og håper noen har en fornuftig forklaring på det Anonymkode: 3b329...094
Kaisada Skrevet 29. november 2019 #2 Skrevet 29. november 2019 Bakterier og midd trives supergodt om du vasker det på 30 grader. Minimum 60-70 grader på kluter håndkler og sengetøy. det er ikke all dritt som synes 8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #3 Skrevet 29. november 2019 Ok. Har såvidt hørt om det. Skjønner, takk for raskt svar med forklaring. 🙂 Anonymkode: 3b329...094 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #4 Skrevet 29. november 2019 For å bli kvitt bakterier bør man alltid vaske på høyeste temperatur plagget/sengeklærne tåler. Et kroppsnært plagg, handkle, eller sengetøy, inneholder en del baktierer. Bakterier vil etterhvert begynne å lukte surt og ekkelt. Dette vil selvfølgelig ta lengre tid for plagg som ikke er så kroppsnære. Eksempel er treningsklærne våre. Vasker jeg de på 40 igjen og igjen, lukter det etterhvert død av de, selv etter vask. Jeg vasker stort sett på 40, men de må tåle en runde på 60 vask innimellom nettopp av denne grunnen. Og alle har vel opplevd at en bluse/genser raskt begynner å lukte svette igjen etter vask - det er bakterier som fint overlever en 40 vask. Anonymkode: 51421...00d 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #5 Skrevet 29. november 2019 Ja ok, skjønner det med at sengetøy og noe trenger 60 grader, av grunnen med midd og det der. Når det er sagt, har jeg aldri merket at klær har luktet og sånt etter vask på 30 grader. Men har kanskje ikke snust nok, lol. Men hvis det er sånne ting som det står bare skal ha 30 grader eller hånd vask, hva da? Hår enkelte polo skjorter og sånt det står det på. max 30 grader. Sånt kan vel bli ødelagt om du kjører de på 60 grader. Anonymkode: 3b329...094
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #6 Skrevet 29. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja ok, skjønner det med at sengetøy og noe trenger 60 grader, av grunnen med midd og det der. Når det er sagt, har jeg aldri merket at klær har luktet og sånt etter vask på 30 grader. Men har kanskje ikke snust nok, lol. Men hvis det er sånne ting som det står bare skal ha 30 grader eller hånd vask, hva da? Hår enkelte polo skjorter og sånt det står det på. max 30 grader. Sånt kan vel bli ødelagt om du kjører de på 60 grader. Anonymkode: 3b329...094 Ja, men du har jo ikke dem innerst på kroppen. Undertøy går på 60, ikke skjorter. Anonymkode: 72cdc...daa 2
Whistler Skrevet 29. november 2019 #7 Skrevet 29. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: .................. Eksempel er treningsklærne våre. Vasker jeg de på 40 igjen og igjen, lukter det etterhvert død av de, selv etter vask. Jeg vasker stort sett på 40, men de må tåle en runde på 60 vask innimellom nettopp av denne grunnen. .......................... Anonymkode: 51421...00d Teknisk treningstøy (les kunststoff) er ofte "impregnert" med et sølvnitrat som blir oppbrukt. Når det er oppbrukt, setter lukten seg og kommer lettere tilbake. For såvidt er teknisk treningstøy en langt større bakteriefarm enn bomull og ulltøy.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #8 Skrevet 29. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo god morgen. Der er noe med vask og hvordan velge innstilling jeg ikke helt skjønner logikken i. Altså du har det, at å vaske skjortene mine, buksene og også sokker og truser, så trengs det ikke mye temperatur og mye sentrifurering. Så det har jeg normalt på ganske fin vask med 30 grader og ca 400 på sentrifugering. Og det blir alltid helt gullende rent med det, no problem. Men så sier dem ( og står vel i manualer også, husker ikke) at sengetøy bør vakses på 60 grader og full pakke liksom. Da lurer jeg på: Hvorfor i huleste må sengetøy det? Det er jo ikke mer skittent det enn de andre greiene jeg nevnte, så hvorfor trenger sengetøy som standard så mye mer pes på vaskingen en det andre? Det skjønner jeg ikke, og håper noen har en fornuftig forklaring på det Anonymkode: 3b329...094 du vasker undertøy og sengetøy på 30 grader? jo sengetøy er betraktelig mer skittent enn klær. sengemidd feks. du svetter også en god del om natten samt at kroppen kvitter seg meg skitt og slagg.. Anonymkode: c6571...1be 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #9 Skrevet 29. november 2019 8 minutter siden, Whistler skrev: Teknisk treningstøy (les kunststoff) er ofte "impregnert" med et sølvnitrat som blir oppbrukt. Når det er oppbrukt, setter lukten seg og kommer lettere tilbake. For såvidt er teknisk treningstøy en langt større bakteriefarm enn bomull og ulltøy. Helt enig. Vi trener helst i ull - men det passer dessverre ikke alle treningsformer og sesonger. Vasker imidlertid alt på 60 innimellom, med en god slump eddik. Enda ikke vært borti kunststoff som ikke tåler det. Anonymkode: 51421...00d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #10 Skrevet 29. november 2019 Undertøy må vaskes på minimum 60 grader, ellers overlever bakteriene. https://forskning.no/spor-en-forsker-hygiene-bakterier/spor-en-forsker-slik-bor-du-vaske-undertoyet-ditt/428895 Anonymkode: 1064f...92d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #11 Skrevet 29. november 2019 Takk for tips. Ble litt klokere nå. Dog tenker jeg at man kanskje er litt overdrevent redd for bakterier? Har hørt at man har godt av litt bakterier også, men kanskje ikke sånne bakterier. Skal nok ta noen grep her, og endre noe på vaskevanene. Rart at ikke bakterier drukner i en vaskemaskin også da. Anonymkode: 3b329...094
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #12 Skrevet 29. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for tips. Ble litt klokere nå. Dog tenker jeg at man kanskje er litt overdrevent redd for bakterier? Har hørt at man har godt av litt bakterier også, men kanskje ikke sånne bakterier. Skal nok ta noen grep her, og endre noe på vaskevanene. Rart at ikke bakterier drukner i en vaskemaskin også da. Anonymkode: 3b329...094 Bakterier har ikke lunger, så de kan ikke drukne Du kan sove i samme sengetøy et år, bruke samme undertøy en måned, aldri bytte bukse, bruke kluten du nettopp har vasket doen med til å vaske kjøkkenbenken. Du dør ikke av det. (men mulig sistnevnte gir deg en liten runde med oppkast og diare) Men ekkelt er det. Og alt vil lukte veldig vondt, veldig raskt. Anonymkode: 51421...00d 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #13 Skrevet 29. november 2019 Ikke bare må sengetøy og handklær vaskes på høy temp, men maskinen trenger det faktisk også. Jeg var på elkjøp og kjøpte ny vaskemaskin denne uken og fikk forklart viktigheten av å koke maskinen en gang i blant med feks håndklevask. Ved 30 og 40 grader over lang tid så vil det opparbede seg et lag med såpe og bakterier rundt trommelen og pakningene der. Det må en 90 graders vask til for å vaske maskinen gjennom godt, for denne smørja såpe og bakterier smitter klærne du vasker, selv om du ikke ser det. Anonymkode: 9149b...f1e 5
Million Skrevet 29. november 2019 #14 Skrevet 29. november 2019 Ser du har fått svar på det med temperatur, at den må økes på ting som sokker, undertøy og sengetøy, samt kluter til kjøkkenet etc. for å bli hygienisk rent (drepe bakterier). Men eh.... 400 på sentrifugering? Da er jo tøyet og vasken dyngende klissvåt når den kommer ut av maskinen, og bruker en halv evighet på å tørke? For ikke å snakke om at det øker luftfuktigheten inne hos deg til et lite gunstig nivå - i verste fall kan det begynne og vokse muggsopp på veggene dine inne pga høy luftfuktighet. Klesvasken bør være "oppvridd" og kvitt så mye som mulig av vannet når det tas ut av maskinen, både for å korte inn på tørketiden, men også for å skåne innemiljøet i den tiden av året vi tørker klesvasken inne. Om sommeren, hvis du tørker den ute, spilller det forsåvidt ingen rolle. Min vaskemaskin bruker jeg 1600 i sentrifuge til all vanlig bomullsvask. Kun så lavt som 400 på ull, som ikke skal sentrifugeres så mye pga fare for toving. Det er altså fire ganger så mye som du bruker. Men jeg antar at hvis du velger et bedre vaskeprogram på maskinen, f.eks. det som er merket "bomull" eller "hygiene" på programhjulet, så vil også sentrifugehastigheten øke med det programvalget. 4
Orchideae Skrevet 3. desember 2019 #15 Skrevet 3. desember 2019 Om du kun vasker på 30 grader finvask med 400 omdreininger på sentrifugen lukter det vondt av klærne. Du bare lukter det ikke selv. Da bruker de lang tid på å tørke, pluss at bakteriene stortrives. Da lukter det surt. Skikkelig surt. Alt som ser rent ut er ikke det. Bruk vanlig program (bomull, kok kulørt) 40 grader på alt av vanlig tøy. Håndklær, undertøy, sengetøy på 60, kjøkkenkluter på 90. Du sprer smitte til alt du vasker ved å vaske slik du gjør nå. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå