Gå til innhold

Vanskelig forhold til svigermor etter baby kom

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 29.11.2019 den 8.11, AnonymBruker skrev:

Etter jeg fikk gutten min for 1 måned siden har forholdet til svigermor endret seg helt for min del. Jeg er klar over at mye av det jeg reagerer på er overdrevet og urimelig fra min side, men likevel sitter jeg her med vonde følelser. 

Svigermor er en skikkelig hønemor og veldig opptatt av gutten min. Når hun besøker oss skal hun holde han hele tiden, hun skal mate og bytte bleier. Hvis jeg prøver å ta han, sier hun at dette klarer hun fint selv, hun som har oppdratt tre unger. Hvis han begynner å gråte skal hun trøste selv. Jeg kommer ikke til. I tillegg blir hun så sur hvis vi sier vi skal dra hjem. Som konfliktsky førstegangsmamma med sterkt morsinstinkt er det veldig vanskelig å godta dette. Jeg prøver å svelge noen kameler, fordi jeg tenker at jeg er urimelig. Men er det så urimelig av meg egentlig? 

Vi har også slitt med ammingen, og for noen uker siden bestemte vi oss sammen med jordmor for å kutte ut amming og begynne å pumpe og gi flaske. Dette var veldig sårt for meg, da jeg følte det var et stort nederlag.. Tenkte på nærheten og tilknytningen, og som hormonell barselkvinne hadde jeg mange tanker i hodet. Gråt mye i noen dager. Da vi fortalte dette til svigermor sa hun at "Ååå, så bra! Da kan jeg passe han enda tidligere, for da trenger ikke du å være der!".. Den svei skikkelig. 

Dette er bare deler av det jeg reagerer på. Jeg synes det er vanskelig å vurdere om jeg er urimelig som reagerer. Pr nå ønsker jeg egentlig ikke besøk av svigermor, fordi jeg sliter med at hun skal holde gutten min bare. Hva gjør jeg? Samboer ser hva jeg mener, men vil ikke såre mammaen sin. 

Anonymkode: 6fd0c...99f

Gråt du mye i noen dager fordi du gikk fra amming av pupp til flaske?🤣🤣🤣🤣🤣 hahahah herregud, ikke rart kvinner er det svake kjønn....så svak og skjør

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, sjwslayer skrev:

Gråt du mye i noen dager fordi du gikk fra amming av pupp til flaske?🤣🤣🤣🤣🤣 hahahah herregud, ikke rart kvinner er det svake kjønn....så svak og skjør

Åh, det gjorde jeg også :) Du skjønner, det er mye i det båndet mellom mor og barn. Alle er forberedt på å amme, og det er liksom ikke noen som forbereder deg på at det kanskje ikke går. Og alle bare sier at du må prøve og gir gode råd...

Dessuten er det noe så godt og fredelig ved et diende barn (når man får det til), en enkel måte å roe barnet på, et tett fysisk bånd. Det er jo et instinkt å amme barnet sitt.

Anonymkode: 3309b...e69

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, sjwslayer skrev:

Kom tilbake og snakk om det svake kjønn når du har knyttet sterke bånd til babyen i magen i 9 måneder og kjempet deg gjennom et smertehelvete du ikke en gang kan forestille deg for å føde et barn du elsker høyere enn livet fra første stund. Du vil gjøre ALT du kan for at barnet skal ha det bra, og du har fått innprentet fra helsepersonell og venner og bekjente gjennom hele svangerskapet og barselsperioden hvor viktig amming er for babyen. Du har vondt i stingene i underlivet, du har spreng i brystene, du er full av hormoner og du er fullstendig overveldet over alt som har skjedd. Du føler kjærlighet, frykt, redsel, smerte og så får du sorg og utilstrekkelighet på toppen fordi du ikke får til ammingen du var så innstilt på. Seriøst, menn ANER ikke hva en kvinne går gjennom i tiden etter en fødsel og du driter deg fullstendig ut ved å prøve å uttale deg om det. 

Anonymkode: ec1ca...a49

• Liker 11
Gjest RødeFare
Skrevet (endret)
2 timer siden, sjwslayer skrev:

De fleste av oss gråter litt mens vi er i barsel. Den dagen du klarer å lage et lite menneske inne i magen din, presse det ut gjennom tissen din og holde det i live etterpå kan vi snakkes om det svake kjønn. 

Endret av RødeFare
Skrivefeil
Skrevet

Du sier du er konfliktsky. Det må du faktisk slutte med nå som du har blitt mor. Hvis du ikke klarer, på en blid og selvfølgelig måte å "skyve" svigermor til side og ikke la være å ta til deg det ubetenksomme hun sier, så kan en ide være å ta det opp med henne på en litt spørrende måte slik at hun får noe å tenke på. For eksempel: "Jeg får inntrykk av at du ikke synes jeg er så flink med babyen, stemmer det?" Svigermor vil helt sikkert svare: "Nei, absolutt ikke, hvorfor tror du det?" Du: "Jo, fordi slik som nå da du nesten dyttet meg bort for å komme først til ham/ eller det du sa om å passe ham snart - jeg får følelsen av at du synes jeg ikke gjør dette riktig". Svigermor vil helt sikkert protestere og snakke om at hun bare ønsker å hjelpe. Da argumenterer du ikke mer, bare sier: "Åja, var det derfor". Du trenger ikke å vinne diskusjonen, men hun vil garantert få litt å tenke på.

Anonymkode: 93ac3...937

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, RødeFare skrev:

De fleste av oss gråter litt mens vi er i barsel. Den dagen du klarer å lage et lite menneske inne i magen din, presse det ut gjennom tissen din og holde det i live etterpå kan vi snakkes om det svake kjønn. 

Ikke sammnenlign å føde med å gråte fordi babyen bytter fra amme pupp til flaske. Det er jo 2 helt forskjellige ting.

Menn er biologisk sett overlegen kvinner. 

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

ei venninne av meg er opprinnelig kinnesisk, sammen med norsk gutt, de fikk et barn. Barnet har mørkt hår, brunne øyne, asiatiske. Men ellers er barnet unektelig lik far! sånn litt asiatisk versjon av, la oss kalle ham, Nils. 🤣 Det kan jo skje.

Anonymkode: d7b06...79d

Ei bekjent av meg har barn med en mann fra et afrikansk land. Ungene er brune i huden og har svart, krusete hår, men jeg synes allikevel de ligner veldig på moren sin! Hun har veldig markerte og "sterke" ansiktstrekk som tydeligvis skinner i gjennom. Så det er definitivt ikke bare farger som avgjør hvem noen ligner på.

Gjest RødeFare
Skrevet (endret)
10 minutter siden, sjwslayer skrev:

Ikke sammnenlign å føde med å gråte fordi babyen bytter fra amme pupp til flaske. Det er jo 2 helt forskjellige ting.

Ikke erklær deg overlegen når du avslører hvor lite du vet. Kom tilbake når du har kunnskap til å delta i diskusjoner om dette. 

PS: For raskt oppdatert kunnskap anbefaler jeg deg å Google «barseltårer».

Endret av RødeFare
Skrevet
1 minutt siden, RødeFare skrev:

Ikke erklær deg overlegen når du avslører hvor lite du vet. Kom tilbake når du har kunnskap til å delta i diskusjoner om dette. 

Sitter på kunnskap jeg. Menn er biologisk sett overlegen kvinner fordi vi har 10-20 ganger mer testosteron.

Og denne tråden beviste jo noe av poenget. Hylgrine i flere dager fordi barnet bytter fra pupp til flaske er noe kun en kvinne med høyt østrogen kunne. Ikke menn. Og dette er ikke en sterk kvalitet altså

Så her er det du som mangler kunnskap om kjønnshormoner og hvor mye de påvirker oss

Skrevet
9 minutter siden, RødeFare skrev:

PS: For raskt oppdatert kunnskap anbefaler jeg deg å Google «barseltårer».

Trenger ikke det. "Barseltårer" er ikke en unnskyldning. At kvinner er mer sensitiv og hormonell etter graviditet er en svak egenskap. Føle og kjenne på alt hele tiden og opp og ned humør

Det er en grunn til at menn styrer alt og er de mektigste i verden

Skrevet
4 minutter siden, sjwslayer skrev:

Sitter på kunnskap jeg. Menn er biologisk sett overlegen kvinner fordi vi har 10-20 ganger mer testosteron.

Og denne tråden beviste jo noe av poenget. Hylgrine i flere dager fordi barnet bytter fra pupp til flaske er noe kun en kvinne med høyt østrogen kunne. Ikke menn. Og dette er ikke en sterk kvalitet altså

Så her er det du som mangler kunnskap om kjønnshormoner og hvor mye de påvirker oss

Kjære deg, la meg forklare deg hvordan biologien fungerer. Mennesker er i de fleste tilfeller programmert til å reagere på måter som gjør at vi velger det som er best for oss. Morsinstinktet fungerer på samme måte. Kvinners østrogennivå gjør at kvinner reagerer følelsesmessig på ting menn ikke reagerer på. Ikke fordi de er svake, men fordi disse følelsene har en viktig funksjon. Morsmelk er den beste ernæringen for en baby. Å die direkte fra brystet er det beste både for baby og mor. Dette er fakta. Mors følelser har en sånn innvirkning på henne at hun automatisk gjør det beste for barnet sitt. Derfor vil en kvinne også føle sorg når hun ikke kan amme. Barnet er fullstendig avhengig av at mor reagerer følelsesmessig som hun gjør, fordi det sikrer barnet omsorgen, tryggheten og ernæringen som er helt livsviktig. Å snakke om styrke og svakhet i denne sammenhengen er helt meningsløst.

Du ville jo heller ikke vært den fantastiske store, sterke, flotte mannen du er i dag hvis det ikke hadde vært for den emosjonelle tilknytningen din mor følte mens du var baby😉🙄

Anonymkode: ec1ca...a49

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, RødeFare skrev:

Det er ikke vi som lager barn med våre egne hender. Det er cellene våre som lager barnet inne i livmoren, ikke vi selv, akkurat som cellene skaper oss til den vi er.

Anonymkode: 39ed6...538

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, sjwslayer said:

Trenger ikke det. "Barseltårer" er ikke en unnskyldning. At kvinner er mer sensitiv og hormonell etter graviditet er en svak egenskap. Føle og kjenne på alt hele tiden og opp og ned humør

Det er en grunn til at menn styrer alt og er de mektigste i verden

Hahaha, du argumenter akkurat som 5-åringen min. Jentelus!

Anonymkode: 7336b...8f2

• Liker 8
Skrevet
5 timer siden, sjwslayer skrev:

Gråt da jeg også, men av glede og lettelse over å slippe å amme mer.

Anonymkode: 153c1...f6a

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha, du argumenter akkurat som 5-åringen min. Jentelus!

Anonymkode: 7336b...8f2

Absolutt ikke. Din 5 åring har ingen kjennskap til endokrinologi

Skrevet
4 timer siden, sjwslayer skrev:

Det er vi som lager mennesker og mat med kroppen vår. Så nei. Veldig nei.

Alt dere har å skryte av er skjeggvekst i ansiktet og mer muskelstyrke å det er ikke stort. 

Anonymkode: 6dba2...e37

• Liker 3
Skrevet
10 hours ago, sjwslayer said:

Absolutt ikke. Din 5 åring har ingen kjennskap til endokrinologi

Har du lært deg et nytt ord 🤭 det er tydelig at du IKKE kan noe om endokrinologi 🙈

Anonymkode: 68225...d34

• Liker 2
Skrevet
På 3.12.2019 den 0.00, AnonymBruker skrev:

Hadde alle vært like heldige med en engasjert farmor.. 

Her har farmoren gitt en lang faen i hvordan jeg eller barnet har det. Aldri så mye som trillet tur eller skiftet en eneste bleie. Ikke snakk om å passe barnet en eneste gang (verken frivillig eller ved spørsmål). Nå er han 3 år gammel, like uinteressert. 

La farmoren dulle med babyen. Slapp av når hun er på besøk, det er bare for noen timer. Så unner du deg et par timer på øynene, en dusj eller gå deg en tur 😊 

Hvis du føler deg overkjørt så er det lovt å fortelle henne hva du føler. Mange glemmer hvordan det er å være nybakt mor. Man er i en veldig sårbar periode med mye hormoner i kroppen. 

Anonymkode: 285b7...8c9

Alle ønsker seg engasjerte besteforeldre. For min del ønsker jeg å få respekt også. Er det for mye å be om?

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du lært deg et nytt ord 🤭 det er tydelig at du IKKE kan noe om endokrinologi 🙈

Anonymkode: 68225...d34

Haha, ja, veldig tydelig!

Anonymkode: c3e71...9f6

Skrevet
På 1.12.2019 den 18.40, AnonymBruker skrev:

Nei, det er omvendt. Fars mor «tar over» babyen, det er klassisk. Jeg tror det henger sammen med at mødre diller mer med sønner enn med døtre, når datter får barn klarer de å holde avstand, når sønn får barn, må de bare blande seg. 

Anonymkode: 0c093...266

Min mor har ikke blandet seg i det hele tatt opp i verken min eller min brors barneoppdragelse. Hun har et like godt forhold til oss begge, og til våre ektefeller og våre barn. Dette handler om personlighet mer enn hvem hun er mor til. Grunnen til at det er svigermor som får gjennomgå på KG er nok at det er mest kvinner på forumet, og det er lettere å tolerere merkelig oppførsel fra egen mor enn svigermor. Sannsynligvis ville man fått like mange «skrekkhistorier» om svigermor fra menn dersom man spurte. Kan anbefale å lese på JustNoMil på Reddit dersom noen syns slike svigermor-tråder er underholdende. 

Anonymkode: 449ad...074

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...