AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #41 Skrevet 1. desember 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Baller nok". Herregud. Hva slags krig er det i din familie, at mannen må ta parti? Tradisjonelt var det et kvinnefellesskap rundt barselkona, nabokvinnene kom med barselgrøt så hun skulle slippe å lage mat, hun skulle ligge til sengs de første par ukene mens andre kvinner gjorde hennes arbeid. Et gammelt ord for jordmor er nærkone. Så at svigermor eller mor kommer for å hjelpe barselkvinnen, er en tradisjon som nok går tilbake til menneskets opprinnelse for mange mange tusen år siden. Anonymkode: 3309b...e69 Du lot kona di være irritert da mora di blanda seg inn i ting som ikke hun hadde noe med, f.eks amming. Hvorfor sa du ikke noe til mora di? Hvorfor lot du kona di kjenne på slike negative følelser? i vår familie har vi det sånn noenlunde harmonisk. Da jeg sa til mannen min at jeg synes at hans mor blander seg for mye med ting som stell, og at det irriterer meg, så tok han det opp med henne på eget initiativ. Besteforeldre kan hjelpe til med matlaging, husarbeid og pass av eldre søsken. Men når baby er nyfødt er det mor og far som skal ha førsterett på babyen, hvis de vil det selv. Anonymkode: 73d08...1d6 8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #42 Skrevet 1. desember 2019 Det er du som har fått babyen. Ikke hun. Bare vær klar på det når svigermonster begynner å ta over. Hadde det vært meg, hadde hun fått beskjed om at hun ikke fikk komme på besøk, før hun kunne lære seg å skille rollene mor og bestemor. Anonymkode: 41bf6...9b5 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #43 Skrevet 1. desember 2019 Herregud... Hva skjer med at folk begynner å hate svigermor når de får barn....hun er like mye bestemor som din egen mor. En dag blir du en svigermor også. Behandle din som du vil bli behandlet når det er dine barn som får barn. Anonymkode: 6dba2...e37 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #44 Skrevet 1. desember 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er du som har fått babyen. Ikke hun. Bare vær klar på det når svigermonster begynner å ta over. Hadde det vært meg, hadde hun fått beskjed om at hun ikke fikk komme på besøk, før hun kunne lære seg å skille rollene mor og bestemor. Anonymkode: 41bf6...9b5 Det var da voldsomt å aggressiv. Anonymkode: 6dba2...e37 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #45 Skrevet 1. desember 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Herregud... Hva skjer med at folk begynner å hate svigermor når de får barn....hun er like mye bestemor som din egen mor. En dag blir du en svigermor også. Behandle din som du vil bli behandlet når det er dine barn som får barn. Anonymkode: 6dba2...e37 Av en eller annen grunn tråkket ikke min mor over noen grense i barseltiden. Hadde hun gjort det så hadde jeg sagt i fra. Anonymkode: 73d08...1d6 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #46 Skrevet 1. desember 2019 On 11/29/2019 at 11:04 AM, AnonymBruker said: Denne problemstillingen er så klassisk at jeg virkelig ikke kan forstå hvorfor så mange svigermødre fremdeles går i fella. De første månedene etter fødsel handler om mor og barnet. Punktum. Det skulle virkelig bare mangle at ikke mors følelser er det som tas mest hensyn til etter 9 måneder svangerskap, krevende fødsel, hormoneksplosjon og den ekstremt emosjonelle omveltningen det er å føde et barn. Menn som ikke forstår dette og mener at mor skal undertrykke følelsene sine for å tekkes en utålmodig svigermor som lengter etter å leke farmor burde værsågod få prøve å gjennomgå det samme selv. Svigermor får all tid i verden til å være farmor etter hvert, men det dummeste hun kan gjøre er å prøve å hevde seg mens barnet er nyfødt. Et nyfødt barn har ikke behov for en farmor, det har behov for mammaen sin. Og en nybakt mor har behov for å ha kontroll over babyen sin og føle seg sett og anerkjent som mor. Å bryte inn i dette sterke biologiske båndet er virkelig å be om et trøblete forhold til svigerdatteren sin. Anonymkode: ec1ca...a49 Wow, strålende skrevet! Skulle ønske du skrev dette til meg da jeg la ut post for noen mnd siden om ca samme situasjon. Helt enig! TS: jeg har opplevd det samme. Og jeg ble tøffere etter hvert. Men tro meg, ved neste baby blir dørene lukket 2 uker etter fødselen, og så kan jeg godta 1-2 besøk i uka etter det på maks 1 time hvert besøk. Hvis besøket ikke går da så får mannen si hadet til dem eller så går jeg på rommet og legger meg med barnet. Her er noen punkter jeg ser som viktige i den situasjonen du er nå: - besteforeldrene har hatt sin tur med småbarn. Nå er det din tur! - besteforeldre blir viktige en gang- men det er ikke nå. Nå er det du og mannen din som er viktige for barnet. Den tid vil komme når du vil ha deres hjelp og det vil være godt for barnet å ha besteforeldrene. Presser de seg på nå og vil være barnevakt sier du at den tid kommer, når du og barnet er klart for det. - barnet bryr seg egentlig kun om en ting nå, det er deg. - du setter grensene. Hvis du synes det er kjekt med besøk flere ganger i uka er det greit. Hvis du vil ha lukka dører i 2 uker for å ha pause med kjernefamilien er det helt greit. Hvis du ønsker å ha fast besøk søndags formiddag av svigermor og svigerfar så er det greit. Du lager dette selv, husk det er du og barnet som er viktige nå. - du har ventet på dette barnet i minst 9 mnd (kanskje har dere prøvd lenge å bli gravide også). Du har hatt en stor forandring i kroppen, presset ut et barn og skal nå finne rytmen sammen med en liten som er 100% avhengig av mor. Det er kun du, dine tanker og følelser, og selvfølgelig barnet som skal diktere hverdagen. Hvis du vil ha barnet hos deg selv og skifte bleie og bysse selv, så skal du selvfølgelig gjøre det. Svigermor har ingenting å si! Hun kan tilby seg, men si høflig «nei, takk men det går bra:)). Her er noen regler vi har satt hos oss: - Barnet skal ikke overnatte hos andre før han kan snakke. Korte pass er greit når det passer for meg og barnet. - Når folk ønsker å «hjelpe til» så innebærer det at vi får hjelp med dagligdagse gjøremål, som matlaging, vask, brette klær, sette på kaffe, ta med en kake, trille en tur osv. Det innebærer IKKE at de skal holde baby mens jeg arbeider i hjemmet. Ei heller skal andre bysse barnet for meg, barnet blir rolig hos meg. - gråter barnet skal jeg ha ham tilbake med en gang. De som ikke tar et hint når jeg sier «nå vil han nok til mor»- der reiser jeg meg opp og strekker fram armene. Har ikke opplevd at noen har holdt ham fast da, det ville vært sykt. - jeg som mor holder barnet. Hvis noen vil holde, kan de få holde ham en liten stund hvis det er greit for meg og barnet. Så tar jeg tilbake hvis han griner eller hvis jeg kjenner jeg vil ha han tilbake. Sakte men sikkert har det gått seg til her og begge par med besteforeldre har forstått hvordan vi vil ha det. Alle er veldig fornøyd med hvordan vi har det i storfamilien, men jeg har jobbet hardt med meg selv for å bli tøffere. Må dessverre si at besteforeldrene ødela mye for oss ved første månedene. Det skjer altså IKKE ved neste barn. Hvor mye besøk får du TS? Et siste tips. Kjøp deg bæresjal og ha barnet oppi dette mest mulig. Kommer det besøk så legg henne oppi. Der er det ingen som kommer til å ta henne opp. Får du forespørsel om holding sier du nei hvis du ikke vil. (Feks vil bare hun skal ligge og få ro nå, blir stresset og grinete hvis ikke). Nå er det sikkert en hel del her inne som jommer til å steile og mene jeg er helt nazi. Men det bryr jeg meg ikke om. Jeg bryr meg bare om å ha en god tilværelse sammen med det viktigste i livet mitt, babyen! Jeg er heller ikke redd for at besteforeldrene skal si nei senere ved forespørsel om pass. De vil få sin tid når vi alle er klare for det. Hvis de velger å være bitre da og sier nei for «hevn» så får de bare være så barnslige, trenger ikke sånne folk i livet mitt. (Det er en tenkt situasjon for de som kanskje vil komme med det argumentet, det skjer aldri her med min familie). Anonymkode: 9ae75...18c 10
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #47 Skrevet 1. desember 2019 Jeg kjenner jeg nesten gruer meg til å bli farmor, etter å ha vært på KG i noen år. Damn if you du, damn if you don't. Det er søren meg ikke lett å vite hva svigerdatter har bestemt seg for. Min svigermor bryr seg katta om barnabarna sine. Det er vondt det! Hadde hun vist litt interesse for dem, da hadde jeg vært storfornøyd. Jeg ser at det kan føles for mye, men da er kommunikasjon superviktig! Og ha i bakhodet att du vil sette stor pris på svigermor om noen år. Anonymkode: c9510...2dc 6
Era Vulgaris Skrevet 1. desember 2019 #48 Skrevet 1. desember 2019 Jeg blir farmor om et halvt år, og gleder meg helt vilt! Når jeg leser sånne tråder, blir jeg veldig usikker på hvordan finne balansen i å være en støtte for de nybakte foreldrene, og rollen som bestemor. Husker selv at min svigermor var en plage da jeg fikk baby, og er veldig trygg på at jeg ikke blir som henne. Samtidig vil man hjelpe til, knytte bånd til barnebarnet, og få være bestemor. De fleste oppegående mennesker forstår vel hvor grensene går, og at man skal nærme seg med ydmykhet og støtte. Foreldrene er de viktigste, og det skal de være. Noen nybakte mødre bør kanskje tørre å snakke med svigermor om hvordan de føler det, i stedet for å bli såre, irriterte og nærmest stenge henne ute. Har man hatt et godt forhold, bør man kunne snakke sammen også etter at babyen er født. 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #49 Skrevet 1. desember 2019 19 minutter siden, Era Vulgaris said: Jeg blir farmor om et halvt år, og gleder meg helt vilt! Når jeg leser sånne tråder, blir jeg veldig usikker på hvordan finne balansen i å være en støtte for de nybakte foreldrene, og rollen som bestemor. Husker selv at min svigermor var en plage da jeg fikk baby, og er veldig trygg på at jeg ikke blir som henne. Samtidig vil man hjelpe til, knytte bånd til barnebarnet, og få være bestemor. De fleste oppegående mennesker forstår vel hvor grensene går, og at man skal nærme seg med ydmykhet og støtte. Foreldrene er de viktigste, og det skal de være. Noen nybakte mødre bør kanskje tørre å snakke med svigermor om hvordan de føler det, i stedet for å bli såre, irriterte og nærmest stenge henne ute. Har man hatt et godt forhold, bør man kunne snakke sammen også etter at babyen er født. Jeg tenker at det at du reflekterer over dette viser at dette kommer til å gå helt bra. Si i fra til din sønn og din svigerdatter at dere vil stille opp så mye de trenger, men at du selv husker det var slitsomt med for mye fra din svigermor, så du vil være litt avventende og se hvordan din rolle blir. Fortell at du også vet behovene vil endre seg etter hvert som barnet vokser, og at du står klar til å hjelpe til etter hvert som de trenger det. Da slipper du en svigerdatter som gjerne lukker seg mer inne og stenger deg ute. Vær en ressurs- på deres premisser. Så får du flust av tid som farmor og ha besøk av barnet alene og sånn i god tid, selv om du ikke blir prioritert på første året. Anonymkode: 9ae75...18c 6
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #50 Skrevet 1. desember 2019 På 29.11.2019 den 11.04, AnonymBruker skrev: Denne problemstillingen er så klassisk at jeg virkelig ikke kan forstå hvorfor så mange svigermødre fremdeles går i fella. De første månedene etter fødsel handler om mor og barnet. Punktum. Det skulle virkelig bare mangle at ikke mors følelser er det som tas mest hensyn til etter 9 måneder svangerskap, krevende fødsel, hormoneksplosjon og den ekstremt emosjonelle omveltningen det er å føde et barn. Menn som ikke forstår dette og mener at mor skal undertrykke følelsene sine for å tekkes en utålmodig svigermor som lengter etter å leke farmor burde værsågod få prøve å gjennomgå det samme selv. Svigermor får all tid i verden til å være farmor etter hvert, men det dummeste hun kan gjøre er å prøve å hevde seg mens barnet er nyfødt. Et nyfødt barn har ikke behov for en farmor, det har behov for mammaen sin. Og en nybakt mor har behov for å ha kontroll over babyen sin og føle seg sett og anerkjent som mor. Å bryte inn i dette sterke biologiske båndet er virkelig å be om et trøblete forhold til svigerdatteren sin. Anonymkode: ec1ca...a49 Svigermødre er da kvinner som selv har født barn, skulle de ikke vite det ? Anonymkode: 39ed6...538 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #51 Skrevet 1. desember 2019 På 29.11.2019 den 9.27, AnonymBruker skrev: Klassisk dette, at mor reagerer på fars mor. Nei, det er omvendt. Fars mor «tar over» babyen, det er klassisk. Jeg tror det henger sammen med at mødre diller mer med sønner enn med døtre, når datter får barn klarer de å holde avstand, når sønn får barn, må de bare blande seg. Anonymkode: 0c093...266 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #52 Skrevet 1. desember 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: barnet mitt ligner kun på de og jeg var luft. Haha! Den er også klassisk. Ifølge svigermor ligner ingen av mine unger det minste på meg eller noen i min familie Anonymkode: 0c093...266 8
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #53 Skrevet 1. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker said: Svigermødre er da kvinner som selv har født barn, skulle de ikke vite det ? Anonymkode: 39ed6...538 Tydeligvis ikke? Anonymkode: 9ae75...18c 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #54 Skrevet 1. desember 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Haha! Den er også klassisk. Ifølge svigermor ligner ingen av mine unger det minste på meg eller noen i min familie Anonymkode: 0c093...266 Svigermor mente at barnet mitt ligner verken barnefar eller meg, hvert fall ikke meg. Nei, barnet mitt ligner på pappa'n hennes! Som hun også ligner på.. typisk? Kun de som mener at barnet ligner de. Absolutt alle fra dag én mente at det var som å se meg. Det er det ennå, til og med samme tærne. Så jeg tenker at de får mene hva de vil om saken. Anonymkode: 96ae4...49d 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #55 Skrevet 1. desember 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er omvendt. Fars mor «tar over» babyen, det er klassisk. Jeg tror det henger sammen med at mødre diller mer med sønner enn med døtre, når datter får barn klarer de å holde avstand, når sønn får barn, må de bare blande seg. Anonymkode: 0c093...266 Jeg tror at mange som blir farmor er ekstra nervøse for å ikke få være med. Å bli mormor er ofte nærmere siden det er datter som føder et barn. Å være farmor kan føles lengre ut. Når de føler det slik blir de som en klegg for å ikke bli glemt. Anonymkode: 96ae4...49d 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #56 Skrevet 1. desember 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er omvendt. Fars mor «tar over» babyen, det er klassisk. Jeg tror det henger sammen med at mødre diller mer med sønner enn med døtre, når datter får barn klarer de å holde avstand, når sønn får barn, må de bare blande seg. Anonymkode: 0c093...266 Tror det kommer an på personen og ikke hvem hun er mor til. Mor til exen ødela familien vår. Men nå var exdama av den typen som måtte hjem til mors fang når ting ble vanskelig. Nåværende svigermor er en kjemperessurs for barna og oss. Forskjellen på enveis og toveis kommunikasjon. Anonymkode: 42f3b...0ee 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #57 Skrevet 1. desember 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at mange som blir farmor er ekstra nervøse for å ikke få være med. Å bli mormor er ofte nærmere siden det er datter som føder et barn. Å være farmor kan føles lengre ut. Når de føler det slik blir de som en klegg for å ikke bli glemt. Anonymkode: 96ae4...49d Her tror jeg du treffer spikeren på hodet. Dama var så flink til å inkludere min mor i forberedelsene og hun blir forgudet. Farmor (min mor) gjør hva det skal være for dama (barnets mor). Anonymkode: 42f3b...0ee 2
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #58 Skrevet 1. desember 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Ikke meg du siterer, men jo en nyfødt baby har behov for å knytte bånd til de som blir ens familie. Kanskje ikke umiddelbart, men på sikt. Hvis babyen gir uttrykk for at den ikke liker det skal den selvsagt lyttes til, men det er noe litt annet. Det er selvsagt i barnets interesse å bygge gode relasjoner fra begynnelsen av. Det er definitivt ikke i barnets interesse å være gjenstand for en konflikt eller markeringsbehov - enten det er mor eller svigermor som har behov for å markere seg. Anonymkode: 98dda...1ed Mor som skal markere seg? Hallo, det er moren! Alt hun gjør er naturlig, ikke å markere seg. Hun kan jo ikke «markere seg» som mor, hun er jo moren! Ja, de skal knytte bånd, men alt til sin tid. Dette er for tidlig. TS avgjør når det er på tide. Anonymkode: 9ae75...18c 4
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #59 Skrevet 1. desember 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: "Baller nok". Herregud. Hva slags krig er det i din familie, at mannen må ta parti? Tradisjonelt var det et kvinnefellesskap rundt barselkona, nabokvinnene kom med barselgrøt så hun skulle slippe å lage mat, hun skulle ligge til sengs de første par ukene mens andre kvinner gjorde hennes arbeid. Et gammelt ord for jordmor er nærkone. Så at svigermor eller mor kommer for å hjelpe barselkvinnen, er en tradisjon som nok går tilbake til menneskets opprinnelse for mange mange tusen år siden. Anonymkode: 3309b...e69 Ja takk til at noen ordner alt i huset og ordner mat osv, hadde det vært slik så hadde det vært gull! Men all hjelp jeg får tilbud om er at de kan bysse barnet/leke med han/mate osv. Ingenting som hjelper meg 🤬 Og det gidder jeg ikke. Da vil jeg ikke ha hjelp. Anonymkode: 9ae75...18c 5
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #60 Skrevet 1. desember 2019 Når du får flere barn kommer du til å elske svigermor!!! Hilsen trebarnsmor Anonymkode: 54c04...197
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå