AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #1 Skrevet 29. november 2019 Du som har eller har hatt en forelder som har sonet dom i fengsel, enten mens du var barn, ungdom eller som voksen: Hvordan forholder du deg til dette? Hvem vet dette av personer i omgangskretsen din? Preger det deg? Er du redd for at folk skal tenke mindre om deg fordi din forelder har sittet inne? Anonymkode: e1366...2cd
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #2 Skrevet 29. november 2019 Har ikke opplevd det selv, men min datters far sitter i fengsel nå. Barnet (8år) vet ingenting om det, jeg og far ble enig om å si at han er på ferie en stund. Om hun var eldre, ville vi nok fortalt det, fordi hun forsto hvorfor. Bv er litt av grunnen til at han sitter inne, selv om han sitte inne for flere ting, og de mente at barnet burde få vite om soningen, men jeg var ikke enig. Hun er for ung til å forstå, samt at i den alderen har man lett for å fortelle det til andre, og vi vil ikke ha noe styr rundt dette. Anonymkode: c9f3f...397
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #3 Skrevet 29. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke opplevd det selv, men min datters far sitter i fengsel nå. Barnet (8år) vet ingenting om det, jeg og far ble enig om å si at han er på ferie en stund. Om hun var eldre, ville vi nok fortalt det, fordi hun forsto hvorfor. Bv er litt av grunnen til at han sitter inne, selv om han sitte inne for flere ting, og de mente at barnet burde få vite om soningen, men jeg var ikke enig. Hun er for ung til å forstå, samt at i den alderen har man lett for å fortelle det til andre, og vi vil ikke ha noe styr rundt dette. Anonymkode: c9f3f...397 Hvordan er barnevernet litt av grunnen til at han sitter inne? Anonymkode: da4e5...316 8
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #4 Skrevet 29. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke opplevd det selv, men min datters far sitter i fengsel nå. Barnet (8år) vet ingenting om det, jeg og far ble enig om å si at han er på ferie en stund. Om hun var eldre, ville vi nok fortalt det, fordi hun forsto hvorfor. Bv er litt av grunnen til at han sitter inne, selv om han sitte inne for flere ting, og de mente at barnet burde få vite om soningen, men jeg var ikke enig. Hun er for ung til å forstå, samt at i den alderen har man lett for å fortelle det til andre, og vi vil ikke ha noe styr rundt dette. Anonymkode: c9f3f...397 Spesielt å lyve til et såpass stort barn. Du burde fortelle barnet og være ærlig Anonymkode: 71243...89e 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #5 Skrevet 29. november 2019 Min far har sittet inne flere ganger, første gangen da jeg var seks år. Har alltid hatt et ganske avslappet forhold til det, men tror det handler om at familien min var åpne ovenfor meg og omgivelsene. Tror det er lettere at skammen overføres til barnet dersom man prøver å skjule det. Anonymkode: d63cd...23e 6
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #6 Skrevet 29. november 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke opplevd det selv, men min datters far sitter i fengsel nå. Barnet (8år) vet ingenting om det, jeg og far ble enig om å si at han er på ferie en stund. Om hun var eldre, ville vi nok fortalt det, fordi hun forsto hvorfor. Bv er litt av grunnen til at han sitter inne, selv om han sitte inne for flere ting, og de mente at barnet burde få vite om soningen, men jeg var ikke enig. Hun er for ung til å forstå, samt at i den alderen har man lett for å fortelle det til andre, og vi vil ikke ha noe styr rundt dette. Anonymkode: c9f3f...397 Barn forstår mer enn man kan tro. Hvor sannsynlig er det at far drar på ferie alene? Tipper de andre barna spør henne om det. Jeg skjønner heller ikke hvorfor barnevernet er litt av grunnen til at han sitter inne. Anonymkode: eaffc...997 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #7 Skrevet 29. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Barn forstår mer enn man kan tro. Hvor sannsynlig er det at far drar på ferie alene? Tipper de andre barna spør henne om det. Jeg skjønner heller ikke hvorfor barnevernet er litt av grunnen til at han sitter inne. Anonymkode: eaffc...997 Tipper også at andre barn allerede vet det. Bedre for jenta å høre det på bygda enn hjemme, ikke sant TS? 👍🤩 Anonymkode: 71243...89e 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #8 Skrevet 29. november 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du som har eller har hatt en forelder som har sonet dom i fengsel, enten mens du var barn, ungdom eller som voksen: Hvordan forholder du deg til dette? Hvem vet dette av personer i omgangskretsen din? Preger det deg? Er du redd for at folk skal tenke mindre om deg fordi din forelder har sittet inne? Anonymkode: e1366...2cd Min far satt inne for fyllekjøring da jeg var barn. Det fikk jeg ikke vite før jeg ble voksen, og da gjennom bygdesladder. Jeg har alltid hatt nulltoleranse for kjøring i påvirket tilstand, og jeg mistet mye respekt for min far da jeg fikk vite om det. Men hva andre tenker om det er ikke min sak. Min svigerfar satt også inne for noen år siden (utilsiktet økonomisk svindel), og det preget mannen min i lang tid. Han var redd for at andre ville tro at han var like uansvarlig som sin far. Anonymkode: 808ab...bd9 1
Belima Skrevet 29. november 2019 #9 Skrevet 29. november 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke opplevd det selv, men min datters far sitter i fengsel nå. Barnet (8år) vet ingenting om det, jeg og far ble enig om å si at han er på ferie en stund. Om hun var eldre, ville vi nok fortalt det, fordi hun forsto hvorfor. Bv er litt av grunnen til at han sitter inne, selv om han sitte inne for flere ting, og de mente at barnet burde få vite om soningen, men jeg var ikke enig. Hun er for ung til å forstå, samt at i den alderen har man lett for å fortelle det til andre, og vi vil ikke ha noe styr rundt dette. Anonymkode: c9f3f...397 Skal far fortsette med samvær når han slipper ut? Hvis ja, så er risikoen stor for at noen vet om hans fortid og snakker høyt så ungen får høre om det. Hvis ikke det skal være samvær med far, så er situasjonen akkurat den samme så lenge han er faren hennes. Det er feil å ikke informere ungen din om dette. Det er vi som er voksne som ikke skal la foreldrenes oppførsel gå utover barna, uansett hva voksne gjør. Barn er aldri ansvarlig for voksnes oppførsel. Jeg har to barnebarn, nå 12 og 9 år gamle. En pappa i hver klasse har nylig sittet inne. Den ene hadde bildet av seg i lokalavisa flere ganger i løpet av saksgangen, dermed visste alle det. Den andre fortalte sinne klassevenner at faren satt inne. Barnebarnet på 12 år, visste dette og i tillegg snakket min datter ekstra med han om situasjonen. Det var faren til bestekameraten hans. Det yngste barnebarnet fortalte meg det, men tenkte/gjorde ikke noe ut av situasjonen. Det var bare sånn det var. Selv om barnet aldri mer skal ha kontakt med far eller fars familie, så regn med at det uasett kommer ut og hun får høre kanskje feilaktig sladder i stedet for sannheten. Det vil ramme mye hardere enn en sannhet. Tilliten til deg kan også få en knekk, vi voksne skal jo ikke lyve for barna våre. Så din jobb er å fortelle henne sannheten.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #10 Skrevet 29. november 2019 Jeg forstår deg godt, hvis dere kan få til at pappa er på ferie så tror jeg du gjør rett jeg, hun er åtte og kan godt beskyttes....Så lenge ikke han er en profilert person eller det han har gjort får stor mediedekning er da virkelig ikke dette noe folk roper til deg om mens du er i butikk med datter. Her inne er det jo bare moralens høyborg som befinner seg så pass på datteren din du, det gjør ikke alle bedreviterne her inne:) Anonymkode: d1ad1...302 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #11 Skrevet 29. november 2019 Hvis jeg må sone så tror jeg ikke at mine barn skal få vite det. Kommer litt an på. Anonymkode: a53e3...717
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #12 Skrevet 29. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Min far satt inne for fyllekjøring da jeg var barn. Det fikk jeg ikke vite før jeg ble voksen, og da gjennom bygdesladder. Jeg har alltid hatt nulltoleranse for kjøring i påvirket tilstand, og jeg mistet mye respekt for min far da jeg fikk vite om det. Men hva andre tenker om det er ikke min sak. Anonymkode: 808ab...bd9 Jeg må legge til at grunnen til at jeg fikk vite om fyllekjøring men, var da jeg skulle stoppe faren til kjæresten min fra å fyllekjøre, og da ble det at pappa hadde sonet brukt i mot meg. Jeg hadde liksom ikke noe jeg skulle sagt fordi pappa hadde gjort det samme Anonymkode: 808ab...bd9 1
Silva Pluvialis Skrevet 29. november 2019 #13 Skrevet 29. november 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har ikke opplevd det selv, men min datters far sitter i fengsel nå. Barnet (8år) vet ingenting om det, jeg og far ble enig om å si at han er på ferie en stund. Om hun var eldre, ville vi nok fortalt det, fordi hun forsto hvorfor. Bv er litt av grunnen til at han sitter inne, selv om han sitte inne for flere ting, og de mente at barnet burde få vite om soningen, men jeg var ikke enig. Hun er for ung til å forstå, samt at i den alderen har man lett for å fortelle det til andre, og vi vil ikke ha noe styr rundt dette. Anonymkode: c9f3f...397 Barnet fortjener å vite hvor faren er. Sannheten kommer nok for lyset etterhvert, og da vil det føles vondt å ha blitt løyet til store deler av oppveksten. Barn tåler å høre det meste så lenge det er tilpasset deres nivå. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #14 Skrevet 29. november 2019 Min far har sittet inne for svindel og smugling... Jeg visste om det da jeg var liten, mamma fortalte, men han sa selv at de hadde tatt feil mann. Jeg var bare hos han annen hver helg så merket ikke så mye til det da. Nå som voksen vet jeg jo at det ikke stemmer, han brøt loven såpass at han måtte i fengsel to ganger. Vi snakker ikke om det den dag idag, det jeg vet har jeg fått vite av andre familiemedlemmer. Det sårer meg litt at han snakker åpent om det med min stesøster, men når jeg tar det opp vil han ikke snakke om det... Mine nærmeste venner vet om det, har ikke problemer med å fortelle det til noen. Det preger meg på ingen måte, hvis noen vil dømme meg for noe faren min gjorde for 15-20 år siden så trenger jeg dem ikke i livet mitt. Anonymkode: 8cdcc...6e0
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #15 Skrevet 29. november 2019 Fikk vite det som voksen. Det snudde verden min på hodet. Både det at faren min hadde gjort noe så ulovlig at han måtte I fengsel, men mest at jeg hadde blitt løyet til av alle som visste om det I alle de årene. Definitivt ødela mye med tanke på tillit og bånd til familien. Forteller det ikke til noen, det har aldri kommet opp. Anonymkode: d71b3...365
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå