AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #1 Skrevet 29. november 2019 Jeg har lyst til å lage hjemmelaget marsipan, men har null avanserte kjøkkenredskaper. Jeg har lest meg frem til at man kan bruke mandelmel i stedet for skoldede mandler, men at dette er ganske dyrt, så tror jeg dropper det alternativet. Noen som har tips til hvordan jeg kan få finhakket mandlene? Anonymkode: 2a17a...641
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #2 Skrevet 29. november 2019 Mormor (og jeg som er så heldig at jeg har fått arvet den) brukte god, gammeldags manuell mandelkvern (sånn man sveiver rundt med håndkraft). Egen innsats til kjøttkverna for ekstra finmalt — perfekt til nøtter! Du kan sikkert finne en sånn enten billig på finn eller i en eller annen bruktforretning! Anonymkode: 03572...89a
Roci Skrevet 29. november 2019 #3 Skrevet 29. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Mormor (og jeg som er så heldig at jeg har fått arvet den) brukte god, gammeldags manuell mandelkvern (sånn man sveiver rundt med håndkraft). Egen innsats til kjøttkverna for ekstra finmalt — perfekt til nøtter! Du kan sikkert finne en sånn enten billig på finn eller i en eller annen bruktforretning! Anonymkode: 03572...89a Man kan fortsatt få tak i mandelkverner i mange kjøkkenutstyrsforretninger.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #4 Skrevet 29. november 2019 Mandelkvern er bedre enn foodprocessor til marsipan og kransekaker, for mandlene skal raspes, ikke hakkes. Når mandlene hakkes fint nok til marsipan kommer noe av fettet ut av massen, og da blir ikke resultatet like bra. Anonymkode: 1a932...0f9 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #5 Skrevet 29. november 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Mandelkvern er bedre enn foodprocessor til marsipan og kransekaker, for mandlene skal raspes, ikke hakkes. Når mandlene hakkes fint nok til marsipan kommer noe av fettet ut av massen, og da blir ikke resultatet like bra. Anonymkode: 1a932...0f9 Helt riktig. Noe bør gjøres på "gamlemåten" Anonymkode: a3f12...172
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #6 Skrevet 29. november 2019 Blir veldig god marsipan av håndkvernede mandler. Helt annen konsistens. Mal mandlene to ggr, det blir helt NYDELIG!! Skold mandlene først, DET er marsipan det! Anonymkode: bd8ad...91a
skrue Skrevet 1. desember 2019 #7 Skrevet 1. desember 2019 Jeg skjolder mandler, lar dem tørke i 5-6 dager, gjerne lenger om mulig, og kverner med håndkvern. Da får man bra mandelmel man kan bruke. Jeg pleier å sikte melet etter hver kverning. Min kvern er ikke allverden så greit å slippe å bruke tid på som er blitt fint nok. Det som er for grovt kvernes på nytt osv. Til marsipan minst 50% mandelmel. Det finnes elektriske kverner. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #8 Skrevet 1. desember 2019 Mandlene skal kvernes to ganger. Det er en jobb. Enklere å kjøpe mandelmel.. Jeg kan dog godt like litt grov struktur på marsipanen, så gjerne en miks av mandler som er kvernet 1 gang og 2 ganger. Å beholde skallet på en del av mandlene gir også mer smak. Anonymkode: 50434...d89
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #9 Skrevet 1. desember 2019 Du får kjøpt mandelkvern på matbutikken. Anonymkode: 2cb82...eb3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2019 #10 Skrevet 1. desember 2019 Tips til alle som skal kverne mandler og ikke liker mandelstøv over hele kjøkkenet: Fest en plastpose rundt åpningen av kverna, så kommer alt melet og støvet inn i posen i stedet for å komme alle andre steder. Anonymkode: 1a932...0f9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå