AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #1 Skrevet 29. november 2019 Veninnna til min datter bor i fosterhjem, fordi foreldrene sliter med rus. La oss kalle henne Lisa. For to år siden ble de konfirmert sammen, og Lisa fikk 25 000 i pengegaver fortalte hun meg(for det meste arv fra besteforeldrene)Min datter fikk også endel penger, men de er satt i banken for å spare til sertifikat eller andre viktige ting. I dag fikk jeg vite av min datter at konfirmasjonspengene til Lisa er nesten borte,kun 4000 igjen og Lisa vet ikke hva de er brukt til, utenom tusen kroner som hun kjøpte klær for rett etter konfirmasjon. Pengene hennes ble aldri satt i banken fordi fosterforeldrene glemte det, og de ble liggende i et skap i stuen helt siden konfirmasjonsdagen. Hele familien(inkl Lisa) har lånt penger fra dette skapet når de har manglet kontanter. Jeg mener at det er fosterforeldrene sitt ansvar å ta vare på konfirmasjonspengene, og fikk veldig vondt av jenta da jeg hørte dette. Akkurat nå kjenner jeg at jeg er skikkelig forbanna og har lyst å ta kontakt med både barnevern og fosterforeldrene, men det kommer vel ikke noe godt ut av det, dessuten er det vel kanskje ikke min business. Jeg kjenner ikke fosterforeldrene,sier bare hei hvis jeg tilfeldigvis møter de på skolen. Hva gjør jeg? Anonymkode: 1aa50...d8c 2
Mammamiaa Skrevet 29. november 2019 #2 Skrevet 29. november 2019 Veldig dårlig gjort. Som fosterforeldre får de en sats på litt over 9400 etter skatt i tillegg til barnetrygd og lønn fra egen jobb, så burde være helt unødvendig å låne pengene hennes😮 Tror nesten jeg ville meldt fra til bv, for det er jo igrunn faktisk tyveri. 13
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #3 Skrevet 29. november 2019 Stakkars jente:( Men det er nok veldig vanskelig å bevise noe hvis det er cash. Anonymkode: 2a7b8...04c 3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #4 Skrevet 29. november 2019 10 timer siden, Mammamiaa skrev: Veldig dårlig gjort. Som fosterforeldre får de en sats på litt over 9400 etter skatt i tillegg til barnetrygd og lønn fra egen jobb, så burde være helt unødvendig å låne pengene hennes😮 Tror nesten jeg ville meldt fra til bv, for det er jo igrunn faktisk tyveri. Jeg ringte barnevernet i sted uten å nevne navn på fosterforeldre/jenta, men spurte hva de syntes om dette. Fikk et ganske likegyldig svar tilbake, om at fosterforeldrene helt sikkert hadde kontroll. Hun sa at barnevernet stolte på fosterforeldre, og at de hadde myndighet til å ta hånd om fosterbarnets penger på beste måte....😐 Anonymkode: 1aa50...d8c
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #5 Skrevet 29. november 2019 Hvis dette stemmer er det absolutt kritikkverdig. Sånne folk burde jo ikke være fosterforeldre. Men dette er da noe denne jenta (17) har fortalt til din datter (17) som din datter har fortalt til deg? I så fall ville jeg nok tatt historien med en liten klype salt. Vet du i det hele tatt sikkert om jenta faktisk fikk 25.000 kroner til konfirmasjonen? Høres jo for så vidt ikke utenkelig ut at pengene kunne bli glemt i et skap, men at hele familien har brukt dette som en felles sparegris er jo ganske sykt... Anonymkode: 60948...e95 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #6 Skrevet 29. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis dette stemmer er det absolutt kritikkverdig. Sånne folk burde jo ikke være fosterforeldre. Men dette er da noe denne jenta (17) har fortalt til din datter (17) som din datter har fortalt til deg? I så fall ville jeg nok tatt historien med en liten klype salt. Vet du i det hele tatt sikkert om jenta faktisk fikk 25.000 kroner til konfirmasjonen? Høres jo for så vidt ikke utenkelig ut at pengene kunne bli glemt i et skap, men at hele familien har brukt dette som en felles sparegris er jo ganske sykt... Anonymkode: 60948...e95 Ja det stemmer at nesten alle konfirmasjonspengene er brukt opp, og jeg vet at hun fikk 25 000 for hun hadde skrevet ned alle pengegavene i en bok som hun viste oss. Hun har fortalt at det var meningen å sette pengene i banken på egen konto, men siden dette ikke ble gjort, har altså pengene ligget i dette skapet, også har alle i familien lånt penger når de har trengt kontanter. Tanken har sikkert vært at de skulle legge tilbake beløpet som har blitt lånt,men at det har blitt glemt. Siden alle disse små beløpene ikke har blitt skrevet opp, har alt bare sklidd ut. Min datter har fortalt at de ofte har lånt penger fra skapet,hvis de skulle kjøpe seg kebab/kino/bussbillett o. l. De har tre andre barn i familien også, så hvis alle har lånt litt av og til, så forsvinner pengene fort. Jeg mener dette er fosterforeldrene sin skyld og at de bør betale jenta pengene tilbake. Fosterforeldrene er i full jobb begge to og har bra inntekt, så de har nok ikke stjålet pengene, men det er bare sløve. Ts. Anonymkode: 1aa50...d8c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå