Humilus Skrevet 28. november 2019 #1 Skrevet 28. november 2019 Hei! Vil gjerne komme i kontakt med prøvere som har endometriose. Jeg har nettopp hatt et negativt forsøk og skal ha innsett av fryst embryo i januar etter å ha gått på progynova. Nå jobber jeg i helsevesenet selv og er svært vant til å slå å opp i felleskatalogen for de minste tingene. Det står spesifikt om progynova at man ikke skal bruke det dersom man har endometriose. Noen som har tatt det opp for legen sin? En annen ting er at jeg har ikke hatt noen plager av endometriosen i ca ett år nå, derfor valgte jeg å starte med forsøk uten kikkhulsoperasjon først. Under ultralyd fant legen en stor cyste på høyre eggstokk. Er ikke det noe legen bør snakke med meg om? Virker ut som de bare ristet på skuldrene og fortsatte med sitt. Blir behandlet på Rikshospitalet. Sorry for rotete innlegg men dere som har endometriose; kan dere dele erfaringer, tanker? Er det for eksempel noen som ble gravide etter kikkhulsoperasjon?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #2 Skrevet 28. november 2019 Jeg fikk også progynova på to første forsøk. Fikk utrolig vonde endo smerter (negative forsøk). 3 forsøk var det jeg selv som sa jeg ville ha lang protokoll å bruke synarela spray i forkant for nedregulering. Hadde lest meg opp at det var bedre for de med endometriose. Ble gravid og har termin om 30 dager❤️. jeg har ikke hstt kikkhullsoperasjon så har ikke fått bekreftet at jeg har endometriose, men har trodd det selv i flere ås pga store mensblødninger og sterke smerter. Så var vel derfor legen bare prøvde ut forskjellig på meg med progynova😅. Anbefales ikke! Anonymkode: f4942...715
Humilus Skrevet 29. november 2019 Forfatter #3 Skrevet 29. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk også progynova på to første forsøk. Fikk utrolig vonde endo smerter (negative forsøk). 3 forsøk var det jeg selv som sa jeg ville ha lang protokoll å bruke synarela spray i forkant for nedregulering. Hadde lest meg opp at det var bedre for de med endometriose. Ble gravid og har termin om 30 dager❤️. jeg har ikke hstt kikkhullsoperasjon så har ikke fått bekreftet at jeg har endometriose, men har trodd det selv i flere ås pga store mensblødninger og sterke smerter. Så var vel derfor legen bare prøvde ut forskjellig på meg med progynova😅. Anbefales ikke! Anonymkode: f4942...715 Gratulerer så mye med baby i magen 😍utrolig godt å høre at det gikk bra! Mener du at det var bedre for det med lang protokoll i forbindelse med smerter? Nedregulering med nesespray fikk meg til å bli helt koko 😅 får bruke progynova og se hvordan det blir hvis ikke så velger jeg bare lang protokoll 🤷♀️
Pillowtalk Skrevet 30. november 2019 #4 Skrevet 30. november 2019 Vi har akkurat søkt om IVF grunnet endometriose og ufrivillig barnløshet. Jeg følger gjerne denne tråden. Gruer meg til alle hormonene... Legen foreslo at jeg skulle prøve Letrozol i sommer «bare for å ha prøvd det» før IVF. Fikk utrolig vonde smerter.
Neutral90 Skrevet 30. november 2019 #5 Skrevet 30. november 2019 Jeg har ikke endo, men fikk betydelig større smerte og økt blødning med progynova. Det er logisk også tenker jeg, siden det bygger opp slimhinnen ekstra? 🤔
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #6 Skrevet 30. november 2019 På 29.11.2019 den 5.49, Humilus skrev: Gratulerer så mye med baby i magen 😍utrolig godt å høre at det gikk bra! Mener du at det var bedre for det med lang protokoll i forbindelse med smerter? Nedregulering med nesespray fikk meg til å bli helt koko 😅 får bruke progynova og se hvordan det blir hvis ikke så velger jeg bare lang protokoll 🤷♀️ Ja, mener absolutt det er bedre med lang protokoll i forbindelse med smerter men også resultat. Uten at jeg kan begrunne hvorfor🙈. Anonymkode: f4942...715
Wiley Skrevet 1. desember 2019 #7 Skrevet 1. desember 2019 Jeg merket definitivt en forverring av endo symptomene mine i løpet av de 1,5 årene jeg holdt på med ivf, men merket ikke noen forskjell sånn sett mellom synarela og progynova, de brukes jo litt forskjellig uansett da. Spurte gynekologen spesifikt om medisinene hadde gjort at endoen blusset opp igjen (jeg hadde lap før første forsøk) men det hadde det ikke, han nevnte også for min del at det kunne forverre symptomene uten at det hadde en sammenheng med tilstanden. Hvis du sliter mye med symptomene så er egentlig det beste i forhold til fryseforsøk naturlig syklus uten medisiner, de kan vurdere det på riksen men foretrekker styrt siden de kan planlegge forsøket bedre slik. Ta en samtaletime der og spør litt rundt det, se hva de sier. Ellers må jeg si at en stor cyste på eggstokken bør fjernes før neste forsøk, ville heller gått for lap og fått den fjernet og heller utsatt fryseforsøket. Jeg ble forøvrig gravid på 3 ferskforsøk på kort protokoll med prednisolon som støttemedisin. Men samtidig er det veldig individuelt hva som plutselig fungerer.
Molly_ Skrevet 5. desember 2019 #8 Skrevet 5. desember 2019 Fikk påvist endo for ikke mange månedene siden, og skal nå i gang med ivf på Porsgrunn. Første time 14 januar. Gruer meg så latterlig mye, hvor vondt gjør uthentingen egentlig? Hormoner blir heller ingen artig greie men er noe med tanken på å skulle stikke inn i eggstokk osv som gjør meg kjempe stresset. Noen beroligende ord her? Kan jeg be om ekstra beroligende f. Eks?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2019 #9 Skrevet 5. desember 2019 20 minutter siden, Molly_ skrev: Fikk påvist endo for ikke mange månedene siden, og skal nå i gang med ivf på Porsgrunn. Første time 14 januar. Gruer meg så latterlig mye, hvor vondt gjør uthentingen egentlig? Hormoner blir heller ingen artig greie men er noe med tanken på å skulle stikke inn i eggstokk osv som gjør meg kjempe stresset. Noen beroligende ord her? Kan jeg be om ekstra beroligende f. Eks? Du får beroligende og sterke smertestillende. Jeg syntes ikke det var vondt i det hele tatt. Anonymkode: 31246...fc9 1
Humilus Skrevet 28. desember 2019 Forfatter #10 Skrevet 28. desember 2019 (endret) Tusen takk for alle svar! Virker som om det er forskjellig hva som fungerer på hvem.. nå har jeg pratet med riksen og vi skal sette igang med fryseforsøk i naturlig syklus i januar. Krysser fingrene 🤞🏽 For å svare til deg molly; det er veldig forskjellig hvor vondt det er fra person til person. Kjenner en som ikke hadde vondt i det hele tatt mens jeg hadde kjempe smerter under uttaket, selv med smertestillende på forhånd. Neste gang får jeg oxynorm i tillegg til vival. Men igjen; det er meg og det kan hende at det går helt fint for din del. Uansett så varer smertene kun i noen timer i etterkant. Masse lykke til og hold oss oppdatert 😍 Endret 28. desember 2019 av Humilus 1
Molly_ Skrevet 9. mars 2020 #11 Skrevet 9. mars 2020 Oppdatering fra meg! Første forsøk ble avbrutt da de to eggene som ble befruktet ikke utviklet seg normalt. Men uttak gikk overraskende greit. Svimte av i etterkant, men det var fordi jeg ikke tålte bedøvelsen 😇 Men, spørsmål er nå om det er lurt med operasjon mtp på å få fastsatt diagnosen endrometriose. Hva har dere gjort? Og har det evt økt sjansen for å bli gravid?
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2020 #12 Skrevet 9. mars 2020 22 minutter siden, Molly_ skrev: Oppdatering fra meg! Første forsøk ble avbrutt da de to eggene som ble befruktet ikke utviklet seg normalt. Men uttak gikk overraskende greit. Svimte av i etterkant, men det var fordi jeg ikke tålte bedøvelsen 😇 Men, spørsmål er nå om det er lurt med operasjon mtp på å få fastsatt diagnosen endrometriose. Hva har dere gjort? Og har det evt økt sjansen for å bli gravid? Jeg hadde operasjon i desember etter mistanke om endometriose. Alt har sett fint ut hos meg både på blodprøver og gyn undersøkelser. Hadde ett ivf forsøk i sommer hvor jeg fikk ut 22 egg men bare 1 var godt nok til å settes inn. Endometriosen dem fant i des ble fjernet og jeg fikk nytt forsøk i februar hvor dem fikk ut 14 egg, her var bare 2 egg gode nok til å settes inn. Har enda ikke blitt gravid. Og hos meg kan det se ut som at endometriosen fmgjør eggkvaliteten dårlig. Da har det ikke så mye å si for hvor mye ebdometriose vev som fjernes det er miljøet som blir dårlig i hele buken. Anonymkode: 244d1...e35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå