AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #1 Skrevet 28. november 2019 Jeg gruer meg til julefeiring hos svigerfamilien, synes det er direkte trist og ubehagelig. Jeg er vant til at julen er en høytid med god stemning, hygge og høytidelighet. Hos svigers er det roping, alkohol og kaos fra start til slutt. Jeg er vant til at vi pynter oss på juleaften, går i kirken, når vi er tilbake er bordet pent dekket og maten klar. Huset er alltid delikat pyntet og alle er i høytidsstemning. Alkoholinntaket er minimalt. Dette var julen hos mine foreldre, dessverre får vi ikke oppleve det igjen da min mor døde for to år siden. Siden har min far funnet en ny kjæreste og ingenting er som før. Vi har de siste to årene feiret svigers. Der er det helt andre standarder. Maten lages litt på slump, og består som regel av diverse hel og halv fabrikkerte retter. Ingen pynter seg, både svoger og svigerfar sitter rundt bordet i utvaska t-skjorte og joggebukse, mens de heller i seg både øl og annet. Svogers unger, derav en med adferdsdiagnoser, roper, skriker og henger i taklampene. Min svigermor holder «fortet» på kjøkkenet, mens hun klager og syter. Bordet er aldri pyntet, det eneste som minner om jul er plastjuletreet og en pakke servietter fra Nille. Jeg får helt vondt inni meg av hele greia. Jeg har snakket med mannen min, men han lar seg ikke overtale. Vi skal på død og liv til svigers i år også. Har foreslått at vi skal bli hjemme og feire hos oss, bare vi og barna våre. Men dette vil ikke mannen. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 26995...4ab
kisskissbangbang Skrevet 28. november 2019 #2 Skrevet 28. november 2019 Jeg hadde satt hardt mot hardt her. Det hadde ikke vært aktuelt å feire jul på den måten. Barna deres skal jo ha ei god jul de og, og slik som du beskriver det kan jeg ikke tenke meg at de synes det er verken trivelig eller høytidelig og fint. 47
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #3 Skrevet 28. november 2019 Dere feirer der i år, men fra neste år blir dere hjemme. Med barn er det uansett fint å feire julen hjemme, og lage egne juletradisjoner Anonymkode: 0e1bd...b64 8
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #4 Skrevet 28. november 2019 Bidra litt kanskje? Anonymkode: 528ea...18d 11
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #5 Skrevet 28. november 2019 Kanskje ikke så lurt å legge ut så detaljert og avslørende informasjon om avigerfamilien din på et av Norges største forum 🙈 Anonymkode: 83473...859 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #6 Skrevet 28. november 2019 Just now, AnonymBruker said: Kanskje ikke så lurt å legge ut så detaljert og avslørende informasjon om avigerfamilien din på et av Norges største forum 🙈 Anonymkode: 83473...859 Hæ, det var da ikke noe som kan identifisere dem. Sikkert mange slasker med høyt alkoholinntak i Norge... Anonymkode: 0e1bd...b64 43
Silva Pluvialis Skrevet 28. november 2019 #7 Skrevet 28. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ikke så lurt å legge ut så detaljert og avslørende informasjon om avigerfamilien din på et av Norges største forum 🙈 Anonymkode: 83473...859 Jeg tror ikke dette er gjenkjennelig på noe som helst måte 😊 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #8 Skrevet 28. november 2019 Haha... kunne vært min svigermor. Helt håpløst. Jeg nekter å feire der, har aldri skjedd og kommer heller aldri til å skje. Anonymkode: bbed7...7ac 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #9 Skrevet 28. november 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bidra litt kanskje? Anonymkode: 528ea...18d Jeg inviterte faktisk hele svigerfamilien til oss i fjor. Men det var ikke aktuelt for svigers å komme til oss. Hjelper selvsagt til med matlaging, men blir som regel avvist av svigermor siden kjøkkenet er «hennes område». Anonymkode: 26995...4ab
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #10 Skrevet 28. november 2019 Uff... forstår deg godt at dette er stusselig, spesielt mtp hvordan du er vant til å feire jul. Jeg ville ha satt hardt mot hardt. Kreve å feire jul hjemme hos dere, dere kan jo invitere svigerfamilien dit? Og sette kanskje en bedre standard med klare regler om alkohol. Selv er jeg også spent på julaften i år.. Elsker selvfølgelig familien min over alt på jord men de drikker en del på julaften. Det er selvfølgelig veldig pent pyntet, vi pynter oss, det er god stemning og veldig god hjemmelaget julemat fra scratch. Alt er egentlig perfekt, men når kvelden kommer så skal de på død og liv gjøre om det hele til en fest.. Og jeg er gravid Og neste år har jeg jo en liten baby.. håper så inderlig søstrene mine også blir gravide så jeg ikke er alene om å ville begrense alkoholen. Har snakket med moren min om dette da.. hun er forståelsesfull, men det gjenstår å se hvordan det blir Anonymkode: 295f3...c2c 1
Outlander Skrevet 28. november 2019 #11 Skrevet 28. november 2019 (endret) Vær så snill ikke utsette barna ditt på dette! Mye koseligere å ha et rolig, fin jul hjemme med bare dere. Kanskje du har noe venner som er alene du kan invitere. Endret 28. november 2019 av Outlander 9
Alice123 Skrevet 28. november 2019 #12 Skrevet 28. november 2019 Hvorfor i ALLE DAGER vil mannen din ha med barna deres på en slik julaften? 22
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #13 Skrevet 28. november 2019 Dette hadde jeg ikke godtatt av mannen min, og det hadde han bare måtte akseptere. Grunnen, vel jeg har barn. Og jeg synes at julen og da særlig julaften kan være en kose høytid uten høyt alkoholforbruk. Jeg er ikke rigid på det. Og vi inviterer gjerne familie over til jul og de kan få servert alkohol. Men fyll er utelukket, fordi jeg ønsker at barna mine skal ha en trygg og fin jul. Mulig jeg overreagerer, men jeg opplevde altfor ofte i barndommen at mine foreldre drakk, og var fast bestemt på at det skal ikke mine barn oppleve. Selv drikker vi alkoholfritt julaften og koser oss like mye allikevel. Anonymkode: 2896c...124 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #14 Skrevet 28. november 2019 Jeg ville ha slått hardt mot hardt jeg også. Barna skal ikke måtte feire jul under slike vilkår. Hvis mannen din så absolutt vil feire hjemme til sine foreldre, så la han dra - men være hjemme med barna. Ser ikke mannen din selv hvor ødeleggende og skadelig dette kan være for barn? Eller levde han under slike forhold i oppveksten, så han er vant til det? Anonymkode: 31e3f...45a 5
K1970 Skrevet 28. november 2019 #15 Skrevet 28. november 2019 Da hadde jeg blitt hjemme med barna. Og spurt om en nabo eller noen venner vil feire sammen med dere. 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #16 Skrevet 29. november 2019 Dette hørtes bare grusomt ut. Jeg hadde nektet, hadde aldri tatt med ungene mine dit!! Lag jul hjemme, punktum. Kan umulig være hyggelig for ungene heller med slike tilstander. Anonymkode: 943ef...cab 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #17 Skrevet 29. november 2019 Jeg hadde nektet. Ville invitert folk hjem til oss, de som vil får komme og overlatt til mannen å informere sin familie om forventet oppførsel, bekledning og alkoholkonsum. Anonymkode: 35abb...dcd 1
Perle Skrevet 29. november 2019 #18 Skrevet 29. november 2019 Hva du skal gjøre? Lag din egen juli hjemme. Du et jo voksen og «må» ingenting. 10
Troverdigheten Skrevet 29. november 2019 #19 Skrevet 29. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva skal jeg gjøre? Ta ansvar og feire din egen jul, åpenbart. 7
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #20 Skrevet 29. november 2019 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg gruer meg til julefeiring hos svigerfamilien, synes det er direkte trist og ubehagelig. Jeg er vant til at julen er en høytid med god stemning, hygge og høytidelighet. Hos svigers er det roping, alkohol og kaos fra start til slutt. Jeg er vant til at vi pynter oss på juleaften, går i kirken, når vi er tilbake er bordet pent dekket og maten klar. Huset er alltid delikat pyntet og alle er i høytidsstemning. Alkoholinntaket er minimalt. Dette var julen hos mine foreldre, dessverre får vi ikke oppleve det igjen da min mor døde for to år siden. Siden har min far funnet en ny kjæreste og ingenting er som før. Vi har de siste to årene feiret svigers. Der er det helt andre standarder. Maten lages litt på slump, og består som regel av diverse hel og halv fabrikkerte retter. Ingen pynter seg, både svoger og svigerfar sitter rundt bordet i utvaska t-skjorte og joggebukse, mens de heller i seg både øl og annet. Svogers unger, derav en med adferdsdiagnoser, roper, skriker og henger i taklampene. Min svigermor holder «fortet» på kjøkkenet, mens hun klager og syter. Bordet er aldri pyntet, det eneste som minner om jul er plastjuletreet og en pakke servietter fra Nille. Jeg får helt vondt inni meg av hele greia. Jeg har snakket med mannen min, men han lar seg ikke overtale. Vi skal på død og liv til svigers i år også. Har foreslått at vi skal bli hjemme og feire hos oss, bare vi og barna våre. Men dette vil ikke mannen. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 26995...4ab Har det på samme måte, bortsett fra alkoholen og andre barn som herjer. Jeg kommer nok til å akseptere situasjonen, og forsøke å gjøre det beste ut av det, Dersom dere har barn, så ville jeg derimot satt hardt mot hardt og nektet å dra dit. Inviter heller svigerfamilien til dere - da kan dere sette mer av rammene. Anonymkode: 78c84...b70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå