Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om man sier opp selv ja, ikke om man blir avskjediget.

Anonymkode: 53536...768

Om man selv har aktiv grunn i avskjedigelsen gjelder det samme. Ergo ordlyden til NAV.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange useriøse arbeidsgivere der ute. I de aller aller fleste jobber er det ikke mulig å konkludere så bombastisk om dyktigheten etter bare 2 måneder. I alle fall ikke at arbeideren er så dårlig at det forsvarer sparken på dagen. Du får poengtere dette til nav om de ikke ser det selv.

Anonymkode: 5e871...51a

Skrevet

Man må ha sagt opp selv eller selv ha skylden for avskjedigelsen for å få en ekstra ventetid på 12 uker. Det har jo ikke du. At sjefen din mener at du ikke er god nok, er ikke god nok grunn for at det er din skyld. Og særlig ikke i prøvetiden. 

Anonymkode: d3633...c83

• Liker 2
Skrevet

En ting jeg glemte. Du vil ikke få et bombastisk svar av NAV. Du må søke, for å få et helt klart svar. De vil mest sannsynlig si at du må søke og se hva svaret blir, men at du mest sannsynlig har rett på dagpenger.

Anonymkode: d3633...c83

Skrevet

Du må bare forklare forholdene, og legge frem så mye dokumentasjon på at du ikke selv er skyld i det som mulig slik at du får dagpenger fra første dag. Og på en annen side, pris deg lykkelig for at du kommer deg vekk fra en sånn sjef. Det er mange dårlige ledere der ute, og du trenger faktisk ikke jobbe for en av dem. 

Anonymkode: 8b900...b69

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo ikke du.

Sjefen har jo argumentert for at TS selv er skyld i oppsigelsen.

Skrevet
27 minutter siden, Troverdigheten skrev:

Sjefen har jo argumentert for at TS selv er skyld i oppsigelsen.

Jeg er ikke den du siterer, men svarer likevel. 

Er enig i at det kan se ut som om arbeidsgiveren prøver å fremlegge det slik at TS har selv skyld i oppsigelsen. Men det er Nav som til syvende og sist avgjør om det var det eller ikke. At arbeidsgiver krever mer tilstedeværelse enn det som står i arbeidskontrakten kan ts bruke som et argument for at arbeidsgiver er urimelig og at  argumentet om at han ikke har holdt arbeidstid derfor kan sees på som usakelig. 

Argumentet om at TS ikke er sosial i pausen er heller ikke rimelig grunn for å avsjedige noen, og det er også lov å være syk. I tillegg er også konklusjonen om at TS er "udyktig faglig" ganske tynt begrunnet når TS bare har komt to måneder inn i opplæringsperioden. 

Så lenge TS får dokumentert hva som står i arbeidskontrakten og  får dokumentasjon på arbeidsgivers begrunnelse om at han krever at TS jobber lengre dager enn det som står, er det ingenting som tyder på at arbeidsgiver kommer til å lykkes med å legge skylden på TS. 

Anonymkode: cf7c1...3d5

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye fravær har du på de 2 månedene da?

Anonymkode: 5c8fe...963

Skrevet

Hvor mye fravær har du på de 2 månedene da?

Har vært sykemeldt i 2 uker til sammen (noen få av dagene var jeg hjemme med sykt barn på 1 år).

Anonymkode: 5e490...055

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har vært sykemeldt i 2 uker til sammen (noen få av dagene var jeg hjemme med sykt barn på 1 år).

Så du har vært borte en fjerdedel av prøvetiden din? Det lover ikke akkurat godt.

• Liker 5
Skrevet

Som arbeidsgiver hadde jeg også vurdert deg som lite attraktiv for bedriften desverre. Stadig sykefravær er dyrt for en liten bedrift.

• Liker 3
Skrevet

Trodde ikke man hadde rett på egenmelding før man hadde jobbet en stund i bedriften?

Anonymkode: 4694a...d04

Skrevet

Søk om dagpenger, hvis ikke det går. Vær sykemeldt frem til karenstiden er over.

Anonymkode: 72cad...6c9

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke man hadde rett på egenmelding før man hadde jobbet en stund i bedriften?

Anonymkode: 4694a...d04

Trodde jeg også.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Søk om dagpenger, hvis ikke det går. Vær sykemeldt frem til karenstiden er over.

Anonymkode: 72cad...6c9

Og hva i all verden skal vedkommende sykmelde seg for? Det du foreslår er svindel!

Anonymkode: 60552...6b9

• Liker 1
Skrevet

Du har 2 mnd opptjeningstid for bruk av egenmelding og 1 mnd for sykemelding, så hvis du har hatt noe fravær, med mindre det er godkjent yrkeskade, så er det udokumentert fravær - noe som absolutt er gyldig oppsigelsesgrunn når den tar over prøvetiden din i så stor grad.

Anonymkode: aada7...bdf

Skrevet

Hei.

1. Han har overhode ikke lov å filme sine ansatte og bruke det imot dem. Der har du en solid sak allerede.

2. Har du ikke betalt pause så kan du gjøre akkurat som du vil med pausen din. Er du betalt av bedriften i pausene dine så kan bedriften si at du skal være på området, viss ikke så kan du gjøre akkurat det som passer deg på det angitte tidsrommet.

3. I arbeidskontrakten står klokkeslettene du skal begynne og slutte. Har du ikke skrevet en annen form for arbeidsavtale (feks: begynner på jobb 07.30 grunnet klargjøring av maskiner så de er klar til 08.00 - produksjonstid), så går du klokken 16.00. Sjefen/skiftleder/avdelingsleder, er den som skal komme til deg å spørre om du vil/kan jobbe overtid. Og da har du rett på overtidsmat om du jobber lenger enn 18.00(?).

Er du ikke organisert så gjør du det med en gang, de hjelper deg med fantastiske ressurser og noen har gratis advokathjelp om det trengs. Du + familien får gode forsikringer (feks innbo, person og annet) gjennom forbundet - et stort pluss med andre ord! 

La de få se på saken og du får all hjelp du trenger. Kanskje det er sjefen din som må gå tilslutt pga oppførsel og lovbrudd. 

lykke til.

Anonymkode: ff359...147

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som arbeidsgiver hadde jeg også vurdert deg som lite attraktiv for bedriften desverre. Stadig sykefravær er dyrt for en liten bedrift.

Sykefraværet skyldes oppførselen til sjefen og måten han rakker ned på meg. Legen min sier at det går ut over helsa mi når det er sånne forhold, derfor ble jeg mye sykemeldt selv før jeg hadde opptjent sykepenger. Hadde han oppført seg som han skal hadde det ikke blitt noe sykefravær ut av dette. Det er en som er fast ansatt der som nå har fått 2 skriftlig advarsler på bare tulle ting mens jeg var der de 2 mnd. Folk jobber aldri mer enn 6-9 mnd der før de stikker avgårde fort som bare f...

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig har du krav på penger når du mister jobben din, ingen skal sulte ihjel. Dra til nav og snakk med dem, hvis du er misfornøyd med hjelpen du får kan du be om ny consulter.

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, snoren skrev:

Selvfølgelig har du krav på penger når du mister jobben din, ingen skal sulte ihjel. Dra til nav og snakk med dem, hvis du er misfornøyd med hjelpen du får kan du be om ny consulter.

Da er det sosialstønad det er snakk om, ikke dagpenger.

Skrevet

Er du ikke organisert så gjør du det med en gang, de hjelper deg med fantastiske ressurser og noen har gratis advokathjelp om det trengs. Du + familien får gode forsikringer (feks innbo, person og annet) gjennom forbundet - et stort pluss med andre ord! 

La de få se på saken og du får all hjelp du trenger. Kanskje det er sjefen din som må gå tilslutt pga oppførsel og lovbrudd. 

lykke til.

Anonymkode: ff359...147

Det blir som å tegne forsikring etter at det uforsikrede huset ditt brant ned. 

Anonymkode: 3ff3b...22a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...