Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 28.11.2019 den 23.23, AnonymBruker skrev:

Om man sier opp selv ja, ikke om man blir avskjediget.

Anonymkode: 53536...768

Tips, slutt å gi råd om ting du ikke kan noe for.

Er man selv skyld i oppsigelsen eller avskjedigelsen så får man karantene.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har 2 mnd opptjeningstid for bruk av egenmelding og 1 mnd for sykemelding, så hvis du har hatt noe fravær, med mindre det er godkjent yrkeskade, så er det udokumentert fravær - noe som absolutt er gyldig oppsigelsesgrunn når den tar over prøvetiden din i så stor grad.

Anonymkode: aada7...bdf

Man kan dokumentere fravær med sykemelding før det er gått en måned, men man har ikke krav på sykepenger fra arbeidsgiver. Det må man i såfall søke NAV om.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som arbeidsgiver hadde jeg også vurdert deg som lite attraktiv for bedriften desverre. Stadig sykefravær er dyrt for en liten bedrift.

Anonymkode: 5c8fe...963

Nå er det ikke akkruat hjemmel i loven for å si opp folk fordi de ikke er attraktive for bedriften.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/

"Sykdom er ikke grunnlag for oppsigelse det første året arbeidstaker er sykemeldt."

• Liker 3
Skrevet

Du ble sagt opp på meget tynt grunnlag desverre med mange gråsoner. Høres ut som arbeidsgiver benyttet seg av muligheten å si deg opp i prøvetiden da det er lettere å si opp da. Punktet med at du ikke er deltagende i lunsjen er et ikke-argument, så grei er den. Punktet om «faglig udyktighet» er vel det punktet som kanskje et gjeldende, men igjen - en har krav på opplæring, selv om ordet opplæring i dag et en utvannet begrep og et pynteord, akkurat som «individuell opplæring» var i skolen i sin tid. En får vite basics også er det liksom opp til arbeidstaker å vite hva man skal spørre om og mase på arbeidsgiver. 

Høres ut som det var greit du slapp å jobbe for han sjefen, men ta kontakt med nav og forklar dem saken og at du ikke er grunn i oppsigelsen.

Anonymkode: 9d83f...3f6

Skrevet
På 28.11.2019 den 22.46, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg fikk nettopp sparken i prøvetiden etter ca 2 mnd i stillingen med begrunnelse på at jeg er upålitelig, ufaglig dyktighet og fravær.

Punktene for dette er:

-Jeg kommer alltid for sent og drar alltid før tiden fra jobb (i kontrakten står det 8-16 jobb og jeg er der alltid før 8 og reiser aldri før etter 16. Han mener man skal komme lenge før 8 og være lenge etter 16)

-Jeg et ufaglig dyktig (jeg har aldri jobbet med dette og fikk nesten ikke opplæring. Ble for det meste satt til opprydning da han nesten aldri hadde tid til opplæring)

-Gidder ikke være sosial i lunsj pause (sjefen er en person som er en narsissist og jeg orker rett og slett ikke sitte alene med han på lunsj rommet så jeg drar heller ut å spiser. Dette er min fritid så han har ikke noe å si på dette)

-Mye sykefravær (jeg har sensitiv mage og når sjefen oppfører seg som han gjør, baksnakker meg til andre ansatte og er ekkel mot meg så fører dette til at jeg må mye på do. Han har brukt kameraene til å telle hvor ofte jeg er på do. Jeg ble også mye sykemeldt og egenmelding i perioder på grunn av smerter i magen og måtte på do hele tiden og fikk da ikke kommet meg på jobb. Dette bekreftes av min lege)

Så nå er jeg uten jobb og håper jeg finner noe annet så snart som mulig. Evt så håper jeg å få dagpenger frem til jeg finner noe. Det står man får karantenetid på 12 uker om man selv er skyld i at man mister jobben.

Jeg mener jeg ikke er selv skyld i at jeg har mistet jobben. Hva mener folk her?

Hilsen mann på 32.

Anonymkode: 5e490...055

Hvordan er det mulig med mye fravær og mye sykemeldt i løpet av to måneder. For meg s¨fremstår du som ansatt fra h.. urolig mage eller ikke. Du ser virkelig ikke dine egne feil og det er alt og alle det er noe galt med . OG vil påstå det er din egen skyld at du ble oppsagt og da er det mest sannsynlig karantene 

Anonymkode: 2ee9e...1c0

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det mulig med mye fravær og mye sykemeldt i løpet av to måneder. For meg s¨fremstår du som ansatt fra h.. urolig mage eller ikke. Du ser virkelig ikke dine egne feil og det er alt og alle det er noe galt med . OG vil påstå det er din egen skyld at du ble oppsagt og da er det mest sannsynlig karantene 

Troll

• Liker 2
Skrevet
On 11/29/2019 at 1:44 AM, Troverdigheten said:

Om man selv har aktiv grunn i avskjedigelsen gjelder det samme. Ergo ordlyden til NAV.

Godt poeng. 👍

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Troll

Troll. Hvorfor ? Fordi en reagerer på stakkars meg fikk sparken. Hva forventer en med masse fravær og sykmelding etter 2 måneder i prøvetid. Det er jo begynnelsen på et lite h... som arbeidsgiver vil slite med å bli kvitt. Er nok ikke første gang ts har fått fyken eller og blir nok ikke siste. Og 32 år så bør en vel være litt mer voksen og ansvarsbevist

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Troll. Hvorfor ? Fordi en reagerer på stakkars meg fikk sparken. Hva forventer en med masse fravær og sykmelding etter 2 måneder i prøvetid. Det er jo begynnelsen på et lite h... som arbeidsgiver vil slite med å bli kvitt. Er nok ikke første gang ts har fått fyken eller og blir nok ikke siste. Og 32 år så bør en vel være litt mer voksen og ansvarsbevist

Ansvarsbevisst i forhold til å styre helseplagene sine???

• Liker 2
Skrevet
På 28.11.2019 den 23.23, AnonymBruker skrev:

Om man sier opp selv ja, ikke om man blir avskjediget.

Det gjelder selvsagt også om man blir (saklig) avskjediget. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare så det er sagt, jeg har aldri tidligere mistet en jobb. Har heller aldri hatt sykefravær annet enn når jeg har hatt noen yrkesskader som endte opp på sykehus med brekt arm og fingre osv. Pluss operasjoner.

Jeg kan ikke noe for at jeg reagerer sånn på en sjef som er som han. Du vet heller ikke hele historien da alt er ikke nevnt her, han var faktisk mye verre enn jeg har nevnt. Det er bare for mye å skrive om jeg nevner alt. All min familie og venner som kjenner hele historien og kjenner til han fra tidligere skjønner meg godt og sier dem ville ha advart meg mot å begynne der om de hadde vist at jeg hadde søkt jobb der.

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare så det er sagt, jeg har aldri tidligere mistet en jobb. Har heller aldri hatt sykefravær annet enn når jeg har hatt noen yrkesskader som endte opp på sykehus med brekt arm og fingre osv. Pluss operasjoner.

Jeg kan ikke noe for at jeg reagerer sånn på en sjef som er som han. Du vet heller ikke hele historien da alt er ikke nevnt her, han var faktisk mye verre enn jeg har nevnt. Det er bare for mye å skrive om jeg nevner alt. All min familie og venner som kjenner hele historien og kjenner til han fra tidligere skjønner meg godt og sier dem ville ha advart meg mot å begynne der om de hadde vist at jeg hadde søkt jobb der.

Det er helt forståelig at du har blitt syk over situasjonen og denne personen, og det blir bekreftet av legen din. Jeg vet av erfaring at det ikke er bare bare å bli sykmeldt av slike forhold, så jeg tror deg 100%.

Håper situasjonen blir bedre etter hvert for deg, og det er godt å høre du advarer de rundt deg om å arbeide for en sånn person. Jeg skulle ønske fler gjorde dette selv om jeg også forstår at man ikke alltid kan uttale seg om de som sitter over oss.

Anonymkode: 8ae70...ba6

• Liker 2
Skrevet
På 28.11.2019 den 23.00, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk kopi av oppsigelsesbrevet og skal til nav med det. Har 14 dagers oppsigelsestid men er sykemeldt den perioden da min lege syntes det går på helsa mi å være der noe mer sånn som situasjonen er.

Hei. Du skriver at legen din synes det går utover helsa å være på jobb. 

Jeg tenker at det er ansvarsfraskrivelse. For å få sykemeldingen må du ha gått til legen. Jeg gjetter at målet med legebesøket var å få en sykemelding. Da er sykemeldingen ditt ansvar. 

Min erfaring, og jeg har jobbet med mange sykemeldte, er at de som tar ansvar for avgjørelsene i eget liv, er de som klarer seg best. 

Så mitt tips er å slutte å tenke på deg selv som et offer for en dårlig arbeidsgiver. Tenk på det som at DU har gjort et dårlig yrkesvalg. 

Så til spørsmålet: Ja, du har nok rett på dagpenger. Men sett i gang med jobbsøk øyeblikkelig 👍🏽 Jo lengre man går på stønad, jo lengre er sjansen for at man aldri blir selvforsørgende igjen. 

Anonymkode: 78992...c70

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.11.2019 den 12.16):

Man må ha sagt opp selv eller selv ha skylden for avskjedigelsen for å få en ekstra ventetid på 12 uker. Det har jo ikke du. At sjefen din mener at du ikke er god nok, er ikke god nok grunn for at det er din skyld. Og særlig ikke i prøvetiden. 

Anonymkode: d3633...c83

Hva menes med "skylden"? Hvis sjefen sier "du mister jobb fordi du ikke er hyggelig og flere har klaget på det", er det "skyld" eller bare påstander? 

Anonymkode: c8b30...3f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...