AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #1 Skrevet 28. november 2019 Hei. Jeg fikk nettopp sparken i prøvetiden etter ca 2 mnd i stillingen med begrunnelse på at jeg er upålitelig, ufaglig dyktighet og fravær. Punktene for dette er: -Jeg kommer alltid for sent og drar alltid før tiden fra jobb (i kontrakten står det 8-16 jobb og jeg er der alltid før 8 og reiser aldri før etter 16. Han mener man skal komme lenge før 8 og være lenge etter 16) -Jeg et ufaglig dyktig (jeg har aldri jobbet med dette og fikk nesten ikke opplæring. Ble for det meste satt til opprydning da han nesten aldri hadde tid til opplæring) -Gidder ikke være sosial i lunsj pause (sjefen er en person som er en narsissist og jeg orker rett og slett ikke sitte alene med han på lunsj rommet så jeg drar heller ut å spiser. Dette er min fritid så han har ikke noe å si på dette) -Mye sykefravær (jeg har sensitiv mage og når sjefen oppfører seg som han gjør, baksnakker meg til andre ansatte og er ekkel mot meg så fører dette til at jeg må mye på do. Han har brukt kameraene til å telle hvor ofte jeg er på do. Jeg ble også mye sykemeldt og egenmelding i perioder på grunn av smerter i magen og måtte på do hele tiden og fikk da ikke kommet meg på jobb. Dette bekreftes av min lege) Så nå er jeg uten jobb og håper jeg finner noe annet så snart som mulig. Evt så håper jeg å få dagpenger frem til jeg finner noe. Det står man får karantenetid på 12 uker om man selv er skyld i at man mister jobben. Jeg mener jeg ikke er selv skyld i at jeg har mistet jobben. Hva mener folk her? Hilsen mann på 32. Anonymkode: 5e490...055
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #2 Skrevet 28. november 2019 Send inn det du har skriftlig til nav og se om du får karantene. Håper du ikke signerte på noen oppsigelse? Kontakt fagforbund. Anonymkode: 748f8...42a 6
Heisenberg Skrevet 28. november 2019 #3 Skrevet 28. november 2019 Jeg tror det menes om man selv sier opp men jeg er ikke sikker. Uansett spiller det ingen rolle hva vi mener, det er opp til Nav. 7
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #4 Skrevet 28. november 2019 Jeg signerte kun på å ha mottatt oppsigelsesbrevet, ikke at jeg har akseptert den. Anonymkode: 5e490...055 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #5 Skrevet 28. november 2019 Man får karantene om man selv er skyld i oppsigelsen Anonymkode: 276e3...51c 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #6 Skrevet 28. november 2019 Jeg vet ikke hvordan reglene er nå, men før var det slik at man fikk karantene om man selv var skyld i oppsigelsen. I så fall blir det et spørsmål om du krangler på oppsigelsen. Noe sier meg at du ikke har veldig lyst til det, med en slik sjef, og da kan det være at du må akseptere den karantenen. Men hør med NAV; kanskje det finnes en mulighet for å omgå det. Anonymkode: 1c03d...abe 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #7 Skrevet 28. november 2019 Ufaglig dyktig??? Anonymkode: 23095...029 9
Cordelia Skrevet 28. november 2019 #8 Skrevet 28. november 2019 Hvis du er medlem av en fagforening, så ta kontakt med dem. 3
Curlyme Skrevet 28. november 2019 #9 Skrevet 28. november 2019 Det er ikke din skyld og du har rett på dagpenger. Det du skal gjøre er å spørre eks arbeidsgiver om oppsigelse brevet slik at du kan sende det som dokumentasjon til nav. Når man selv sier opp jobben så gjelder de 12 ukene. Vet ikke om du har noe oppsigelses tid der,men søk så fort du kan.Du har rett på det. 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #10 Skrevet 28. november 2019 Akkurat nå, Curlyme skrev: Det er ikke din skyld og du har rett på dagpenger. Det du skal gjøre er å spørre eks arbeidsgiver om oppsigelse brevet slik at du kan sende det som dokumentasjon til nav. Når man selv sier opp jobben så gjelder de 12 ukene. Vet ikke om du har noe oppsigelses tid der,men søk så fort du kan.Du har rett på det. Jeg fikk kopi av oppsigelsesbrevet og skal til nav med det. Har 14 dagers oppsigelsestid men er sykemeldt den perioden da min lege syntes det går på helsa mi å være der noe mer sånn som situasjonen er. Anonymkode: 5e490...055 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #11 Skrevet 28. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ufaglig dyktig??? Anonymkode: 23095...029 Ja han mente det... Anonymkode: 5e490...055
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #12 Skrevet 28. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja han mente det... Anonymkode: 5e490...055 Ikke faglig udyktig, altså? Anonymkode: 79eda...7b6 6
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #13 Skrevet 28. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja han mente det... Anonymkode: 5e490...055 Ikke faglig udyktig? Anonymkode: c2b48...987 1
Keneke Skrevet 28. november 2019 #14 Skrevet 28. november 2019 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke faglig udyktig, altså? Anonymkode: 79eda...7b6 Hmm Endret 28. november 2019 av Keneke 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #15 Skrevet 28. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke faglig udyktig? Anonymkode: c2b48...987 Han skrev faktisk ufaglig dyktighet, tro det eller ei. Anonymkode: 5e490...055 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #16 Skrevet 28. november 2019 Ta kontakt med NAV! Har vært i en stilling i noen få måneder, og kjenner meg igjen i det du beskriver. Alle som har vært i min stilling tidligere har «flyktet» etter kort tid i jobben, men det visste jeg ikke da jeg tok den. Blir syk av å være på arbeidsplassen, men NAV har vært utrolig hjelpsomme. Det ser ut som om jeg kan få støtte selv om jeg slutter i jobben frivillig. Er snart 45, og har jobbet flittig i alle år før jeg begynte på min nåværende arbeidsplass. NAV mente at det var bedre for alle parter dersom de hjalp meg i en overgangsperiode slik at jeg kunne slutte i jobben og begynne i ny stilling. Tror altså det er lurt å ta kontakt med NAV så fort som mulig, og være ærlig om at det har vært et dårlig arbeidsmiljø og at du har helseutfordringer. Jeg tror saksbehandleren sa til meg at man hadde rett på støtte dersom man ble oppsagt, men ettersom dette ikke gjaldt meg husker jeg ikke helt hva som var vilkårene. Det føles sikkert vondt med en oppsigelse nå, men du må sette helsa først, og ta vare på deg selv. Alle som har vært på slike arbeidsplasser vet hvor skadelig det kan være. Sender deg gode tanker, TS! Anonymkode: ec17c...e57 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #17 Skrevet 28. november 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk kopi av oppsigelsesbrevet og skal til nav med det. Har 14 dagers oppsigelsestid men er sykemeldt den perioden da min lege syntes det går på helsa mi å være der noe mer sånn som situasjonen er. Anonymkode: 5e490...055 Ta en kopi av det igjen, i tilfelle nav «mister» det. Det gjorde de med meg en fang, så jeg selv måtte betale purregebyret på en regning de ikke hadde betalt. En de skulle betale. Orginalen min hadde saksbehandleren min rotet vekk. Derfor ble jeg straffet med purregebyret, for at han gjorde feil. Vær klar over at nav er veldig flinke til å «miste» papirer. Anonymkode: 7b03e...965 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #18 Skrevet 28. november 2019 35 minutter siden, AnonymBruker said: Det står man får karantenetid på 12 uker om man selv er skyld i at man mister jobben. Anonymkode: 5e490...055 Om man sier opp selv ja, ikke om man blir avskjediget. Anonymkode: 53536...768 1
Peak Skrevet 28. november 2019 #19 Skrevet 28. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta en kopi av det igjen, i tilfelle nav «mister» det. Det gjorde de med meg en fang, så jeg selv måtte betale purregebyret på en regning de ikke hadde betalt. En de skulle betale. Orginalen min hadde saksbehandleren min rotet vekk. Derfor ble jeg straffet med purregebyret, for at han gjorde feil. Vær klar over at nav er veldig flinke til å «miste» papirer. Anonymkode: 7b03e...965 Alt skjer digitalt nå. Både søknad og vedlegg kan sendes digitalt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #20 Skrevet 28. november 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med NAV! Har vært i en stilling i noen få måneder, og kjenner meg igjen i det du beskriver. Alle som har vært i min stilling tidligere har «flyktet» etter kort tid i jobben, men det visste jeg ikke da jeg tok den. Blir syk av å være på arbeidsplassen, men NAV har vært utrolig hjelpsomme. Det ser ut som om jeg kan få støtte selv om jeg slutter i jobben frivillig. Er snart 45, og har jobbet flittig i alle år før jeg begynte på min nåværende arbeidsplass. NAV mente at det var bedre for alle parter dersom de hjalp meg i en overgangsperiode slik at jeg kunne slutte i jobben og begynne i ny stilling. Tror altså det er lurt å ta kontakt med NAV så fort som mulig, og være ærlig om at det har vært et dårlig arbeidsmiljø og at du har helseutfordringer. Jeg tror saksbehandleren sa til meg at man hadde rett på støtte dersom man ble oppsagt, men ettersom dette ikke gjaldt meg husker jeg ikke helt hva som var vilkårene. Det føles sikkert vondt med en oppsigelse nå, men du må sette helsa først, og ta vare på deg selv. Alle som har vært på slike arbeidsplasser vet hvor skadelig det kan være. Sender deg gode tanker, TS! Anonymkode: ec17c...e57 Uff, ikke noe godt å høre at du har hatt det som meg. Min stilling fant jeg også ut av folk bare flykter så fort dem kan, nesten ingen vil jobbe der. Jeg skal få snakket med NAV og håper alt ordner seg. Håper alt vil ordne seg for deg også. Enig i det at helsa kommer først, men jeg er veldig redd for økonomien. Da jeg ikke har råd til å være uten jobb/dagpenger. Anonymkode: 5e490...055 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå