Gå til innhold

Matvanene til stemor ødelegger kostholdet til barnet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på 9 år som nå begynner å bli lubben, han er på vei til å bli overvektig og har hatt en vektoppgang den siste tiden som er usunn. 

Jeg er redd det er mye takket være hans stemor. Hun serverer utelukkende usunn mat, da snakker jeg om pølser, lasagne og pizza til hverdags. Senest i går bestod middagen av chicken nuggets, ris og sursøt saus. Det er sjeldent grønnsaker på menyen, og det er fri tilgang til juice, joghurt og annet som er å finne i kjøleskapet. Hun er glad i å bake, så det bakes minst en kake i uka, dette blir spist av familien. 

Min sønn er der annenhver uke, vi har 50/50 omsorg. Så dette utgjør minst 50 prosent av kostholdet til min sønn. Jeg sliter veldig med å få sønnen min til å spise sunt når han er hos meg og stefar, da han helst vil spise det samme som hos stemor.  Det skal sies at han stortrives hos far og stemor. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal ta dette opp. Stemor er ganske overvektig selv og har en sønn som også er overvektig. Mye tyder på at dette er «normalt» kosthold for dem. Eksmannen har aldri vært opptatt av kosthold og matlaging, det vet jeg fra den tiden vi var gift. Stemor er bortsett fra kostholdet, utrolig hyggelig og veldig god mot sønnen min og meg. Jeg ønsker ikke å ødelegge dette gode forholdet, men er samtidig bekymret for min sønns helse. 

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen?

Anonymkode: 607ae...557

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du kanskje burde legge ansvaret på faren, dere har jo trossalt delt omsorg. 

Anonymkode: 2e4fa...90c

• Liker 39
Skrevet

En niåring tåler ganske så mye kalorier, om barnet er mye i aktivitet. Så jeg tror kanskje at jeg hadde begynt i den enden.

Anonymkode: b08c8...919

• Liker 22
Skrevet

Ja, jeg tenker også at aktivitet er cluet her. Vi spiser også typisk «kosemat» til hverdags, og her er hele gjengen slanke, muligens på grunn av et høyt aktivitetsnivå. 

Anonymkode: 4bdcb...1d7

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En niåring tåler ganske så mye kalorier, om barnet er mye i aktivitet. Så jeg tror kanskje at jeg hadde begynt i den enden.

En 9 åring tror at det de får servert hjemme er "det rette" og de adopterer deg gjerne med seg for resten av livet. Det er slemt av foreldre å fore opp ungene til små julegriser, bare fordi de selv er det. Ta en prat med stemor. Sønnen din blir sikkert forbanna hvis han ikke får spise like mye junk, men det må da være i alles interesse at det gjøres en insats for at ikke begge disse barna skal måtte slites med overvekt pga drittmat hjemme. 

Anonymkode: 50634...a88

• Liker 25
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Aktivitet er oppskrytt når det gjelder vekt. Kosthold er 90% Barn er uansett ganske aktive uansett 

Anonymkode: 0fbdd...104

• Liker 11
Skrevet

Dette kunne vært hos oss, bare at her er rollene omvendt (jeg er stemor). Opplever det samme med mor til 12-årig stedatter, som forer ungen med burgere, brus og godterier.. Far har sagt fra at det blir vel mye noen ganger, men mor synes synd på barnet, må ha noe å kose seg med osv. Eneste hun lærer av det er trøstespising, og en glede som varer i ca 5 sekund. Moren er overvektig, datteren har mye å gå på enda, men når puberteten starter for fullt og hun slutter å vokse i høyden vil jeg si hun har oddsene mot seg. Vi får ikke gjort så mye mer med det enn å servere sunn mat her, og håpe at barnet selv velger en sunnere livsstil etterhvert. 

Anonymkode: dee8d...c5a

• Liker 2
Skrevet

Og til deg over som sier at barn er ganske aktive uansett. Det er de absolutt ikke, mange er det ja, men den gjengse 9-åring sitter likevel altfor mye i ro. 

Anonymkode: dee8d...c5a

• Liker 8
Skrevet

Barn er så utrolig lite aktive for tiden. Jeg jobber med barn i alle aldre, og er litt sjokkert over hvor mye stillesitting det egentlig er. Jeg vet det er totalt klisje å snakke om "når jeg var ung", men det er jo ikke til å stikke under et stol at vi var langt mer aktive som barn, til og med oss som ikke er så veldig gamle enda. Vi sykla og gikk og deltok på treninger på ettermiddagen, på skolen var vi bestandig aktive og hadde langt mer tid til gym og turer enn det de har i dag. Hjemme sitter barna på iPaden og spiller på ettermiddagen, eller ser på andre skjermer.

Åpenbart skal man ikke proppe barna full av sukker og usunn mat, men det hjelper faktisk å starte med aktivitetsnivået. Det er nemlig vanskeligere å "slanke" barn enn det er å passe på at barna er aktive.

Anonymkode: c0a12...1ab

• Liker 6
Skrevet

Nå har ikke jeg barn så kanskje jeg ser på dette feil, men er det ikke en selvfølge at du skal kunne snakke med stemor om hun mater barnet ditt med usunn junk food som går direkte utover helsen hans? Hvordan hun ønsker å leve livet sitt er opp til henne, men hun skal da ikke påføre ditt barn sine egne usunne vaner? 

Om det ikke går an å ta en samtale med far om dette uten at det blir drama, så vet ikke jeg... Er allmenn vite at matvanene du får som barn holder med deg resten av livet 

Anonymkode: 4693a...8fe

• Liker 1
Skrevet

Vært dødelig ærlig. 

Anonymkode: 60bba...0f2

Skrevet

Vi har også mye pølser, lasagne, pizza osv til hverdags. Lenge siden vi hadde en ordentlig potetmiddag. Ingen her er overvektige, men vi er i masse aktivitet daglig. Går barnet ditt på fritidsaktiviteter? 
Men du kan jo ta opp bekymringen din med far.

Anonymkode: 5776f...c26

• Liker 1
Skrevet

Barn danner nye fettceller ved overvekt som de sliter med resten av livet :

Overvekt i barne- og ungdomsårene fører til at det dannes et høyere antall fettceller enn hos normalvektige, og et høyt antall fettceller er en viktig disponerende faktor for overvekt. Forskere ved Karolinska Institutet i Sverige har nå funnet at det stadig skjer nedbrytning av fettceller og oppbygging av nye fettceller i kroppen, men at antallet fettceller forblir konstant etter at vi har nådd voksen alder.

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/kan-ikke-redusere-antall-fettceller/

Anonymkode: 7e6d0...4f9

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde nok begynt med å tatt barnet med til legen, sett på blodverdier (vitaminer osv), vekt og fett osv. Bare en generell sjekk av barnet. Deretter ville jeg hørt med legen hva han eller hun sier og mener, og med tanke på hvor strenge regler for BMI og vekt for barn osv er vil nok lege også anbefale sunnere livsstil for barnet. Deretter ville jeg sagt til stemor og far at selv om barnet bør kose seg, bør det være forbehold helger, og si at du har snakket med lege, og at det ikke trenger å være kun brokkoli og stekt kylling hver eneste dag, men å bytte ut usunne varer med littegrann sunnere (blomkål som bunn på pizza funker faktisk! Trodde ikke det selv men). 

Dette er grunnlaget for hele ditt barns liv og fremtidige syn på helse. Jeg har slitt med spiseforstyrrelser siden jeg var et lite barn pga mobbing for overvekt, og jeg skulle ønske jeg lærte tidligere om mengde og sunne varer og hvorfor de forskjellige var sunne og hva vitaminer, proteiner, karbohydrater og fett er for i kroppen vår og hvordan vi kan bruke det til vårt beste. 

Deretter så bør barnet kanskje også være i mer aktivitet hvis det ikke allerede er med på noe. Finnes noe for enhver der ute, om så Pokemon Go/Geochaching, turn, fotball, håndball, fekting, karate, bandy, tennis, svømming, dans... Moren min og jeg brukte å stå på ski sammen, og ingen av oss er nevneverdig sporty eller heller slanke (begge har lavt stoffskifte, insulinresistens +++ så til tross for sunt kosthold og at begge er midt på treet aktive er vi enda lubne). Tro det eller ei, men jeg drev med sang og teater i tillegg til ballsport pluss en annen litt mer sjelden (og slitsom) sport (sier ikke hvilken for å forholde meg anonym, beklager), og sang og teater var det desidert hardeste! Og også det gøyeste. Det er sånn hobby hvor du ikke tenker på at du er i full aktivitet en gang, før det har gått 3 timer og du drukner i svette og ikke er i stand til å rikke på smilemuskelen bare litt en gang. 

Sist men ikke minst så er barnet bare 9 år, og kommer nok garantert til å vokse alle veier, og barn har de finurligste måter å vokse seg slankere eller tjukkere på annethvert år til de er ordentlig voksne uansett, så hvis ikke det er snakket om problematisk overvektig, så er det ikke sååå mye å streve med :) 

Anonymkode: 09677...6e4

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville tatt en prat med far. Ikke legg skyld på noen, bare ta opp at du er bekymret for vektøkningen og hva dere kan gjøre for å hjelpe barnet. Hvis det feks er en aktivitet i fars uke, men han ikke har tid, kan du ta med barnet? Og si til barnet at VI, som en familie, må spise litt sunnere. Ikke nevn vekt/slanking. Siden dere allerede spiser sunt hjemme hos deg blir det jo ikke et problem. Viktig å ta tak i det nå, med far på laget. Her ville ikke far ta det opp med mor, men vi prøvde å endre hos oss. Barna ville bare ha loff med nugatti og sjokolademelk, og pølser i alle middagsretter (og plukket ut bare pølsene) Hos oss spiser vi nå ca greit vil jeg si. Variert i det minste. Barna ble meldt på aktiviteter, men det ble kun fulgt opp av far, så de sluttet. Og nå er de så store at de går selv dit de vil, så etter skolen stikker de gjerne innom mor sitt hus og henter med seg chips eller kjeks som de tar med hjem hit for å spise etter skolen. Vi har kjøpt inn frukt osv, men det vil de ikke spise. Eldste er nå i en alder hvor utseende er mye mer viktig.. Vi tar med barna på tur, i svømmehall osv, og prøver å snakke litt om at de ikke er bra for kroppen å spise chips hver kveld, men det er vanskelig for far å si nei til alt. De er så store at de kan snart velge selv hvor de vil bo, så han syns det er vanskelig å være "den kjipe". Kan ikke konkurrere mot mor, som tar dem med til Sverige og fyller opp bilen liksom. Beklager, langt innlegg. 

Håper du får med far på lager her. Forstår at du er bekymret for barnet ditt. Det er jo i barneårene man lærer om kosthold

Anonymkode: aac12...52a

• Liker 3
Skrevet

Tragisk at far blir fritatt for ansvar.  

• Liker 9
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Aktivitet er oppskrytt når det gjelder vekt. Kosthold er 90% Barn er uansett ganske aktive uansett 

Anonymkode: 0fbdd...104

Bullshit...

Anonymkode: 0e6d5...ee5

• Liker 2
Skrevet

Jeg støtter forslaget om mye aktivitet. 

Jeg vokste selv opp med et usunt kosthold. Det var kneip og nugatti, choko-pops (frokostblanding), snop etter skolen, brus til middag, og ferdigmat. Samtidig var vi en familie som var veldig fysisk aktiv. Det var ut og leke hver ettermiddag, lange turer i helgene, sykling til skole og venner, organisert idrett, skøytebanen om vinteren, og så videre. 

Så selv om alle levde på sukker og fett, var vi slanke og spreke. 

Jeg fortsatte med dette som student. Spiste junk, trente mye, var slank. Men tok etterhvert grep da jeg lærte mer om hva maten gjør med kroppen, selv om man er slank. Men et barn/tenåring får ikke varige skader av usunt kosthold, såfremt man unngår overvekt. 

Anonymkode: 493a5...380

Skrevet

Meld dem til barnevernet. Det er faktisk barnemishandling å fore opp ungene til å bli små tjukkaser. Det legger grunnlaget for liv med helseplager, hjerte- og karsykdommer, leddskader, diabetes, m.m.

Anonymkode: a67f1...af1

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg støtter de som sier aktivitet. Han trenger å bevege seg. Spiller han noe innebandy? Fotball? Håndball? Hvordan er det med hverdagen? Hva gjør dere? Jeg ser mange kjøre barna til skolen f.eks. Det er en veldig kort vei her på 1,5 kilometer, og det er bare sunt å gå. 🙂 Jeg syns det er feil å klandre dem når du ikke sier noe om hva dere gjør selv. Antageligvis så er dette en ganske sammensatt situasjon! 

Endret av Sylveon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...