Gå til innhold

Hjelp! Fikk støt i meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk støt i meg nettopp da jeg tok ut laderen fra stikk kontaken. Det var skikkelig ekkelt. Stakk i fingeren og opp i armen. Ikke vant med dette. Googlet det, å det stod at selv ved små mengder støt kan gi fatale skader!! Jeg må vel ikke til lege?!🙄

Anonymkode: bb8bf...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tydeligvis ikke så bekymret siden du oppretter en tråd. Om du er usikker ringer du legevakta, ikke spør Ola Normann på KG. 

Anonymkode: 50c68...ebb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke slik at du får støt og dør timevis etterpå...kast laderen og kjøp ny.

Anonymkode: ee705...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke slik at du får støt og dør timevis etterpå...kast laderen og kjøp ny.

Anonymkode: ee705...88d

Har ikke noe med laderen å si, det kommer når en drar den fort ut. Så var jeg nær den metallbiten på laderen. 

Reiner med det går fint. Ringe legen? Kan liksågodt høre med en elektriker her på KG. Er jo helst legevakta jeg skal prøve å unngå. Noen som vet om dette er farlig? Gi høyt blodtrykk elr lignende? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant du ikke har noen hjerteproblemer så er ikke støt farlig. Da må det høyere strømstyrke til. Hvis du har det bra nå, så går det bra.

Anonymkode: 538fa...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke å bekymre deg, strømmen gikk i samme arm. Hadet det vært arm til arm, altså over hjertet så hadde jeg reist til legevakten.

Anonymkode: 63b50...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke farlig.

Det som er farlig, hovedsaklig, er om det går strøm fra den ene hånden gjennom kroppen til den andre, via hjertet. Typisk om det er feil i et elektrisk apparat, slik at du får tatt på den ene nettfasen, mens du tar i noe jordet med den andre hånda.

Her har du bare fått en god, gammeldags karamell.

Anonymkode: 8afe2...72a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en karamell i en hånd eller finger er generelt ikke farlig.

strømgjennomgang fra arm til arm er veldig farlig, om du fikk strøm i begge armer samtidig eller på en annen måte hvor strømmen kan ha gått gjennom brystet ditt burde du oppsøke lege for å sjekke hjerterytme.

om du bare fikk støt i en hånd har du ikke fått strømgjennomgang.

Anonymkode: 64ea1...b41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så sant du ikke har noen hjerteproblemer så er ikke støt farlig. Da må det høyere strømstyrke til. Hvis du har det bra nå, så går det bra.

Anonymkode: 538fa...7fd

Okei😇 Nyttet ikke å spørre mannen min serdu, han himlet bare med øynene.😆 

Aldri fått strøm i meg før, så ei gang måtte bli den første! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke farlig.

Det som er farlig, hovedsaklig, er om det går strøm fra den ene hånden gjennom kroppen til den andre, via hjertet. Typisk om det er feil i et elektrisk apparat, slik at du får tatt på den ene nettfasen, mens du tar i noe jordet med den andre hånda.

Her har du bare fått en god, gammeldags karamell.

Anonymkode: 8afe2...72a

Hadde mobilen i andre hånden imens rev ut laderen med den andre. Kjente det opp til over hånden/armen, men støtet gikk i fingeren 👨‍🎤

Har ingen hjerteproblemer nei:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest om flere som har blitt drept av laderen sin, det er ikke helt klart for meg hvordan, men det er skummelt 😬

Endret av ana0603
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått strøm veldig mange ganger av strømgjerder. Noen strømgjerder har metalltråder så det kjenner man ordentlig godt, men det er også slik man sjekker om det er strøm på gjerdet om man er usikker, altså ved å klipe over metallstrengen. Det er fordi det er verre å få strøm når du krysser over gjerdet og får strøm i låret/skrittet og ikke kan komme deg like fort unna som å bare kunne dra til seg en hånd. Uansett, det er ubehagelig, men jeg har ikke fått varige skader, og du hadde ikke posta et innlegg på KG om du hadde fatale skader av strømmen, da hadde du jo ikke kunne sittet her. Det er ikke som om at det kommer snikende i etterkant. 

Anonymkode: f49b6...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, ana0603 skrev:

Jeg har lest om flere som har blitt drept av laderen sin, det er ikke helt klart for meg hvordan, men det er skummelt 😬

Det kan man om man lader telefonen om natta. Laderen kan bli varm og de gassene som frigis av en lader når den avgir røyk er svært giftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nok bra. Ofte det gnister og kommer liksom et lys når jeg setter i lader. 

Når jeg var rundt 11-12 års alderen tok jeg og ei venninne av meg i et strømgjerdet som var strøm i. Faen det var vondt men skjedde ikke noe mer. Vi fortsatte å ha det moro vi.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått strøm veldig mange ganger av strømgjerder. Noen strømgjerder har metalltråder så det kjenner man ordentlig godt, men det er også slik man sjekker om det er strøm på gjerdet om man er usikker, altså ved å klipe over metallstrengen. Det er fordi det er verre å få strøm når du krysser over gjerdet og får strøm i låret/skrittet og ikke kan komme deg like fort unna som å bare kunne dra til seg en hånd. Uansett, det er ubehagelig, men jeg har ikke fått varige skader, og du hadde ikke posta et innlegg på KG om du hadde fatale skader av strømmen, da hadde du jo ikke kunne sittet her. Det er ikke som om at det kommer snikende i etterkant. 

Jeg har også fått det av strømgjerde, holdt på med hester da jeg var liten. Men syntes dette var verre, dette var en litt mer brennende følelse. Ble også mer murring i hånden etterpå. 

Ja, sant nok. Ville ikke sittet her om det var så farlig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strømgjerder, ja. De fleste som har vokst opp på gård, har fått strøm veldig mange ganger. :) 

Anonymkode: 26422...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...