Gjest Teletubbien Skrevet 29. mai 2005 #1 Skrevet 29. mai 2005 I huskatalogene står det en pris på byggesett, og en ca-pris for oppsett og ferdig til maling.... - Lurte på hvor mye man kan stole på disse prisene?!? Dersom man ikke skifter ut noe særlig av de medfølgende innredninger og stort sett holder plan-tegninga; stemmer prisen da???? *Lyst til å bygge hus, jeg*
Gjest Lea Skrevet 29. mai 2005 #2 Skrevet 29. mai 2005 Alle endringer koster penger. Den prisen du for oppgitt gjelder kun når huset blir bygget nøyaktig slik som det er tegnet. Jeg er litt usikker på ca-prisen for oppsett og maling (den har jeg ikek sett før), men da vi bygget kom det mye i tillegg. Det elektriske anlegget, rørleggerarbeidet, kjøkkenet osv som var inkludert holdt ikke. Det var for få el-punkter (og de vi måtte ha i tillegg kostet MASSE) f.eks. Prisen på byggesettet stemmer nok. Dette får du jo en kontrakt på. Så må du jo regne med å gjøre en del selv, ting må tilpasses og tilrettelegges. Selv små endringer (f.eks på planløsningen) kan koste deg dyrt. Det samme gjelder egentlig ting som ikke er inkludert i husprisen: Sprenging, graving, grunnmur osv.
sixx Skrevet 29. mai 2005 #3 Skrevet 29. mai 2005 Når man bygger hus kan man ikke stole på noen. Uff...men det er nesten sant iallefall.
Gjest Lea Skrevet 29. mai 2005 #4 Skrevet 29. mai 2005 Når man bygger hus kan man ikke stole på noen. Uff...men det er nesten sant iallefall. Joda, man kan stole på det som står i kontrakten. Men men må selv undersøke punktene, slik at man får det man trenger. Det står sort på hvitt hva som er inkludert. Ved første øyekast ser det ut som et hun koster f.eks 700.000, men dette stemmer jo ikke. Prisen i katalogen gjelder som regel bare selve huset. I de fleste tilfeller kommer grunnmur m.m. utenom. Jeg anbefaler å ta et møte med leverandøren(e). Still spørsmål og få svar. Sjekk med en byggmester e.l. om det er en god handel eller ikke.
sixx Skrevet 29. mai 2005 #5 Skrevet 29. mai 2005 Joda, man kan stole på det som står i kontrakten. Ikke alltid det.
Gjest Lea Skrevet 29. mai 2005 #6 Skrevet 29. mai 2005 Har man en kontrakt, så har man i alle fall en sak Det gjelder bare å satse på seriøse firmaer og sjekke litt omkring disse før man setter i gang.
Veronal Skrevet 29. mai 2005 #7 Skrevet 29. mai 2005 Katalogprisen inkluderer ikke alt - det er som oftest prisen på hus over plate/grunnmur. Peis pleier ikke å være inkludert - heller ikke gulvlegging/tapetsering/maling/sparkling/pussing/flislegging. Ofte sier man katalogprisen x 2 + tomteprisen. Min egen tommelfingerregel på hus av moderat størrelse (140-200 kvm) er katalogpris + 1 million + tomtepris. Det mest detaljerte budsjettet som jeg har funnet på nettet ligger her. Med en tomtepris på 600 000 og katalogpris på hus på 1,1 mill kommer hele huset på 2,7 mill. (plate på mark - grunnmur koster mer - tomtekostnader blir høyere hvis det er behov for omfattende sprengningsarbeider).
sixx Skrevet 29. mai 2005 #8 Skrevet 29. mai 2005 Har man en kontrakt, så har man i alle fall en sak Det gjelder bare å satse på seriøse firmaer og sjekke litt omkring disse før man setter i gang. Ja, det er viktig. Er dessverre de som oppretter et AS, fører opp hus (ofte rekkehus som har en større fortjeneste enn eneboliger)...bygger fort og dårlig...og får solgt det unna...for så å slå firmaet konkurs nesten før folk får flyttet inn. Det har utviklet seg nærmest til en "wildwest-bransje"...så man bør iallefall utvise en stor grad av skepsis. Selvfølgelig finnes det også en rekke seriøse aktører i markedet. Vi bygger for tiden hus...og er skremt over hvor langt de som har gjort jobber her er villige til å gå for å snike seg til noen ekstra kroner. Er veldig mye som dekkes inn under posten "tillegg"...mange godtar det sikkert også. Et eksempel: Snekkeren var her og satte opp salinger...det tok i underkant av en time. Når regningens dag kom....så forlangte han for akkurat den jobben betaling for 10 timer!! Forøvrig måtte han halvere hele sin regning før vi ble ferdig med ham....og da har han allikevel fått betaling for all den tiden han har brukt her.....så joda...man skal virkelig følge med når man bygger hus. Annet eksempel: Sprengeren skulle sprenge fra A til B for en avtalt pris. Før han kom til B så sa han at det ville koste oss mer å få sprengt til B....det ville bli tilleggsarbeid. Selvfølgelig bare svada...men det er sånn det er....mange prøver seg (og lykkes) hele tiden . Som oftest godtar også folk argumentet om at det er tilleggsarbeid....for de har jo hørt at det er vanlig med tillegg.
sixx Skrevet 29. mai 2005 #9 Skrevet 29. mai 2005 Det mest detaljerte budsjettet som jeg har funnet på nettet ligger her.Jeg har sett på det budsjettet tidligere...og synes det på noen områder virker litt spinnvilt. Er det noen her som har sjekket sitt byggeprosjekt opp mot dette budsjettet? F.eks. kr. 250,- pr. m2 for å få lagt parkettgulv...i tillegg til parkettprisen. :o
Gjest qwerty Skrevet 29. mai 2005 #10 Skrevet 29. mai 2005 Jeg har dessverre vært så uheldig å jobbe litt i et byggefirma. Etter det mistet jeg helt troen på byggebransjen. Mye uærlighet, svart arbeid og en del sleipe folk. Men det finnes sikkert mange firmaer som er ordentlige også. Bare synd de ordentlige firmaene må konkurrere med de uærlige firmaene, noe som ikke kan være lett.
Veronal Skrevet 29. mai 2005 #11 Skrevet 29. mai 2005 Jeg har sett på det budsjettet tidligere...og synes det på noen områder virker litt spinnvilt. Er det noen her som har sjekket sitt byggeprosjekt opp mot dette budsjettet? F.eks. kr. 250,- pr. m2 for å få lagt parkettgulv...i tillegg til parkettprisen. :o Når du sier det så høres det i overkant ut, ja. I en tidligere utgave (2002) av Dine Penger opererer de med 140 kr/kvm for legging av parkett. Andre håndverkerpriser fra Dine Penger: Gulv Fjerne linoleum/fliser av plast/kork (90 kr/kvm) Fjerne parkett (90 kr/kvm) Fjerne vegg-til-vegg-teppe (60 kr/kvm) Sparkling for gulvbelegg (50 kr/kvm) Legge parkett, limt (140 kr/kvm) Lakking av parkett, tre lag (70 kr/kvm) Legging av lenoleum (100 kr/kvm) Legging av gulvlist, på vegg av tre (40 kr/m) Legging av taklist, på vegg av tre (50 kr/m) Sliping og lakking av gulv (140 kr/kvm) Vegger Riving av veggplater, spon (110 kr/kvm) Riving av lektepanel (60 kr/kvm) Fjerne strie/vinyltapet (60 kr/kvm) Fjerne papirtapet (90 kr/kvm) Sparkling og sliping (70 kr/kvm) Montering av sponplater (100 kr/kvm) Montering av gipsplater (120 kr/kvm) Montering av furupanel (170 kr/kvm) Maling av vegg, 2 strøk (35 kr/kvm) Maling av lister, 2 strøk (20 kr/m) Tak Rive himling, trepanel (90 kr/kvm) Legging av huntonittplater (140 kr/kvm) Furupanel, himling, legging (180 kr/kvm) Taklist (40 kr/m) Maling av tak (40 kr/kvm) Elektro Montere nytt støpsel, m. ledning 330 kr/stk Legging av varmekabler (450 kr/kvm) Særskilt for våtrom Riving av fliser (140 kr/kvm) Riving av fliser i mørtel (260 kr/kvm) Riving av gulv, armert (530 kr/kvm) Riving av gulv, ikke armert (1000 kr/kvm) Riving av vanntett plastbelegg (700 kr/kvm) Støping av gulv (500 kr/kvm) Legging av membran på gulv/kant (290 kr/kvm) Legging av membran på vegger (160 kr/kvm) Legging av fliser på gulv (430 kr/kvm) Legging av fliser på vegger (400 kr/kvm) Legging av baderomspanel (160 kr/kvm)
Gjest Frk.Elisabeth Skrevet 29. mai 2005 #12 Skrevet 29. mai 2005 Da vi skulle bygge, tenkte vi at vi skulle gjøre lånet så lite som mulig, og tankte at vi skulle gå for alle de billige løsningene. IKKE GJØR DET! Vi rakk heldigvis ikke å gjøre alle feilene vi heller. Husk at dere skal bo der i flere år, og faktisk trives! Da er det surt om man bare skal gå rundt og irritere seg over løsninger og produkter som man ikke er fornøyd med. F.eks kjøkken: de som er med i husprisen er det aller billigste på markedet, og med lite skap. Gulv: skulle vi legge selv, og kjøpte på pallesalg til 59 kr kvadraten. Ikke gjør det. Ser ut som at vi allerede neste år må skifte i noen av rommene. Blir ødelagt av 2 dråper vann altså! Strøm: du må alltid sette opp en drøss med ekstra punkter, og for all del: ikke spar på den biten....
sixx Skrevet 29. mai 2005 #13 Skrevet 29. mai 2005 tenkte at vi skulle gå for alle de billige løsningene. IKKE GJØR DET! Det du påpeker der er veldig viktig (og en veldig vanlig feil mange gjør).
Gjest Lea Skrevet 29. mai 2005 #14 Skrevet 29. mai 2005 Nå er det jo veldig mye av det som er listet opp overnfor som man fint kan gjøre selv. F.eks listing, sponplater, tapetsering, legging av parkett m.m. Det er mye å spare om man har tid og krefter til å ta dette selv. Å hente inn anbud fra flere håndverkere er også lurt. Prisene varierer mye. Er enig i at det er dumt å gå for bare billige løsninger. Vi fant ut at det var billigere å trekke ut mye av det som var inkludert i husprisen. Sambo er elektriker, så der sparte vi mange tusen. Det ble IKEA-kjøkken i stedert for de stusselige skapene som var med i prisen. Vi lot 2. etasje stå uinnredet og gjorde all jobben selv. Men vi passet på å få rør o.l. på plass for å unngå utgifter til dette senere. samtidig som håndverkerene holdt på i 1. etasje isolerte vi og satte på plater i 2. etasje. da fikk vi noen gratisk tips og råd om det var nødvendig.
Gjest Leola Skrevet 29. mai 2005 #15 Skrevet 29. mai 2005 Det smarteste du kan gjøre er å få tegnet et hus av en arkitekt, deretter få anbud fra flere byggfirma. Husk å ta hensyn til kvalitetsforskjeller på materialer/utstyr i anbudet - det som virker billigst kan være litt lureri ... Sjekk nøye ... Det lønner seg ihvertfall ikke å velge ferdighus dersom du vil forandre på tegningene ... det kan fort bli veldig dyrt. Da vi fikk tegnet huset vårt så måtte vi få tegnet det om flere ganger for å få ned prisen på et akseptabelt nivå ...
Gjest Teletubbien Skrevet 29. mai 2005 #16 Skrevet 29. mai 2005 HJELP :o Jeg hakke lyst å bygge hus lenger jeg...... Helt seriøst, prisen x 2 + tomt :o Nå er vi i en heldig situasjon sånn at Hulemannen har gravd masse tomter i sin tid, og har tilgang på maskiner.. Min pappa har satt opp grunnmur selv og gjort veldig mye annet selv når han bygde hus... Pusset opp hus har til og med vi gjort, og vi må da kunne legge parketten selv om det skal koste 200 kr kvadratmeter'n .. Er dette virkelig reelle priser??? For jeg trodde faktisk ikke ting ble såååå mye dyrere???!!!! :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå