Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt flåsete å henge seg opp i, men... 

når jeg søker på nettet, så står det at vanlig vektoppgang i et svangerskap er 8-12/15 kg. Jeg får liksom ikke det til å stemme helt! Jeg er i uke 32, og har gått opp 9 kg sålangt, og ALLE jeg snakker med kommenterer hvor liten mage jeg har og hvor slank jeg er! De sammenlikner med seg selv, og sier at de var mye større selv! Det er også min erfaring når jeg sammenlikner med andre gravide... så hvordan kan da disse 8-12 kg være riktig?? Det må jo være for lite?? 8 kg ila et helt svangerskap liksom ... 

håper ikke dere synes jeg er helt teit som tenker på noe sånt.... 

Anonymkode: 66fd2...87e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 167 cm, gikk opp 15 kilo, fra 60 til 75. Alle kommenterte hvor slank og tynn jeg var utenom magen, som visstnok så veldig stor ut. Den var under gjennomsnittet i følge jordmors målinger. Baby var 3,5 kg, født på termin. 5 uker etter fødsel veide jeg 65 kilo, altså gjenstående fett. Folk har generelt ikke peiling på hva de snakker om. 

Anonymkode: 4759a...776

Skrevet

På NHI sine sider står det mellom 11.5 og 16 kg. hvis man var normalvektig før graviditeten. Jeg har ikke lest om det noen andre steder, men regner de sidene for å være pålitelige i hvert fall. 

Jeg gikk opp 8 kg. forrige svangerskap, og det var lite for meg fordi jeg veide litt lite i utgangspunktet. Jeg ble veldig tynn og følte meg i dårlig form utover i ammeperioden. Men hvis man var overvektig før svangerskapet, er det jo vanlig å gå opp mindre. Nå er jeg i uke 32 og hadde gått opp 9 kg. på forrige kontroll jeg også. 

Anonymkode: 9411c...add

Skrevet

Forresten finnes det nok sikkert en del normalvektige som går opp rundt 8 kg. og er i fin form og ingenting er galt med det også. Men normalen er det nok ikke. Og noen går opp utover normalområdet pga. mye vann i kroppen. 

Anonymkode: 9411c...add

Skrevet

Jeg gikk opp 30 med forrige, håper jeg holder meg under det denne gangen.. 🙄

Skrevet

Vi bærer alle kiloene forskjellig, så selv om du har gått opp 9 kg, kan det hende det ser ut som du har gått opp mye mindre. Jeg tror også mange går opp en del mer enn det som er anbefalt, kanskje pga. bekkenplager, inaktivitet pga. svangerskapsplager o.l. Jeg ville ikke tenkt noe mer på det.

Anonymkode: 83597...2bf

Skrevet

Jeg er i uke 32 og har gått opp 5-6 kg. Jeg er 165 cm høy og veier 64 kg nå. Jeg har vært, og er, fortsatt plaget med hypermesis og dårlig matlyst. Men til tross for liten vektøkning er magemål og barnet på normal vekst. Fikk sjekket det grundig denne uken på vekstkontroll. Barnet tar det den skal ha, er verre med meg.. 😅 tar en del ekstra vitamintilskudd, jern og tran.

Anonymkode: 63b1c...eb4

Skrevet

Jeg tenker at det er forskjell på vanlig/gjennomsnittlig vektøkning og anbefalt vektøkning. Sistnevnte er nok lavere enn førstnevnte. Mange går opp mer enn strengt talt nødvendig i et svangerskap. Men når det er sagt, så er normalområdet så veldig bredt, og det gjør ingenting om man går opp mer eller litt mindre. Svangerskapet er ikke tiden for å overfokusere på vekt.

Selv er jeg normalvektig, gikk opp 8kg i svangerskapet, og ned 6 kg rett etter fødsel. Fikk hele veien beskjed om at vektøkningen min var fin. Folk kommenterte at magen var liten, men sf-målet var perfekt og ut kom en helt gjennomsnittlig baby. Jeg bekymret meg også litt underveis, men det var helt unødvendig🙂

Anonymkode: f628f...cb8

Skrevet

Jeg har litt å gå på, gikk opp 11 kg i første og 5 kg i  mitt andre svangerskap. I første var det tydelig at jeg hadde lagt på meg, i runde 2 fikk jeg stadige kommentarer om at jeg så veldig bra ut. Har ikke veid med etter fødsel, men iom at barnet veide 3.5 regner jeg med å være tilbake på eller under startvekt...

Anonymkode: 6dfdd...776

Skrevet

Jeg gikk opp 12 kg i hvert av alle mine første svangerskap og 6 kg i siste. Ved de første lå jeg alltid i nedre del av normalvekt før jeg ble gravid og nå sist lå jeg i øvre del av normalvekt før jeg ble gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...