AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #1 Skrevet 28. november 2019 Jeg har en hærlig 2,5 åring som nå har funnet ut at hun skal furte middagen og kveldsmaten hvis hun ikke får det hun liker. Jeg vet jo at jeg bør være en streng og konsekvent mor og si at hvis du ikke spiser det du får, som jo er mat hun liker, men ikke det hun hadde sett for seg, ( banan, kake, polarbrød), Så får hun ikke mat. Problemet er at hvis hun ikke spiser godt før hun legger seg så er hun så sulten at hun ikke sovner før i 21-22 tiden. Er hun god og mett sovner hun på 5 minutt kl 19:00. noen tips? Anonymkode: 016d7...4e4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #2 Skrevet 28. november 2019 Hør på "Foreldrekoden" podcast sin episode om kresne barn, og gjør deg opp en meningen om veien videre deretter. 🙂 Anonymkode: 012ee...f50
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #3 Skrevet 28. november 2019 Gi to valg , feks yoghurt med gryn eller brødskive. Velger hun brødskive, kan hun og få velge mellom to pålegg. Anonymkode: e91d3...e0d 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #4 Skrevet 28. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Gi to valg , feks yoghurt med gryn eller brødskive. Velger hun brødskive, kan hun og få velge mellom to pålegg. Anonymkode: e91d3...e0d Meg igjen her. Forklar at ‘kake spiser vi på lørdager og idag er det tirsdag. Kake er godt, men vi skal ikke ha det idag.’ Anonymkode: e91d3...e0d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #5 Skrevet 29. november 2019 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har en hærlig 2,5 åring som nå har funnet ut at hun skal furte middagen og kveldsmaten hvis hun ikke får det hun liker. Jeg vet jo at jeg bør være en streng og konsekvent mor og si at hvis du ikke spiser det du får, som jo er mat hun liker, men ikke det hun hadde sett for seg, ( banan, kake, polarbrød), Så får hun ikke mat. Problemet er at hvis hun ikke spiser godt før hun legger seg så er hun så sulten at hun ikke sovner før i 21-22 tiden. Er hun god og mett sovner hun på 5 minutt kl 19:00. noen tips? Anonymkode: 016d7...4e4 Har du kake ,polarbrød og banan liggende da? Hvis du ikke har det i hus, så kan du forklare og vise henne at det har dere ikke, så det kan hun ikke få. Vår får ofte middagen på nytt til kveldsmat dersom han ikke spiste noe særlig til middag. Ellers får han stort sett velge om han vil ha brødskive elle yoghurt til kveldsmat. Vi bruker i så fall naturellyoghurt. I tillegg så får han noe frukt eller bær til. Har kokt opp bringebær, som kun er søtet med bittelitt most banan og oppbevarer det i store isbitformer i fryseren, så er lett å ta frem. Anonymkode: ddf38...50d
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #6 Skrevet 29. november 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du kake ,polarbrød og banan liggende da? Hvis du ikke har det i hus, så kan du forklare og vise henne at det har dere ikke, så det kan hun ikke få. Vår får ofte middagen på nytt til kveldsmat dersom han ikke spiste noe særlig til middag. Ellers får han stort sett velge om han vil ha brødskive elle yoghurt til kveldsmat. Vi bruker i så fall naturellyoghurt. I tillegg så får han noe frukt eller bær til. Har kokt opp bringebær, som kun er søtet med bittelitt most banan og oppbevarer det i store isbitformer i fryseren, så er lett å ta frem. Anonymkode: ddf38...50d Ja, det har jeg. Tenker jo hun må tåle å være i samme hus som en banan og likevel spise annen mat? ts Anonymkode: 016d7...4e4 4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #7 Skrevet 29. november 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Meg igjen her. Forklar at ‘kake spiser vi på lørdager og idag er det tirsdag. Kake er godt, men vi skal ikke ha det idag.’ Anonymkode: e91d3...e0d Det har jeg gjort uten suksess. Har hun bestemt seg, så nekter hun middagen. ts Anonymkode: 016d7...4e4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #8 Skrevet 29. november 2019 Syns nå ungen kunne fått litt banan, jeg da. Anonymkode: d83b5...ce9 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #9 Skrevet 29. november 2019 Har samme issue med min 2,5-åring, men satser på at det går over. (Det gjorde det med storesøsteren.) Her er strategien som følger: mild insistering på at hun skal smake på middagen. Ikke noe ny servering før kveldsmat (som er 1,5 time etterpå). Hvis hun ikke har spist noe særlig middag lager jeg havregrøt eller noe annen mettende kvelds som hun liker. Det er forskjellige årsaker til at barn er kresne. Hos min tror jeg at det handler mest om å få lov til å bestemme ting selv, og mindre om selve maten. Jeg ønsker minst mulig konflikt rundt matbordet, samtidig som jeg ikke ønsker ensidig kost eller at barnet skal få trasse seg til det det vil. Derfor denne løsningen som prøver å balansere. Anonymkode: f8037...1a7 2
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #10 Skrevet 29. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Syns nå ungen kunne fått litt banan, jeg da. Anonymkode: d83b5...ce9 Til middag? Hun kunne godt fått det til dessert etterpå, men banan er ikke middag i mitt hus. ts Anonymkode: 016d7...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #11 Skrevet 29. november 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har samme issue med min 2,5-åring, men satser på at det går over. (Det gjorde det med storesøsteren.) Her er strategien som følger: mild insistering på at hun skal smake på middagen. Ikke noe ny servering før kveldsmat (som er 1,5 time etterpå). Hvis hun ikke har spist noe særlig middag lager jeg havregrøt eller noe annen mettende kvelds som hun liker. Det er forskjellige årsaker til at barn er kresne. Hos min tror jeg at det handler mest om å få lov til å bestemme ting selv, og mindre om selve maten. Jeg ønsker minst mulig konflikt rundt matbordet, samtidig som jeg ikke ønsker ensidig kost eller at barnet skal få trasse seg til det det vil. Derfor denne løsningen som prøver å balansere. Anonymkode: f8037...1a7 Det tror jeg det er her også. I går hadde vi laks, som jeg VET hun liker. Det handler ikke om kresenhet, men at hun vil bestemme. problemet er at hun er «langsint» og husker at hun ikke fikk kake, banan eller what ever til middag og er like insisterende til kvelds. ts Anonymkode: 016d7...4e4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #12 Skrevet 29. november 2019 Kan du prøve å la henne hjelpe litt å lage mat? Detter er nok mer en kontroll greie enn noe annet. Har egentlig ikke noe stor råd, her måte vi være matnazister lenge før barna skjønte at de skulle ikke få bare kosemat til middag. Men samtidig så hadde vi en kveld hvor de kunne bestemme om de ville ha feks vafler, pannekaker osv og i tillegg når de var litt eldre, som ca 4 år oppover fikk de være med for å hjelpe til med ukens menyer. Anonymkode: bf06c...ea5 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #13 Skrevet 29. november 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg gjort uten suksess. Har hun bestemt seg, så nekter hun middagen. ts Anonymkode: 016d7...4e4 Og det er helt ok. Hun sulter ikke ihjel, altså. Ikke hvis hun nekter igjen til kveldsmat, heller. Sønnen vår har ALDRI fått bestemme selv, så resultatet er at han VET at det ikke hjelper å trasse. Han får selvfølgelig valget mellom ulike ting, altså (f.eks. vil du ha grøt eller omelett til kveldsmat), men jeg er helt enig med deg i at banan ikke er middag. Og man kan faktisk ikke gi kake til en toåring bare fordi toåringen vil ha det til middag. Anonymkode: 1967b...3f5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #14 Skrevet 29. november 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Og det er helt ok. Hun sulter ikke ihjel, altså. Ikke hvis hun nekter igjen til kveldsmat, heller. Sønnen vår har ALDRI fått bestemme selv, så resultatet er at han VET at det ikke hjelper å trasse. Han får selvfølgelig valget mellom ulike ting, altså (f.eks. vil du ha grøt eller omelett til kveldsmat), men jeg er helt enig med deg i at banan ikke er middag. Og man kan faktisk ikke gi kake til en toåring bare fordi toåringen vil ha det til middag. Anonymkode: 1967b...3f5 Nei, det er jeg ikke bekymret for, men hun får ikke sove. Er hun ikke mett når hun legger seg så mister jeg hele kvelden og hun gråter og styrer. Hun har gjort det i 4 dager nå. Begynt å sove opp mot 3 timer i barnehagen i steden ( 1 time før). ts Anonymkode: 016d7...4e4
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #15 Skrevet 29. november 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det har jeg. Tenker jo hun må tåle å være i samme hus som en banan og likevel spise annen mat? ts Anonymkode: 016d7...4e4 Nå lo jeg godt her😂 Min, som er like gammel som din kan heller ikke være i samme rom som en banan eller en kjekspakke uten at det blir hysterisk mas. Jeg har måttet gjemme unna alt som er spisende som han har lyst på, for å få han til å spise. Han får valget, havregrøt eller brødskive. Ingen av delene? Neivel, vi har ikke noe annet. Virker noen ganger🙄 har han spist en skive, kan jeg trylle fram en banan. Middag er enklere, da vet han at det er det som serveres, verken kaker eller bananer er aktuellt. Anonymkode: da14d...a04
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #16 Skrevet 29. november 2019 Min levde på youghurt naturell med banan og amerikansk grønnsaksblanding en periode (husker ikke helt alder), erfaringsmessig er de egentlig ikke kresne, de tester grenser, og det går som regel raskere over om man lager minst mulig styr og ikke går i konflikt (husker ikke når det gikk over, men hun spiser i hvert fall det meste nå, aldri vært utpreget kresen senere 😄). Mener selvfølgelig ikke at hun skal få kake (ville droppet å ha det i hus en stund), men alt som er tilnærmet gangbar føde ville jeg bare servert uten mer bråk. Tilby det dere spiser i tillegg, så går det seg gjerne til og hun finner noe annet å teste ut. Fortsetter man konflikten tror jeg man lettere havner i feil spor og det blir et mer varig problem. Er det ikke noe å krangle om er det ikke så interessant lenger. Det er nok av kamper man skal igjennom, og de første årene er det kort mellom endringene, noen av de kampene man tok ser man i etterkant at ville gått over innen noen uker uansett. Anonymkode: ace6e...3f3
AnonymBruker Skrevet 29. november 2019 #17 Skrevet 29. november 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har jeg gjort uten suksess. Har hun bestemt seg, så nekter hun middagen. ts Anonymkode: 016d7...4e4 Så små barn skjønner ikke forskjell på tirsdag og lørdag Anonymkode: 0881e...299
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå