Gå til innhold

Julaften (og 17. mai): Barnas dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert fra en annen tråd her. 

Hvorfor er det så mange småbarnsforeldre som utroper disse dagene til "barnas dager"? Skal ikke vi andre voksne få kose oss disse dagene? Hva med min gamle bestemor på 89? Som elsker julen og alt som har med julen å gjøre? Sorry besta, men dette er "barnas dag". Du er for gammel. 

Julaften er ikke "barnas dag". Vi er voksne og feirer sammen med andre voksne. For oss er det en svært viktig dag, og vi bruker mye tid og penger for at julefeiringen skal bli fin. Vi har masse tradisjoner som er viktige for oss, og pynter alle rom. Serverer nydelig mat og god drikke. Koser oss veldig og gleder oss mange uker i forveien. Selv om vi ikke har småbarn der. Ja tenk, julen er viktig for oss selv om vi ikke har småbarn! 

Hvorfor skal småbarnsforeldre kuppe viktige høytider og omgjøre dem til "barnas dag"? 

Anonymkode: 45fcc...114

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig! Jeg har tre barn og gjør selvsagt litt ekstra for dem. Men nei, ingen av disse dagene er egentlig 'barnas dag'. Alle skal få kose seg. Litt for enhver. Ikke kun barna nei. 

• Liker 7
Skrevet

17 mai er Norges dag. Hver og en har bursdag. Julen er ikke kun for barn, at det er for dem betyr vel egentlig bare at de har mer glede av julen enn vi voksne. 

Anonymkode: f1453...e76

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke på slike dager som utelukkende barnas dag og har heller ikke inntrykk av at dette er vanlig, men jeg tenker at der barn er til stede er det naturlig å ta mer hensyn til dem enn til voksne. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er 17 mai som er «døpt» barnas dag (er nå det vi lærte på skolen). Men jeg vil nå si at ingen dager er kun for barn. Jeg absolutt elsker julen og alt ting jul. Får ikke sove og er våken like tidlig som småungene.

Julen er for alle 😄

Endret av Ariana807
  • Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mange småbarnsforeldre som utroper disse dagene til "barnas dager"? Skal ikke vi andre voksne få kose oss disse dagene? Hva med min gamle bestemor på 89? Som elsker julen og alt som har med julen å gjøre? Sorry besta, men dette er "barnas dag". Du er for gammel. 

Julaften er ikke "barnas dag". Vi er voksne og feirer sammen med andre voksne. For oss er det en svært viktig dag, og vi bruker mye tid og penger for at julefeiringen skal bli fin. Vi har masse tradisjoner som er viktige for oss, og pynter alle rom. Serverer nydelig mat og god drikke. Koser oss veldig og gleder oss mange uker i forveien. Selv om vi ikke har småbarn der. Ja tenk, julen er viktig for oss selv om vi ikke har småbarn! 

Hvorfor skal småbarnsforeldre kuppe viktige høytider og omgjøre dem til "barnas dag"? 

Kuppe viktige høytider? 

Overdramatisering. Selvsagt er jula og andre høytider for alle. Det handler vel om den barnlige julegleden som de fleste av oss har hatt i vår egen barndom, og som foreldre ønsker å gi til sine egne barn. Er det barn tilstede så tar man jo gjerne litt ekstra hensyn til dem, uten at det betyr at voksne ikke skal få kose seg? 

Føler du virkelig at småbarnsforeldre mener at du og dine voksne familiemedlemmer ikke har rett til å glede dere til jul og kose dere på julaften? 

Anonymkode: 11bf8...674

• Liker 8
Skrevet

Jeg har aldri hørt noen si at julaften er barnas dag. Julen og julaften er alles dag.

17 mai blir nok kalt barnas dag pga barnetoget. Det er jo ofte i sentrum den dagen. Men, det betyr jo ikke at ikke voksne også kan kose seg. Rart å tenke noe annet.

Anonymkode: eabc0...f60

• Liker 1
Skrevet

Har sett mange her inne som omtaler julaften "for barna". Ja, magien er nok ekstra for de små, men det er ikke barnas dag. Det er alles dag. 

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svaret ligger i det uthevede ordet. Småbarnsforeldre har naturlig nok fokus på sine egne, små barn, men det betyr ikke at småbarnsforeldre mener at dere ikke kan feire julaften fordi dere ikke har småbarn til stede?!

Føler du virkelig at noen mener at deres julefeiring er – ja, hva egentlig – ikke riktig/tilstrekkelig/bra nok fordi dere ikke har små barn? Nå har jeg hørt det og.

De fleste har jo noen år/en del år hvor det ikke er småbarn i livet. De julefeiringene er selvfølgelig også fine!

Hvordan mener du at småbarnsforeldre har "kuppet" julen? Hvordan påvirker de deg?

Anonymkode: 360be...8a7

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

100% enig 💙

Skrevet

Hører mange si det samme. Men jeg er ikke enig. Julaften er alles dag. Det er kanskje pga gavene folk mener at det er barnas dag. Vi voksne skal kjøpe gaver til barn og ikke til voksne. Selv synes jeg det er koselig å motta gaver og gi gaver, både til barn og voksne. Men det blir jo dyrt, så det er jo forståelig at andre ønsker å begrense det. Vi har ikke barn, men bruker mye penger på gaver til nevøer og nieser. Vi får knapt noe tilbake. Kanskje en flaske vin. Og det er jo hyggelig. Som barnløs så merkes det at julen er for barna når det kommer til gaver. Men utover det så er julen for alle. 

Anonymkode: f0d44...a9d

• Liker 1
Skrevet

Det er alles dag . 

Anonymkode: aee1b...84f

Skrevet

Nå har jeg selv barn, men har da aldri hørt noen kalle det for barnas dag. Det er jo en dag for alle, hvor alle skal kose seg.

Anonymkode: 6819d...118

Skrevet

Juleaften! :strix:

2DD51675-E998-4DDA-B923-0B3BDCB40057.gif.d039ff4ed893eaab3edd1849fb14e728.gif

Med kaker og varm kakao foran tv’n og 20BD49F4-4C8E-49B2-936E-B59B43656423.gif.563a99102aceef05fba9a1041c7be0f3.gif

fint tre og eventuelle presanger :rodmer: Glede er ikke bare innen én aldersgruppe. 

Skrevet

Lurer også på hvordan du mener småbarnsforeldre kupper jul og 17 mai? Hvordan påvirker det din feiring? I så fall bør du jo bare bry deg mindre om at noen kaller der barnas dag. Vi har små barn og har derfor naturlig nok størst fokus på dem i julen og dager som 17 mai, det er litt annerledes enn før vi hadde barn, men det legger da ingen begrensninger for hvordan andre skal feire. 

Anonymkode: 70bbc...a8d

Skrevet

Vi velger å feire begge disse dagene med andre som ikke har barn. Nettopp fordi dagene blir veldig preget av barnas behov. 

Vi vil ha litt bobler og vin. Vi vil spise middag sent. Vi ønsker ikke at TVen står på. Vi ønsker ikke skrik og skrål. Vi vil ikke høre "liker ikke" ved middagsbordet. Vi ønsker ikke søling av mat overalt, eller kladdete fingre på møbler. Vi takler ikke kjedelige spill på repeat, fordi barnet er hektet på akkurat det, akkurat nå. 

Anonymkode: 1dcbf...117

• Liker 2
Skrevet

Jeg gleder meg som en unge på begge disse dagene, og nyttårsaften og et par andre anledninger. Jeg mener disse dagene bør være for alle og ville tolket noen som kaller det for barnas dag for at de setter søkelys på at det også skal være barnas dag slik at (mer enn to enheter) alkohol f.eks. ikke hører hjemme om du er sammen med noen som ikke liker at personligheter endres (det kan være både barn, gamle og partnere). Jeg kan også tolke det som at det er for barnet i alle. Det viktige er at alle må passe på at det blir en fin dag for alle. 

Skrevet

Jeg har aldri hørt noe om at julaften er barnas dag. Er selv veldig glad i jula, og skaper den jula JEG har lyst til å ha. Det vil si: varme rundstykker til frokost, tv-maraton og julestrømpe på formiddagen, en løpetur i frisk luft, middagslaging, høyt inntak av søtsaker til dessert, et par glass vin utover kvelden, nydelig musikk, og gaveåpning. Gjorde det på samme måte før jeg fikk barn, og fortsetter med det så lenge jeg vil. De ser ut til å like det, men tror ikke det tenker at det er DERES dag. 

17.mai tenker jeg er barnas dag. Gadd ikke feire den noe særlig før jeg hadde barn, og kommer sikkert til å la være når de er for store til å gå i tog. De er forresten ikke så opptatte av den dagen selv, så de to siste årene har vi reist bort på nasjonaldagen. Deilig å slippe folkekaoset egentlig.

Anonymkode: 7e1ae...84f

Skrevet

Jeg skal innrømme at for meg personlig, så er 17.mai en dag jeg kun deltar på arrangement på fordi jeg har barn. Når ungene blir såpass store at de ikke lenger deltar i tog, så tenker jeg at vi heller lager en kake hjemme og ser på toget igjennom vinduet. Der jeg syns voksne kan skjerpe seg er når det er snakk om fyll midt på dagen på 17.mai, men har ikke problemer med at noen tar seg et glass sprudlende til frokosten. 

Julen er jo for alle. Igjen gir det jo meg stor glede å se at ungene mine gleder seg, blir glad for gavene og virkelig ser på det som et av årets høydepunkter. Jeg bruker å si at på en måte syns jeg at barnas gaver også er gaver til meg fordi jeg får kjenne på den gleden. Men det betyr jo ikke at jeg mener at noen skal la være å feire jul fordi de ikke har barn. Jeg ser jo for meg at vi skal feire jul sammen også når vi har voksne barn, selv om de ikke har fått barn selv ennå. 

Men generelt tenker jeg vel at det som kan være greit å ha fokus på er dette med for mye alkohol og å unngå å dra frem familiekonflikter som gir kjip stemning når det er barn til stede i julen. Og på den måten tenke at barna må få være i fokus. Men det betyr jo ikke at julen kun handler om barna. 

Skrevet

Julaften - barnas dag: Hva med oss som ikke har barn?! 😞

Det viktige med jula er å være sammen! : Hva med oss som ikke har noen å feire sammen med?

Det viktigste med jula er å kose seg med masse god mat :Fråtsing, er det bra også nå!

Det viktigste med jula er gaver: Nei nå!...

Det viktigste i jula er å finne seg et lyspunkt i den mørke tiden :)

Anonymkode: 7c04a...3ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...