Gå til innhold

Ikke-religiøs "speider"?

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, ntrane skrev:

gikk i speideren selv i sin tid. 90% kirkepiss, 10% faktisk speideropplegg. men tidene har forandret seg, så håper du finner en skikkelig speiderorganisasjon!

Føler jo at mesteparten de ut gjort denne høsten var ordentlig speideropplegg. Men likte ikke det jeg så i dag. 

Å finne en annen går nok ikke, det er denne som er her vi bor, dessverre. 

Anonymkode: 307eb...f1c

Skrevet

Kjæresten min driver speidergruppe her og han er ikke medlem av den norske kirke en gang, så tror du bare må lete etter en annen gruppe 👍🏼☺️

Anonymkode: b814f...999

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det gikk jeg på når jeg var liten. Enda mer salmer og andakter enn på speideren... Men har det kanskje forandret seg? 

4h har ikke salmer og andakter. Jeg har vært ganske aktiv i 4h, og har aldri hørt om det fra aktive 4h-ere. Men har hørt om det fra en fra Arendal som sluttet i en lokal klubb, så skal ikke si at noen klubbrådgivere går i mot sentralt. Men 4h skal være religionsnøytral.

Det norske speiderforbund tror jeg også er religionsnøytrale. (Altså det andre forbundet enn kfum )

Skrevet

Jeg gikk i speideren da jeg var liten, ene speiderlederen vår var presten I bygda, speidermøtene var i prestegården, vi leste salmer og ba masse. Gjorde ingen friluftsaktiviteter bortsett fra en overnattings"tur" som var i kirken. Sluttet fordi det ble for religiøst og begynte i 4H. Der var det ikke noe religiøst. 

Anonymkode: b4c1f...805

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk i speideren selv! Og ja, jeg husker vært et eller annet om at Gud må velsigne oss. Men det var det. Ble ikke kristen jeg heller... Men det var altså ikke slike møter som jeg opplevde idag.

Ts

Tror helt ærlig det ikke er så vanlig lengre. Indoktrinering er ulovlig after all 🤷🏼‍♀️

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gikk jeg på når jeg var liten. Enda mer salmer og andakter enn på speideren... Men har det kanskje forandret seg? 

4H skal være både politisk og religiøst nøytrale, så her har noen lokale predikanter gjort seg bort. 

Anonymkode: cf438...495

Skrevet

Kan det ha vært lysmesse du var på? Det husker jeg vi hadde før jul hvert år. Det var i kirken. Men det var det eneste religiøse jeg kan huske fra speidern på 90 tallet. 

Anonymkode: bd888...85f

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det ha vært lysmesse du var på? Det husker jeg vi hadde før jul hvert år. Det var i kirken. Men det var det eneste religiøse jeg kan huske fra speidern på 90 tallet. 

Anonymkode: bd888...85f

Det var ikke lysmesse. Det var heller ikke i den vanlige kirken. Det var hos frelsesarmeen. 

Skrevet

Så du vurderer virkelig å melde barnet ut av noe som du sier det stortrives i? Bare fordi det var en andakt en gang?

Anonymkode: 0d5d8...b76

• Liker 4
Skrevet

.

Skrevet

.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Finnes det noen fritidsaktivitet for barn som ligner speideren men uten det voldsomme religiøse fokuset? Altså gå tur og lære om naturen og lære praktiske ferdigheter? 

det er ikke voldsomt religiøst fokus" i speideren (nå snakker jeg om Norges speiderforbund, ikke KFUM). Det er faktisk ikke religiøst fokus i det hele tatt etter min erfaring. De har jo skrevet om hele speiderløftet for å ta vekk Gud.

Anonymkode: b28a2...c56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...