Gå til innhold

Ikke-religiøs "speider"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Finnes det noen fritidsaktivitet for barn som ligner speideren men uten det voldsomme religiøse fokuset? Altså gå tur og lære om naturen og lære praktiske ferdigheter? 

Anonymkode: 307eb...f1c

Skrevet

du kan jo sjekke ut humanitære organisasjoner

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, ntrane skrev:

du kan jo sjekke ut humanitære organisasjoner

Aha!! Røde kors f eks. At jeg ikke tenkte på det... takk! 

Skrevet

4H ☺️

Anonymkode: cf438...495

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

4H ☺️

Anonymkode: cf438...495

Det gikk jeg på når jeg var liten. Enda mer salmer og andakter enn på speideren... Men har det kanskje forandret seg? 

Skrevet

NSF er ikke veldig religiøst? Gud er nevnt i speiderloven og flaggsangen, men det er også det. Tradisjon, ikke noe som er i fokus. KFUM/KFUK er kristent.

Anonymkode: 5bae3...5f4

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

NSF er ikke veldig religiøst? Gud er nevnt i speiderloven og flaggsangen, men det er også det. Tradisjon, ikke noe som er i fokus. KFUM/KFUK er kristent.

Ok? Den gruppa som er her er hyperreligiøs. Har overvært samling i dag... Men det er vel den siste varianten da. 

Har ikke noe imot verdier bygget på kristent syn eller at Gud nevnes i en sang. Men i dag ble vi ønsket velkommen i MENIGHETEN med halvannen times andakt. Barnet mitt har nettopp begynt og synes det er stor stas med alle aktivitetene. Men dette i dag var litt voldsomt mener jeg...

Skrevet

Norges Speiderforbund er ikke religiøst. Våre går i speideren der og det har aldri vært noe som helst religiøst innhold. 

• Liker 1
Skrevet

Eller er NSF forøvrig akkurat det du beskriver: turer, lære om naturen og om å ta ansvar for seg selv og andre. Verdens fineste aktivitet spør du meg - de går , på beina, ski, sykler, padler, tenner  bål på en vanlig onsdagskveld, overnatter i skogbog mark. Uten konkurranse, men med fokus på at alle skal kunne være med! 

• Liker 1
Skrevet

Det høres jo bra ut men det var ikke slik i dag... og det er det som er speideren her vi bor. Vi er visst med i frelsesarmeen nå...

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer ikke. Ny speiderlov ble vedtatt i fjor og er nå ikke-religiøs.

• Liker 2
Skrevet

Ok? Den gruppa som er her er hyperreligiøs. Har overvært samling i dag... Men det er vel den siste varianten da. 

Har ikke noe imot verdier bygget på kristent syn eller at Gud nevnes i en sang. Men i dag ble vi ønsket velkommen i MENIGHETEN med halvannen times andakt. Barnet mitt har nettopp begynt og synes det er stor stas med alle aktivitetene. Men dette i dag var litt voldsomt mener jeg...

Du får sjekke hva gruppen heter. Du kan finne lokale NSF-grupper på https://speiding.no/

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller er NSF forøvrig akkurat det du beskriver: turer, lære om naturen og om å ta ansvar for seg selv og andre. Verdens fineste aktivitet spør du meg - de går , på beina, ski, sykler, padler, tenner  bål på en vanlig onsdagskveld, overnatter i skogbog mark. Uten konkurranse, men med fokus på at alle skal kunne være med! 

Det er de de har gjort gjennom høsten. Barnet mitt har storkost seg. Men så i dag var jeg invitert med til samling. Da var det IKKE slik...

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pleier ikke å være noe du må delta på i kirken, og det pleier heller ikke å være noe spesielt som skjer i kirken ofte. Noen spesiell grunn til at du ikke liker at det er kristent?

Anonymkode: ceed2...0b1

Skrevet

Du får sjekke hva gruppen heter. Du kan finne lokale NSF-grupper på https://speiding.no/

Den heter "byen" FA speider. Som jeg nå skjønte betydde Frelsesarmeen. Hmm...

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Pleier ikke å være noe du må delta på i kirken, og det pleier heller ikke å være noe spesielt som skjer i kirken ofte. Noen spesiell grunn til at du ikke liker at det er kristent?

St. Georgs dag, kanskje? 

Skrevet

Jeg har ikke noe problem med skolegudstjenester f eks. Men i dag var det halvannen times ivrig bønn og jesussnakk. Det vil jeg ikke at barna skal være med på. 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Finnes det noen fritidsaktivitet for barn som ligner speideren men uten det voldsomme religiøse fokuset? Altså gå tur og lære om naturen og lære praktiske ferdigheter? 

Jeg var i speidern. Kan ikke si det ble så mye kristendom utav det.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Ripshagen skrev:

Jeg var i speidern. Kan ikke si det ble så mye kristendom utav det.

Jeg gikk i speideren selv! Og ja, jeg husker vært et eller annet om at Gud må velsigne oss. Men det var det. Ble ikke kristen jeg heller... Men det var altså ikke slike møter som jeg opplevde idag.

Ts

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Aha!! Røde kors f eks. At jeg ikke tenkte på det... takk! 

gikk i speideren selv i sin tid. 90% kirkepiss, 10% faktisk speideropplegg. men tidene har forandret seg, så håper du finner en skikkelig speiderorganisasjon!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...