AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #1 Skrevet 28. november 2019 Jeg har en 11 år gammel hund, han slet med stivhet og vonde ledd og muskler i fjor vinter også. Nå er det her igjen, jeg tok han med til vetrinær for en måned siden, pga mer urolig, piper mer, tisser innendørs, flytter mye på seg om natten, gå i trapper er vanskelig. De undersøkte og han viser at han har vondt, men ikke noe spesifikk hvor. Han fikk smertestillende i 14 dager, og få dager etterpå er vi tilbake i smerter.... Bare litt verre. Nå stopper han halvveis i trappa. Hopper nesten som en kanin med bakbena. Piper og virker deprimert. Slikker seg mye. Jeg skal gi smertestillende til vi har time igjen neste uke. Men jeg fikk så vondt i dag da han stoppet mitt i trappa igjen, bare at i dag peip han... Det er nytt ☹️ Når vet jeg at nok er nok? Når har han det ikke bra? Han tvinger seg opp trappa fordi han igjennom hele livet er van til å sove samme rom som meg. Så det blir vanskelig å holde han unna trappegåing... Tips frem til timen utenom å følge tablettrådet? Anonymkode: f68ab...648
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #2 Skrevet 28. november 2019 Kan du sove på sofaen fram til timen hvis det gjør at hunden slipper trapp? La han slippe å føle at han "må" gå i trapp hvis han har så vondt. Helt ærlig, hvis han har så mye vondt og dyrlegen ikke finner noe som kan behandles, ville jeg avlivet. Det er ikke lett å ta avgjørelsen om å la de gå, men noen ganger er det til deres beste. Hvis dyrlegen derimot klarer å finne årsaken og det kan behandles (og hunden viser at den ikke har det vondt lengre) er jo saken en helt annen, da ville jeg avventet avliving. Anonymkode: 2649b...5c4 5
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #3 Skrevet 28. november 2019 Høres ut som at det er lurt å ta bilder for å se om det kan være feks være atrose eller noe annet. Ellers ville jeg også vurdere å sove sammen med han nede slik han slipper gå unødvendig i trapper. Ville forsøkt å få time mandag om det er mulig. Har han effekt av smertestillende? Min har hatt noen perioder med smerter i bakbeina, men kommet seg igjen etter en kur med onsior. Bildene vi tok viste litt atrose, men ikke uttalt. Han hadde da problemer med trappene og å komme seg opp i sengen. Har vært helt fin siste året uten medisiner, men med forbytte. Er vondt å se når de har det sånn, håper det går seg til for dere. Anonymkode: aa24f...38e 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #4 Skrevet 28. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en 11 år gammel hund, han slet med stivhet og vonde ledd og muskler i fjor vinter også. Nå er det her igjen, jeg tok han med til vetrinær for en måned siden, pga mer urolig, piper mer, tisser innendørs, flytter mye på seg om natten, gå i trapper er vanskelig. De undersøkte og han viser at han har vondt, men ikke noe spesifikk hvor. Han fikk smertestillende i 14 dager, og få dager etterpå er vi tilbake i smerter.... Bare litt verre. Nå stopper han halvveis i trappa. Hopper nesten som en kanin med bakbena. Piper og virker deprimert. Slikker seg mye. Jeg skal gi smertestillende til vi har time igjen neste uke. Men jeg fikk så vondt i dag da han stoppet mitt i trappa igjen, bare at i dag peip han... Det er nytt ☹️ Når vet jeg at nok er nok? Når har han det ikke bra? Han tvinger seg opp trappa fordi han igjennom hele livet er van til å sove samme rom som meg. Så det blir vanskelig å holde han unna trappegåing... Tips frem til timen utenom å følge tablettrådet? Anonymkode: f68ab...648 Hvor slikker han seg? De pleier å slikke på sår. Pipingen er et tegn på at han har vondt så om ikke sterkere medisiner funker må du avlive. Kan du bære han i trappa så gjør det så han får avlastning Anonymkode: 5fc39...44e 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #5 Skrevet 28. november 2019 Min er i samme situasjon. Har totalforbud mot trappegåing og å hoppe og og ned fra møbler. Så jeg brekker nesten ryggen når jeg bærer henne opp og ned trappa, og jeg må ut og kjøpe krakker jeg kan stille foran møblene så hun kan komme opp og ned uten å måtte hoppe. Når hunder sier ifra at de har det vondt så har de det virkelig vondt. Du må holde han unna hopping, trapper, lange turer, kulde og aktiv lek. Slikking kan være et tegn på stress og smerte. Anonymkode: d1de7...55b 1
tussi680 Skrevet 28. november 2019 #6 Skrevet 28. november 2019 Uff, nå får jeg vondt. Er det vanlig blant rasen og? Det er kjempevondt og grusomt å si det, men jeg tror jeg hadde latt den få slippe siden den har så voldsomme plager....Også når det går igjen, det er vel gikt kanskje? Usj, kjenner at tårene kommer snart...
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #7 Skrevet 28. november 2019 Jeg kan sove på sofaen inntil da ja. Men han går fritt i huset når vi ikke er hjemme så mest trolig vil han gå opp i trappen uansett hvor vondt han har.. Han står å stepper de siste trappetrinnene opp.. Vetrinæren vil ikke røngte han uten å spesifikk vite hvor smertene er.. Jeg er veldig på det at han skal ikke ha vondt. Han går på onsior og har hatt bra effekt den perioden, vi startet igjen igår så vet ikke hvor lenge det går før det gir effekt? Var prat på evt injeksjon 4 ganger i måneden istendenfor tabletter hver dag om han fortsetter å ha det vondt. Men er det så bra og leve på smertestillende? Vil ikke leveren osv bli påvirket? Han slikker seg først og fremst mye på potene... Hvilket for byttet du ene som skrev til? Går det an å kjøpe dekken eller noe for å lindre mot kulde? Det er veldig vondt å se dyrene ha det vondt, ja. Og ennå verre og måtte ta avgjørelsen for når det ikke er livskvalitet igjen... Er redd at han skal skli innendørs eller ute og det blir verre. Bære han klarer jeg ikke☹️ Har hatt noen tunge runder med meg selv idag og det viktigste er at han ikke skal ha det vondt den siste tiden. Anonymkode: f68ab...648
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #8 Skrevet 28. november 2019 Vi måtte avlive vår Golden Retriever da han var 10 år, pga. det samme. Når han ikke klarte (dvs fikk vondt) å gå ut for å gå på do, da var det på tide å la han slippe. 😞 Anonymkode: b2092...c92
Gjest Blondie65 Skrevet 28. november 2019 #9 Skrevet 28. november 2019 Det ser ut som du har en vond avgjørelse foran deg. For å forhindre at han går opp trappen kan du kjøpe en trappegrind tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #10 Skrevet 28. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan sove på sofaen inntil da ja. Men han går fritt i huset når vi ikke er hjemme så mest trolig vil han gå opp i trappen uansett hvor vondt han har.. Han står å stepper de siste trappetrinnene opp.. Vetrinæren vil ikke røngte han uten å spesifikk vite hvor smertene er.. Jeg er veldig på det at han skal ikke ha vondt. Han går på onsior og har hatt bra effekt den perioden, vi startet igjen igår så vet ikke hvor lenge det går før det gir effekt? Var prat på evt injeksjon 4 ganger i måneden istendenfor tabletter hver dag om han fortsetter å ha det vondt. Men er det så bra og leve på smertestillende? Vil ikke leveren osv bli påvirket? Han slikker seg først og fremst mye på potene... Hvilket for byttet du ene som skrev til? Går det an å kjøpe dekken eller noe for å lindre mot kulde? Det er veldig vondt å se dyrene ha det vondt, ja. Og ennå verre og måtte ta avgjørelsen for når det ikke er livskvalitet igjen... Er redd at han skal skli innendørs eller ute og det blir verre. Bære han klarer jeg ikke☹️ Har hatt noen tunge runder med meg selv idag og det viktigste er at han ikke skal ha det vondt den siste tiden. Anonymkode: f68ab...648 Kjøp babygrind og sett foran trappa så han ikke får kommet seg opp og ned. Han gjør det bare verre. Anonymkode: d1de7...55b 2
tussi680 Skrevet 28. november 2019 #11 Skrevet 28. november 2019 (endret) Avgjørelsen er skikkelig vond for oss ja, men jeg tenker sånn at da vil han få det godt. Han slipper smertene. Vi vil nesten ikke ta livet av dyr nå for tiden, men tenk det beste for vennen din da, du vil fortsette å få et tankekjør i kveld også, men skal han leve med smerter for at du skal se han og kose med han, få vonde følelser når du ser han har vondt? Det er helt uhorvelig vanskelig skritt å ta, men i blant må man. Jeg føler veldig med deg, for har hatt mange hunder, så vet godt åssen du har det. Skikkelig stor trøsteklem fra meg. Endret 28. november 2019 av tussi680 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #12 Skrevet 28. november 2019 Vi måtte avlive vår på 11 etter hun fikk forkalkninger i ryggen. Kunne nesten ikke gå etterhvert og da måtte vi ta den vonde avgjørelsen.. Anonymkode: 1506d...f39
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #13 Skrevet 28. november 2019 Takk for tips. Ja, helt rett at det er en avgjørelsen en må ta for at de ikke skal lide. Det hører med fordi om det er sårt. ❤️ Takk 🤗 Anonymkode: f68ab...648
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #14 Skrevet 28. november 2019 Merkelig at veterinær ikke vil ta bilder, er nesten eneste mulighet for å finne årsak til smertene tenker jeg. Er vel mange hunder som går på smertestillende en periode for å ha god livskvalitet. Om det kan gjøre det så han har en god periode ville jeg tenkt det må være verdt forsøket. Han skal selvfølgelig ikke måtte leve sånn, så fungerer det ikke må man vurdere om han skal få slippe. Men han er ikke utredet nok til å gå til den konklusjonen enda vil jeg si ut fra det du sier her. Jeg byttet til mobility tørrfor, vet ikke om det var det som utgjorde forskjellen, men han har ikke hatt noe plager etter det. En vond situasjon, krysser fingrene for dere ❤️ Anonymkode: aa24f...38e
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #15 Skrevet 28. november 2019 Vart nevnt over tlf at det var fordi dem ikke kunne begynne å røngte fra topp til tå når dem ikke hadde noe å gå etter... At røngten iblant ikke viser noe, men ennå har hunden vondt og omvendt.. Synes selv det høres rart ut.. 🤔 Godt at din hund har blitt bedre 💕 Har lest om back on track dekken nå. Kan være verdt å prøve. Anonymkode: f68ab...648
Ms. Steele Skrevet 28. november 2019 #16 Skrevet 28. november 2019 Om hunden din har smerter i bena så skjønner jeg ikke hvorfor vet ikke kan ta røntgen av nettopp bena? Dette er bare ikke bra. Når en hund piper fordi den har vondt så har den virkelig vondt. Hunder er helt vanvittige slik. De sier ikke fra før det nesten er på bristepunktet. De logrer og er glade tilnærmet helt til de er døde... Ville ha krevd en røntgenundersøkelse umiddelbart. Min hund ble røntget fra topp til tå da hun hadde pusteproblemer, ikke bare lungene. Hun døde bare to dager etterpå. Huff, denne hunden har det vondt stakkars ut fra hva jeg leser. Jeg mistet hunden min for få uker siden og vet hva du kanskje må gjennom nå. Det er helt forferdelig, men hunden din lider. Det vil du ikke uansett hvor sårt det nå enn er å miste den 🐶 Det høres ut som om du ikke har annet valg enn å la den få slippe. Jeg føler så veldig med deg kjære deg 💔
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #17 Skrevet 28. november 2019 Om hunden din var bedre da den fikk metacam, kanskje den kan få gå på det fast? Anonymkode: 21b47...650
Julie Skrevet 28. november 2019 #18 Skrevet 28. november 2019 Ble det ikke tatt røntgenbilder? Er ingen veterinær, men høres unektelig ut som langtkommen artrose. Hunden lider åpenbart. La stakkaren få slippe ❤️
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #19 Skrevet 3. desember 2019 Jeg anbefaler virkelig Back on track-produkter til hunder med artrose eller andre leddsmerter. De hjelper kjempegodt! Anonymkode: c5ca9...322 1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2019 #20 Skrevet 3. desember 2019 Hvis det er en stor rase du har så er dessverre 11 år en ganske voksen alder. Dyrlegen kan jo sikkert ta røntgen, men til hvilken nytte? Lite å gjøre når hunden uansett begynner å bli som gammel i tillegg til at smertestillende ikke funker optimalt. Det at han har begynt å gjøre fra seg inne synes jeg er et veldig dårlig tegn Håper dere klarer å sette egne behov til siden og tenke på en verdig alderdom for han ❤️ Og jeg vet det er helt for jævelig, har selv en gammel hund på 12 år og gruer meg enormt til den tunge dagen kommer... Anonymkode: 00c56...1ee 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå