AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #1 Skrevet 28. november 2019 Lurer på hvor vanlig det er at man liker ting eller ikke liker ting basert på konsistens. Kan ta meg selv som eksempel. Jeg er veldig lite glad i eple pga konsistensen. Synes f.eks det er veldig ubehagelig når folk har eplebiter i salat fordi jeg ikke greier å tygge epler på en normal måte, men må stramme kjeven. Det er det samme med disse hvite runde tingene som er i wokblandinger, for de har samme konsistens som eple. Proteinpudding er jeg ikke så fan av heller pga konsistensen. Synes den har en mye tykkere puddingkonsistens enn vanlig pudding, så vanlig sjokoladepudding går bra. Andre? Anonymkode: f8c87...abe
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #2 Skrevet 28. november 2019 Jeg klarer ikke å spise kjøtt, fisk eller skalldyr pga konsistensen. Det samme gjelder enkelte typer sopp og vegetar middagsprodukter pga kjøttaktig konsistens. Dessuten greier jeg ikke å spise grøt (typen havregrøt) eller brødvarer/kaker som blir grøtaktig i munnen. Jeg blir rett og slett ikke kvitt det, det blir til lim i munnen og må skrapes ut igjen. Anonymkode: 5f53a...2b9 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #3 Skrevet 28. november 2019 Jeg liker ikke konsistensen på ting som er melding stive, og må tygges masse, men er nesten smakløse, også liker jeg ikke smuldret konsistenser. Kommer ikke på noe konkret akkurat nå. Er trøtt, så hjernen virker ikke optimalt akkurat nå 🤪 Anonymkode: 629da...e5f
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #4 Skrevet 28. november 2019 Veldig vanlig hos barn. Anonymkode: bd46d...112 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #5 Skrevet 28. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Det er det samme med disse hvite runde tingene som er i wokblandinger, for de har samme konsistens som eple. Anonymkode: f8c87...abe Vannkastanjer. Anonymkode: 3f1c2...52c
Måbarefåsiat... Skrevet 28. november 2019 #6 Skrevet 28. november 2019 Mange autister fx kan slite med dette. Her i huset med to stykker på spekteret, kan vi aldri ha potetmos, for å ta et eksempel.
ElectricScum Skrevet 28. november 2019 #7 Skrevet 28. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg klarer ikke å spise kjøtt, fisk eller skalldyr pga konsistensen. Det samme gjelder enkelte typer sopp og vegetar middagsprodukter pga kjøttaktig konsistens. Dessuten greier jeg ikke å spise grøt (typen havregrøt) eller brødvarer/kaker som blir grøtaktig i munnen. Jeg blir rett og slett ikke kvitt det, det blir til lim i munnen og må skrapes ut igjen. Anonymkode: 5f53a...2b9 Med denne listen lurer jeg på hva du inntar av næring. Siler du plankton gjennom tenna? 11
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #8 Skrevet 28. november 2019 Jeg klarer ikke sild og lever pga konsistensen. Anonymkode: 8051a...18a
Djungelvrål Skrevet 28. november 2019 #9 Skrevet 28. november 2019 1 minutt siden, ElectricScum skrev: Med denne listen lurer jeg på hva du inntar av næring. Siler du plankton gjennom tenna? Ja, stusset også på denne. Spiser vel knekkebrød, pasta og ris da. Men blir jo grøtete i munnen det også, alt gjør jo det når det tygges.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #10 Skrevet 28. november 2019 7 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev: Mange autister fx kan slite med dette. Her i huset med to stykker på spekteret, kan vi aldri ha potetmos, for å ta et eksempel. LOL, er på spekteret selv om misliker potetmos nettopp pga konsistensen. Anonymkode: 03cfa...74e
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #11 Skrevet 28. november 2019 Jeg klarer ikke konsistensen av tomater. Jeg kan fint spise most tomat i saus og lignende. Jeg klarer heller ikke konsistensen av bakt eller stekt paprika. Jeg elsker rå paprika. Det er en del sjømat jeg også har problemer med konsistensen selv om smaken ikke nødvendigvis er så ille, herunder rå fisk, snegle og blekksprut. Det var også en type fisk som jeg nesten ikke klarte å spise på grunn av konsistensen, men den lages ikke normalt her i Norge så jeg husker ikke hva den heter på norsk. I det minste er jeg flink til å smake på ukjent mat da. Anonymkode: bd6f8...57f
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #12 Skrevet 28. november 2019 9 minutter siden, ElectricScum said: Med denne listen lurer jeg på hva du inntar av næring. Siler du plankton gjennom tenna? Det TS ikke liker er vel innafor, som eple, vannkastanjer og stangselleri. Anonymkode: 3f1c2...52c
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #13 Skrevet 28. november 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig vanlig hos barn. Anonymkode: bd46d...112 Konsistens på mat er jo selvsagt en del av matopplevelsen. Er du en menneskelig bulldoser kanskje? Det er helt normalt at man ikke liker all type mat. Anonymkode: bd6f8...57f 3
CabinCruiser Skrevet 28. november 2019 #14 Skrevet 28. november 2019 (endret) Jeg klarer ikke å spise kjøttkaker f.eks. Syns konsistensen er helt horribel og smaken er grusom hvis de ikke er hjemmelaga. Er de hjemmelaga, grove, kan jeg til nød tygge med fortenna. Samme med middagspølser. Liker ikke seige ting, som f.eks gelemenn, gummigodt og skummigodt pga konsistens. Rosiner og svisker er kanskje det mest ekle jeg kan putte i munnen - jeg kjenner det er på tur opp før det er svelgt. Rå tomat er godt, stekt tomat er helt grusomt i konsistens. Dette er faktisk ting som kom etter at jeg fikk satt inn spiral, så tror det har med hormonene å gjøre. Endret 28. november 2019 av CabinCruiser
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #15 Skrevet 28. november 2019 Jeg er ikke begeistret for mat med gummiaktig konsistens (som overkokt blekksprut), men det tror jeg gjelder de fleste. Anonymkode: 3f1c2...52c 1
Gjest ti10 Skrevet 28. november 2019 #16 Skrevet 28. november 2019 Jeg synes konsistensen på både sopp og svisker er ubehagelig, dvs. ekkelt å tygge, men smaken er jo egentlig helt ok.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #17 Skrevet 28. november 2019 6 timer siden, ElectricScum skrev: Med denne listen lurer jeg på hva du inntar av næring. Siler du plankton gjennom tenna? Du har kanskje hørt om ting som grønnsaker, frukt, bær, belgfrukter, korn, frø, nøtter, oljer, egg, melkeprodukter, krydder og urter? Anonymkode: 5f53a...2b9
Gjest theTitanic Skrevet 28. november 2019 #18 Skrevet 28. november 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Lurer på hvor vanlig det er at man liker ting eller ikke liker ting basert på konsistens. Kan ta meg selv som eksempel. Jeg er veldig lite glad i eple pga konsistensen. Synes f.eks det er veldig ubehagelig når folk har eplebiter i salat fordi jeg ikke greier å tygge epler på en normal måte, men må stramme kjeven. Det er det samme med disse hvite runde tingene som er i wokblandinger, for de har samme konsistens som eple. Proteinpudding er jeg ikke så fan av heller pga konsistensen. Synes den har en mye tykkere puddingkonsistens enn vanlig pudding, så vanlig sjokoladepudding går bra. Andre? Anonymkode: f8c87...abe Ordet du lette etter en vannkastanjer. Noen blekkspruter har ugrei konsistens. Og sild på glass. Kan se for meg at snegler har samme konsistens. Type viskelær+ svamp med sjøsmak.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #19 Skrevet 28. november 2019 Ja konsistens har mye å si for meg. Men jeg har med årene blitt flinkere til å ikke være såå kresen på konsistens og liker litt mer forskjellig da jeg har forsøkt å venne meg til å like litt mer. En ting jeg aldri har klart å venne meg til er klumpete konsistens. Altså at noe har en generelt jevn konsistens men med biter i, som feks fruktbiter i yoghurt, kjøttkaker/pølser med løk, ost osv i seg... slike ting. Makaroni i suppe går bra men mer udefinerte biter i suppe er ekkelt..feks. Eksempel på ting jeg har lært meg å like som jeg mislikte pga dette før er brød og rundstykker med frø i seg. (Mener da hele frø eller store frøbiter) Anonymkode: 0adcd...794
Lutetium 71 Skrevet 28. november 2019 #20 Skrevet 28. november 2019 7 timer siden, CabinCruiser skrev: Jeg klarer ikke å spise kjøttkaker f.eks. Syns konsistensen er helt horribel og smaken er grusom hvis de ikke er hjemmelaga. Er de hjemmelaga, grove, kan jeg til nød tygge med fortenna. Samme med middagspølser. Liker ikke seige ting, som f.eks gelemenn, gummigodt og skummigodt pga konsistens. Rosiner og svisker er kanskje det mest ekle jeg kan putte i munnen - jeg kjenner det er på tur opp før det er svelgt. Rå tomat er godt, stekt tomat er helt grusomt i konsistens. Dette er faktisk ting som kom etter at jeg fikk satt inn spiral, så tror det har med hormonene å gjøre. Av nysgjerrighet, hva syns om tørket tomat man putter i salater mm?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå