Ylva Virvla Skrevet 28. november 2019 #1 Del Skrevet 28. november 2019 (endret) Vet noen hva man tjener på å lage barnebok? Hva får man i forskudd og hvor stor prosent av salget er vanlig å få? Hva gir de forskjellige (de større og de mindre) forlagene? Endret 22. april 2020 av Ylva Virvla Endret tittel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #2 Del Skrevet 28. november 2019 Forlagene bruker en standardkontrakt som du kan lese mer om her: https://www.forfatterforeningen.no/normalkontrakt. Det finnes muligens noen forlag som ikke bruker normalkontrakten, men det har jeg personlig ikke vært borti. Det er jo ikke alle forlag som er medlem av Forleggerforeningen. Hva du får i forskudd, og hva du faktisk tjener til slutt, er fullstendig avhengig av opplag og faktisk salg, så det er umulig å si noe om.0 De fleste barnebokforfattere er skribenter som også tar mange andre frilansoppdrag, f.eks. Ida Jackson. De fleste barnebokillustratører er illustratører som også tar mange andre frilansoppdrag, f.eks. Bård Sletvold Torkildsen. Og så er det noen som både skriver og illustrerer, f.eks. Lisa Aisato. Anonymkode: 6bee3...bc7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylva Virvla Skrevet 28. november 2019 Forfatter #3 Del Skrevet 28. november 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forlagene bruker en standardkontrakt som du kan lese mer om her: https://www.forfatterforeningen.no/normalkontrakt. Det finnes muligens noen forlag som ikke bruker normalkontrakten, men det har jeg personlig ikke vært borti. Det er jo ikke alle forlag som er medlem av Forleggerforeningen. Anonymkode: 6bee3...bc7 Jeg ønsker å vite hva som er vanlig å få i forskudd og det står ikke der. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #4 Del Skrevet 28. november 2019 28 minutter siden, Ylva Virvla skrev: Jeg ønsker å vite hva som er vanlig å få i forskudd og det står ikke der. 🙂 Det er fordi det er ikke noe som heter "vanlig å få i forskudd". Hvis man er en etablert barnebokforfatter, med flere bøker under beltet som har solgt godt, får man et helt annet forskudd enn hvis man er debutant. Det er fordi forlaget forventet et salgstall på slik og slik, og man får forskudd basert på det. Med debutanter blir gjerne førsteopplaget lite, og forskuddet deretter. Så det finnes ikke noe svar på det du lurer på – du må snakke med redaktøren din. Anonymkode: 6bee3...bc7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylva Virvla Skrevet 28. november 2019 Forfatter #5 Del Skrevet 28. november 2019 Jeg tenkte for debutanter. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #6 Del Skrevet 28. november 2019 Det er nok ekstremt individuelt hva en bokdebutant kan få i forskudd, om noe i det hele tatt. Selvsagt går det ikke bare an å si "jeg har tenkt å skrive en barnebok", og forvente et forskudd før noe er skrevet. Så enten må du skrive boka først, og få betalt etterpå, ellers må du kunne vise til ting du har skrevet tidligere, sånn at forlaget stoler på at du faktisk er i stand til å skrive en god barnebok. Anonymkode: da6c9...e50 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 28. november 2019 #7 Del Skrevet 28. november 2019 Hvordan fungerer slikt egentlig? Skriver man en bok og sender den rundt og håper at noen forlag ønsker å ta den i mot? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylva Virvla Skrevet 28. november 2019 Forfatter #8 Del Skrevet 28. november 2019 Akkurat nå, Sirah skrev: Hvordan fungerer slikt egentlig? Skriver man en bok og sender den rundt og håper at noen forlag ønsker å ta den i mot? Ja. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 28. november 2019 #9 Del Skrevet 28. november 2019 1 minutt siden, Ylva Virvla skrev: Ja. 🙂 Var det jeg trodde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylva Virvla Skrevet 28. november 2019 Forfatter #10 Del Skrevet 28. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok ekstremt individuelt hva en bokdebutant kan få i forskudd, om noe i det hele tatt. Selvsagt går det ikke bare an å si "jeg har tenkt å skrive en barnebok", og forvente et forskudd før noe er skrevet. Så enten må du skrive boka først, og få betalt etterpå, ellers må du kunne vise til ting du har skrevet tidligere, sånn at forlaget stoler på at du faktisk er i stand til å skrive en god barnebok. Anonymkode: da6c9...e50 Du må skrive boka først, ja. (Og gjerne illustrere). Og hvis de vil ha den, får du et forskudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #11 Del Skrevet 28. november 2019 Hvis boka ikke er gjennomillustrert: Alle barnebøker på ordentlig, etablerte forlag blir meldt på innkjøpsordninga. Innkjøpsordninga kjøper inn ca. 1500 eksemplarer og da er du som forfatter sikra 100k i "lønn" (kalles royalty). Hva du får utover det avhenger av opplegget. I normalkontrakta skal du få royalty av halvparten av opplaget etter de som blir kjøpt inn av innkjøpsordringa. (F. eks et opplag på 2500, så får du 100k + royalty (15% eller noe sånt) av 500 bøker). Men altså, det er ikke bare å skrive en barnebok, det er vanskeligere enn man tror. Anonymkode: 8b702...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 28. november 2019 #12 Del Skrevet 28. november 2019 1 time siden, Ylva Virvla skrev: Jeg ønsker å vite hva som er vanlig å få i forskudd og det står ikke der. 🙂 Det er ikke vanlig å få forskudd før du har feks laget en serie med bøker som forlaget har oppfordret deg til å skrive fordi bøkene du allerede har gitt ut selger bra. Da kan de betale ut en sum for livsopphold under skrivetiden slik at du slipper å ta en jobb i tillegg. Dette er altså langt opp og fram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #13 Del Skrevet 28. november 2019 5 minutter siden, Ylva Virvla said: Du må skrive boka først, ja. (Og gjerne illustrere). Og hvis de vil ha den, får du et forskudd. Ok, jeg trodde du mente forskudd før boka var skrevet. Etablerte forfattere kan få det. Kunne før, i alle fall. Anonymkode: da6c9...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #14 Del Skrevet 28. november 2019 1 minutt siden, addict skrev: Det er ikke vanlig å få forskudd før du har feks laget en serie med bøker som forlaget har oppfordret deg til å skrive fordi bøkene du allerede har gitt ut selger bra. Da kan de betale ut en sum for livsopphold under skrivetiden slik at du slipper å ta en jobb i tillegg. Dette er altså langt opp og fram. Dette stemmer ikke, alle får forskudd. På ordentlig og etablerte forlag vel og merke. Anonymkode: 8b702...3f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 28. november 2019 #15 Del Skrevet 28. november 2019 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke, alle får forskudd. På ordentlig og etablerte forlag vel og merke. Anonymkode: 8b702...3f0 Vel et familiemedlem er en meget suksessfull barnebokforfatter i en av Norges største forlag og det forskuddet hun fikk var fordi forlaget hadde søkt et stipend på hennes vegne som hun fikk innvilget - ikke fordi de betalte forskuddet selv. Er sikkert forskjellige måter å gjøre det på, men tenkte det var ganske standard mtp at hun faktisk ble oppdaget og ikke prøvde å få utgivelse på eget initiativ. Endret 28. november 2019 av addict Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #16 Del Skrevet 28. november 2019 1 time siden, addict skrev: Vel et familiemedlem er en meget suksessfull barnebokforfatter i en av Norges største forlag og det forskuddet hun fikk var fordi forlaget hadde søkt et stipend på hennes vegne som hun fikk innvilget - ikke fordi de betalte forskuddet selv. Er sikkert forskjellige måter å gjøre det på, men tenkte det var ganske standard mtp at hun faktisk ble oppdaget og ikke prøvde å få utgivelse på eget initiativ. Jeg jobber i forlag og har gitt ut to bøker, samt kjenner en hel haug av forfattere. Kjenner ingen som godtar å gi ut bøker uten noen form for forskudd. Anonymkode: 8b702...3f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #17 Del Skrevet 28. november 2019 1 time siden, addict skrev: Vel et familiemedlem er en meget suksessfull barnebokforfatter i en av Norges største forlag og det forskuddet hun fikk var fordi forlaget hadde søkt et stipend på hennes vegne som hun fikk innvilget - ikke fordi de betalte forskuddet selv. Er sikkert forskjellige måter å gjøre det på, men tenkte det var ganske standard mtp at hun faktisk ble oppdaget og ikke prøvde å få utgivelse på eget initiativ. Nå snakker jeg om skjønnlitteratur da, er annerledes med sakprosa f. Eks. Anonymkode: 8b702...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
addict Skrevet 28. november 2019 #18 Del Skrevet 28. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber i forlag og har gitt ut to bøker, samt kjenner en hel haug av forfattere. Kjenner ingen som godtar å gi ut bøker uten noen form for forskudd. Anonymkode: 8b702...3f0 Som sagt så ble hun jo headhunta og de hadde allerede fått innvilget stipend for henne så det kan være det var dette som ble hennes forskudd. Ikke sikkert de hadde tatt henne inn hvis de måtte betale selv, og at dette ble en løsning 🤷🏼♀️ Tror de er veldig fornøyde nå da 🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #19 Del Skrevet 28. november 2019 6 timer siden, Ylva Virvla skrev: Jeg tenkte for debutanter. 🙂 Da må du gå i dialog med forlaget som har antatt deg. De kan informere deg om forventet salgstall, opplag og forskudd. Opplaget er et helt konkret tall og forskuddet regnes så ut. Anonymkode: 6bee3...bc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå