Gå til innhold

Lave leververdier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk svar på noen blodprøver, og alt så fint ut bortsett fra at jeg visstnok hadde litt lave leververdier. Var visst ikke noe å bekymre seg over, men er nysgjerrig likevel. Finner bare informasjon om høye leververdier, men ingenting om lave. Noen som vet hva det betyr å ha lave leververdier, og hva det kan komme av?

Anonymkode: 4a3f5...c8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lave leververdier sier ingenting, egentlig. Hva var de andre markørene? Innenfor normalverdier?

Høye leverprøver derimot, da kan man mistenke alt fra betennelse i galle(veier), bukspyttkjertelbetennelse til kreft

Anonymkode: 22777...1f9

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lave leververdier sier ingenting, egentlig. Hva var de andre markørene? Innenfor normalverdier?

Høye leverprøver derimot, da kan man mistenke alt fra betennelse i galle(veier), bukspyttkjertelbetennelse til kreft

Anonymkode: 22777...1f9

Jeg fikk svaret over telefon, og alt de sa var at alle prøvene så fine ut, men at jeg hadde litt lave leververdier – noe jeg ikke skulle bekymre meg over fordi det ikke var uvanlig om man var «litt tynn og spinkel» (er normalvektig altså, men ikke særlig stor av vekst). Jeg vil derfor tro at alt det andre var innenfor normale verdier. 

Skal sies at jeg ikke føler meg bekymret heller, men jeg blir så forferdelig nysgjerrig når jeg ikke klarer å finne et svar. 😅

Anonymkode: 4a3f5...c8c

Skrevet

Lave leververdier betyr at alt er bra. Leververdiene er høysensitive, altså, så snart du har sykdom eller inflammasjon så skyter leververdiene i været. Ikke bare dobler dem seg, men gjerne tidobler eller tyvedobler seg jo verre sykdom. 

Leveverdiene reagerer på ganske mye forskjellig, men svinger også naturlig ut ifra kosthold, tid på døgnet og dagsform. At du har lave verdier betyr derfor ingenting, det kan være en "svingning" mot det lavere. Hadde du derimot hatt doble leververdier (dobbel over "maksverdi"), så hadde det heller ikke trengt å bety noe som helst. Kunne vært en slik svingning. Men da burde man komme tilbake etter 1-2 måneder å ta en ny leverprøve. Det behøver altså ikke du, for alt er fint hos deg. 

Mine leververdier har svinget mellom 20 - 100 i flere år. 100 er da dobbel leververdi, altså forhøyet med anmerkning og må observeres. Neste gang jeg tok prøve hadde jeg 50, og gangen etter det hadde jeg 20. 4. gang viste leververdiene mine 60 igjen. F.eks. Jeg har heller ikke leversykdom, alt står bra til. 

Anonymkode: 5eedf...7aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...