Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle flotte mennesker på Kvinneguiden.no!

Jeg behøver å rådføre meg litt med dere. Jeg har ikke vært en prøver lenge, men har prøvd i snart 6 mnd. Jeg er 28 år og min partner er i samme alder. Jeg har tatt eggløsningstester og funnet ut at jeg har sen eggløsning. Forrige mnd slo ikke testene ut i det hele tatt, så enten hadde jeg ikke eggløsning eller så var den veldig kort. Når går jeg til legen for å få sjekket om at alt er bra? Jeg har blitt gravid tidligere, men avsluttet svangerskap pga. omstendighetene. Skal jeg roe HELT ned her og fortsette å prøve eller skal jeg dra til legen? Og hva kan man få sjekket i så fall.

MVH. utålmodig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du mistenkte at noe er galt, som mangelfull eggløsning eller ustabil syklus. Synes jeg ikke det er noen grunn å vente 1 år for å oppsøke hjelp. De fleste legene kan ingenting eller lite om kvinnehelse og . Ville gått rett til gynekolog :) 

Anonymkode: 9470c...cda

Skrevet

Vi gikk til legen etter ett år, ble henvist til gynekolog, fikk time der etter 2 mnd, tok en titt om alt så normalt ut og fikk beskjed å ta kontakt om 4 nye mnd hvis ingenting var skjedd. Altså etter 1,5 år med prøving. Hos gynekologen kunne hun se antydninger til pcos, men ville ikke undersøke før det var gått 1,5 år med prøving...

De sier jo ett år med prøving før en oppsøker hjelp, verste som skjer er at legen ikke vil ta noen tester og du får beskjed om å vente 6 mnd. 

lykke til med prøvingen!

Anonymkode: 0ae9b...47a

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi gikk til legen etter ett år, ble henvist til gynekolog, fikk time der etter 2 mnd, tok en titt om alt så normalt ut og fikk beskjed å ta kontakt om 4 nye mnd hvis ingenting var skjedd. Altså etter 1,5 år med prøving. Hos gynekologen kunne hun se antydninger til pcos, men ville ikke undersøke før det var gått 1,5 år med prøving...

De sier jo ett år med prøving før en oppsøker hjelp, verste som skjer er at legen ikke vil ta noen tester og du får beskjed om å vente 6 mnd. 

lykke til med prøvingen!

Anonymkode: 0ae9b...47a

For en dårlig gynekolog.. 

Anonymkode: 6ffc3...469

• Liker 1
Skrevet

Gå å sjekk deg :) Hvorfor vente ett år om du mistenker noe. Bortkastet tid. Jeg sjekket meg etter 4 mnd da jeg mistet 3 ganger. Ble gravid rett etterpå med hjelp :) Så noen ganger er det småtterier man trenger medisiner til. Glad jeg gikk når jeg gikk.

Da kan du ta blodprøver og en standard ultralyd 

Anonymkode: b7af9...818

• Liker 1
Skrevet

Er lite hjelp i det offentlige etter så kort tid. Bestill time hos en privat gyn/fertilitetssenter og be de ta undersøkelser (både innvendig ul, blødprøver for å sjekke hormon nivåene dine mm og sæd analyse av mannen din. 

Men prøv å ro ned, 6mnd prøving er relativt kort tid. Lykke til😊♥️

• Liker 2
Skrevet

Kan du ikke bare si dere har prøvd i ett års tid?...

Anonymkode: 6e1a5...da8

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare si dere har prøvd i ett års tid?...

Anonymkode: 6e1a5...da8

Kan de ikke bare prøve et års tid først?

Ingen grunn til å stresse, gi det litt tid.

• Liker 3
Skrevet

Enig med den over her- gå privat til en fertilitetsklinikk så tar de en fruktbarhetssjekk på dere. Det inkluderer også sædprøve av mannen, noe som er viktig å sjekke da menn har stadig dårligere sædkvalitet og er like mye "skyld" i infertilitet. Men prøv noen måneder til, 90% av alle par oppnår graviditet innen ett års aktiv prøving. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Tvist skrev:

Kan de ikke bare prøve et års tid først?

Ingen grunn til å stresse, gi det litt tid.

Det er ikke noe vits i å gi det tid om hun ikke har eggløsning/kort lutealfase osv. 

Da kan man like så gjerne ikke prøve.. 

Anonymkode: 6ffc3...469

Skrevet

Jeg gikk til privat gynokolog etter 6 mnd (er 25), mest for at jeg selv skulle klare å slappe mer av. Mannen fikk også sjekket seg. Og etter vi hadde prøvd noen mnd til henviste fastlegen min videre til en mannlig gynokolog (offentlig). Er visst myee kortere ventetid med mannlige gynokologer. Her fikk vi tatt alle prøver, og ble henvist videre til Porsgrunn. 

Anbefaler deg hvertfall å sjekke deg om dette er noe som beskymrer deg 😊 man får veldig god hjelp, og ting kan ta tid om det blir prøverørs :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...