Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

noen her som har erfaring fra babysvømming og kan fortelle litt om det praktiske rundt svømmingen? Hvordan gjorde du det i garderoben -hvor var baby når du dusjet osv? Er det vanlig at baby kun skal ha på badetruse og ikke badebleie, eller varierer dette fra sted til sted? 

Hvor gammel var baby når dere gikk på kurs, og synes du det var for tidlig/seint i forhold til alder/utvikling?

Anonymkode: 805a3...9fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi begynte når baby var rundt 4 mnd tror jeg, baby lå på matte sammen med de andre babyene mens de voksne dusjer også dusjer man barna etterpå. Inne i garderoben lå ungen på en stellematte tullet inn i håndkle mens jeg tørket og kledde på meg, brukte å tørke ungen fort i dusjen da det er kaldere inne i garderoben. Etterpå fikk han pupp da han var sliten og sulten etter bading. Selve badingen varte bare ca 25 til 30 min da babyene blir fort slitne. Vi brukte bare badebleie, heldigvis var mitt barn allerede da en rutine bæsjer og bæsjet kun på morgen ca 20 min etter han sto opp så vi slapp den blemma i bassenget 😅 

Mulig dere gjør det annerledes Der dere er, men sånn gjorde vi det. Jeg brukte å ha med meg en stor sekk også et sånt tisse underlag som kan bruker i sengen også brukte jeg sekken som stellematte da det var mange om beinet på de. 

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hei,

noen her som har erfaring fra babysvømming og kan fortelle litt om det praktiske rundt svømmingen? Hvordan gjorde du det i garderoben -hvor var baby når du dusjet osv? Er det vanlig at baby kun skal ha på badetruse og ikke badebleie, eller varierer dette fra sted til sted? 

Hvor gammel var baby når dere gikk på kurs, og synes du det var for tidlig/seint i forhold til alder/utvikling?

Hva legger du uttrykket badetruse og badebleie? Vi har vært mange steder, og kun 1 sted er det vært bare truse. Men vi har stortsett brukt badebleier av stoff. Kun en sjelden gang engangsbadebleier.

Anonymkode: 6b0dc...78c

• Liker 1
Skrevet

Vi har vært på babysvømming siden mars, da var hun ca 4 måneder. I starten var det kun 15 minutter i basseng, da de blir veldig fort slitne. Hun som holder kurset jeg er på, har holdt på med dette i mange år - hun har faktisk hatt meg på babysvømming da jeg var baby 😅 hun anbefaler bare badetruse på sine kurs, men det er mange som bruker badebleier i stedet. Min bruker bare truse. 

Hun har hatt stort utbytte av å være der, elsker å dusje og koser seg i vann. Hun blir ett år neste uke, men klarer allerede å hoppe fra kanten (sittende), og svømme inn mot kanten igjen. 

• Liker 1
Skrevet

Har gått på babysvømming siden mini var 4-5 mnd. Han er nå 1 1/2 år og vi går fortsatt. Han er nå ganske trygg i vannet, hoppet fra kanten og dukker under med et smil. Det beste er at han har lært seg å klatre opp av bassenget nesten på egenhånd. Det viktigste med babysvømming er å gjøre barna selvbergende :) 

Anonymkode: e554d...364

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger du uttrykket badetruse og badebleie? Vi har vært mange steder, og kun 1 sted er det vært bare truse. Men vi har stortsett brukt badebleier av stoff. Kun en sjelden gang engangsbadebleier.

Badetruse tenker jeg blir tilsvarende det vi voksne bruker, og badebleie = engangs. Har lest flere steder at det ikke skal brukes engangs-badebleier, men det ser ut til å variere mellom de ulike svømmehallene.

Takk for svar folkens, og tar gjerne imot flere erfaringer 😊

Skrevet

Min er 11 mnd nå, har hatt to sesonger med babysvømming. Bruker badetruser, en sånn som er helt stram rundt låra. 

Baby trenger ikke dusjes før svømming for de er ett år her, med mindre de er skitne da. Har på antisklisokker fra småen begynte å krabbe. Først la han på håndkle oppi en nedbretta ikeapose (fra 2 mnd) mens jeg dusja. Det er varmekabler i garderoben så varmt og godt. Ligger og pludrer i badetrusa til jeg har vaska meg. Nå krabber han rundt mellom alle dusjene mens jeg dusjer og løper rundt naken for å hente han, om hverandre 🙈 etter svømming dusjer jeg han først. Kler på og sender ut til pappan før jeg tar meg selv. 

Veldig gøy på babysvømming, fantastisk familieaktivitet. Han elsker å svømme rundt (med støtte), dykke, hoppe fra mor til far, kan klatre opp på bassengkanten. Har hoppet på dypet med småen i armene og svømt til grunna med han på magen. Han holder pusten når han kommer ned med ansiktet i vannoverflaten i badekaret hjemme. Morsomt å se 😃 mye å glede seg til! 

Anonymkode: 917b4...17a

• Liker 1
Skrevet

Begynte da hn var 8 uker, super aktivitet! Har pleid å sende med pappaen, da det er mindre hår,klær og badedrakt og alt slikt, mye lettere for ham. 

I begynnelsen kan baby ligge på håndduk i garderoben, men mange tar med bilstol eller vogn (med hjultrekk) inn. Når baby blir større har de ofte IKEA-stiler baby kan sitte i mens du dusjer. Vi bruker badebleie, men har også brukt badebukse for baby.

Veldig fin aktivitet, vår begynte å stupe uti selv (fra matte) ved 9 mnd, elsker å bade!

Anonymkode: b5b11...5d0

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Badetruse tenker jeg blir tilsvarende det vi voksne bruker, og badebleie = engangs. Har lest flere steder at det ikke skal brukes engangs-badebleier, men det ser ut til å variere mellom de ulike svømmehallene.

DET tror jeg ingen anbefaler! Da hadde man jo badet i 💩 Det finnes «badetruser» som holder på innholdet, som vil si en type badebleie som kan brukes flere ganger. 

Anonymkode: ec898...ce6

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva kaller du da de trusene som holder bæsjen inne? Det er de badebleiene som jeg opplever at man blir anbefalt.

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

DET tror jeg ingen anbefaler! Da hadde man jo badet i 💩 Det finnes «badetruser» som holder på innholdet, som vil si en type badebleie som kan brukes flere ganger. 

Babyswim anbefaler faktisk det. Men  der er det også bare babysvømming.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja, har både hørt og lest dette flere steder. Mener selvsagt ikke nøyaktig samme type badebukse som jeg selv ville hatt på meg, men altså en som er av tøy.

Babyverden:

Barnet skal ikke ha bleie på i bassenget, kun en tettsittende bukse i tilfelle “uhell”. Buksen må ha strikk rundt mage og lår.

Svømming.no:

I vannet skal babyen ha på seg en liten tettvevet truse uten bleie. Trusen skal kunne fange opp eventuelt ukontrollert utslipp.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kaller du da de trusene som holder bæsjen inne? Det er de badebleiene som jeg opplever at man blir anbefalt.

Badebukse/truse? Altså ikke bleie 😊

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, har både hørt og lest dette flere steder. Mener selvsagt ikke nøyaktig samme type badebukse som jeg selv ville hatt på meg, men altså en som er av tøy.

Babyverden:

Barnet skal ikke ha bleie på i bassenget, kun en tettsittende bukse i tilfelle “uhell”. Buksen må ha strikk rundt mage og lår.

Svømming.no:

I vannet skal babyen ha på seg en liten tettvevet truse uten bleie. Trusen skal kunne fange opp eventuelt ukontrollert utslipp.

Nettopp! En bukse som holder på innholdet, det er jo noe helt annet enn hva vi voksne har på oss. Det var jo nettopp det jeg beskrev. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Babyswim anbefaler faktisk det. Men  der er det også bare babysvømming.

Det nekter jeg å tro. De vil jo ha noe som holder på innholdet! 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det nekter jeg å tro. De vil jo ha noe som holder på innholdet! 

Nei. De vil at man skal se med engang det kommer ut. De nekter slike badebleier andre anbefaler.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Babyverden:

Svømming.no:

Ja, det de beskriver er en badebleie 😅 eks her https://minie.no/badebleier

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det de beskriver er en badebleie 😅 eks her https://minie.no/badebleier

Ok ser at det blir forvirrende når bleie brukes om både truser og engangsbleier 😂 men når de presiserer at man ikke skal bruke bleie så tolker jeg det som at baby ikke skal ha engangsbleie på 😅

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ok ser at det blir forvirrende når bleie brukes om både truser og engangsbleier 😂 men når de presiserer at man ikke skal bruke bleie så tolker jeg det som at baby ikke skal ha engangsbleie på 😅

Ja, men badebleier er små om oftest det jeg snakker om, men de andre kalles engangs badebleie. Kun bleie håper jeg ingen finner på å bruke 1😳😅

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. De vil at man skal se med engang det kommer ut. De nekter slike badebleier andre anbefaler.

Eh, nei! de vil selvsagt ikke ha bæsj flytende rundt i bassenget sitt de heller: 
«Badebuksene sitter tett rundt barnets mage og lår, for å hindre at eventuell avføring kommer ut.» 
https://babyswim.no/2019/dette-er-praktisk-informasjon/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...