AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #1 Skrevet 27. november 2019 Jeg har fått pusset opp et kjøkken i et hus vi arvet som vi skal bruke som fritidsbolig. Huset ligger langt fra der vi bor så vi har ikke vært tilstede under oppussingen. Nå har vi fått ferdig regning fra firma som har utført dette, og vi stusser litt over antall arbeidstimer. Det som er gjort er: Oppussing av kjøkken ca 7 kvm - riving av gammel kjøkkeninnredning og fjerning av gulvbelegg (gammel innredning var vask, utslagsvask og 2 meter med benk og skap) - lagt nytt vinylgulvbelegg inkl. utretting/jevning av gulv - satt opp ferdigmalte panel veggplater på eksisterende vegg (ikke revet noe under) - gulv og taklister - montering av IKEA kjøkken (til sammen 6 overskap og 6 underskap m/skuffer). På fakturaene er det til sammen 116,5 arbeidstimer. Noe som vel tilsvarer 3 hele arbeidsuker. Vi har som sagt ikke vært til stede så vet ikke hvor mye og hvor lenge det har vært noen her. Arbeidet har blitt gjort over en periode på ca 6 uker. Ja, vi vet at oppussing koster, men hvordan regnes egentlig arbeidstimene? Synes det høres ganske mye ut å bruke 3 hele arbeidsuker med jevn og trutt jobbing for å gjøre dette. Badet ble pusset opp på 2 uker og der hadde vi en fast pris før arbeidet startet. På kjøkkenet hadde vi ikke det. Forresten er ikke arbeidet ferdig heller, for de har enda ikke listet helt ferdig og ventilasjon ut mangler fremdeles. Er det noen her som har erfaring med dette enten som håndtverker eller som har fått pusset opp kjøkken e.l. som kan sammenliknes? Synsing er ikke så nyttig. Jeg ønsker meg heller noen konkrete sammenlikninger for å se om vi er helt på jordet. Mulig det er riktig... ? Anonymkode: f99b9...1da
Belima Skrevet 27. november 2019 #2 Skrevet 27. november 2019 Husk at de tar timepris for kjøring til og fra også.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #3 Skrevet 27. november 2019 2 minutter siden, Belima skrev: Husk at de tar timepris for kjøring til og fra også. Ja det regner jeg med at de gjør. Huset er 19 km fra kontoret til firmaet. Anonymkode: f99b9...1da
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #4 Skrevet 27. november 2019 Du bare ga håndtverkerene en blank sjekk? Si fra etterpå hvor mange timer du har brukt lissom? Uten å snakke om pris/timer eller noe som helst 😕 Det hørtes ut som sinnsykt mange timer, men når du ikke avtaler noe i forkant så har jeg dessverre erfart at de fører opp alt - kjøring til jobben, kjøring hjem fra jobben, bortkjøring av søppel osv. og runder helt sinnsykt opp. 15 min søppel = 1 time osv. Og så helt sinnsykt timesbruk med en effektivitet lik null... Så ja, sånn må være avtalt og klart før jobben. Anonymkode: 55649...513 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #5 Skrevet 27. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bare ga håndtverkerene en blank sjekk? Si fra etterpå hvor mange timer du har brukt lissom? Uten å snakke om pris/timer eller noe som helst 😕 Det hørtes ut som sinnsykt mange timer, men når du ikke avtaler noe i forkant så har jeg dessverre erfart at de fører opp alt - kjøring til jobben, kjøring hjem fra jobben, bortkjøring av søppel osv. og runder helt sinnsykt opp. 15 min søppel = 1 time osv. Og så helt sinnsykt timesbruk med en effektivitet lik null... Så ja, sånn må være avtalt og klart før jobben. Anonymkode: 55649...513 Det var ikke noe særlig konstruktivt svar egentlig. Vi avtalte timeprisen på forhånd. Og de hadde fullført badet til avtalt pris og hadde gjort en god og effektiv jobb. Dette er et ganske stort og kjent firma i området. Ja vi gjorde tydeligvis noe dumt ved å ikke ha avtalt en sum skriftlig på forhånd. Har du noe sammenlikningsgrunnlag som kan være mer til hjelp? Anonymkode: f99b9...1da
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #6 Skrevet 27. november 2019 Jeg har tidligere måtte betale pr time, pr mann.. altså de var to stykker som jobbet i 5 timer samtidig, og da måtte jeg betale for 10t. Kan det være noe sånt her og? Vet ikke om det er vanlig praksis.. Anonymkode: 578c3...559 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #7 Skrevet 27. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har tidligere måtte betale pr time, pr mann.. altså de var to stykker som jobbet i 5 timer samtidig, og da måtte jeg betale for 10t. Kan det være noe sånt her og? Vet ikke om det er vanlig praksis.. Anonymkode: 578c3...559 Ja vi tenkte på det. Men det er bare en som har jobbet her. Et par timer har de vært to stykker. Det vet vi. Anonymkode: f99b9...1da
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #8 Skrevet 27. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja vi tenkte på det. Men det er bare en som har jobbet her. Et par timer har de vært to stykker. Det vet vi. Anonymkode: f99b9...1da Da tar arbeidet ofte mye lengre tid om det er 1 alene. Anonymkode: 862e0...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #9 Skrevet 27. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da tar arbeidet ofte mye lengre tid om det er 1 alene. Anonymkode: 862e0...c6b Det forstår jeg også. Men 3 fulle arbeidsuker på å montere 12 IKEA skap, legge vinylbelegg på gulv og sette opp ferdigmalt panelplater på eksisterende vegg? Jeg har nå bedt om en mer spesifisert faktura. Fant frem papirene og notatene fra telefonsamtale før arbeidet startet der jeg ble forespeilet en pris på rundt 70 000 eksl. materialer. Anonymkode: f99b9...1da 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #10 Skrevet 27. november 2019 Oi😳 her brukte de en dag på riving, 1 dag på klargjøring, 4 dager på montering. Stort Epoq kjøkken, ca 20kvm. Betalte 36 000 for jobben (minus innredningen) Anonymkode: e2677...8a2 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #11 Skrevet 27. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Oi😳 her brukte de en dag på riving, 1 dag på klargjøring, 4 dager på montering. Stort Epoq kjøkken, ca 20kvm. Betalte 36 000 for jobben (minus innredningen) Anonymkode: e2677...8a2 Tusen takk for nyttig svar. Det er fint å ha noe å sammenlikne med når vi skal gå i dialog med de. TS Anonymkode: f99b9...1da
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #12 Skrevet 28. november 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for nyttig svar. Det er fint å ha noe å sammenlikne med når vi skal gå i dialog med de. TS Anonymkode: f99b9...1da Elektriker var også utenom forresten:) så den prisen var for riving, klargjøring av rom, montering og rørlegger som koblet på vasken. Anonymkode: e2677...8a2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #13 Skrevet 28. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Elektriker var også utenom forresten:) så den prisen var for riving, klargjøring av rom, montering og rørlegger som koblet på vasken. Anonymkode: e2677...8a2 Ja elektriker er utenom her også. I tillegg har jeg fått nytt gulv og plater på veggene. Anonymkode: f99b9...1da
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #14 Skrevet 28. november 2019 Mitt eneste sammenligningsgrunnlag er meg selv. Hadde aldri pusset opp noe før, og på å rive kjøkken, rive plater, sette opp nye, sparkle, male, legge parkett og montere et vanlig kjøkken (7 m innredning) brukte jeg 4 dager x 12 timer, inkl. Research, innkjøp og bortkjøring. Jeg er umulig mer effektiv enn en snekker. 116,5 timer inkl. kjøring høres dessverre ut som noen som prøver seg. Anonymkode: ea45a...bf8 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #15 Skrevet 28. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt eneste sammenligningsgrunnlag er meg selv. Hadde aldri pusset opp noe før, og på å rive kjøkken, rive plater, sette opp nye, sparkle, male, legge parkett og montere et vanlig kjøkken (7 m innredning) brukte jeg 4 dager x 12 timer, inkl. Research, innkjøp og bortkjøring. Jeg er umulig mer effektiv enn en snekker. 116,5 timer inkl. kjøring høres dessverre ut som noen som prøver seg. Anonymkode: ea45a...bf8 Tusen takk for konstruktivt og hjelpsomt svar. Godt å høre vi ikke er helt på viddene når vi har reagert på timebruken hos oss. TS Anonymkode: f99b9...1da 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #16 Skrevet 28. november 2019 Men hva er fakturaen på? 116 t burde jo bli noe som 70.000 som du er estimert? Stemmer iallefall i forhold til timepris som våre håndtverkerr tar. Anonymkode: b20f9...09e
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #17 Skrevet 28. november 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Oppussing av kjøkken ca 7 kvm - riving av gammel kjøkkeninnredning og fjerning av gulvbelegg (gammel innredning var vask, utslagsvask og 2 meter med benk og skap) - lagt nytt vinylgulvbelegg inkl. utretting/jevning av gulv - satt opp ferdigmalte panel veggplater på eksisterende vegg (ikke revet noe under) - gulv og taklister - montering av IKEA kjøkken (til sammen 6 overskap og 6 underskap m/skuffer). Dette høres voldsomt ut. Det er jo ikke store kjøkkenet. Mitt grovestimat for 1 person ville vært noe som dette: - Riving: 1 dag - Gulvbelegg: 2 dager - Veggplater: 1 dag (hvis det ikke er veldig mye rare vinkler og utskjæringer) - Listing: 1 dag (hvis det ikke er veldig mye rare vinkler og utskjæringer) - Montering av kjøkken: 3 dager (1 dag for sammenskruing av skrog og 2 dager for montering) Totalt: 8 dager = ~65 timer + avfallshåndtering Anonymkode: 0920d...1c5 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #18 Skrevet 28. november 2019 For et lite kjøkken hørtes det veldig mye ut. Her pusset vi opp et kjøkken på 60kvm. Riving, nytt gulv og etterisolere, varmekabler, nytt kjøkken og montering av det. Det kostet oss i underkant av 1mill. Men kjøkkeninnredningen og hvitevarene som kostet mest. Sentralt i Oslo. Pluss avfallshåndtering. Anonymkode: 163bf...e52 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #19 Skrevet 28. november 2019 Høres jo ikke ulogisk ut. Vet jo ikke hva dere betalte for dette. Jeg har pussa opp to rom men fikk spesifisert tilbud med antall timer og hva som skulle gjøres og total pris. Der stod det også at eventuelle uforutsette ting skulle gis beskjed om og da ble det timepris. Mye av arbeidet var sånn småplukk arbeid som forberedelse til maling med og tape lister, dører, vinduer. Det tok tid. Hos meg brukte de en uke 37,5 timer. Man må jo følge med når man har folk som gjør ting. Jeg måtte piske rundt min maler et par ganger pga tok litt vel lang pause innimellom. Anonymkode: 1bcea...464
AnonymBruker Skrevet 28. november 2019 #20 Skrevet 28. november 2019 Høres ganske vanvittig ut med så mange timer. Vi er ikke fagmenn, men brukte 2 dager på tilsvarende jobb her. Da med en baby og at vi sov normalt i tillegg. 116 timer?? 🤔 Anonymkode: d86c0...e3b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå