Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bedriften jeg jobber i skal omorganiseres og det er derfor opprettet nye stillinger. Må disse stillingene lyses ut internt?

I arbeidsmiljøloven står det kun om ledige stillinger, ikke nye. 

Anonymkode: d578f...ebc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare i det offentlige at det er krav om å lyse ut stillinger. Private bestemmer selv. Mye styr å lyse ut stillinger så det er ofte man ikke gjør det.

Skrevet

Står i arbeidsmiljøloven at alle bedrifter skal lyse ut ledige stillinger internt, så den er jeg sikker på. Spørsmålet er bare om det gjelder nye stillinger også.

Skrevet
3 minutter siden, prt90 skrev:

Det er bare i det offentlige at det er krav om å lyse ut stillinger. Private bestemmer selv. Mye styr å lyse ut stillinger så det er ofte man ikke gjør det.

§ 14-1. Informasjon om ledige stillinger i virksomheten

Arbeidsgiver skal informere arbeidstakerne om ledige stillinger i virksomheten. Innleid arbeidstaker skal informeres på tilsvarende måte.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

§ 14-1. Informasjon om ledige stillinger i virksomheten

Arbeidsgiver skal informere arbeidstakerne om ledige stillinger i virksomheten. Innleid arbeidstaker skal informeres på tilsvarende måte.

Å informere om det er noe annet enn at man lyser dem ut. Informasjonsplikt medfører ikke plikt til å lyse ut, for så å holde intervjuer etc. Private ansetter egentlig hvem de vil, på den måten de selv ønsker. 

Anonymkode: 8e415...414

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å informere om det er noe annet enn at man lyser dem ut. Informasjonsplikt medfører ikke plikt til å lyse ut, for så å holde intervjuer etc. Private ansetter egentlig hvem de vil, på den måten de selv ønsker. 

Anonymkode: 8e415...414

Men da skal de informere om disse stillingene før de er satt da? Jeg vet de ansette hvem de vil, jeg er bare opptatt av at de skal gjøre det riktig for de har aldri informert om en eneste ledig stilling og det er kjipt for oss som gjerne skulle søkt på en fulltidsjobb i bedriften... 

Ledelsen sitter i en annen del av landet, så det er ikke alle som får vist seg frem for dem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...