Gå til innhold

Noen med falsk krupp barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Minste jenta på 3 år har hatt det siden hun var baby. Begynner å bli sliten av det nå, å får så vondt i mamma hjerte.. Jeg blir fortsatt så utrolig redd.. Hun har det ofte. 

Noen erfaringer? Hva gjør dere når barnet deres har det? Hvordan klarer dere å roe dere selv å ikke minst barnet ned? ❤️

Hun har nettopp hatt det ikveld, men vi slapp legevakten siden det heldigvis gikk over av seg selv ikveld mens vi satt med åpent vindu. 

Anonymkode: 270b8...3d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det for første gang på fem år for noen uker siden. Var ikke noe koselig, og glad for at et ikke har skjedd før.

Beste trikset for å roe barn ned er å være rolig selv. Om det ikke er nok å sitte ved åpent vindu så gå ut, når det er kaldt ute. Ellers kjøleskap/fryser. 

Anonymkode: f82c3...596

Skrevet

Vi har det, men har sluppet unna hittil i høst. Inntraff første gang litt før toårsalder men er ikke så hardt angrepet, får oftest ikke mer enn ett anfall pr kveld tror ofte merker jeg det i forkant før anfallet kommer skikkelig og går og lukker opp vinduet på fullt gap, da hender det vi unngår anfallet. Ellers må vi sitte ute i rundt en halvtimes tid, jeg bare trøster og er rolig for jeg vet jo det går over. Hører kjappt hvordan pusten roer seg i kald luft. 

Har dere vurdert å få medisin? Tror ikke det er så vanskelig å skulle få

Anonymkode: e989e...7ab

Skrevet

Datteren min hadde det ofte da hun var mindre. Ble livredd første gangen og dro direkte til legevakt. Hun fikk astmamedisin som hjalp som bare søren, og nå har hun ikke hatt anfall på over 3 år.

Det er fælt selvom man vet det ikke er farlig, satt mang en natt oppreist med henne fullt påkledd i senga med vinduet på vidt gap..

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde det for første gang på fem år for noen uker siden. Var ikke noe koselig, og glad for at et ikke har skjedd før.

Beste trikset for å roe barn ned er å være rolig selv. Om det ikke er nok å sitte ved åpent vindu så gå ut, når det er kaldt ute. Ellers kjøleskap/fryser. 

Anonymkode: f82c3...596

Takk for svar. Prøver å være så rolig som jeg greier. Men kjenner hjerte dunke virkelig fort..  Hun er på venteliste til operasjon for falsk mandel som øre nese hals lege tror kan hjelpe litt på kruppen

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har det, men har sluppet unna hittil i høst. Inntraff første gang litt før toårsalder men er ikke så hardt angrepet, får oftest ikke mer enn ett anfall pr kveld tror ofte merker jeg det i forkant før anfallet kommer skikkelig og går og lukker opp vinduet på fullt gap, da hender det vi unngår anfallet. Ellers må vi sitte ute i rundt en halvtimes tid, jeg bare trøster og er rolig for jeg vet jo det går over. Hører kjappt hvordan pusten roer seg i kald luft. 

Har dere vurdert å få medisin? Tror ikke det er så vanskelig å skulle få

Anonymkode: e989e...7ab

Ja vi får en dose betapred med oss hjem. Men den virker ikke akutt. Tar ca 2 timer for den begynner å virke. 

Barnelegen ga ikke ut akutt medisin viss ikke det var noen alvorlige sykdommer. :(. Så vi tørr aldri kjøre på hytta eller dra langt unna sykehuset

Skrevet
10 minutter siden, LatersBaby skrev:

Datteren min hadde det ofte da hun var mindre. Ble livredd første gangen og dro direkte til legevakt. Hun fikk astmamedisin som hjalp som bare søren, og nå har hun ikke hatt anfall på over 3 år.

Det er fælt selvom man vet det ikke er farlig, satt mang en natt oppreist med henne fullt påkledd i senga med vinduet på vidt gap..

Vi har også fått astma medisin for 4 mnd siden. Men det funker ikke 😏

Skrevet

Vi bodde så langt fra sykehuset at vi fikk betapred som medisin vi kunne ha hjemme etter spesialsøknad, etter den ene gangen vi måtte ha ambulanse og adrenalin. For å unngå så kraftig anfall igjen altså. 

Vi brukte generelt kulde for behandling, for damp/varme hjalp ikke for oss. Satte oss på trappa innpakket i dyner og fortalte eventyr og pekte på stjernene. Dempet min egen stemme og angst for at det ikke skulle synes, jo reddere barnet var jo roligere ble jeg i stemmen, og jeg gjentok mange ganger at "det er ikke farlig, nå sitter vi ute og da blir det snart bedre. Vi kan telle til det blir bedre 1-2-3-osv." 

Anonymkode: a39a8...fd8

Skrevet

Sønnen min hadde det ofte da han var liten. Jeg pleide å pakke ham godt inn i dyna og sitte på verandaen med ham på fanget til han pustet normalt igjen. Da han skulle legge seg igjen støttet jeg godt opp med puter så han lå omtrent sittende, og satte vinduet på vidt gap. La ham i vår seng så jeg kunne følge med på pusten hans og passe på at han ikke ble for kald.

Han er 8 nå, og jeg tror han var 3 år sist gang han hadde det. Så kanskje det gir seg snart hos dere også. :)

Anonymkode: c31f2...767

Skrevet

Jo, også klarte jeg å være rolig ved at jeg visste hva det var og at det kom til å bli bedre så fort vi kom oss ut. Første gangen ante jeg ikke hva det var og trodde han holdt på å dø, da fikk jeg panikk og ringte 113. Men så fort jeg visste hva det var gikk det fint.

Anonymkode: c31f2...767

Skrevet
20 minutter siden, LatersBaby skrev:

Falsk krupp kan da være farlig, man kan dø av det i verste fall.

Anonymkode: ddc0d...121

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Falsk krupp kan da være farlig, man kan dø av det i verste fall.

Sykdommen er som regel helt ufarlig, og er mest dramatisk for oss rundt. Det betyr jo selvsagt ikke at vi ikke skal ta våres forhåndsregler, og være ekstra obs. 

Skrevet

Jeg anbefaler å kjøpe en inhalator med medisin. Medisin hjelper, men bare å puste gjennom inhalatoren hjelper også da barnet fokuserer på å puste, og derfor slutter å hyperventilere. Det er viktig å være rolig  - her er det far som får panikk, og barnet blir redd, og hosten blir enda verre. Når barnet er kun med meg går det over mye raskere. 

Selv om falsk krupp oftest ikke er farlig så må man huske at det kan være det. Ser det ut som at barnet har vansker med å puste så må man ringe ambulanse.

Skrevet
Akkurat nå, LatersBaby skrev:

Sykdommen er som regel helt ufarlig, og er mest dramatisk for oss rundt. Det betyr jo selvsagt ikke at vi ikke skal ta våres forhåndsregler, og være ekstra obs. 

Falsk krupp er ikke en sykdom, det er en symptom. Jeg følte at jeg måtte korrigere det du skrev ("man vet at det ikke er farlig") fordi falsk krupp kan i noen tilfeller være veldig farlig selv om det oftest ikke er det. 

Skrevet

Man får ikke anfall av falsk krupp.

Anonymkode: e99c0...679

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Falsk krupp er ikke en sykdom, det er en symptom. Jeg følte at jeg måtte korrigere det du skrev ("man vet at det ikke er farlig") fordi falsk krupp kan i noen tilfeller være veldig farlig selv om det oftest ikke er det. 

Det er en virussykdom som gir betennelse i luftrøret.. 

Skrevet

Sønnen vår hadde det frem til han var ca 10, men hos de fleste går det over tidligere. Var det kaldt ute, pakket vi ham godt inn og satt ute til det ble bedre, og så la han seg halvsittende etterpå. Vi forholdt oss rolige, og etterhvert skjønte han også hva dette var, og ble ikke så engstelig som da han opplevde det de første gangene fra 3-års alder.

Damp hjalp ikke noe særlig godt, heller ikke varm drikke. Var det mildt vær ute, var dog dette de eneste hjelpemidlene vi hadde.

Anonymkode: d318b...af1

Skrevet

Vi pleide å pakke barnet inn i en av våre dundyner, og så gå ut og sette oss på balkongen. Vi med yttertøy på, barnet inntullet i en diger dyne så bare fjeset stakk ut. Kald frisk luft er det beste, det virket alltid.

Falsk krupp kan høres skremmende ut. Første gangen det skjedde, styrtet vi avgårde til legevakten, men det var ikke nødvendig senere, da vi jo lærte hva vi skulle gjøre (ta med ut i kulda).

Lege/legevakt er bare nødvendig i disse tilfellene som er beskrevet her

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen vår hadde det frem til han var ca 10, men hos de fleste går det over tidligere. Var det kaldt ute, pakket vi ham godt inn og satt ute til det ble bedre, og så la han seg halvsittende etterpå. Vi forholdt oss rolige, og etterhvert skjønte han også hva dette var, og ble ikke så engstelig som da han opplevde det de første gangene fra 3-års alder.

Damp hjalp ikke noe særlig godt, heller ikke varm drikke. Var det mildt vær ute, var dog dette de eneste hjelpemidlene vi hadde.

Anonymkode: d318b...af1

Takk for svar. Viste ikke at man kunne ha det så lenge 😏

Hadde han det ofte? Hadde han også krupp på de varmeste dagene på sommeren? 

Jenta mi har alltid hatt en pause fra mai til august. Så har det kommet for fult i september. 

Damp eller varm drikke hjelper ikke på jenta mi.  Bare frisk luft, eller adrenalin selfølgelig

Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Vi pleide å pakke barnet inn i en av våre dundyner, og så gå ut og sette oss på balkongen. Vi med yttertøy på, barnet inntullet i en diger dyne så bare fjeset stakk ut. Kald frisk luft er det beste, det virket alltid.

Falsk krupp kan høres skremmende ut. Første gangen det skjedde, styrtet vi avgårde til legevakten, men det var ikke nødvendig senere, da vi jo lærte hva vi skulle gjøre (ta med ut i kulda).

Lege/legevakt er bare nødvendig i disse tilfellene som er beskrevet her

Hei. Takk for svar. Ja vi prøver å få det til å gå over hjemme først. Men når pusten har vært dårlig i en halvtime så drar vi på legevakta å kommer selfølgelig rett inn. 

Men jeg tenker når det er varme dager.. Hva gjør vi da? Hjelper det like godt å se inni et kjøleskap? 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...