Gå til innhold

Bør hun få lov?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Étoile

Nå har ikke jeg barn, men jeg ville nok latt henne få lov.

Reiste til USA første gang da jeg var 12, sammen med en venninne og hennes søsken på 15 og 17. Nå skulle vi bort for å besøke hennes foreldre, så de passet jo på oss når vi kom fram, men reisen klarte vi fint på egenhånd.

Reiste på språkreise i Frankrike da jeg var 15, og utveksling i USA da jeg var 16, og selvfølgelig var det jo voksne rundt, men det kreves jo en viss ansvarlighet fra en selv også.

Det handler litt om respekt begge veier. Jeg tror tenåringen din har godt av å bli vist at dere stoler på henne, og så er det opp til henne å vise dere at hun er tilliten verdig.

Min erfaring fra da jeg var "fjortis" er at ungene til de foreldrene som hadde mest rigide regler og stolte minst på ungene sine fant på mest bøll, imens de som ble vist tillit prøvde å gjøre seg fortjent til den. Hvis man driter seg ut, blir jo tilliten fort trukket tilbake igjen. Har man for mange og for strenge regler, er de i hodet til en grensesprengende fjortis bare til for å brytes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snusmumrikk

Jeg kan ikke huske om jeg dro alene på overnattingstur uten voksne (andres foreldre eller lærere) selv i den alderen, men flere av mine barndomsvenninner dro blant annet på språkreiser til større byer i utlandet. De gjorde ingenting galt, og de passet på seg selv:)

Jeg ville prøvd å skaffe meg så mye info som mulig om arrangementet, for å forsikre meg om at det er en trygg setting (vet for eksempel om mange som har vært på Ungdom Mot Narkotika-turer som ikke akkurat har vært i organisasjonens ånd :roll: ). Hør med arrangørene - og kanskje også presse/politi for å høre om det har vært tull der før. Du kan jo også gi henne noen restriksjoner i forhold til hva de kan få lov å gjøre utenfor arrangement-området. Jeg ville feks ikke latt en femten-sekstenåring loke rundt i byen utpå kvelden, kanskje med mindre de skal på kino. Men det er jo ikke noe kult å "skremme" henne heller; Oslo er ikke SÅ farlig, og som andre sier er det viktig at man blir vist tillit - selvsagt dersom man fortjener det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Her er det hun skal: http://www.letolan.no/

Har noen erfaringer?

Jeg kjenner ikke vennene, men det er noen datavenner (jenter) på samme alder.

Synes det er litt nifst med hvilke menesker som vil være i hallen, og selvfølgelig reisen til Oslo by da.

Hun har veldig lyst, og vi ser nå begge to på hvilke innspill dere kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Det jeg tenker på når jeg leser dette er ikke faren for fyll og det som følger med. Det jeg tenker på er muligheten for at hun treffer folk hun kun har chattet med på nettet, og som hun har avtalt å treffe på dette arrangementet.

Hva mener du mer datavenner? Regner med det er folk hun kjenner fra før, i virkeligheten og ikke på nett bare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg måtte ha med anstand i form av prester når jeg skulle noe sted på den alderen, til tross for at jeg var ansvarlig.

Det er helt sikkert vakter o.l. på dette stedet hun skal, de passer vel på?

Synes ikke dette stedet høres ut som det er det verste i verden, hadde nektet henne danskebåten liksom, men et datatreff kan da umulig være så farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Hei igjen! :-)

Letohallen, som letolan arrangeres i, ligger på Dal, som er LANGT unna Oslo. I hvertfall forholdsvis, når det tar 45 min med bil. Du som mor behøver ihvertfall ikke bekymre deg for det! Sett datteren din på flyet fra stavanger til gardermoen, så tar det 5-10 minutter med buss derfra. Dermed unngår du alt som har med Oslo å gjøre med en gang, hvis det er målet.

Så får dere heller lage en avtale om at hun ikke får lov til å dra til Oslo da. Jeg fikk ikke lov til det da jeg var 15 år. Vil jentene shoppe, se seg rundt litt o.l går det an for de å hoppe på lokaltoget fra Dal til Jessheim eller Lillestrøm.

Rundt omkring Letohallen er det ikke noe særlig som skjer, den ligger ikke midt oppi noe tettsted, for å si det sånn.... Rett ved en motorvei, og thats it. Dessuten er arr. rusfritt, og det er positivt.

Dataparty pleier stort sett å handle nettopp om data. :) 95% gutter ja, men de er som regel 100 ganger mer interessert i cs enn i jenter, særlig akkurat når de er på lan-party.

Jeg sa i mitt første innlegg at jeg synes datteren din var litt ung, men letolan har jeg aldri hørt noe negativt om, og jeg tror ikke jeg hadde hatt problemer med å la min datter dra dit hvis jeg hadde en, og jeg bodde lenger unna enn jeg gjør...

Du kjenner datteren din best, synes du hun er voksen og ansvarlig nok til å dra, synes jeg du kan vurdere å la henne dra. Jeg hadde likevel forlangt å møtt vennene hun skal dra med først, for å se an hva slags typer de er. en ting er at din datter kanskje er rolig og til å stole på, men det er ikke sikkert de andre er det.

Lykke til ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga the Hotwaxer
Letohallen, som letolan arrangeres i, ligger på Dal, som er LANGT unna Oslo. I hvertfall forholdsvis, når det tar 45 min med bil.

:ler: det ser ut til at noen hysteriske foreldre har strukket bygrensen litt vel langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min femtenåring hadde fått lov.

De kan da utsettes for mye rart hjemme og.

Og hvis foreldrene nekter de, så kan jo det virke motsatt.

Men hvis du har mulighet kan jo du ta deg en Oslotur i samme slengen slik at du er i nærheten. Kose deg, bo på hotell og gå på cafè eller noe annet.

Det hadde nok jeg gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tid å logge inn før, så;

Tusen takk for alle svar. Vi har fulgt med alle innspill, og i går kom min datteren løpende ned for å fortelle at det var en her som hadde ombestemt seg. :-) "Så mamma, du MÅ la meg få dra." :ler:

Det er nok noen hun har snakket med på nettet og ellers truffet noen ganger. Selv har jeg aldri møtt de hun reiser med, men kjenner igjen etternavnet til hun ene.

De vil ta toget som de mener går direkte til dette stedet.

(Med datamaskinen på gulvet)

Jeg vet ikke helt, men når hun sier at "Jeg skal dra uansett!!" Da vil jeg bare snu til nei.

Hun har deltatt på dette i Stavanger 2 ganger, og det har gått greit. Vi får sure unger hjem etter lite søvn, og man er bekymret om natten uansett, men det har gått bra hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Da er det ikke mye som taler for at hun ikke skal få dra nå. Dere virker som oppegående mennesker, flott at dere prater om dette og tar det opp.

Ønsk henne god tur da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
De vil ta toget som de mener går direkte til dette stedet.

(Med datamaskinen på gulvet)

Toget fra Oslo S Stopper på Dal som siste stasjon, men det blir et lite stykke derfra til Letohallen, ihvertfall med en pc under armen. Send med penger til en liten taxitur.

Det er dessverre ikke lov å legge inn telefon nr.

Liv - moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville latt henne dra. Jeg hadde fått lov av mine foreldre. Det er jo flere som drar sammen. Hva er du redd for kan gå galt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Om hun allerede har vært i Stavanger så er det vel ikke så stor forskjell?

(Om dere ikke bor i Stavanger da :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten
Om hun allerede har vært i Stavanger så er det vel ikke så stor forskjell?

(Om dere ikke bor i Stavanger da :wink: )

Opps, så nå at dere bor der...Da blir det jo en liten forskjell, men Dal er så absolutt ikke Oslo da, og det er nok ikke så mye "farlig" som skjer på Lan-treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest10

Jeg hadde latt henne reise.

Forøvrig så jeg på sidene dems at det var avlyst/utsatt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hva er lan? :oops: Skjønte det var no datagreier, men hva går det ut på?

Seriøst, Dal tror jeg er stedet Gud glemte og fanden forlot, mulig det finnes no hjemmebrent i noen gamle låver, men det er det. Kjenner til noen derfra og de er ikke det minste fryktinngytende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leola

Jeg er mor til to gutter og jeg hadde ikke latt de dra alene til Oslo da de var 15, så hvis det var min datter så hadde hun ihvertfall ikke fått lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...