Gå til innhold

Slankere lasagne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig dumt spørsmål og har lite med lasagne å gjøre, men er det næringsgjæren som gjør at vegansk ost lukter helvete? Prøver meg som veganer, men den osten brekker jeg meg av.

Anonymkode: bf756...1f1

Mye vegansk ost lukter skikkelig sterkt, ja - men har aldri opplevd at næringsgjær har noe spesiell lukt? Synes ikke det lukter så mye jeg, så er nok ikke det som gjør at osten lukter 😜 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke problemstillingen. Hvorfor ikke bare spise sunt og magert i ukedagene, og så heller kose seg med en porsjon ordentlig, tradisjonell lasagne på lørdagen med god samvittighet? Må da være mye bedre å spise the real deal, enn å lage en tristere versjon av ting man liker. 

Skal man ha varig vektnedgang/kontroll så må man også unne seg livets gleder, så man ikke blir mat-deprimert og gir opp. Spiser du sunne middager 80% av tiden (som f.eks. en laksefilet og ovnsbakte grønnsaker) og får jevnlig mosjon, kan du trygt kose deg med livretten din også. 

Anonymkode: 0546f...228

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lager hvit saus av nøtter har du vel tredoblet kalorimengden tenker jeg.  Hvit saus laget med litt margarin, hvetemel og lettmelk er ikke spesielt kaloririkt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, deedee_ skrev:

Jeg pleier å lage hvit saus av cashewnøtter, og så bruker jeg ikke ost i det hele tatt, men næringsgjær. Og så bruker jeg grønnsaker og linser istedet for kjøtt, og bytter ut ene laget med lasagneplater med squash. Plutselig er lasagne en sunn middag!

Samme som her i huset,men vi varier på den hvite sausen. Noen ganger bruker vi cashewnøtter,men andre ganger bruker vi blomkål eller hvite bønner :) 

Anonymkode: c55f0...b8f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, deedee_ skrev:

Jeg pleier å lage hvit saus av cashewnøtter, og så bruker jeg ikke ost i det hele tatt, men næringsgjær. Og så bruker jeg grønnsaker og linser istedet for kjøtt, og bytter ut ene laget med lasagneplater med squash. Plutselig er lasagne en sunn middag!

Det her er jo ikke lasagne.. 

Anonymkode: 12691...88a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke problemstillingen. Hvorfor ikke bare spise sunt og magert i ukedagene, og så heller kose seg med en porsjon ordentlig, tradisjonell lasagne på lørdagen med god samvittighet? Må da være mye bedre å spise the real deal, enn å lage en tristere versjon av ting man liker. 

Skal man ha varig vektnedgang/kontroll så må man også unne seg livets gleder, så man ikke blir mat-deprimert og gir opp. Spiser du sunne middager 80% av tiden (som f.eks. en laksefilet og ovnsbakte grønnsaker) og får jevnlig mosjon, kan du trygt kose deg med livretten din også. 

Anonymkode: 0546f...228

🙌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker mye tomatsaus i forhold til mengden hvit saus og plater. I tomatsausen har jeg masse gulrøtter og selleri. Det hender jeg i tillegg har en tredje saus med spinat, eventuelt har spinat i den hvite sausen. Vanligvis har jeg bønner eller linser i tomatsausen, men iblant skeier vi ut med kjøttdeig. Mengden er uansett ikke mer enn en pakke kjøttdeig eller to bokser bønner i en lasagne.

I tillegg serveres lasagne alltid med masse salat. I salaten er det mest salatblader (ulike typer), med litt agurk, paprika og ananas. I tillegg litt enkel dressing med sennep, sitronsaft og olivenolje, men ikke mye. Noen ganger har vi også godt grovbrød til.

Likevel er dette helgemat hos oss. I hverdagen går det mest i fisk eller vegetar med masse grønnsaker, og potet minst fire ganger i uka.

Anonymkode: c6f0f...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lager ofte en variant av lasagne med røkelaks, ricotta (forholdvis mager ost) og spinat. Veldig godt. 

Anonymkode: bf643...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her er jo ikke lasagne.. 

Takk. :) Det er utrolig mange som ikke har forstått at lasagne i utgangspunktet er navnet på en pastatype, ikke på en grateng med vilkårlige ingredienser lagt i lag. 

Anonymkode: dc2fd...b85

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye grønnsaker i tomatsausen. Gulrøtter, squash, løk, selleri, eventuelt annet jeg har liggende. Bruker jeg sopp så baker jeg den i ovnen først (trenger ikke mye fett da), og så hakker jeg den opp før den går i gryta. Umami er tingen, så bruk gjerne en god fond, samt litt ordentlig balsamico. Har jeg rødvinsrester kokes de sammen med tomatsausen. 

Den hvite sausen tuller jeg ikke så mye med, men kan finne på å bruke mindre av den og fylle på med cottage cheese for mer proteiner. Jeg er veldig glad i muskat, og bruker en god del i sausen. 

Så osten. Jeg må ha ordentlig ost, ikke noe lettgreier. Da er trikset å bruke ost med mye smak. På toppen bruker jeg både litt vanlig norvegia (eller tilsvarende) pga smelteegenskapene, og under det laget har jeg parmesan.

Nå nevnte jeg ingenting om kjøtt. Jeg spiser like gjerne vegetarisk som kjøtt, og når jeg bruker sopp i lasagnen så dropper jeg ofte kjøttet. Hvis jeg skal ha kjøtt så blir det heller en ragu med f.eks. høyrygg, som jeg kjøper på tilbud og tilbereder i forkant så jeg alltid har ferdig ragukjøtt i fryseren.

Denne typen mat er kosemat uansett, så det viktigste er å ikke spise for mye. Jeg spiser alltid for mye uansett, så min lasagne er en mellomting. Ikke helt hjerteinfarkt, men heller ikke helt Grete Roede. Og lasagneplatene er hellige, bytter man de ut med noe annet skaper det bare kognitiv dissonans og mye skuffelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Lasagne er pastaplater, så bytter man ut dem, er det ikke lasagne. Et alternativ til en lignende rett er moussaka, hvor man bruker auberginer som mellomlag.

Personlig vil jeg heller spise litt mindre av noe godt, enn å spise mye av en trist etterligning (mye av det som listes opp her høres direkte vondt ut). Det blir det samme som "sunne kaker" - jeg vil heller spise god kake en gang i blant, enn vond kake ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...