Gå til innhold

P-Piller og soling

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Ifjor sommer da jeg gikk på p-piller fikk jeg svært lite farge på kroppen, uansett hvor mye jeg solte meg virket det som.

I år har jeg erstattet pillen med plaster, og etter kun noen få timer i sola har jeg oppnådd ett sinnsykt skille, og det i tillegg med høy faktor. :o

(I tillegg har jeg ikke fått de stygge pigment-flekkene! juhuu!! 8) )

Så spørsmålet er vel egentlig,...finnes det noen bevist sammenheng mellom soling og p-piller/p-plaster?

Og,..andre som har lignende erfaringer??

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Dette har jeg aldri hørt om... :klø:

Er du sikker på at det har noe med p-piller å gjøre da? Er p-pillene og plasteret så forskjellige innholdsmessig?

Gjest Gjesta
Skrevet
Er du sikker på at det har noe med p-piller å gjøre da? Er p-pillene og plasteret så forskjellige innholdsmessig?

Er ikke det flere hormoner i p-piller? :klø:

Kan ikke være 100% sikker nei ;) Holder på å søke etter informasjon,... (vet forresten at pigmentflekker er en bivirkning av p-piller).

Skrevet

Mener legen min sa noe om soling og p-piller.Husker jo ikke helt hva da....

Søkte litt nå og fant dette hentet fra her

"Pigmentflekker kan være så mangt. Noen har fregner som kommer og går, de forsvinner vanligvis i 20-årene. Andre får pigmentskjolder på grunn av hormonpåvirkninger med østrogen, det kan skje under svangerskap og ved bruk av p-piller. Typisk for denne typen er unge kvinner med en skittenbrun flekkvis farge i panne og ved øynene/kinn. Når den utløsende årsaken fjernes, og man er forsiktig med soling, vil denne pigmenteringen langsomt forsvinne, det kan ta et par år.

Pigmentflekker kommer også ofte i den aldrende ansiktshuden som har vært mye utsatt for soling. Dette kan behandles. "

Har ikke fått noe pigmentflekker, men har helt slutta å få farge på leggene. Det fikk jeg jo før. Vet ikke om det har noen sammenheng. Har p-piller uten østrogen nå så frår jeg se :)

Gjest gjest1
Skrevet

Er ikke det flere hormoner i p-piller? :klø:

Kan ikke være 100% sikker nei ;) Holder på å søke etter informasjon,... (vet forresten at pigmentflekker er en bivirkning av p-piller).

pigmentflekker som bivirkning har jeg hørt om, det var delen med soling generelt jeg ikke har hørt om.. At man blir mindre brun av å bruke p-piller/plaster/etc.... Men det er klart at alle hormonene vi får i oss påvirker kroppen, også på flere måter enn det vi tar de for. Så jeg avfeier det ikke, mulig at det er derfor jeg er så blek også :wink:

Skrevet

Kan jo HÅPE det er derfor jeg har vært bleik uansett hva jeg har gjort de siste årene, og at det da hjelper at jeg ikke benytter hormonell prevensjon i år. Men.. har ikke sett noe særlig til sola enda i år da...

Gjest gjesten
Skrevet

Jeg gikk på Trionetta i 5-6 år. Har alltid hatt sterk hud som har tålt "alt" når det kom til sol og sjelden blitt brent.Men etter at jeg begynte å ta p-piller har huden tålt solen dårligere og dårligere. Først nå nesten 4 år etter at jeg slutta på pillen er huden tilbake til sitt gode,gamle.

Jeg er hellig overbevist om at det var p-pillene som forårsaket at sola og huden min plutselig ikke kom overens som tidligere :wink: .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...