AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #1 Skrevet 27. november 2019 Ser det er mange som tigger etter penger, mat og gaver på finn.no, gjerne fra folk som mottar sosialstønader. Jeg er syk selv og har dårlig økonomi, men klarer meg akkurat og kunne aldri i min villeste fantasi funnet på å gjort noe slikt uansett. Det strider bare i mot alt jeg står for. Ikke bare fordi det er forferdelig nedverdigende og ydmykende, men også fordi folk kanskje smører på og rett og slett juger om situasjonen sin forde de sparer opp til en ferie eller lignende. Man vet faktisk ikke. Vi bor i et av verdens rikeste land der man faktisk får betalt av staten for å være syk og å ikke jobbe. Allikevel er det haugevis med tigging på finn. Jeg forstår bare ikke. Anonymkode: c1753...f4d
Million Skrevet 27. november 2019 #2 Skrevet 27. november 2019 Jeg kan forstå at alenemødre på trygd eller sosialstønader har det veldig trangt. Det koster mye penger å fostre opp barn, både i klesveien, matveien og mht fritidsaktiviteter og bursdager de er bedt i osv. Listen er uendelig med hensyn til hva som kan komme til å koste penger når det gjelder barna. Jeg ville ikke donert noen penger til et slikt tiggerbrev, men jeg kunne donert en handlepose med julemat for eksempel. Blitt med og handlet i butikken, og så betalt for det hele når vi kom til kassen. Julekosen. Varer som er lette og attraktive å selge, som f.eks. ipad og iphone, ville jeg aldri donert til fremmede sånn. Det kan være de bare er ute etter pengene, og selger dem for å bruke penga til ferietur eller noe annet tull etterpå. 13
Menchit Skrevet 27. november 2019 #3 Skrevet 27. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bor i et av verdens rikeste land der man faktisk får betalt av staten for å være syk og å ikke jobbe. Allikevel er det haugevis med tigging på finn. Jeg forstår bare ikke. Anonymkode: c1753...f4d Jeg forstår bare ikke hvordan folk ikke greier nå se lenger enn sin egen nesetipp! Selv om du er syk og greier deg, så er ikke det gitt at alle andre greier akkurat det samme som deg. Det finnes sikkert mennesker med samme sykdom som deg, som greier dobbelt så mye som deg, så hvorfor greier ikke du mer? Eller mindre for den saks skyld. Når det er sagt så kunne jeg nok aldri lagt ut en tigge annonse på finn. Tror jeg, siden jeg aldri har vært så dårleg stilt at det har vært nødvendig. Men hvem vet, om jeg var raka blakk, i gen nettverk, og tannpine fra helvete feks er det mulig jeg hadde gjort det jeg også. 6
Gjest O.G. Skrevet 27. november 2019 #4 Skrevet 27. november 2019 Vel, det er jo bare å ignorere disse annonsene.
WhiteSwan Skrevet 29. november 2019 #5 Skrevet 29. november 2019 På 27.11.2019 den 18.20, AnonymBruker skrev: Ser det er mange som tigger etter penger, mat og gaver på finn.no, gjerne fra folk som mottar sosialstønader. Jeg er syk selv og har dårlig økonomi, men klarer meg akkurat og kunne aldri i min villeste fantasi funnet på å gjort noe slikt uansett. Det strider bare i mot alt jeg står for. Ikke bare fordi det er forferdelig nedverdigende og ydmykende, men også fordi folk kanskje smører på og rett og slett juger om situasjonen sin forde de sparer opp til en ferie eller lignende. Man vet faktisk ikke. Vi bor i et av verdens rikeste land der man faktisk får betalt av staten for å være syk og å ikke jobbe. Allikevel er det haugevis med tigging på finn. Jeg forstår bare ikke. Anonymkode: c1753...f4d Man får ikke betalt for å være syk eller la være å jobbe, nei. Herregud 🤦🏻♀️ Du er syk selv men kan lire av deg noe så dumt? Man velger ikke å bli syk. Det skulle bare mangle å være et medmenneske. Det er selvfølgelig ikke greit å utnytte noen og be om gaver på Finn hvis man ikke er i en sånn situasjon, men det finnes folk som faktisk ikke har råd til å kjøpe en eneste julegave og da er det helt greit å spørre om noen vil gi. Det finnes folk som gjerne vil gi og som ser verdien i å dele og glede noen som ikke har så mye. 4
AnonymBruker Skrevet 30. november 2019 #6 Skrevet 30. november 2019 På 27.11.2019 den 18.24, Million skrev: Jeg kan forstå at alenemødre på trygd eller sosialstønader har det veldig trangt. Det koster mye penger å fostre opp barn, både i klesveien, matveien og mht fritidsaktiviteter og bursdager de er bedt i osv. Listen er uendelig med hensyn til hva som kan komme til å koste penger når det gjelder barna. Jeg ville ikke donert noen penger til et slikt tiggerbrev, men jeg kunne donert en handlepose med julemat for eksempel. Blitt med og handlet i butikken, og så betalt for det hele når vi kom til kassen. Julekosen. Varer som er lette og attraktive å selge, som f.eks. ipad og iphone, ville jeg aldri donert til fremmede sånn. Det kan være de bare er ute etter pengene, og selger dem for å bruke penga til ferietur eller noe annet tull etterpå. De må ikke absolutt gå på fritidsaktiviteter som koster penger. Anonymkode: aa236...02b 1
Million Skrevet 30. november 2019 #7 Skrevet 30. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De må ikke absolutt gå på fritidsaktiviteter som koster penger. Anonymkode: aa236...02b Det er jeg enig i, for så vidt, men noen foreldre mener at barn bør og skal gå på minst en aktivitet/sport som holder dem i form og brenner litt energi. Uansett om barnet er interessert eller ikke. Andre barn vil mer enn noe annet gjerne få gå på fotballtrening hver uke som alle de andre guttene i klassetrinnet gjør... da er det vel sårt for lavtlønnede foreldre (særlig aleneforeldre) å måtte si nei fordi det koster penger. Sportsaktiviteter for barn koster egentlig for mye penger i dag. Det er blitt for dyrt, rett og slett. Årsavgifter, medlemsavgifter, cup-avgifter, utstyrsutgifter.... det er helt vilt. 2
GjestSiden2006 Skrevet 2. desember 2019 #8 Skrevet 2. desember 2019 Aldri sett disse annonsene. Er på veldig spesifike steder på Finn. Går ut når jeg har gjort det jeg skal. Vel, vintersport i vår bydel er omtrent gratis. Alt er lokalt med slalom og langrenn, skiheis og slalombakke. Utstyret leies ut GRATIS. Så mange kan bruke Internett på en annen måte enn tigging. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #9 Skrevet 4. desember 2019 Jeg skal innrømme at når det er satt opp lister med ting som er lett å få solgt videre som spillkonsoller, mobiler og dyre merkeklær, så kjenner jeg at jeg er såpass skeptisk at jeg foretrekker å støtte organisasjoner som deler ut til dem de vet trenger det. Og jeg syns ikke det er noe i veien med å ta imot hjelp på den måten dersom man trenger det. Her har de handlevogner på butikkene stående slik at man kan kjøpe noe ekstra og putte oppi dem, varene blir gitt videre til Frivilligsentralen som fordeler dem og deler ut. Så de siste gangene jeg har handlet har jeg kjøpt noe for å legge oppi der. Vi har også brukt å donere et par leker til julegaveutdeling. Anonymkode: e8063...1f9
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #10 Skrevet 4. desember 2019 15 minutter siden, AnonymBruker said: Her har de handlevogner på butikkene stående slik at man kan kjøpe noe ekstra og putte oppi dem, varene blir gitt videre til Frivilligsentralen som fordeler dem og deler ut. Så de siste gangene jeg har handlet har jeg kjøpt noe for å legge oppi der. Vi har også brukt å donere et par leker til julegaveutdeling. Anonymkode: e8063...1f9 Off topic, men hvor i butikken står disse vognene? Ved kassa? Kan se for meg det finnes enkelte som ser sitt snitt til å forsyne seg av disse Anonymkode: e0c58...d0c
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2019 #11 Skrevet 4. desember 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Off topic, men hvor i butikken står disse vognene? Ved kassa? Kan se for meg det finnes enkelte som ser sitt snitt til å forsyne seg av disse Anonymkode: e0c58...d0c De står rett etter kassa, men synlig for de som jobber der. Så jeg tror det blir forhindret på den måten. De blir også tømt jevnlig, siden kjølevarer ikke kan ligge der lenge. Anonymkode: e8063...1f9
Gjest ti10 Skrevet 4. desember 2019 #12 Skrevet 4. desember 2019 Har litt blandede følelse når det gjelder det der. Noen av annonsene er jo virkelig hjerteskjærende, mens andre bare virker grådige. Når de kommer med spesifikke, dyre ønsker, blir jeg ganske skeptisk. Hvis man har så dårlig råd at man må be fremmede om hjelp for å lage til jul for ungene sine, da synes jeg det er drøyt å ønske Iphone, nettbrett osv. Og når de understreker hvor vanskelig det er for dem å legge ut annonsen og be folk om penger, men samtidig forteller at de ønsker seg gaveR (flertall) til ettåringen, da lurer jeg litt. Alle vil vel det beste for ungene sine, men en ettåring vet ikke hva jul er og vil ikke merke om det ikke blir gaver. Og hvis de virkelig hadde vært så beskjedne, hadde det kanskje holdt med én gave til barnet? Og disse som ønsker nettbrett osv til småunger, her snakker vi ettåringer og toåringer, da blir det for dumt. Vet at det faktisk går an å være uheldig og trenge hjelp, men det er synd om de som virkelig er verdige trengende blir borte i alle de grådige annonsene.
Luckiness Skrevet 21. desember 2019 #13 Skrevet 21. desember 2019 Jeg kunne fint gitt vekk noe. Enten julemat, noe pent brukt/ubrukt jeg ikke bruker. Eventuelt kjøpt noe lite hvis det er snakk om gave til barn. Men jeg liker ikke annonsene hvor folk prøver å få frem «mellom linjene» at de trenger ny iPhone, iPad o.l. 3
Gjest Witch24 Skrevet 21. desember 2019 #14 Skrevet 21. desember 2019 På 30.11.2019 den 14.14, Million skrev: Det er jeg enig i, for så vidt, men noen foreldre mener at barn bør og skal gå på minst en aktivitet/sport som holder dem i form og brenner litt energi. Uansett om barnet er interessert eller ikke. Andre barn vil mer enn noe annet gjerne få gå på fotballtrening hver uke som alle de andre guttene i klassetrinnet gjør... da er det vel sårt for lavtlønnede foreldre (særlig aleneforeldre) å måtte si nei fordi det koster penger. Sportsaktiviteter for barn koster egentlig for mye penger i dag. Det er blitt for dyrt, rett og slett. Årsavgifter, medlemsavgifter, cup-avgifter, utstyrsutgifter.... det er helt vilt. Er fotball en dyr sport vanligvis? Koster ikke så mye her, men den er jo foreldredrevet, kommer på ca 1400 i året, de få cupene jeg har meldt min sønn på har det vært snakk om 50lapp...svømming/ taekwondo er dyrere, men dette er jo drevet av ordentlige trenere/ treningssenter.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #15 Skrevet 22. desember 2019 Jeg må faktisk si meg litt enig i TS her. Var innom finn.no her om dagen faktisk, og tok en titt på disse "tiggerannonsene". Forutsatt at de fremstiller fakta, så var det jo noen som virkelig trengte hjelp, som rett og slett ikke fikk det til å gå rundt, og hadde mer enn nok med å gi barna mat og tak over hodet. Andre derimot tillater seg å be om penger til tross for at de selv har fast inntekt. Et par presterte å si at "vi har begge faste jobber med fast inntekt", men det strekker likevel ikke til, vi vil gjerne gi ungene det de ønsker seg. (Eller noe slikt, fritt etter hukommelsen). Da reagerer jeg. Da tenker jeg at dette handler om en typisk "luksusfellefamilie" som lever over evne og som ikke tilpasser livsstil og forbruk etter inntekt. Jeg kjenner familier der begge er i såkalte lavtlønnsyrker, der husstanden til sammen ikke tjener mer enn kanskje 600-650k. Det er likevel penger man kan få mye ut av om man lever sånn som de. De har skjønt det. De har råd til ferie hvert år, og de reiser også til syden nå og da. Synes det er direkte frekt å gå ut på finn.no å be om pengestøtte når de er i fast jobb begge to..... Anonymkode: f8d85...654 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #16 Skrevet 22. desember 2019 11 timer siden, Witch24 skrev: Er fotball en dyr sport vanligvis? Koster ikke så mye her, men den er jo foreldredrevet, kommer på ca 1400 i året, de få cupene jeg har meldt min sønn på har det vært snakk om 50lapp...svømming/ taekwondo er dyrere, men dette er jo drevet av ordentlige trenere/ treningssenter. Ja. Særlig for barn i vekst som stadig må ha nye fotballsko og utstyr. Foreldrene må betale for cuper laget deltar i, reisene dit, avgifter til forbundet og laget, osv. Anonymkode: 47d49...104
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2019 #17 Skrevet 22. desember 2019 Innlegget over var fra meg. Kom borti anonymknappen. https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/XgonVB/nff-reagerer-paa-hva-foreldre-betaler-40-000-kroner-i-treningsavgift-er-helt-vanvittig https://www.bt.no/sport/i/6jjEae/klubbleder-fotballen-er-for-dyr-i-enkelte-klubber https://www.dagsavisen.no/sport/for-dyr-barneidrett-1.363532 Anonymkode: 47d49...104
Million Skrevet 22. desember 2019 #18 Skrevet 22. desember 2019 To siste innlegg over var altså meg!! Fordømte anonymknapp....
Gjest Witch24 Skrevet 22. desember 2019 #19 Skrevet 22. desember 2019 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Særlig for barn i vekst som stadig må ha nye fotballsko og utstyr. Foreldrene må betale for cuper laget deltar i, reisene dit, avgifter til forbundet og laget, osv. Anonymkode: 47d49...104 Fotballen er ihvertfall billigere enn svømming og kampsporten hos oss, men det er jo sikkert fordi den er foreldredrevet.. og hos oss er cuper valgfritt, må ikke være med på alle Det er foressten mye dyrere med utstyr til kampsport enn fotball...
Million Skrevet 25. desember 2019 #20 Skrevet 25. desember 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når en god del slike annonser går ut på at folk ønsker seg for eksempel Playstation eller Xbox (med drøssevis av spill til) eller en ny datamaskin (pluss forskjellig utstyr) så blir jeg skeptisk altså. "skal ha, skal ha, skal ha, skal ha, skal ha, skal ha!" liksom... Anonymkode: 7b7f4...ac2 Barn ønsker seg det de ser at vennene har, og det de ser reklame for på tv, altså det som er populært. Det er ikke det at de "SKAL ha" bestandig, det er et helt normalt ønske fra et barn å ønske seg ipad som vennene har. Jeg forstår derfor veldig godt hvorfor de voksne (altså foreldrene til disse barna) skriver de ønskene de gjør, de som lager slike tiggeannonser på Finn, men jeg tror likevel noen av dem ikke er sanne. Jeg er født skeptisk, og tror ikke på alt jeg leser....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå