Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gode venner med alle de involverte og har pratet med dem alle individuelt om dette, men lurer på hva dere syns.

Per og Inger er kjærester. Ole og Janne er kjærester. De har alle vært venner i ca 5 år, og alle kjæreste forholdene har vart lenger. De har vært på fest, hytteturer og feiret begivenheter sammen, bare de 4. Per og Ole er ekstra gode venner da de jobber i samme bedrift men forskjellige lokaler. Inger jobbet også i bedriften, men byttet jobb for 4 år siden. P, O og I tror eg er bedre venner med hverandre enn J er med noen av dem. Jeg jobber i samme bedrift men på en helt annen avdeling, har allikevel kontakten med alle på nærmæst ukentlig basis.

J jobber selvstendig og I er nå student mens hun jobber deltid. De to er gode venner. Vi henger sammen alle sammen og jeg anser meg som en god venn av alle, selv om ingen av dem er mine nærmeste venner. 

J. Har sagt at hun føler av og til at O ikke liker henne, men det er god stemning dem alle imellom. Hun har sagt at O henger med henne fordi O og P er så gode venner, så det blir litt "plikt". J og O har ikke pratet om det såvidt jeg vet. O har aldri sagt noe negativt om J, men de er veldig forskjellige som personer så jeg kan tro på at de ikke er bestevenner akkurat.

Sommerferien for 2.5 år siden fortalte Per og Inger til Ole og Janne at de var gravide med sin første. Ole og Janne var kjempeglade på deres vegne, og vi fortsatte å feire/være sammen selv etter P og I fikk barn. P og I ble gravide igjen i august. O og P var på fjelltur sammen på høsten (før første trimester var ferdig), og O fortalte P at de hadde prøvd en stund (noe de hadde fortalt til alle den sommeren).  P ba O om å ikke si det til kollegaer, noe O respekterte. Men J fikk ikke vite at O og I var gravide før starten av november, sammen med "alle andre". 

Nå er J lei seg og sur, og har avlyst neste sammenkomst fordi hun føler at hun blir utfryst av "gjengen" og at dette bekreftet at O ikke liker henne. Hun har ikke så mange venner utenom (tror jeg), og dette er nok sårt. Jeg står litt i midten av dette opplegget og lurer på hvordan dette kan/bør løses.  Bør jeg invitere til sammenkomst? Be J og O om å oppføre seg som voksne og prate sammen? 

Dette har ikke påvirket arbeidsdagen noe særlig, men er leit at vennene mine er lei seg. 

Anonymkode: fed6d...f8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg beklager, men dette ble det helt umulig å følge med på. 

Anonymkode: ebc4a...2a8

• Liker 18
Skrevet

Janne er sur fordi hun fikk vite likt som alle andre at Inger er gravid?

Anonymkode: 300db...7ca

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

J. Har sagt at hun føler av og til at O ikke liker henne, men det er god stemning dem alle imellom. Hun har sagt at O henger med henne fordi O og P er så gode venner, så det blir litt "plikt". J og O har ikke pratet om det såvidt jeg vet. O har aldri sagt noe negativt om J, men de er veldig forskjellige som personer så jeg kan tro på at de ikke er bestevenner akkurat.

Janne føler av og til at Ole, kjæresten hennes, ikke liker henne? 

Anonymkode: eae50...4de

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Janne føler av og til at Ole, kjæresten hennes, ikke liker henne? 

Anonymkode: eae50...4de

Stusset på det samme.

Anonymkode: b101c...f39

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sommerferien for 2.5 år siden fortalte Per og Inger til Ole og Janne at de var gravide med sin første. Ole og Janne var kjempeglade på deres vegne, og vi fortsatte å feire/være sammen selv etter P og I fikk barn. P og I ble gravide igjen i august. O og P var på fjelltur sammen på høsten (før første trimester var ferdig), og O fortalte P at de hadde prøvd en stund (noe de hadde fortalt til alle den sommeren).  P ba O om å ikke si det til kollegaer, noe O respekterte. Men J fikk ikke vite at O og I var gravide før starten av november, sammen med "alle andre". 

Her falt jeg av.

Anonymkode: b101c...f39

• Liker 5
Skrevet

Jeg falt egentlig av nesten før jeg hadde begynt å lese.

Hva ER egentlig problemet, ts?

• Liker 7
Skrevet

Hvis Ole og Janne er kjærester, og Inger er gravid med Ole er det ikke rart Janne er grinete 😂

• Liker 13
Skrevet

Beklager, jeg ser at det ble rot..

Inger og Per r kjærester.

Janne og Ole er kjærester.

De er to kjærestepar som er gode venner, men mennene er bestekompiser, jentene er "bare" veldig gode veninner. Janne er lei seg for å bli hold utenfor vennegruppen. Vennegruppen er dette andre kjæresteparet og hennes egen kjæreste. Hun fikk vite om graviditeten til venninna lenge etter kjæresten hennes.  Janne tror på forhånd at Per ikke liker henne. 

Nå har Janne avlyst neste sammenkomst fordi hun er lei seg og sur. 

Skrevet

Janne får se å vokse opp, tenker jeg. Ta opp problemet med den det gjelder og ikke sutre som en annen unge. 

• Liker 1
Skrevet

Fikk ikke O lov av P å fortelle J om graviditeten? Det høres jo rart ut hvis de er i samme vennegjeng?

• Liker 1
Skrevet

Her virker det som om Janne er overfølsom og hun bør kunne snakke direkte med Per dersom hun føler at han har noe imot henne. Det virker som hun antar mer enn hva hun vet med sikkerhet, og da er vi mennesker slik at vi ofte tolker ting i verste mening. Jeg synes ikke at noen har krav på å få vite personlige saker om hverandre, uansett om man er familie eller bestevenner. Man forteller nyheter når det føles riktig for den som har nyheten. 

Anonymkode: 23b84...a30

Skrevet (endret)

Hei Ts. Nå ser det ut som om Per og ole aka P og O er blitt blanda litt i forklaringa. Men jeg skjønner poenget.

Min tanke er at Janne har vel  faktisk fått en slags bekreftelse; på at di ikke alle er liké gode venner alle fire, da hun ikke fikk vite det i første runde.

Nå synes jeg det ville bært mer naturlig om Inger hadde vært den som hadde fortalt det til henne. Men det høres ut som Janne rettferdiggjør det for seg selv ved å legge all skyld over på Per, da det  kanskje er lettere for henne, enn å innrømme for seg selv at realiteten er den den faktisk er. 

Jeg tror det er ekstra sårt for Janne, siden ole, som er kjæresten hennes, har holdt på "hemmeligheten".

Ingen liker å føle seg utenfor, og om di ikke har ment noe med det, så er jo dette realiteten.

Janne* har rett til å være lei seg og skuffa, da dette er en subjektiv følelse, og kan ses i lys at hun trodde di var bedre sammensveisa antagelig.

Men å være sur for at noen ikke anser en som nære, er ikke en voksen måte å reagere i min bok, da man ikke kan styre andre sine følelser. Men det er nok lettere å rette sinnet utover for henne enn å kjenne på di følelsene.

Hun føler seg sikkert en form for underenhet, da det virker på henne som hun ikke er bra nok for di- altså betyr like mye for di som for henne. Så hun vil avise di først.

Vi kan alle her debattere om hva som er rett ut ifra hvordan vi tyder situasjonen. Men siden verken vi eller du - sånn som jeg leser det; har vært der og sett hvordan di har bygd opp relasjonen så veit jeg ikke om vi kan si verken for ellermot hennes reaksjon eller oppførsel og innfallsvinkel.

Jeg misunner ikke din posisjon. Men kan råde deg til å råde vidre, at hun kommer lengre i relasjonene sine med å være ærlig over hvor skuffa hun er, enn sur - Og at det er viktig og unne Ole ett nært vennskap, selv om hun ikke får like mye ut av det som antatt.

Endret av Bestevenninna di
Skreiv feil navn*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...