Gå til innhold

Tips til utdanning/jobb til en som ikke er skoleflink.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en mannlig venn på 27 år som kun har studieforberedende som utdanning. Han klarte ikke  bestå videregående på normert tid(brukte 2 år ekstra) og har heller ikke klart å lykkes da han i flere år prøvde å studere på BI. 

Ønsker ikke å snakke han ned, men han er veldig lite akademisk anlagt. Men jeg vet han er praktisk anlagt. Han liker å reparere ting på fritiden, han er også pliktoppfyllende. I dag jobber jobber han på bensinstasjon og med flytting av møbler(så han er villig til å gjøre fysisk tung jobb). Begge deler deltidsjobb. Han har generelt slitt med å få annet enn deltisjobb, ugunstig arbeidstid og å bli tilkalt på kort varsel. 

Han bor i Bergen og vil helst ha tips til utdanning/jobber i området rundt her. 

Anonymkode: 7014a...23d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har en mannlig venn på 27 år som kun har studieforberedende som utdanning. Han klarte ikke  bestå videregående på normert tid(brukte 2 år ekstra) og har heller ikke klart å lykkes da han i flere år prøvde å studere på BI. 

Ønsker ikke å snakke han ned, men han er veldig lite akademisk anlagt. Men jeg vet han er praktisk anlagt. Han liker å reparere ting på fritiden, han er også pliktoppfyllende. I dag jobber jobber han på bensinstasjon og med flytting av møbler(så han er villig til å gjøre fysisk tung jobb). Begge deler deltidsjobb. Han har generelt slitt med å få annet enn deltisjobb, ugunstig arbeidstid og å bli tilkalt på kort varsel. 

hva med snekker eller elektriker? er det helst fysisk jobb det er snakk om? finnes jo utdannelser som ikke krever feks store matematiske kunnskaper, feks barnehagelærer, fagbrev i ulike yrker. kan jeg spørre hvilke fag han tok på bi? jeg har selv tatt noen, og slet med feks finans. er heller ikke akademisk anlagt, men når interessen er der klarer jeg å lære mer

Anonymkode: ef7c3...970

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva med snekker eller elektriker? er det helst fysisk jobb det er snakk om? finnes jo utdannelser som ikke krever feks store matematiske kunnskaper, feks barnehagelærer, fagbrev i ulike yrker. kan jeg spørre hvilke fag han tok på bi? jeg har selv tatt noen, og slet med feks finans. er heller ikke akademisk anlagt, men når interessen er der klarer jeg å lære mer

I Elektro som er et yrke hvor hodet og hender skal være på rett sted, så må du kunne en del matematikk. De samme gjelder rørleggerfag, og evnt. tømrer -derfor ser du ikke mange polakker i disse yrkene. 

Er det ikke mye matte i lærerutdanning? opptaket virker høyt isåfall.

Anonymkode: ecd59...5ca

Skrevet

Vekter? Lagerjobb med truck? Produskjon innen industri? (vet ikke hva som finnes i bergen, men jeg har jobbet med dette uten utdanning og jeg tjente godt mtp at jeg var 18 år). Sveiser? Alle slike praktiske yrker tenker jeg må være flotte for ham. Det er jo også mulig å undersøke hva utdanninsløpet innebærer og se om det er overkommelig på forhånd.

Anonymkode: b563a...f87

• Liker 2
Skrevet

Vaktmester? Vet ikke hvilken utdanning som er relevant, men det virker å være en fin jobb om man er handy. Særlig i blokker hvor det er seniorleiligheter. 

Anonymkode: 726d6...840

• Liker 2
Skrevet

lastebilsjåfør? eller andre kjørejobber

• Liker 1
Skrevet

Han må h fått en del gjeld etter å ha prøvd seg på BI? 

Trafikkdirigent? Det har jeg jobbet som mens jeg ikke visste visste hva jeg skulle og måtte ta opp igjen matteeksamen fra videregående. Og bare tjente meg opp penger. Du gjør egentlig ingenting. Du må sette opp skilter på riktig sted da, og informere bilister . Kommer an på om han får oppdrag i by eller landet. Denne jobben er mest behagelig på landet, da man kan stå uten sørlig trafikk :)) 7-12 timers dager. Krav på 7 timer betaling dersom været ikke godtar jobb en dag :) 

Vekter. Kurs får man hos selskapet.

Snekker?

HVORFOR GIKK HAN STUDIESPESIALISEREBDE OM HAN IKKE ER TEORETISK? Han kunne vel tatt bygg, elektro eller salg og service og så påbygg?

Anonymkode: a84de...f08

• Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han burde spare opp kapital som han kan gå inn i aksjemarkedet for. Lese finansavisen. Satse på aksjer i bedrifter som har mye solid kapital/likviditet så de ikke går konkurs i dårlige tider. Han kan for eksempel kjøpe shippingaksjer de når er på bunn eller andre aksjer hvor verdien kan forandre seg fort etter tilbud og etterspørsel  .

Skrevet

Da bør han ganske enkelt unngå det meste av tradisjonelle høyskole/universitetsutdannelser. Kanskje fagskole kunne vært noe? Fins også mange andre kortere skoleløp, f.eks som sjåfør i kollektivtrafikk (buss, t-bane, trikk, tog etc), togkonduktør, flyvert osv.

Anonymkode: b2f71...7b7

Skrevet

I Elektro som er et yrke hvor hodet og hender skal være på rett sted, så må du kunne en del matematikk. De samme gjelder rørleggerfag, og evnt. tømrer -derfor ser du ikke mange polakker i disse yrkene. 

Nei, det må man aldeles ikke. Disse yrkene er jo prakteksempler på gode karrieremuligheter hvis man ikke er teoretisk anlagt. 

Anonymkode: 30a63...1e1

Skrevet

Absolutt alle påstandene dine her er jo feil, inkludert den implisitte.

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

... Så polakker har ikke hodet på rett sted, mener du? Elektriker, rørlegger og tømrer er gode eksempler på yrker som faktisk kunne vært aktuelle, men det spørs hvor lett det er å komme inn når TS sin venn ikke har rett på skoleplass. 

Lærer er en svært dårlig idé.

Anonymkode: bf698...70c

Skrevet

Akvakultur, oppdrett? Pengene ligger i fisk langs kysten! :) samt at du får ta sikkerhetskurs, båtfører og skipper sertifikat/kurs... Osv gratis gjennom utdanningen. Men må gå grunnkurs blå linje først, men han slipper sikkert alle fellesfagene. 

Skrevet

Takk til alle som har gitt.  Kompisen min begynte på flere studieretninger på BI og fullførte ingen av dem. Mye penger ble brukt. 

Jeg er heller ikke sikker på hvor lett man får VGS-plass når man allerede har brukt opp retten sin. 

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Mener du at polakker er dårligere i matematikk enn nordmenn?De gjør jo mye bedre i PISA tester enn nordmenn, så det var en merkelig kommentar..

Anonymkode: 88107...e79

• Liker 3
Skrevet

nedverdigende og unødvendig å omtale polakker slik ja. jeg tar bachelor sammen med to polakker, og de gruser meg og de andre norske på det meste.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk til alle som har gitt.  Kompisen min begynte på flere studieretninger på BI og fullførte ingen av dem. Mye penger ble brukt. 

Jeg er heller ikke sikker på hvor lett man får VGS-plass når man allerede har brukt opp retten sin. 

Sjekk voksenopplæringen, jeg vet at man kan ta enkeltfag, før var det hvertafall gratis, betalte bare for eksamen.

Anonymkode: 7cd60...21b

Skrevet

Barne og Ungdomsarbeider, eller kanske for barnevernet?

Skrevet

Man kan ta fagarbeider-utdanning som privatist. Det er dog kamp om å få lærlinge-plass, vet ikke om de som går på vgs har noen form for fortrinnsrett der

Anonymkode: 90227...641

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk voksenopplæringen, jeg vet at man kan ta enkeltfag, før var det hvertafall gratis, betalte bare for eksamen.

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ta fagarbeider-utdanning som privatist. Det er dog kamp om å få lærlinge-plass, vet ikke om de som går på vgs har noen form for fortrinnsrett der

Anonymkode: 90227...641

Takk! Men hvordan fungerer det med privatisteksamen i praktiske fag?  

Angående det mer lærlingeplass så skal jeg spørre han om det. Han kommer nemlig fra en bygd hvor "alle kjenner alle" og mulig han kan få noen fordeler på lærlingeplasser der gjennom nettverket hans eller foreldrenes nettverk. Er usikker på hvordan det fungerer med lærlingeplasser og om det er mulig for han å få noe slikt gjennom noen han kjenner. Men skal spørre om det. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...